Miten johtaa itseään? 3 arjen vinkkiä

Itsensä johtaminen saattaa kuulostaa hienolta käsitteeltä, josta vain harvat ja valitut tietävät, mutta todellisuudessa sen voi purkaa täysin arkipäivisiin asioihin. Itsensä johtamisen taidot edistävät kenen vain hyvinvointia, vaikka tavoitteet eivät olisikaan pilvissä. Itsensä johtaminen on myös opittava taito siinä missä muutkin taidot. Tässä postauksessa annan 3 vinkkiä arkeen, joilla aloitat matkan kohti itsesi johtamista. Harjoitus tekee mestarin, ja kun toistat toimintaa hetken, voit huomata sen vaikutukset hyvinvointiin, mikä taas ylläpitää motivaatiotasi jatkossa!

ESIMERKKI: JOHDA ITSELLESI OPISKELUPAIKKA

Eräs kaverini kysyi minulta apua itsensä johtamisen -käsitteen ymmärtämiseen. Hän koki käsitteen hieman kaukaiseksi, eikä ehkä osannut yhdistää sitä käytäntöön, vaikka tiesin itse, että kyseinen kaveri johtaa itseään ihan hyvin. Hänellä oli kaavio, josta löytyi kaikki itsensä johtamisen eri osa-alueet, mutta vasta sen jälkeen, kun annoin hänelle esimerkin pääsykoeurakasta, hän totesi ymmärtävänsä, mitä käsitteellä tarkoitetaan. Pääsykokeisiin lukeminen onkin erinomainen esimerkki, kun puhutaan siitä, miten itseään voi johtaa.

Kuvailisin seuraavan kuvitteellisen tarinan kautta henkilöä, jolla on  erinomaiset mahdollisuudet napata itselleen opiskelupaikka eli saavuttaa yksi iso unelma.

Aika ajoin Pinja Psykologia visualisoi itsensä unelmiensa opintojen äärelle. Ensin kuitenkin on onnistuttava pääsy- tai ylioppilaskokeissa, joten hän on erittäin motivoitunut opiskelemaan. Pinjan tavoite loistaa kirkkaana mielessä, ja siihen päästäkseen hän asettaa matkalle vielä tarvittavia välitavoitteita. Pinja on tehnyt itselleen lukusuunnitelman, jota noudattaa parhaansa mukaan. Jos suunnitelmassa ajoittain jää jälkeen, Pinja suhtautuu asiaan rauhallisesti, eikä ala moittimaan itseään, koska on ennakoinut ja tehnyt suunnitelmasta tarpeeksi väljän. Hän kuitenkin arvioi tilanteen uudelleen ja miettii, miksi suunnitelmasta jäätiin jälkeen.

Pinjan suunnitelmasta löytyy ajat opiskelulle, oman henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistämiselle sekä sosiaalisille suhteille. Välillä joku kavereista pyytää juhlimaan, mutta Pinja päättää olla menemättä, koska tietää darrapäivän sekoittavan rytmin. Hän tiedostaa olevansa kevään ajan vähemmän tavoitettavissa, eikä suostu tuntemaan siitä huonoa omatuntoa.

Pinja pyrkii aloittamaan opiskelun heti aamusta, sillä tietää tapansa ja sen, että iltapäivän jälkeen motivaatio lopahtaa. Kun opiskeluaika on täynnä, keskittyy hän asioihin, jotka rentouttavat häntä. Kun Pinja eräänä aamuna herää ja huomaa olevansa kipeä, hän ottaa hetken ikäville tuntemuksilleen, hyväksyy ne ja järjellistää asian niin, että nyt kroppa ja mieli kaipaavat lepoa ja opiskelukin onnistuu levon jälkeen paremmin.

Koska Pinja on järjestänyt arkensa niin, että voi hyvin, välttyy hän ylikuormittumiselta, vaikka onkin edennyt lukusuunnitelmansa mukaisesti. Hän voi sanoa jopa nauttineensa matkasta. Loppujen lopuksi, kävi mitä kävi, Pinja voi ylpeänä todeta, että on antanut kaikkensa ja tehnyt parhaansa.

ITSENSÄ JOHTAMINEN YKSINKERTAISESTI

Itsensä johtamisesta on esitetty useita eri malleja, koska se on suuri työelämän trendi tällä hetkellä. Yksinkertaistetusti voisi sanoa, että johtamalla itseään ja saavuttamalla kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, on lähempänä kovaa työtä vaativia unelmia ja tavoitteita. Ajattelen itse, että kun pitää arjen narut omissa käsissä, ei tarvitse koko ajan olla hädissään ja huolehtia siitä, mitähän huomenna tapahtuu tai kerkeänköhän saada jotain tehtyä. Kun johdat itseäsi, johdat hyvinvointiasi. Stressiä ei saa koskaan kokonaan pois elämästä, eikä pidäkään saada, sillä sopivana määränä se vie meitä positiivisesti eteenpäin. Arjen hallinnalla kuitenkin välttää todennäköisemmin pitkittyneen stressin, millä taas on vakavia vaikutuksia ihmisen mieleen ja kehoon.

3 VINKKIÄ, JOTKA AUTTAA ALKUUN

Uskon, että itsensä johtamisen taidoista on hyötyä jokaiselle, joka haluaa jollain tapaa menestyä siinä, mitä tekee. Menestys ei vaadi titteleitä, vaan oma kokemus menestyksestä riittää. Se, että onnistuu viikon aikana pitämään huolta itselle merkityksellisistä asioista, kertoo menestyksestä. Aina, kun elämään laittaa yhden osa-alueen lisää, itsensä johtamisen taidon tarve korostuu.

1. Ota viikosta tunti aikaa tulevan viikon suunnitteluun

Lisää kalenteriin läsnäoloa vaativat tapaamiset, muut työ- tai opiskelujutut, oma aikasi, aika läheisten kanssa ja muut sinulle iloa tuottavat asiat. Uskomme, että töiden merkkaaminen kalenteriin riittää, mutta se ei ole totta. Jos vapaa-ajalle ei varaa kalenterista fyysistä tilaa, siitä usein ensimmäisenä myös karsii, kun jotain ”tärkeämpää” ilmaantuu.

Itse pyrin jättämään viikonloput tyhjäksi, jotta voin tehdä sitä, mikä sillä hetkellä huvittaa. On ihan tylsää, jos viikot vierivät niin, että olet tehnyt hurjasti töitä ja vapaa-ajalla on aikaa vain syödä ja nukkua, jos sitäkään. Arjessa on paljon mahdollisuuksia. Arki on minun mielestäni onnellisuuden perusta, ei se, kuinka monta kertaa vuodessa käy lomamatkalla. Kiinnitä huomiota siis arjen pienin palasiin.

2. Hahmottele unelmien päiväsi ja tiedosta omat tapasi

Jos unelmien päivään kuuluu 2 tunnin rauhallinen aamu, 6-8 tunnin työpäivä, 0,5-1 tunnin urheilupätkä, 2 tunnin parisuhdeaika ja 8 tuntia unta, sinun tulee miettiä, miten nämä kaikki asiat saa mahtumaan osaksi päivää ja mihin aikaan ne todennäköisimmin tapahtuisivat. Ei siis kannata jättää treeniä töiden jälkeen, jos tunnistat itsessäsi puolen, joka ei motivoidu salille enää siihen aikaan. Mieti myös heräätkö aiemmin vai valvotko myöhempään.

Havainnollistava esimerkki: klo 6-8 rauhallinen aamu, klo 8.30-9.30 treeni, klo 10-18 työpäivä, klo 19-21 parisuhdeaikaa ja klo 22-6 aikaa nukkua. Suunnittelemalla saamme asioita mahtumaan arkeen ilman, että joutuu hengästymään. Tämä oli tietenkin vain esimerkki, ja aikataulusuunnitelma pitää yksilöllisesti sopeuttaa omaan ympäristöön, kuten kouluun tai työpaikkaan.

3. Varaa päivästä tietty aika ikävien asioiden käsittelylle

Elämässä tulee vastaan kaikenlaisia tunteita. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että omia tuntemuksia kannattaa kuunnella, sillä ne ovat hyvä hälytyskello esimerkiksi silloin, jos tahti yltyy liian kovaksi. Varsinkin, jos ikävät tuntemukset jatkuvat samana pitkään, kannattaa niistä keskustella esimerkiksi ammattilaisen kanssa.

Tunteiden säätely on kuitenkin tarpeen arjessa. Kaikille houkuttaville negatiivisille tunteille ei kannata varata koko päivää, sillä tämä latistaa myös muilta osin sinua ja ympärillä oleviasi. Ota tunteet rauhassa vastaan, sillä niitä on turha lähteä suoraan poistamaan. Usein tilanteen haltuunotto saa ikävät tunteet itsestään häviämään, jos aiheuttajana on jokin mitätön lähde.

Sain joskus neuvon, että päivästä voi varata tietyn kellonajan, kun saa luvalla märehtiä kaikkia ärsyttäviä ja stressaavia ajatuksia. Niitä voi esimerkiksi päivän mittaan kirjoittaa ylös, laittaa talteen ja käsitellä tuona kyseisenä aikana. Näin tietää, että aikaa ikäville tunteille on varattu, joten niihin ei välttämättä uppoudu koko päiväksi tai kesken tärkeän tehtävän.

Ja muista, kaikilla on joskus huonoja päiviä, vaikka mitä tekisi. 

Itsensä johtaminen on mun mielestä todella mielenkiintoinen teema. Sitä voi tarkastella monesta näkökulmasta ja moni yksityiskohtaisempi teema, kuten produktiivisuus ja hyvinvointi, menevät sen alle. Esimiestyössä taito korostuu, koska jos ihminen ei osaa johtaa itseään, on vaikeaa johtaa muita. Entäs sitten yrittäjät? Tai perheelliset? Usein elämästä löytyy monta osa-aluetta, joiden kanssa pallotella. Se, että osaa johtaa itseään ja arkeaan, vaikuttaa suuresti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Tsemppiä arkeen ja unelmien tavoitteluun!

Kaikki #pääsykoe -postaukset tästä linkistä

Kaikki #produktiivisuus -postaukset tästä linkistä

Kaikki #opiskelijantaloudessa -postaukset tästä linkistä

Seuraathan mua jo Instagramissa @katariinalehtiniemi, linkkaan sinne aina uusimmat postaukset ja jaan viikoittain myös muuta materiaalia liittyen itsensä johtamiseen, hyvinvointiin, opintoihin ja rahaan!

Katariina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *