Trendi

Tunnetko nämä kuumimmat kosmetiikkamerkit? Ne selvittävät DNA-tyyppisi ja saavat innostumaan minimalistisesta kauneudenhoidosta

Tunnetko nämä kuumimmat kosmetiikkamerkit? Ne selvittävät DNA-tyyppisi ja saavat innostumaan minimalistisesta kauneudenhoidosta
Jos uusimmat kosmetiikkamerkit saavat trendinenäsi kiinnostumaan, nyt tarkkana. Nämä 11 uutta brändiä hyödyntävät uusia raaka-aineita ja minimalistista kauneudenhoitoa.
Julkaistu: 5.9.2022

1. Trendien etsijän Sapienic

Kosmetiikkateollisuus lanseeraa jatkuvasti uusia mediaseksikkäitä ainesosia. Tali ei ole aiemmin yltänyt niiden joukkoon. Ruotsalainen Sapienic julistaa kuitenkin pokalla, että sen tähtiraaka-aine on prebiootti sapienic acid eli talin pääainesosa. Nimi viittaa homo sapiensiin eli ihmiseen, sillä samaa prebioottia ei löydy muualta eläinkunnasta.

Tuotesarjassa ei ole putsareita vaan lähinnä seerumeita ja öljyjä, joiden päätavoite on säilyttää ihon luontainen tali, joka itse asiassa suojaa ja pehmentää ihoa. Lisäksi tuotteiden teho perustuu trendikkäisiin eläviin probiootteihin. Kirsikkana ajanmukaisessa kakussa on ekologisuus: Sapienicin kaikki tuotteet ovat muovi- ja hiilineutraaleja.

2. Hifistelijän Skinome

Lääketieteen tohtori ja mikrobiomiguru Johanna Gillbro tuli tunnetuksi pohjoismaisesta bestselleristään Ymmärrä ihoasi. Sen jälkeen hän perusti Skinome Projectin, tuorekosmetiikkasarjan, jonka tuotteet vahvistavat ihon luonnollista mikrobiomia.

Erityistä tuotteissa on se, ettei niissä ole säilöntä- tai lisäaineita. Tuotteita valmistetaan pieni määrä kerrallaan laboratoriossa Ruotsissa, ja niitä on kotonakin säilytettävä jääkaapissa.

Vaikka tuotteista on karsittu turhat hajusteet, niiden kevyt, luonnollinen hajuaistimus vie mielen ylelliseen hoitolaan. Miellyttävillä unisex-tuotteilla läträtessään alkaa väkisinkin haaveilla kylppäriin integroidusta minijääkaapista.

Jos kasvi tai marja pärjää arktisissa oloissa, se ei voi olla aivan heikkoa tekoa. Tämä ajatus on ranskalaisen ihonhoitosarjan takana.

Lompakko tekee mieli kaivaa esiin viimeistään siinä kohtaa, kun kuulee, että ruotsalaiset kauneustoimittajat antoivat sarjalle parhaan ihonhoitosarjan palkinnon.

3. Pelkistäjän Aiva

Uusi suomalainen ihonhoitobrändi pomppaa esiin purkkimerestä punaisilla puteleillaan. Ihanalla tavalla raflaava ulkomuoto ei ole ainoa asia, joka erottaa merkin muista. Aivan tavoite on yllättävä: vähentää kosmetiikan ostamista ja sitä kautta myös sen tuottamista.

Perustaja Jonna Jalkanen on aiemmin työskennellyt kauneustoimittajana ja kehittänyt myös Sophie la Girafe -luonnonkosmetiikan tuotesarjan, tunnetun ranskalaisen lelukirahvin kylkeen. Uusi merkki Aiva syntyi, kun Jalkanen kyllästyi monimetrisiin kosmetiikkahyllyihin, joissa notkuu oma voiteensa niin kasvoille, säärille, dekolteelle kuin silmänympärysihollekin. Aiva ehdottaa tilalle kaikesta turhasta riisuttuja jokapaikan tuotteita: luomusertifioitua voidetta ja öljyä.

Perustaja lupaa, ettei merkki lanseeraa koskaan esimerkiksi ihon kuorinta-ainetta: sitä ei hänen mukaansa tarvita, sillä iho kuorii itsensä kerran kuussa. Kätevää! Aiva uskoo myös supergoodeihin eli hyvänmakuisiin superfoodeihin. Aiva Pure -marjajauheet valmistetaan Suomessa käsin poimituista villimarjoista.

4. Viherpeukalon Nörre Nordic

Jopas nyt kasvoöljyjen ja luonnonkosmetiikan ystäviä hemmotellaan! Nörre Nordicin ylelliset kasvoöljyseerumit valmistetaan Suomessa. Raaka-aineet koivunlehdistä mesiangervoon kerätään luonnosta. Homma hoidetaan käsin ja pieteetillä: yrttejä ei esimerkiksi koskaan kerätä läheltä kaupunkeja, tehtaita tai isojen teiden varsia. Luonnonkasvien lisäksi tuotteissa käytetään oman puutarhan satoa: vadelmia, nokkosia ja ruiskaunokkeja.

Merkin kolme öljyseerumia sopivat ajan hengen mukaisesti myös ahkeran gua sha -harrastajan käyttöön. Kauniit unisex-henkiset lasipullot tekee mieli kääriä lahjapakettiin.

5. Multitaskaajan Cle

Eteläkorealaisesta kosmetiikasta ei ensimmäisenä tule mieleen minimalismi. Paikalliseen aamupesuun kun saattaa helposti kuulua kymmenenkin vaihetta ja tuotetta. Moderniin korealaiseen tekniikkaan luottava Cle Cosmetics nostaa kuitenkin minimalismin tärkeäksi arvokseen: niin pakkauksissa kuin tuotesisällöissäkin. Lopputuloksena on päteviä monitoimituotteita ihon hoitoon ja meikkaamiseen.

Clen CC-voidetta on hehkutettu jenkkiläisessä Allure-kauneusraamatussakin. CC-voiteessa yhdistyvät primeri, meikkivoide ja suojakerroin 50, ja se huijaa ihon näyttämään hetkessä siltä kuin sitä olisi todella vaalittu vähintään kymmenellä hoitotuotteella. Clen ehkä kiinnostavin puteli on silti pigmentoitu roosa jauhe, joka muuttuu iholla nestemäiseksi. Sillä voi taputella miltei koko meikin.

6. Napapiirin sankareiden Polaar

Jos kasvi tai marja pärjää arktisissa oloissa, se ei voi olla aivan heikkoa tekoa. Tämä on ajatus ranskalaisen ihonhoitosarja Polaarin takana.

Sen raaka-aineet tulevat napapiirin pohjoispuolelta, napa-alueelta, jossa sarjan perustaja Daniel Kurbiel ja hänen vanhempansa ovat tehneet pitkään tutkimustyötä. Sarjan putelit ovat hivenen naivistiset, mutta sisältö toimii: iho kosteutuu yllättävän tehokkaasti ja tuotteet sopivat myös herkälle iholle.

1. Viikon kuurina käytettävä Sapinic Boost -boosteri ravitsee hyviä bakteereja ja tuhoaa huonoja. 105 e, Sapienic/ Skincity. 2. Hellässä Mineral Cleaner -putsarissa on kevyesti kuorivaa BHA-happoa. 36 e, Skinome Project. 3. Ytimekkäästi nimetty The Cream sopii kaikille ihotyypeille. 36,90 e, Aiva. 4. Riittoisa Recalm-kasvoöljyseerumi tekee herkän ja ärtyneen ihon pinnasta pehmoisen. 89 e, Nörre Nordic. 5. E-vitamiinia sisältävällä Melting Lip Powder -punalla meikataan huulet, posket ja silmäluomet. 23 e, CLE Cosmetics/ Skincity. 6. Silmänympärysten pikavirkistäjä Icymagic lupaa myös vahvistaa ripsiä. 34,95 e, Polaar.

7. Markettihaukan Miraculum

Bakuchiol ei varmasti ole mennyt ohi yhdeltäkään kauneusjournalismia viime vuosina seuranneelta. Se on luonnollinen vaihtoehto A-vitamiinin johdannaiselle retinolille, joka hidastaa ikääntymisen merkkejä. Jo 90-vuotiaan puolalaisen Miraculumin portfoliossa on 11 brändiä tuoksuista ihonhoitoon. Tuotekategorioista raikkain on rakennettu bakuchiolin ympärille.

Edullisilla, marketeissakin myytävillä tuotteilla voi niin pestä, kuoria kuin kosteuttaakin kasvot. Bakuchiolin lisäksi Miraculumin ytimessä on ranskalainen lähdevesi. Kohti maanpintaa noustessaan pohjavesi tarraa mukaansa ihoa hoitavia mineraaleja ja hivenaineita. Magnesium edistää ihon uudistumista, rikki pitää ihon puhtaana ja sinkki rauhoittaa ja suojaa. Kas siinä kemian minikurssi, jonka olisimme halunneet käydä jo yläasteella!

8. Tiedenaisen Allél

Kun kosmetiikkamerkki pohjaa DNA-teknologiaan ja on kahden lääketieteen bossladyn perustama, se on helppo ottaa tosissaan. Ihotautilääkäri Anne Wetterin ja tutkijaprofessori, dosentti Elisabet Hagertin Allél-brändi on kehitetty Ruotsissa ja sen tuotteet valmistetaan Sveitsissä. Allél jakaa asiak­kaansa DNA-tyypin mukaan viiteen kategoriaan, joille jokaiselle on omat, kieltämättä melko hintavat tuotteensa.

Oman tyypin saa selville helposti nettitestillä, eli DNA-tutkimuksia ei sentään vaadita. Lompakko ja nettipankkitunnukset tekee mieli kaivaa esiin viimeistään siinä kohtaa, kun kuulee, että ruotsalaiset kauneustoimittajat palkitsivat Allélin vuoden 2021 parhaana ihonhoitosarjana.

9. Luksusta kaipaavan Tash.sisterhood

Jos haluat siirtyä luonnonkosmetiikkaan, mutta et aio luopua huumaavista tuoksuista ja ylellisistä puteleista, testaa ruotsalaista Tash.sisterhoodia. Sen ytimessä ovat luomulaatuiset kasvisaineosat, joista valmistetaan laadukkaita ihonhoitotuotteita kylmäprosessilla. Tavoitteena on säilyttää mahdollisimman tehokkaasti raakakasvien aktiiviaineet.

Miltei kaikilla sarjan tuotteilla on luonnonkosmetiikan tiukkapipoisin NaTrue-sertifikaatti. Brändin hittituotteella Retinoil-öljyllä ei sellaista ole, sillä tuotteessa oleva bakuchiol ei ole vielä sertifioitavissa. Ennustamme tästä kevään somehittiä, niin suomalaisten vaikuttajien kuin naapurisiskojenkin Instagram-julkaisuissa.

10. Meikkien rakastajan By Terry

Monet muotialalla inspiroituvat Yves Saint-Laurentista. Meikkitaiteilija Terry de Gunzburg työskenteli itsensä herra Saint-Laurentin rinnalla. Hän toimi yhteensä 15 vuotta YSL:n meikkien suunnittelijana, ja muun muassa merkin ikoninen Touché Eclat -valokynä on hänen käsialaansa.

Eipä ihme, että de Gunzburgia kutsutaan kauneusmaailman Steve Jobsiksi. Vuonna 1998 de Gunzburg perusti oman kauneusbrändinsä By Terryn. Merkin valikoima on valtava, mutta sen tähtituotteet ovat muodostuneet suunnittelijansa tunnistettavan meikkityylin ympärille: kuultava iho, herkulliset huulet ja tuuheat erotellut ripset. Se on siinä!

11. Säästäväisen Saapio

Monet uudet kosmetiikkabrändit pyrkivät riisuttuun tuotevalikoimaan. Ruotsalaiseen, saksalaiseen ja sveitsiläiseen tutkimukseen nojaava Saapio toimii toisin: se tarjoaa oman tuotelinjan useaan eri tarpeeseen, kuten ikääntyvälle, epäpuhtaalle ja sekaiholle.

Ehkä kiinnostavin täsmäsarja Urban Life on tarkoitettu kaupunkilaisille teknologia-ahmateille. Se pyrkii suojaamaan ihoa sekä saasteilta että älylaitteiden sinisen valon aiheuttamalta vanhenemiselta ja tummilta läiskiltä.

Lisäksi Saapiolla on lisäravinteet kollageenista hyaluronihappoon. Peukku edullisista hinnoista!

1. Bakuchiol Anti-Age Intensive Nutrition -seerumissa on myös C-vitamiinia ja hyaluronihappoa. 19,90 e, Miraculum. 2. C-Serie-kasvovoide on tehty rauhoittamaan herkkää ja reaktiivista ihoa. 83,50 e, Allél. 3. Retinoil-kasvoöljyn kylmäpuristetut öljyt sekä kosteuttavat että rauhoittavat ihoa. 69,50 e, Tash.sisterhood. 4. Baume de Rose -huulivoide löytyy monen kansainvälisen meikkitaiteilijan pakista. 46 e, By Terry. 5. Urban Life Collagen Revitalizing -päivävoiteessa on hinta–laatusuhde kohdillaan. 25 e, Saapio.
Kommentoi »