Melkein vegaaninen mättösalaatti ja pari ajatusta kasvissyönnistä

B53DDDB9-9210-4BE2-8C63-28D7C384DEC4.jpg

Kuuntelen parhaillaan Maria Veitolan äänikirjaa. Veitola puhuu siinä muun muassa omista syistään syödä pääosin kasviruokaa ja kyseenalaistaa kulttuurimme, jossa lihansyönti on normi, johon lapset kasvatetaan. Meidät opetetaan pienestä pitäen ajattelemaan, että on ok ja ihan tavallista tappaa eläimiä ja kasvattaa niitä ruoaksi tehdasmaisissa olosuhteissa. Niinpä.

Itse lopetin lihansyönnin 14-vuotiaana, joskin takapakkia tuli muutamaksi vuodeksi opiskeluaikoina. Parikymmentä vuotta olen aina ajoittain joutunut perustelemaan valintaani ja kuuntelemaan erilaisia kommentteja siihen liittyen: Mikset sä syö lihaa, eikö sun tee yhtään mieli tätä chorizoa, et kai sä vaan meinaa alkaa vegaaniksi, ihminen tarvitsee eläinproteiinia, kasvisruoka ei pidä nälkää, on epäkohteliasta olla syömättä tarjottua ruokaa...joo varmaan on epäkohteliasta, mutta olen mieluummin epäkohtelias kuin osallistun eläinten tehotuotantoon ja tappamiseen omien makunautintojeni tai sosiaalisen mukavuuden tähden.

 

ACS_0012.jpg

 

Minähän en toki ole vegaani, sillä ehdottomuus on minulle vaikeaa. Syön silloin tällöin maitotuotteita ja kalaa ja ajattelen, että tärkeintä on se, mitä tekee useimmiten. Kotona syön lähes pelkästään kasvisruokaa ja pyrin valitsemaan ravintolassa vegaanisen vaihtoehdon, jos sellainen on tarjolla. Olen muutaman kerran kokeillut vegaaniksi ryhtymistä, ja se on aina karahtanut hankaluuteen ja vetämättömään oloon. En usko, että ihminen tarvitsee eläinproteiinia, kunhan ottaa muutaman pillerin purkista, mutta vegaairuokavalio on koostettava oikein, jotta sillä voisi hyvin. Vegaaniruokaa pitää lisäksi syödä todella paljon.

Minä olen aina ollut se tyyppi, joka syö valtavia annoksia ja on aina nälkäinen. Huvittavaa (ja ärsyttävää) on, miten usein erityisesti miehet kuvittelevat, että hoikka nainen syö vähän. Lukemattomat ovat ne kerrat, kun minulle on tarjoiltu puolet liian pieni annos sanoilla: Luuletko, että jaksat syödä näin paljon? Hah, syön käsittääkseni enemmän kuin yksikään eksistäni (toki kasvisruoalla on osansa asiassa). 

Tänään halusin jakaa teille yhden tämän hetken lempiresepteistäni. Se ei ole vegaaninen, sillä se sisältää hunajaa, mutta hunajasta en itse ole erityisen huolissani. En tiedä, pitäisikö olla, mutta keskityn tällä hetkellä huolehtimaan lehmistä ja vähentämään entisestään juuston syömistäni. Tämä resepti muuten täyttää ja rasvan määrä on melkoinen. Nam!

 

Pekaanipähkinä-kuskussalaatti (4 annosta)

2 dl kuskusia

rasia babypinaattia

nippu retiisejä

muutama porkkana

pussi pekaanipähkinöitä

1 rkl hunajaa

oliiviöljyä

kastike:

2 avokadoa

2 limeä

loraus kauramaitoa

suolaa

 

Keitä kuskus suolalla maustetussa vedessä. Pese pinaatti ja pilko kasvikset. Sekoita ne kuskusin kanssa salaattipohjaksi. Paahda pekaanipähkinät pannulla suolan ja hunajan kanssa. Lisää salaattiin. Sekoita mukaan vähän oliiviöljyä.

Tee avokadosta ja limestä kastike. Kuori avokadot ja poista kivet. Laita avokadot tehosekoittimeen, purista sekaan limen mehu, lisää vähän kauramaitoa ja suolaa. 

 

BLOGLOVINFACEBOOKINSTAGRAM

Kommentit (11)
  1. Yllä mainittu resepti kuulostaa hyvältä, mutta soveltuu paremmin lisukkeeksi kuin pääruoaksi, koska ravinto-aineet eivät ole siinä tasa-painossa. Siinä on hiilaria ja rasvaa, mutta proteiinia tosi vähän, vain kuskusista ja pähkinöistä saa hiukkasen. En ole ollenkaan minkaan ylettömän proteiinin käytön fanittaja, mutta kyllä siitä silti hiukan pitää huolehtia.

    Suosittelen kaikille luettavaksi Pentti Mustajoen kirjaa kaloreista, Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Sopii siis muillekin kuin laihduttajille, kaikille jotka haluavat ymmärtää terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta. Kasviksia kannattaa syödä paljon, koska niistä saa terveellisiä ravintoaineita ja kuituja. Kaloreiden kannalta ne ovat kuitenkin melko onnettomia runsassokerisia hedelmiä ja runsasrasvaista avokadoa lukuunottamatta. Niiden pureskeluun ja sulattamiseen menee herkästi melkein yhtä paljon energiaa kuin mitä ne kehoon tuovat. Kalorit kannattaakin hankkia terveellisistä ruoista kuten täysjyväviljoista, kylmäpuristetuista öljyistä, palkokasveista ja välttää sellaisia tuotteita, jotka eivät tee kylläiseksi, kuten juomat.

  2. Marjaaaanan
    24.7.2018, 10:41

    Kiitos reseptin jakamisesta, täytyy ehdottomasti kokeilla! Itsellä nää kasvisruokakokeilut tuppaa usein karahtamaan siihen, että saan aikaan vaan pahaa ruokaa (tai reseptissä vaaditaan liikaa liian kryptisiä ainesosia). En kiellä, pidän lihasta ja rakastan kanaa, mutta koetan jatkuvasti etsiä edes muutamia oikeasti hyviä kasvisreseptejä. Kiinnostaa siis tämmöset vinkkailut

    1. Ole hyvä! Itse tykkään tästä kovasti, ja se on helppo ja nopea valmistaa. Kaikki aineksetkin löytyvät lähi-Alepasta.:)

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *