Digitaalinen stressi

Kerroin aiemmassa postauksessa kuuntelevani vaunulenkkien yhteydessä mielelläni äänikirjoja. Hetki sitten sain kuunneltua loppuun kirjan nimeltä Suolistovallankumous. Kirja kertoo tiivistetysti siitä, kuinka merkittävä rooli suolistolla on hyvinvointimme sekä terveytemme kannalta sekä kuinka tärkeitä erilaiset bakteerit tässä kuviossa ovat. Kirjan neljännessä luvussa kerrotaan ihmiskunnan neljästä kohtalokkaalta virheestä suolistomme bakteerikannan köyhtymisen näkökulmasta ja miten se nyt ilmenee mm. erilaisina elintapasairauksina. Neljäs suurimmista virheistä on kirjan mukaan digitaalinen vallankumous. Miten se vaikuttaa suolistoon ja sitä kautta terveyteemme kannattaa lukaista/kuunnella kirjasta, jos aihe kiinnostaa yhtään enempää. Digitaalinen vallankumous ja sieltä kumpuava digitaalinen stressi ovat kuitenkin aiheina varsin kiinnostavia, siksi ajattelin pohtia digitaalista stressiä hieman tarkemmin.

Digitalisoitunut elämämme

Elämä on digitalisoitunut viimeisen 20 vuoden aikana valtavasti. Vielä omassa lapsuudessani VHS-kasetit olivat melkoista high techiä, tietokoneet vain harvojen herkkua. Mutta kehitys on mennyt eteenpäin tajuttoman kovaa. Nykyisin erilaiset teknologiat hallitsevat arkeamme niin töissä kuin kotona. Tekniikka on tuonut paljon hyvää, sitä en käy kiistämään, mutta niin kuin kaikella, myös tässä asiassa on varjopuolensa. Etenkin työelämässä yhä suurempi osa työstä tehdään tietokoneella ja käsiteltävä tietomäärä päivän aikana voi olla valtaisa. Työssä käytetään yhä useampia sovelluksia ja ohjelmia. Työtä leimaa jatkuvat keskeytykset ja asiasta toiseen hyppiminen. Tämä kaikki aiheuttaa stressiä, huomiokyvyn heikkenemistä ja muistiongelmia. Itse huomaan tämän selvästi, nyt kun en ole pariin kuukauteen ollut töissä. Vaikka yöt ovat välillä mitä sattuu ja vauva-arjessa on omat haasteensa, en ole lainkaan niin stressaantunut, muisti pelaa paremmin ja mikä parasta, en ole yhtään niin kireä, kuin työarjessa. Tuskin kaikki digilaitteista ja niiden käytön vähentämisestä johtuu, mutta joku merkitys tällä varmasti on.

Digitaalista heroiinia

Olet ehkä huomannut, miten digilaitteet vaikuttavat lapsiin? Kun annat pilttisi katsella lastenohjelmia tai pelata tabletilla, tulee usein melkoinen riita, kun lopettamisen aika koittaa. Liiallinen digilaitteiden käyttö taas saa lapset levottomaksi ja apaattisiksi. Ja onko tuo ihmekkään, sillä tutkimusten mukaan digitaaliset näytöt stimuloivat aivoja huumeiden tavoin. Siksi tutkijat käyttävät digilaitteista nimitystä digitaalinen heroiini. Sosiaalisessa mediassa saadut tykkäystä aktivoivat aivoissa saman palkitsemisjärjestelmän kuin huumeet, alkoholi, ja tupakka. Ja mikä hulluinta, tutkimukset myös osoittavat, että ihmisten on vaikeampi vastustaa halua käyttää sosiaalista mediaa kuin alkoholia tai tupakkaa. Sosiaalinen media ei vielä pieniä lapsia koske, mutta erilaiset digilaitteet kyllä.

Joku ehkä muistaa parin vuoden takaa jutun, jossa toimittaja Sanna Ukkola vertasi digilaitteiden käyttö heroiinin. Asiasta nousi silloin kohu, sillä esim. pelien rinnastaminen laittomaan huumeseen tuntui lapsikontekstissa varsin rankalta. Etenkin, kun valtaosa nykylapsista pelaa ainakin jonkin verran. Oman pohdintani ei ole tarkoitus olla digivastainen tai rinnastaa digilaitteiden käyttöä huumeisiin. Muuten saisin tituleerata itseänikin melkoiseksi narkiksi. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen, joten sen ulkopuolelle jättäytyminen on melko hankalaa. Kunpa vain muistaisimme digitaalisuuden rynnistäessä eteenpäin, ettei aivojamme ole luotu digitaalista yhteiskuntaa varten. Siksi olisi tärkeää antaa aivoillemme aikaa levätä ja tarjota monipuolisesti myös offline virikkeitä. Esimerkiksi lukeminen, ulkoilu ja liikkuminen ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja.Myös se, että ymmärtää miksi some toisinaan aiheuttaa ärtymystä tai huonommuuden tunnetta, voi auttaa oireiden hoidossa. Sanoisin, että homma on hallussa, niin aikuisilla kuin lapsilla, kun digilaitteiden käyttö ei hallitse elämää.

Ruutuajan rajoittaminen

Myös meidän perheessä on jouduttu painimaan ruutuajan kanssa, siksi digilaitteiden käytöstä on hyvä sopia etukäteen. Nelivuotias saa katsoa päivittäin Pikku kakkosen ja viikonloppuisin aamun lastenohjelmia. Meillä pelaaminen on rajoittunut käytännössä vain matkoille. Pitkillä auto- tai lentomatkoilla tabletti on oiva virike, kirjojen ja muun puuhan lisäksi.

Myös meidän aikuisten ruutuajassa olisi petrattavaa. Itse en käytä puhelinta enää klo 21:00 jälkeen, koska en halua menettää yöuniani, huonouninen kun olen. Myöskään perheen yhteisissä ruokahetkissä en käytä puhelinta. Muuten puhelinta tulee katsottua turhankin usein. Etenkin päämäärätön somen selailu aina tylsän hetken koittaessa raivostuttaa itseänikin, mutta silti teen sitä. Kymmeniä kertoja päivässä. Välillä myös nelivuotias on huomauttanut puhelimen käytöstä ja silloin tuntuu kyllä pahalta. Toki puhelinta tulee käytettyä myös uutisten lukemiseen, kun perinteiset sanomalehdet ja tv-uutiset ovat jääneet itseltä lähes kokonaan pois. Puhelin on myös mukana kulkeva pankki, kalenteri, reseptikirja, muistivihko ja paljon muuta. Eli on siinä paljon hyvääkin, mutta se ei ole mikään syy räplätä sitä koko ajana. Viime aikoina olen myös pyrkinyt vähentämään päämäärätöntä somettelua, varsinkin viikonloppuisin, jotka on perheen yhteistä aikaa.

Puhelin on nykyisin paljon muutakin kuin pelkkä väline soittamiseen tai tekstaamiseen. Se myös vie yhä enemmän meidän aikaamme.

Summasummarum. Digitalisaatio on tullut jäädäkseen, mutta meidän aivojamme ei ole tehty digitaalista maailmaa varten. Digitaalisuuden ulkopuolelle on melko hankala jättäytyä, siksi onkin tärkeää ymmärtää, mitä lika ruutujen tuijottelu ja tekniikan käyttäminen meille aiheuttaa. Ja kuinka yksinkertaisesti voimme lopulta digitaalista stressiä lieventää. Olemalla säännöllisesti offline. 😊

Huomaatko itsessäsi tai lapsissa negatiivisia tuntemuksia, kun ruutuja on tullut tuijoteltua liikaa?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *