Hyvien unien salaisuus?

Hyvin nukuttu yö. Sellaisia me kaikki haluamme. Joillekin nukkuminen onnistuu ajasta ja paikasta riippumatta, kuin sormia napsauttamalla. Toisille nukkuminen on työn ja tuskan takana. Monesti käy niin, että opimme arvostamaan hyviä yöunia vasta, kun syystä tai toisesta menetämme ne. Esimerkiksi pienten vauvojen (ja lasten) vanhemmille hyvät yöunet ovat kaukainen muisto vain. Yhdestä hyvin nukutusta yöstä voitaisiin vaikka maksaa. Kuulostaako yhtään tutulta? Mitäpä jos kerron, että niin omia kuin vauvan yöunia on mahdollista parantaa hyvin yksinkertaisesti? Taikasana parempiin uniin on RUTIINIT. Sana, joka kuulostaa tylsältä ja puisevalta. Pitkään minäkin uskottelin itselleni, että rutiinit ovat vain ehdottomille ja tylsille ihmisille. Sitten koitti jälleen se päivä, kun jouduin pyörtämään puheeni ja toteamaan, että a) minä olen se tylsä ja ehdoton ihminen ja b) rutiinit ovat ihania. Kahden lapsen vanhempana rakkauteni rutiineihin on kasvanut entisestään.

Rutiinit antavat turvaa

Kerroin taannoin taipumuksestani unettomuuteen ja kuinka se tekee ennen pitkään elämästä harmaata merkityksetöntä mössöä. Viimeisimmän unettomuusjakson aikana pääsin mukaan aikuisten unikouluun, jonka yksi tärkein oppi oli rutiinien arvostaminen. Voisi luulla, että nukkuminen käy helposti, onhan se yksi ihmisen perustoiminnoista, mutta eipä tuo ihan niin mene. Voisi myös luulla, että nukkuminen on oma itsenäinen toimintonsa, mutta tämänkin luulon kanssa mennään metsään niin että heilahtaa. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttavat kaikkeen. Tämä faktan sisäistäminen on lisännyt ymmärrystä omasta itsestäni.

Palataan kuitenkin takaisin uneen. Jos kärsit univaikeuksista, suosittelen unikoulun innoittamana tarkastelemaan ihan ensimmäiseksi päiviesi rytmiä ja rutiineja. Nousetko aina samaan aikaan? Syötkö hyvää ja ravitsevaa ruokaa riittävän usein? Liikutko säännöllisesti? Onko sinulla mielekästä puuhaa päivisin? Sisältääkö työpäiväsi taukoja? Jääkö päivääsi hetkiä, jolloin et tee mitään? Jos voit käsi sydämellä sanoa, että kaikki nämä asiat ovat 90 % ajasta kunnossa, tulee syytä unettomuuteen lähteä etsimään muualta. Toisinaan taustalla voi olla esimerkiksi sairaus, joka aiheuttaa unettomuutta. Usein kuitenkin omaa unta voi parantaa laittamalla omat rutiinit kuntoon.

Minulla unettomuus linkittyy hyvin usein stressiin, mutta niinä hetkinä, kun elämässä ei ole extrakuormitusta, uni maittaa kohtuullisen hyvin. Tästä kiitän rutiineja. Rutiinit auttavat myös jaksamaan huonompina päivinä ja antavat tietynlaita turvallisuudentunnetta. Viimeksi unettomuuteni oli päätynyt ikävään noidankehään, jossa ylläpidin tahtomattani huonoja nukkumistottumuksia. Tällöin voidaan tarvita apua, jotta huonoista, unettomuutta yläpitävistä nukkumistavoista päästään eroon. Vasta sitten rutiineista on kunnolla hyötyä.

Välillä unet on tiukassa vaikka mitä tekisi. Silloin kuulokkeista voi olla hyötyä.

Rutiinien opettaminen lapselle

Saavuttuamme kuopuksen kanssa synnäriltä kotiin, aloimme heti noudattamaan samanlaista rytmiä, kuin esikoisenkin kanssa. Päiviä rytmittävät ruokailut, ulkoilut ja päiväunet. Kaikki nämä tapahtuvat suurin piirtein samaan aikaan, päivästä riippumatta. Saattaa kuulostaa joustamattomalta, mutta itse koen, että kohtuu tarkka rytmi ja tietyt toistuvat rutiinit pitävät paletin kasassa ja itse asiassa helpottavat muiden menojen suunnittelua. Tietyt toistuvat rutiinit luovat myös lapselle turvaa ja ennustettavuutta. Tietenkään aina tarkassa aikataulussa pitäytyminen ei vain onnistu, eikä se ole maailmanloppu. Joskus on suorastaan ihanaa, kun arjen rutiinit menevät uusiksi, kuten esimerkiksi lomalla. Yhtä ihanalta tuntuu palata takaisin tuttuun ja turvalliseen, eikö totta?

En tiedä onko kuukauden ikäinen vauvamme omaksunut jo osan perheemme rutiineista vai onko kyseessä satumainen tuuri, mutta vauvan rytmi noudattelee aika hyvin jo meidän muiden rytmiä. Saman havainnon tein esikoisen kanssa. Olin valmistautunut rytmittömään vauvaan ja elämän sekaisin menoon kuin suureenkin taisteluun, mutta lopulta esikoinen osoittautui hyvin rutiineita rakastavaksi lapseksi. Toivottavasti sama tapahtuu kuopuksen kanssa, ainakin aion tehdä kaikkeni, että näin tapahtuisi.

Rutiinit – vauvojen hyvien unien salaisuus

Seurailen somessa muutamia vauvojen unien parantamiseen paneutunutta asiantuntijaa ja voin paljastaa yhden heidän tärkeimmistä opeistaan. Kyllä, rutiinithan ne! Kun huonosti nukkuva vauva halutaan saada paremmin nukkuvaksi, kääntyy katse ihan ensimmäisenä päivän rutiinien tarkasteluun. Miten vauva herää? Milloin ja minkä pituisia päiväunia vauva nukkuu? Miten ruokailut ja ulkoilut ajoittuvat päivään jne jne. Monesti vauvan (ja aikuisenkin) uniin saadaan selkeä parannus säännöllistämällä arjen rutiinit. Toki, jälleen kerran, vauvat ovat yksilöitä. Kaikille ei toimi samat kikat kuin toiselle. Myös vauvojen kohdalla on mahdollista, että syy huonoihin uniin löytyy ihan muualta kuin huonoista rutiineista. Kyseessä voi olla kaikkea koliikista allergiaan. Mutta jos mitään varsinaista syytä huonoihin uniin ei ole, suosittelen tarkastelemaan rutiineja uudessa valossa. Ne saattavat muutta sekä sinun, että vauvasi unet parempaan suuntaan. 🙂

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *