15 tapaa olla hyvä itselleen

IMG_5349.jpg

 

Tunnen monia naisia, jotka kantavat vastuuta vähän kaikesta, syyllistyvät asioista, jotka eivät ole heidän syytään ja etsivät aina syytä itsestään, jos jokin ei ole elämässä mallillaan. Nämä naiset saattavat hiljaa itsekseen epäillä, että heidän menestyksensä on vahinko ja pian muut huomaavat heidät huijareiksi. Rakkaudessa he unohtavat, että vastuu onnistuneesta suhteesta kuuluu molemmille ja pelkäävät olevansa syypäitä ongelmiin, vaikeita rakastaa tai vaikeita ihmisiä. Töissä he tekevät tunnollisesti kaiken ja vähän enemmän ja illalla treenaavat vaikka pelkän sisun voimin pysyäkseen kunnossa. Ollakseen hyviä, ollakseen arvokkaita, nämä kiltit tytöt.

Nämä naiset unohtavat, että ovat arvokkaita, rakastettavia ja ihania juuri sellaisina kuin ovat. Ja kun he kantavat vastuuta kaikista ja kaikesta, he eivät välttämättä ole kovin hyviä itselleen. He saattavat jopa pitää itsestä huolehtimista itsekkäänä.

Mutta se ei ole itsekästä. Se on tärkein tehtäväsi täällä. Kun itse voit hyvin ja olet onnellinen, jaksat jakaa onnea ja hyvää oloa ympärillesi ja taistella tärkeiden asioiden puolesta. Lentokoneessakin happinaamari laitetaan ensin itselle siksi, että tajuttomana ei pysty auttamaan ketään. 

Minä olin ennen kovan luokan kilttityttö, enkä toki ole lainkaan parantunut vieläkään. Mutta paremmin menee. Opettelen koko ajan olemaan kiltimpi itselleni. Tätäkin taitoa voi harjoitella. Esimerkiksi näin:

15 tapaa olla hyvä itselleen

1. Mene luontoon. Se on klisee, mutta totta: luonto rauhoittaa mieltä ja kehoa, se saa sydämen sykkimään hitaammin, hengityksen rauhoittumaan ja parantaa tutkitusti mielialaa. 

2. Unelmoi. Rakenna aarrekarttoja paperille tai Pinterestiin. Valitse niihin vain asioita, joista oikeasti pidät. Jos et oikein tiedä, mitähän se olisi tai olet väliaikaisesti hukassa, tämä on hyvä keino saada se selville. 

3. Anna mielen levätä. Jos teet ajatustyötä ja tunnet itsesi henkisesti kuormittuneeksi, päästä pää lomalle iltaisin. Jätä työt työpaikalle, älä yritä väkisin olla luova tai kehittää itseäsi. Aina ei tarvitse. 

4. Anna kehon levätä. Nuku pitkiä yöunia tai päikkäreitä, tee rentoutusharjoituksia, venyttele, yin-joogaa. 

5. Laiskoittele. Pidä päiviä, joina et tee mitään hyödyllistä. Lue kirjoja, joita rakastat. Katso leffoja, joista tulee hyvä mieli. Selaile Pinterestiä ja kuuntele musiikkia, joka saa mielialasi kohoamaan.

6. Syö hyvin ja tietoisesti. Syö hitaasti ja arvosta ruokaasi. Kuuntele kehoasi, anna sille ravinteikasta ruokaa, josta se nauttii ja josta se saa energiaa. Jos jokin ruoka ei sovi kehollesi tai arvoillesi, älä syö sitä. Syö paljon värikkäitä kasviksia ja hyviä rasvoja. Asettele ruokasi kauniisti.

7. Liiku kehosi mukaan. Kuuntele, mitä se juuri tänään sanoo. Haluaako se kävellä, juosta, joogata vai treenata lihaksia. Vai onko tänään lepopäivä. Anna sille, mitä se haluaa, mutta liiku. Hyvinvoivassa kehossa mielikin voi paremmin. 

8. Halaa itseäsi. Muista, että olet arvokas, ihana, hurmaava ja teet parhaasi. Se riittää. Ole armollinen itsellesi. 

9. Keskity omaan elämääsi. Jos et juuri nyt ole kovin energinen tai sinulla on fyysistä tai henkistä kuormaa, älä lisää sitä vierailla taakoilla ja maailman murheilla. Välttele sosiaalista mediaa, äläkä seuraa uutisia, jos ne aiheuttavat pahaa oloa. Kaikesta ei aina tarvitse olla perillä.

10. Sisusta kodistasi kaunis. Tee siitä harmoninen turvasatama, jossa on hyvä olla. Valitse värejä, jotka tuovat hyvää mieltä ja esineitä, joita rakastat. Muista kasvit, ne puhdistavat ilmaa ja tuovat elämää mukanaan.

11. Pukeudu niin kuin tahdot. Etsi oma tyylisi ja käytä sitä ilmaisemaan itseäsi.

12. Toteuta joku unelmistasi. Opettele surffaamaan, lähde yksin reissuun, osta asunto tai mitä ikinä. Ansaitset sen.

13. Valitse seurasi. Älä päästä lähellesi ihmisiä, jotka kohtelevat sinua huonosti tai painavat sinua tai mieltäsi alas. Ja jos et ole varma, kohteleeko joku huonosti, niin epäilen, että kohtelee. Muuten et miettisi asiaa. Valitse elämääsi ne ihmiset, joiden kanssa on helppo olla onnellinen, joiden seurassa olet paras sinä, joiden seurassa riität aina ja jotka tahtovat sinun nousevan mahdollisimman korkealle. Kohtele sinä heitä samoin. Muista, että paikka elämässäsi pitää ansaita. Niin kuin sinunkin pitää ansaita paikkasi muiden elämissä.

14. Salli itsesi olla kokonainen. Hyväksy myös huonot tunteet, möröt ja varjosi. Ne kaikki huonot ominaisuudet, joita et tahdo päästää pintaan, mutta joita meissä kaikissa on. Tutustu varjoosi ja muista, ettei sitä pääse karkuun, mutta sillä ei ole enempää valtaa kuin minkä sille annat. Olet sitä vahvempi, eikä teidän tarvitse taistella.

15. Ole itsesi kokoinen. Älä pienennä itseäsi kenenkään mieliksi, älä esitä vähempää kuin olet, älä piilottele voimaasi. Vain itsesi kokoisena voit saada itsesi kokoisen elämän. 

No niin, mene, elä, ole onnellinen, sinä ihana, vahva nainen. 

 

Lue myös:

Kilteistä tytöistä (joiden kannattaisi olla vähän tuhmempia)

 

BLOGLOVINFACEBOOKINSTAGRAM

Kommentit (21)
  1. Kiitos! Sattui niin hyvään saumaan että! Tällästä sitä tähän hetkeen kaipasi 🙂

  2. Niin ihana ja voimaannuttava teksti, syrämmellinen kiitos (jälleen) <3

     

    Elisabet | http://www.fashionpoetry.eu

    1. Kiitos ihana Elisabet! <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *