Mitä vegaani syö?

Image-1-80.jpg

Tämä vegaanihaaste on vaikuttanut vähän odottamattomilla (mutta toivotuilla) tavoilla.

Koska vegaanina joutuu sanomaan ei monille päivittäin vastaan tuleville herkuille ja houkutuksille, ruokavalioni on ollut jo kolmisen viikkoa hyvin vähäsokerinen. Aiempaan verrattuna nyt ainakin. Kun ennen söin töissä melkein joka päivä jälkiruoan, nyt syön hedelmän. Lähes jokainen jälkkäri sisältää nimittäin maitoa tai kananmunaa.

Sen lisäksi ruokavalioni on monipuolistunut, ja olen omaksunut jälleen pari vanhaa hyvää tapaa, jotka olivat helpomman elämän houkuttelemana unohtuneet. Kun ennen söin aamuisin ja iltaisin lähinnä juustoleipiä, nyt syön aamulla tuorepuuroa manteleilla ja marjoilla. Illalla tai välipalana syön vihersmoothien.

Image-1-78.jpg

Vegaaniruokavalio ei ole automaattisesti terveellinen. Minä vain kiinnitän vegaanina paljon enemmän huomiota ruokaani. Kun ryhdyin tähän haasteeseen, pelkäsinkin, että ruoasta tulee turhan tärkeä osa elämääni.

Ruoka on minulle pääosin polttoainetta tai hetken nautinto. Rakastan syömistä, mutta saatan myös unohtaa sen. Vierastan kaikenlaisia dieettejä, jollei niille ole selkeät terveydelliset tai arvoihin perustuvat syyt. En tahtoisi elämäni pyörivän ruoan ympärillä tai rajoittuvan liikaa sen takia.

Yllättäen ruoka on kuitenkin ollut mielessäni vain hiukan tavallista enemmän. Olen innostunut kokeilemaan uusia reseptejä, kantanut kaupasta kiloittain kasvikunnan tuotteita ja ihmetellyt, miten järjettömän helppoa vegaanin on syödä ulkona Helsingissä. (Siitä lisää toisessa postauksessa.)  Työpaikkaruokalassanikin on lähes joka päivä vegaaninen lämminruoka tai vähintään salaatti, johon voi kipata runsain määrin siemeniä, pähkinöitä, tofua tai palkokasveja.

En ole tähän mennessä joutunut pyytämään vegaaniuden tähden minkäänlaista erikoiskohtelua yhdessäkään normaaliin elämääni kuuluvassa tilanteessa.

IMG_7427.JPG

Uusi lempparileipä: oliiviöljyä, merisuolaa, marinoitua tofua ohuina viipaleina, kurkkua ja persiljaa. Oikeasti tosi hyvää!

Kokeiluun ryhtyessäni minua mietitytti erityisesti raudan saanti. Siksi pyysin apua pitkän linjan vegaanilta, Chocochilin Elina Innaselta. Elina on kirjoittanut raudan lisäksi hyvän tekstin kalsiumista. Käykää lukemassa ne linkkien takaa. Hyvin karkeasti tiivistettynä vegaani voi hyvin, kunhan syö päivittäin palkokasveja, täysjyvää, soijaa, vitamiinirikastettuja kasvismaitovalmisteita ja paljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä. B12-vitamiinilisää ei saa unohtaa.

Sitten on vielä rasva: avokadoa, pähkinöitä, öljyjä. Vegaanin verisuonet hyrisevät onnellisena. Hyvä rasva on lisääntynyt ruokavaliossani tämän kokeilun aikana räjähdysmäisesti siksi, että olen syönyt kymmenen kertaa enemmän avokadoja kuin aiemmin. En usko lihoneeni, jos sitä mietitte. Varmasti en toki voi sanoa, koska en omista vaakaa enkä aio omistaakaan.

Luultavasti rasvan lisäyksestä johtuen en ole ollut kovinkaan nälissäni. Oikeastaan olen ollut paljon vähemmän nälissäni kuin yleensä. Enkä ole kaivannut lainkaan sokeria. Minulla ei ennenkään ollut juuri ruokahimoja, mutta nyt ne tuntuvat lähes kadonneen.

Tyypillisenä päivänä olen syönyt ja liikkunut näin:

Aamupala: kasvismaitoon tehtyä tuorekaurapuuroa, jossa pähkinöitä/manteleita, marjoja/omenanpaloja ja hunajaa + D- ja B12-vitamiinit sekä omegat

Puolen tunnin aamulenkki koirien kanssa

Lounas töissä: joko vegaaninen lämminruoka, jossa proteiini on tofua, soijaa, palkokasveja TAI salaatti jossa samoja proteiinin lähteitä. Salaatin kanssa pari palaa leipää margariinilla.

Välipala: hedelmä, kuivattuja taatelinpaloja ja pari margariinilla voideltua hapankorppua

Välipala 2: 2 palaa kauraleipää, joiden päällä oliiviöljyä, marinoitua tofua ja kasviksia ja Yosa-jugurtti sekä pari saksanpähkinää

1,5 tunnin iltalenkki koirien kanssa

Iltapala: 2 palaa kauraleipää, joiden päällä oliiviöljyä, marinoitua tofua ja kasviksia sekä smoothie

3 kertaa viikossa vartin keskivartalotreeni kotona

Kolmen viikon vegaanikokemuksella on vähän vaikea tietää, miten kehollani todella menee ja onko ruokavalioni oikean suuntainen vai ei. Seuraavaksi aionkin houkutella jonkun asiantuntijan analysoimaan syömiseni.

Voikaa hyvin, murmelit!

Kommentit (20)
  1. Vinkkinä: hunajaa voi korvata agavesiirapilla. Sitä saa monesti ihan isommista ruokakaupoista.
    Täysjyväleivästä saa myös hyvin proteiinia.

    Itsekin ajattelin aikanaan kokeilla vegaaniutta kuukauden, sillä tiellä ollaan oltu kohta kaksi vuotta. Syön paljon paremmin kuin ennen 🙂 Tsemppiä vegaaniuden jatkamiseen!

    1. Arvaa: hunaja loppui ja ostin agavesiirapin tilalle.:D

      Tosi outoa, miten helppoa tämä vegaanius on! Nyt on jo yli 5 viikkoa takana, enkä edelleenkään näe mitään syytä lopettaa.

      Kiitos tsempistä! Ja olen tosi kiitollinen ihan kaikenlaisista vegaanivinkeistä jatkossakin.:)

      Kivaa iltaa!

  2. Todellakin jaksan lukea ruokavaliosta ja vegaaniudesta! 🙂
    On mielenkiintoista seurata miten alat asiasta ja olostasi tuntemaan jos jatkat vielä pidempäänkin. On myös hurjan hauska lukea, kuinka alkutaipale sujuu kun ei siitä omastakaan niin kovin kauaa ole. Kirjoitustesi myötä täältä kommenteista saa bonuksena hyviä vinkkejä myös muilta lukijoilta. Tämä on siis avartavaa! 🙂
    Tsemppiä edelleen!

    1. Jatkan ainakin toisen kuukauden. Tämä yksi kuukausi ei riittänyt mihinkään.:)

      Lukijoilta saa todellakin ihan superhyviä vinkkejä! Ihan parasta. <3

      Kivaa iltaa!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *