Lily jumppaa: 5 helppoa liikettä päätteen äärellä

Missä asennossa luet tätä tekstiä? Villi veikkaus: Olet nojautunut lähelle ruutua, hartiasi hipovat korvia ja kätesi on kouristunut hiiren ympärille. On Lilyn taukojumpan aika.

Voit tehdä kaikki liikkeet koneen ääressä istuen. Jumppa vie vain muutaman minuutin, mutta joka päivä toistettuna se pelastaa sinut fysioterapialta ja kehosi rappiolta.

liike1final.jpg

1. Hartioiden pyöritys
Hartioiden pyöritys on paitsi hyvää alkulämmittelyä myös aineenvaihduntaa kiihdyttävä ja ryhtiä parantava liike. Pyöritä hartioita siten, että lapaluut painuvat sivuille ja alas ja olkapäät pysyvät takana. Tee kolme kymmenen pyöräytyksen sarjaa eteen ja taakse.

liike2_edited-1.jpg

2. Soutu
Tietokoneen ääressä ryhti unohtuu helposti ja rintalihakset kiristyvät rasituksesta. Soutuliike on hyvä keino avata rintakehää. Kurota kädet suorina pitkälle eteen ja vedä ne sitten taakse niin, että lapaluut puristuvat lähes yhteen. Pidä kyynärpäät koko ajan lähellä kylkiä. Tee kolme kymmenen soutuliikkeen sarjaa.

liike3.jpg

3. Rintarangan kierto
Liike on erityisen hyvä kivuliaalle keskiselälle, sillä se laukaisee selän jännitteitä. Istu suorana ja kurota kämmen edessä taakse yläviistoon. Seuraa kättä katseella ja avaa rintakehää mahdollisimman pitkälle. Tee kolme kymmenen kiertoliikkeen sarjaa molemmille puolille.

liike4.jpg

4. Kohdistettu rintarangan kierto
Pyörillä varustettujen työtuolien takia selkärankaa joutuu harvoin kiertämään työpäivän aikana. Tällöin rintaranka jäykistyy. Laita kädet rinnalle ja kallista itseäsi sivulle lantiota liikuttamatta. Tee pieniä joustoliikkeitä. Toista kolme kymmenen liikkeen sarjaa molemmilla puolilla.

liike5.jpg

5. Niskavenytys
Tämä aktivointiharjoitus vahvistaa niskan syviä lihaksia ja ennaltaehkäisee kipuja.   Pidä pää suorassa ja vedä leukaa sisään. Aseta toinen kämmen otsalle. Jännitä otsaa kämmentä vasten viisi sekuntia ja rentouta hetki. Kokeile laittaa kämmen myös niskalle ja pään sivuille. Toista kymmenen kertaa.

Mikä on sinun työn aiheuttama kipupisteesi? Miten hoidat sitä?

Katso kaikki liikkeet videolta:

 

 

Koko jumppa from Ida Ananas on Vimeo.

Teksti, kuvat ja video: Ida Valpas

Asiantuntijana ja jumppaajana Heidi Westerberg FysioSporttiksesta.

Kommentit (1)
  1. Hyviä vinkkejä! 🙂 Pitäisi tosiaan muistaa venytellä ennen kuin jo on jumissa, mutta jotenkin sen muistaa aina vasta kun on liian myöhäistä…

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *