Trendi

Täsmävenytykset kipeälle niskalle


Jos älylaite kipeyttää niskan, täsmävenytykset pelastavat.
Kuvat Getty Images

1. Kaulan etuosa.

Seiso tai istu ryhdikkäässä asennossa. Aseta vasen käsi oikean solisluun alla olevien ylimpien kylkiluiden päälle ja paina ­kevyesti. Aseta oikea kämmen vasemman käden päälle. Varsinainen venytys alkaa, kun taivutat päätä ­kohti ­vasenta hartiaa. Tehosta liikettä kiertämällä päätä kunnolla samaan suuntaan. Venytyksen pitäisi tuntua oikealla puolella kaulan lihaksissa, erityisesti kaulan etuosissa. Pysy asennossa puolisen minuuttia ja tee sama toiselle puolelle.

2. Yläniska.

Asetu selinmakuulle polvet koukussa. Paina takaraivoa alustaa vasten ja vedä leukaa sisään kuin tekisit tarkoituksella itsellesi kaksoisleuan. Venytyksen pitäisi tuntua niskan ylä­osassa. Pysy asennossa viidestä kymmeneen sekuntia, rentouta niska välillä ja toista venytys useita kertoja. Voit tehdä venytyksen myös niin, että seisot selkä ja pää seinää vasten.

3. Hartiat.

Seiso ryhdikkäässä asennossa. Vie oikea käsi selän taakse pakaroiden päälle. ­Tartu oikeaan ranteeseen vasemmalla kädellä ja paina sillä oikeaa kättä ja hartiaa alaspäin. ­Kallista päätä kohti vasenta hartiaa ja kierrä leukaa alaviistoon kohti vasenta kainaloa. Venytys tuntuu ­oikeassa hartiassa ja kaulan sivuosassa. Pysy venytyksessä puolisen minuuttia ja vaihda puolta.

Juttu on julkaistu aiemmin Trendissä.

Julkaistu: 27.2.2019