Miten motivoitua tai motivoida?

Inspiroiduin jälleen kerran eräästä luennosta ja haluankin kirjoittaa hieman tarkemmin motivaatiosta ja siitä, miten se ei jäisi pelkälle ajatuksen tasolle. Voimme kokea olevamme motivoituneita saavuttamaan tavoitteemme, mutta tavoitteiden toteutuminen vaatii motivoitumisen lisäksi itsesäätelyä. Miten siis saada motivaatio muutettua toiminnaksi?

Kirjoitin viime viikolla tunteista ja niiden hallinnasta. Emootiot ovat vahvasti yhteydessä motivaatioon, sillä ne muun muasssa ylläpitävät motivaatiota. Ne ovat myös tärkeitä tavoitteiden priorisoinnissa sekä toiminnan arvioimisessa ja aktivoimisessa. Jos tunnemme, että olemme riittäviä ja kykeneviä toimimaan, luultavasti olemme myös motivoituneempia tekemään töitä.

OPETTELE KANNUSTAMAAN ITSE ITSEÄSI

Kun ihminen saa myönteistä palautetta tekemästään työstä, se motivoi tekemään myös seuraavalla kerralla. Kyse on jatkumosta, joten jos sinua on muistettu vain negatiivisella palautteella, se voi lannistaa ja olla syy siihen, miksi et jaksa panostaa. Kun tiedostat tämän, sen ei tarvitse määritellä sitä, mitä voit saavuttaa. Jos kukaan muu ei kannusta sinua, niin kannusta itse itseäsi. Yritä hakeutua sellaiseen porukkaan, jossa myönteinen palaute on arkipäivää. On myös hyvä miettiä kenen tavoite on kyseessä – sinun vai jonkun muun? Jos kyse ei ole henkilökohtaisesta tavoitteesta, motivaatio tuskin pysyy kauaa yllä. Uskalla siis tavoitella itsellesi tärkeitä asioita.

IMG_8965.jpg

MOTIVAATIOSTA TAVOITTEEKSI

Olet inspiroitunut saavuttamaan jotain, mutta et ehkä vielä tiedä konkreettisesti, mitä haluat. Mielikuvat ovat oleellisia tässä vaiheessa, joten ota kynä ja paperia ja visualisoi tavoite paperille. Voit piirtää, kirjoittaa tai tehdä mitä vain. Näin tiedät, mitä kohti lähdet kulkemaan. Suosittelen tarkastelemaan visualisointia päivittäin, jotta se pysyy vahvana mielessä. 

TAVOITTEESTA TOIMINNAKSI

Tiedät, mitä haluat, joten nyt on aika tehdä seurattava suunnitelma. Kun meillä on suunnitelma, on helpompi välttää hetkellisiä mielijohteita, koska suunnitelman avulla sitoudutaan tavoitteeseen. Lisäksi pitää luoda ns. pelastussuunnitelma, joka ennakoi stressin kasvamista tai motivaation tipahtamista. Silloin tietää, mitä tehdä ennen kuin tunteet ottavat liiallisen vallan.

Tavoitteet muuttuvat vastoinkäymisissä, joten muutoksen hyväksyminen on hyvinvoinnille keskeistäTavoitteen ei tarvitse muuttua kokonaan, mutta muutosta on sekin, että joudut aloittamaan tekemäsi alusta. Varastossa on hyvä olla juurikin erilaisia taitoja, joiden avulla ylitetään vastoinkäymisiä. Mikä saa sinut hyvälle mielelle? Mikä lievittää stressiä? Onko se urheilua, elokuvan katsomista, hyvää musiikkia tai tärkeiden ihmisten kanssa seurustelua? Stressiä ei kannata missään nimessä paeta esimerkiksi päihteisiin tai muihin äärimmäisyyksiin, koska yleensä tulos on huonompi kuin mistä lähdettiin liikkeelle.

TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN VAATII ITSESÄÄTELYÄ

Sinä itse ohjaat tavoitteidesi toteutumista. Toimitko suunnitelmasi mukaan vai antaudutko hetken mielijohteille? Itsesäätelyllä tarkoitetaan yleensä sitä, miten ihminen toimii, kun tunne pääsee vallalle. Onko kykyä hallita tunteita vai annetaanko niiden viedä tehty työ mukanaan? Ajatellaan vaikka pääsykokeisiin lukemista, kun epätoivo ottaa vallan. Lopetatko pitkäksi aikaa vai käsitteletkö tunteet ja siirryt eteenpäin?

Elämä on valintoja täynnä ja sinä olet vastuussa niistä. Omien tavoitteiden kohdalla ei ole keneltäkään muulta pois, jos jätät jonkin asian tekemättä. Se on pois sinulta itseltäsi, joten muista punnita mielitekojen arvoa. Edellisellä en siis tarkoita ehdotonta elämää, vaan kokonaisuuksien hahmottamista. Joskus voi poiketa suunnitelmasta, mutta pitää myös pystyä asettamaan itselleen rajat. Periksi ei voi aina antaa, vaikka mieli tekisi.

IMG_8964.JPG

KYKY MOTIVOIDA TOISTA IHMISTÄ ON HIENO TAITO

Jos mietit, miten voisit motivoida esimerkiksi lastasi, oppilastasi tai työntekijääsi, pyri aloittamaan myönteisellä kommentilla. Sen jälkeen on paikka rakentavalle palautteelle – ei lyttäävälle. On vaikeaa ponnistella eteenpäin, jos ei ole saanut edes kiitosta yrittämisestä. Rakentava palaute on helpompi omaksua, kun myös oikein tehdyt asiat huomioidaan. Motivoinnissa on oleellista korostaa sitä, mitä toinen on tehnyt ja tekemisen avulla saavuttanut. Kysäise seuraavalla kerralla, ”Oletko huomannut, että kun teit näin, se näkyi positiivisesti työssäsi näin?” Itsetunto rakentuu vahvasti kannustavan tai mollaavan palautteen varaan, ja siksi meidän on hyvä huomioida myös pienet voitot ympärillä olevien ihmisten elämässä. Pienet sanat sinulle voivat olla suuria sanoja toiselle. 

Miten sinä tavoitteidesi kautta ohjaat elämääsi?

Postauksen teoria perustuu Sami Määtän pitämään persoonallisuuspsykologian luentoon Jyväskylän yliopistossa. Luento käsitteli ihmisen persoonallisuutta motivaation ja henkilökohtaisten tavoitteiden osalta.

Kuvat: Pinterest

Kaikki pääsykoepostaukset #pääsykoe-otsikon alta.

Seuraathan mua jo Instagramissa @katariinalehtiniemi, linkkaan sinne aina uusimmat postaukset ja jaan viikoittain myös muuta materiaalia.

Tsemppiä!

Katariina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *