Melkein vegaaninen mättösalaatti ja pari ajatusta kasvissyönnistä

Kuuntelen parhaillaan Maria Veitolan äänikirjaa. Veitola puhuu siinä muun muassa omista syistään syödä pääosin kasviruokaa ja kyseenalaistaa kulttuurimme, jossa lihansyönti on normi, johon lapset kasvatetaan. Meidät opetetaan pienestä pitäen ajattelemaan, että on ok ja ihan tavallista tappaa eläimiä ja kasvattaa niitä ruoaksi tehdasmaisissa olosuhteissa. Niinpä.

Itse lopetin lihansyönnin 14-vuotiaana, joskin takapakkia tuli muutamaksi vuodeksi opiskeluaikoina. Parikymmentä vuotta olen aina ajoittain joutunut perustelemaan valintaani ja kuuntelemaan erilaisia kommentteja siihen liittyen: Mikset sä syö lihaa, eikö sun tee yhtään mieli tätä chorizoa, et kai sä vaan meinaa alkaa vegaaniksi, ihminen tarvitsee eläinproteiinia, kasvisruoka ei pidä nälkää, on epäkohteliasta olla syömättä tarjottua ruokaa...joo varmaan on epäkohteliasta, mutta olen mieluummin epäkohtelias kuin osallistun eläinten tehotuotantoon ja tappamiseen omien makunautintojeni tai sosiaalisen mukavuuden tähden.

 

 

Minähän en toki ole vegaani, sillä ehdottomuus on minulle vaikeaa. Syön silloin tällöin maitotuotteita ja kalaa ja ajattelen, että tärkeintä on se, mitä tekee useimmiten. Kotona syön lähes pelkästään kasvisruokaa ja pyrin valitsemaan ravintolassa vegaanisen vaihtoehdon, jos sellainen on tarjolla. Olen muutaman kerran kokeillut vegaaniksi ryhtymistä, ja se on aina karahtanut hankaluuteen ja vetämättömään oloon. En usko, että ihminen tarvitsee eläinproteiinia, kunhan ottaa muutaman pillerin purkista, mutta vegaairuokavalio on koostettava oikein, jotta sillä voisi hyvin. Vegaaniruokaa pitää lisäksi syödä todella paljon.

Minä olen aina ollut se tyyppi, joka syö valtavia annoksia ja on aina nälkäinen. Huvittavaa (ja ärsyttävää) on, miten usein erityisesti miehet kuvittelevat, että hoikka nainen syö vähän. Lukemattomat ovat ne kerrat, kun minulle on tarjoiltu puolet liian pieni annos sanoilla: Luuletko, että jaksat syödä näin paljon? Hah, syön käsittääkseni enemmän kuin yksikään eksistäni (toki kasvisruoalla on osansa asiassa). 

Tänään halusin jakaa teille yhden tämän hetken lempiresepteistäni. Se ei ole vegaaninen, sillä se sisältää hunajaa, mutta hunajasta en itse ole erityisen huolissani. En tiedä, pitäisikö olla, mutta keskityn tällä hetkellä huolehtimaan lehmistä ja vähentämään entisestään juuston syömistäni. Tämä resepti muuten täyttää ja rasvan määrä on melkoinen. Nam!

 

Pekaanipähkinä-kuskussalaatti (4 annosta)

2 dl kuskusia

rasia babypinaattia

nippu retiisejä

muutama porkkana

pussi pekaanipähkinöitä

1 rkl hunajaa

oliiviöljyä

kastike:

2 avokadoa

2 limeä

loraus kauramaitoa

suolaa

 

Keitä kuskus suolalla maustetussa vedessä. Pese pinaatti ja pilko kasvikset. Sekoita ne kuskusin kanssa salaattipohjaksi. Paahda pekaanipähkinät pannulla suolan ja hunajan kanssa. Lisää salaattiin. Sekoita mukaan vähän oliiviöljyä.

Tee avokadosta ja limestä kastike. Kuori avokadot ja poista kivet. Laita avokadot tehosekoittimeen, purista sekaan limen mehu, lisää vähän kauramaitoa ja suolaa. 

 

BLOGLOVINFACEBOOKINSTAGRAM

Kommentit

Tiinan... (Ei varmistettu)

Tosi hienoa, että tiedostat ja pyrit syömään enemmän vegaanista ruokaa. Jäi mietityttänään, että mistä se sun vetämätön olo syödessäsi vegaanista ruokaa voisi johtua? Siis jos pääosin muutenkin syöt kasvisruokaa, paitsi silloin tällöin maitoa tai kalaa. Maidon kun jättää niin useimmiten noin viikon jälkeen alkaa hengitys kulkemaan ja olo vaan piristyy.... b12-vitamiiniahan tulisi lihansyöjien syödä myös, sillä sen puutosta ilmenee yhtä paljon kasvissyöjissä kuin myös lihansyöjissäkin.

Itse olen syönyt vegaanisesti nyt kolmisen vuotta, en kä alun parin kuukauden jälkeen ole kokenut tätä ruokavaliota hankalana ollenkaan. Joten luonnollisesti minun on vaikea samaistua. Minkä koet hankalana? Haluan ymmärtää :).

Vierailija (Ei varmistettu)

B12-puutetta näkee kyllä hyvin harvoin länsimaalaisella lihansyöjällä. Maito ei myöskään vaikuta mitenkään hengitykseen tai huononna vointia ellei ole laktoosi-intoleranssia.
t. lääkäri

Anna Vihervaarasta

Hei, olen kyllä käyttänyt b12-vitamiinia. Lähinnä tuntuu, että välillä täysin vegaaninen ravinto ei riitä. Syön siis ehkä 90 prosenttia ajasta vegaanisesti, mutta välillä kaipaan kalaa ja juustoja. Vatsani ei myöskään tykkää runsaasta palkokasvien syömisestä, mikä on vähän ongelma.

Tiinan... (Ei varmistettu)

Niin ja tuli mieleen, yleensä jos ihminen syö paljon ja silti vaan kokee itsensä nälkäiseksi, niin silloin todennäköisesti syöt vaan kaloreita ilman ravintoaineita. Eli kehosi huutaa hälytysvalot päällä "NÄLKÄ, SYÖ!", koska ei saa tatvitsemiaan ravintoaineita. Myös entsyymien varmasti saa kehon reagoimaan.
Suosittelen tuohon hätään joku 1,5l hyvää vihersmoothieta, jossa kuitenkin pääosin hedelmiä/marjoja. Juo vaikka aamupalaksi tai lounaaksi joka päivä ja katso muutaman viikon kuluttua ahmitko enää niin paljoa. Siis toki on hyvä syödä isoja annoksia, mutta jos joskus tuntuu, että se nälkä ei oikeasti lähde.

Ja toki joka aterialle myös tuoreksia tai hedelmää jälkkäriks, tarvitsemme entsyymejä :).

Vierailija (Ei varmistettu)

Kuulepas nyt, kannattaa tutustua entsyymin käsitteeseen. Entsyymi on tietynlainen proteiini. Niitä on todella runsaasti ihan tavallisessa lihansyöjän suppeassakin ruokavaliossa, niistä ei siis kannata olla huolissaan. Toki muita asioita vihanneksista tarvitaan.

Anna Vihervaarasta

Syön terveellisesti ja paljon kasviksia. Minulla on aina ollut aika kova aineenvaihdunta, myös silloin, kun olin täysin sekasyöjä. Liikun paljon ja luultavasti syön vähän liian kevyesti siihen nähden. Enkä ahmi, vaan syön kunnon annoksia kunnon ruokaa. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Itse olen 70-luvun lapsi ja kasvanut lihan voimalla ainoana vihanneksena peruna.
Myös nyt vegaanina syön välillä lihaa muistuttavaa ruokaa: seitania, tofua, vegenakkeja, vegenugetteja jne, rakastan myös rasvaista ruokaa enkä voi sanoa jääväni koskaan nälkäiseksi. Olen myös ylipainon rajoilla, sillä pidän hyvästä ruoasta ja herkuttelen mielelläni. Siksi mietinkin, syötkö kovin kevyttä ruokaa, jos tuntuu ettei se täytä tarpeeksi.

Anna Vihervaarasta

Varmaan syön liian kevyesti liikuntamäärääni nähden.:/ Olen aina syönyt paljon kasviksia, enkä ihan kamalasti välitä proteiinista. Siis syön sitä toki, mutta luultavasti voisin syödä sitä hiukan enemmän. Eläisin varmaan ihan onnellisena avokadoleivillä ja pestopastalla, jos en tietäisi paremmin.:D

Marjaaaanan (Ei varmistettu)

Kiitos reseptin jakamisesta, täytyy ehdottomasti kokeilla! Itsellä nää kasvisruokakokeilut tuppaa usein karahtamaan siihen, että saan aikaan vaan pahaa ruokaa (tai reseptissä vaaditaan liikaa liian kryptisiä ainesosia). En kiellä, pidän lihasta ja rakastan kanaa, mutta koetan jatkuvasti etsiä edes muutamia oikeasti hyviä kasvisreseptejä. Kiinnostaa siis tämmöset vinkkailut

Anna Vihervaarasta

Ole hyvä! Itse tykkään tästä kovasti, ja se on helppo ja nopea valmistaa. Kaikki aineksetkin löytyvät lähi-Alepasta.:)

Emilia M

Yllä mainittu resepti kuulostaa hyvältä, mutta soveltuu paremmin lisukkeeksi kuin pääruoaksi, koska ravinto-aineet eivät ole siinä tasa-painossa. Siinä on hiilaria ja rasvaa, mutta proteiinia tosi vähän, vain kuskusista ja pähkinöistä saa hiukkasen. En ole ollenkaan minkaan ylettömän proteiinin käytön fanittaja, mutta kyllä siitä silti hiukan pitää huolehtia.

Suosittelen kaikille luettavaksi Pentti Mustajoen kirjaa kaloreista, Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Sopii siis muillekin kuin laihduttajille, kaikille jotka haluavat ymmärtää terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta. Kasviksia kannattaa syödä paljon, koska niistä saa terveellisiä ravintoaineita ja kuituja. Kaloreiden kannalta ne ovat kuitenkin melko onnettomia runsassokerisia hedelmiä ja runsasrasvaista avokadoa lukuunottamatta. Niiden pureskeluun ja sulattamiseen menee herkästi melkein yhtä paljon energiaa kuin mitä ne kehoon tuovat. Kalorit kannattaakin hankkia terveellisistä ruoista kuten täysjyväviljoista, kylmäpuristetuista öljyistä, palkokasveista ja välttää sellaisia tuotteita, jotka eivät tee kylläiseksi, kuten juomat.

Kommentoi

Kommentointi on sallittu vain kirjautuneille käyttäjille.