Makuuhuoneen kulmakivet ja vinkit hyviin uniin

Kaupallinen yhteistyö: Familon

4BC8D210-1FF6-4CBC-B254-9A1432CDB458.JPG

Makuuhuone on minulle siitä erityinen huone, että vaadin siltä enemmän kuin muilta huoneilta. Sen pitää tietenkin miellyttää silmääni, mutta lisäksi sen on oltava toimiva. Kärsin lentoemäntäaikoinani melko pahoista uniongelmista, ja siksi on tiettyjä asioita, joista en makkarissa tingi.

Ensinnäkin huone on saatava pimeäksi, sillä uneni häiriintyy valosta. Olen monesti yrittänyt nukkua ilman kunnon pimennysverhoja, mutta lopulta joudun aina nöyrtymään ja hankkimaan sellaiset, niin tännekin. En oikeastaan olisi halunnnut peittää näitä kauniita isoja ikkunoita millään, mutta kun tarpeeksi monta kertaa heräsin keväällä yhtä aikaa auringon kanssa, käänsin kelkkani. Nyt ikkunoissa on siksi pimentävät rullaverhot.

Toinen tärkeä asia on värimaailma. Makkarin ei mielestäni tarvitse olla mitenkään yksinkertaisesti sisustettu, mutta värien on hyvä olla ehkä vähän murrettuja tai hailakoita. Tämä siksi, että hyvin kirkkaat sävyt voivat saada mielen levottomaksi. On myös värejä, joita en huolisi makuuhuoneeseeni. Esimerkiksi voimakkaat punaiset ovat pannassa, sillä punainen on kaikkea muuta kuin seesteinen väri. Olen kuitenkin sen verran kapinallinen, että oma makuuhuoneeni on lämpimien sävyjen huone, vaikka viileät siniset, vihreät ja harmaat olisivat luultavasti paras valinta huoneeseen, jossa lähinnä nukutaan. 

 

BA40989B-8D56-4670-9681-361BC284A361.JPG

 

Tärkein huonekalu makkarissa on tietenkin sänky. Unelmoin sellaisesta muhkeasta jenkkisängystä (joka ei kyllä oikein mahtuisi tänne). Sitä odotellessa olen panostanut vuodevaatteisiin, joita olen saanut Familonilta vuosien mittaan eri yhteyksissä.

Tahdon sänkyni olevan hotellimainen pesä, jonne on ihana sukeltaa päivän jälkeen. Pidän mielelläni makuuhuoneen lämpötilan melko alhaisena, mutta sängyssä ei saa palella. Siksikin vuodevaatteilla on iso merkitys. 

Minulla on sängyssä neljä tyynyä: kaksi jättityynyä ja kaksi nukkumatyynyä. Nuo jättityynyt ovat a ja o, jos haluaa sänkyyn sellaista muhkeaa hotellitunnelmaa. Tavallisen kokoiset tyynyt eivät vain riitä siihen. Jättityynyjä vasten on myös kiva loikoilla kirjaa lukiessa. Nukkumatyynyä vaihtelen, ja minulla on niitä kahta kokoa: normaali ja korkea. En oikein ole päässyt selville, kummalla nukun mieluummin. 

Myös peittoja on kaksi erilaista. Toinen on kevyt, kesään sopiva peitto ja toinen erittäin lämmin Feel-peitto. Se alla ei todella ole kylmä, muttei yllättäen myöskään kuuma. Vielä en ole päässyt testaamaan sitä kovilla pakkasilla, mutta varmaan sekin tulee tänä talvena tapahtumaan. 

Lakanatkin ovat Familonilta. Minulla on valkoisia ja vaaleanpunaisia pellava- ja perkaalipuuvillalakanoita. Tykkään niiden pehmeästä tunnusta ja yksinkertaisuudesta.

 

BFBEC8B5-C5C7-41EE-A2C2-192E7EBFA7DC.JPG

 

Ulkoisten puitteiden lisäksi teen toki muutakin hyvien unien eteen. Olen hyvin onnellinen siitä, että opin lopulta nukkumaan jälleen hyvin kaikkien huonounisten lentoemäntävuosien jälkeen. Se ei käynyt helposti eikä nopeasti, mutta nykyisin nukun ehkä 95 prosenttia öistä hyvin. 

Omalla kohdallani kaikkein tärkein muutos entiseen on ehdottomasti ollut ajattelutavan muutos. Oma nukkumistarinani on myös saanut minut luottamaan siihen, että omaa ajatteluaan ja asennettaan todella voi muuttaa – ja elämäänsä niiden mukana. Uniongelmani alkoivat nimittäin vuorotyön tähden, mutta niitä ylläpiti pelko. Pelkäsin, etten saa unta. Voitte varmasti kuvitella, mitä sitten tapahtui. Kun ihminen alkaa pelätä nukkumista, elimistössä herää stressireaktio, ja sitten ei kyllä varmasti nuku. 

Tässä omat vinkkini parempiin uniin:

Ensimmäinen vinkkini onkin olla stressaamatta unesta. Saat kyllä melko luultavasti unta ja jos et, niin pärjäät silti. 

Toinen vinkkini on pimentää makuuhuone.

Kolmanneksi makuuhuone kannattaa pitää aika viileänä mutta peiton alla pitää silti olla lämpöisää. Jos varpaasi palelevat, vedä jalkaan villasukat. Kylmät jalat saattavat pitää hereillä.

Neljänneksi en nykyisin enää harrasta sykettä nostavaa liikuntaa iltaisin. Voin kyllä käydä rauhallisella kävelyllä koirien kanssa hyvin myöhäänkin, mutta rankka liikunta piristää minua liikaa ja pitää kehoni hereillä. 

Viidenneksi ulkoilu päiväsaikaan tekee hyvää unille yöaikaan. 

Kuudenneksi en yleensä juo kahvia iltapäivä neljän jälkeen.

Seitsemänneksi en käytä puhelinta sängyssä.

Kahdeksanneksi puhelimeni menee yötilaan kahdeksalta illalla, eli se ei enää säteile sinistä valoa. 

Yhdeksänneksi luen joka ilta jotain. Ihan paras neuvoni on kuunnella äänikirjaa. Nukahdin Sinuhea kuunnellessani järjestään noin 20 minuutin kohdalla, vaikka kuinka yritin sinnitellä hereillä.

Kymmenes vinkkini on lopettaa aivotyöskentelyä vaativa tekeminen kahdeksalta. Itse lipsun tästä blogin suhteen usein ja kirjoittelen kymmeneen. Se saattaa kuitenkin vaatia veronsa ja vaikeuttaa nukahtamista. Aivojen pitää päästä uniseen tilaan, eikä niiden aktivoiminen myöhään illalla auta siinä.

Yhdestoista vinkkini on olla huolehtimatta. Jos jokin asia häiritsee, kirjoita se ylös kalenteriisi seuraavalle päivälle. Niin sitä ei tarvitse miettiä yöllä.

Kahdestoista vinkkini on muistaa, ettet ole yksin. Joka kymmenes suomalainen kärsii unettomuudesta ja huomattavasti useampi ajoittaisista uniongelmista. 

Kolmastoista vinkkini on korvatulpat. Jos heräät helposti ääniin, tämä on maailman yksinkertaisin ja toimivin neuvo. 

Neljästoista vinkkini on mennä nukkumaan niin, että ehdit nukkua vähintään kahdeksan tuntia. Jos menet nukkumaan niin myöhään, että unesi jäävät väkisin vajaaksi, sekin voi stressata. Nukahtaminen voi olla vaikeaa, jos ajattelet, että nyt pitäisi heti nukahtaa. 

Viidestoista vinkkini voisi olla meditointi, mutten kyllä harrasta sitä.

 

PS. Parempia unia voi lahjoittaa itselleen tai läheisilleen myös joululahjan muodossa. Familonilta löytyy ihania ideoita moneen makuuhuoneeseen ja monenlaisille nukkujille. 

 

C1F55878-89AB-429A-B207-1DA08F46CADD.JPG

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *