Miten henkilöbrändiksi tullaan: 8 ajatusta

4FB4108B-D21A-4B1A-93A8-AACE46EB506B.JPG

Tein vuosi sitten journalismin ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetyöni otsikolla: Hei toimittaja, haluatko somebrändiksi? Lue tämä. Työn tarkoitus oli selvittää, miten sosiaalisessa mediassa rakennetaan toimiva henkilöbrändi ja kannattaako se. Itsensä brändääminen kun ei ole ihan riskitöntä. Mietin myös, että onko se edes tarpeellista?

En ole aiheesta täällä liiemmin horissut, sillä muutaman kuukauden henkilöbrändäykseen keskityttyäni teki lähinnä mieli sulkea kaikki somekanavat. En ole brändi, olen ihminen, ja sitä rataa. Samaa mieltä olen tavallaan nytkin, mutta yksi asia on hyvä muistaa. Jos olet somessa julkisesti, olet henkilöbrändi somessa, halusit tai et. 

Olen aika päiviä sitten toipunut ahdistuksestani. Opinnäytetyöni sai minut kuitenkin miettimään vähän tarkemmin, mitä oikein sosiaalisessa mediassa jaan ja miten. Ei niin, että olisin ikinä jakanut mitään erityisen arkaluontoista. Pikemminkin kyse on sävyistä ja esimerkiksi siitä, millaista naiskuvaa haluan omalla esimerkilläni viestiä. 

Henkilöbrändäys saattaa kuulostaa pinnalliselta markkinointipuheelta, mutta väitän, että siitä voi olla todella paljon hyötyä. Minä olen somebrändini avulla verkostoitunut ihan valtavasti, saanut työtarjouksia ja yhteistyöehdotuksia. Lisäksi se on jopa vahvistanut identiteettiäni. Miksi? 

1. Siksi että mikään ei ole henkilöbrändille tärkeämpää kuin aitous. Ihmiset vaistoavat, jos vedät roolia tai et usko sanomaasi. Brändin pitää tietää, miksi se on olemassa ja mitä se haluaa sanoa. Näiden asioiden kirkastaminen auttaa paitsi henkilöbrändiäsi ennen kaikkea sinua itseäsi. Minä ymmärsin jossain vaiheessa, että somepresensini tuntui minusta vieraalta ja sen viesti hähmäiseltä, koska se oli jäänyt jälkeen oikeasta elämästä. En kokenut enää olevani sellainen runotyttö, joka ehkä olin viisi vuotta sitten, kun perustin tämän blogin. Meinasin monesti jopa heittää hanskat kokonaan tiskiin, koska en enää tiennyt, mitä haluan sanoa. Vähitellen se kuitenkin kirkastui yrityksen ja erehdyksen kautta, ja nyt olen taas kartalla.

Aitous tarkoittaa myös sitä, että olet mitä väität olevasi. Jos väität, että olet alasi rautainen ammattilainen, niin sinun on parasta myös olla sitä. Totuus selviää kyllä enemmin tai myöhemmin. Tai jos kerrot olevasi vegaani, niin ei parane syödä julkisesti pihviä (eikä kyllä salassakaan). Jos kuitenkin söit, niin sitten siitä kannattaa viestiä avoimesti: Nyt kävi tällainen moga, eikä musta ehkä olekaan vegaaniksi. Me olemme ihmisiä, ja ihmiset ovat epätäydellisiä ja erehtyväisiä. Mieltään saa myös muuttaa. Aito ei tarkoita täydellisyyttä eikä ehdottomuutta, vaan sitä, että olet avoimesti sinä. Kun uskaltaa kertoa olevansa epätäydellinen ja moganneensa, saa yleensä kyllä anteeksi. Mutta jos esittää ulospäin täydellistä ihmistä ja jää sitten kiinni…

2. Vaikka henkilöbrändin pitää olla aito, kannattaa muistaa, että se on vain osa sinusta. Se osa, jonka haluat jakaa julkisesti. Tätä kannattaa miettiä, jottei myöhemmin ahdistaisi. Vedä siksi rajat. Joku ei esimerkiksi halua puhua somessa rahasta tai näyttää kotiaan. Minulle raha ja koti ovat helppoja ja mieluisia aiheita. Sen sijaan päätin heti tämän blogin perustettuani, etten koskaan tule avaamaan täällä ihmissuhteitani. Voin kyllä puhua asioista ja tunteista, mutten ihmisistä. 

3. Älä sekoita henkilöbrändisi suosiota omaan arvoosi. Lue uudelleen ja sisäistä tämä. Sillä, kuinka monta sydäntä somessa saat, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä ihminen olet. Suosion tavoittelu saattaa johtaa ylilyönteihin. Se voi johtaa elämään sydänten ehdoilla eli tekemään asioita vain, jotta niistä saisi materiaalia sosiaaliseen mediaan. Se voi masentaa ja ahdistaa ja saada oikeasti hyvän elämän tuntumaan kurjalta. Älä ota sydämiä tai niiden puuttumista henkilökohtaisesti ja muista, että some on täynnä ammattilaisia. Ihmisiä, jotka kuvaavat, kirjoittavat ja manipuloivat sosiaalista mediaa työkseen. Älä vertaile.

Pidä myös huoli, ettet sekoita itseäsi somebrändiisi. On Anna Vihervaarasta ja sitten on Anna. Jälkimmäinen on huomattavasti monitahoisempi, syvempi, herkempi, räiskyvämpi, hankalampi ja monimutkaisempi tyyppi kuin edellinen. Sen Annan tuntee kuitenkin melko harva – ja ne tyypit eivät Vihervaarasta välttämättä kauheasti perusta.  

4. Älä yritä miellyttää kaikkia. Joku vihaa sinua kuitenkin aina. Anna vihata, äläkä tuhlaa energiaasi trolleihin. Muista kohta 3. 

5. Muista maineesi. Älä jaa somessa asioita, joiden et halua tulevan sinua vastaan myöhemmin. Tuleva työnantajasi ja yhteistyökumppanisi voi selata kuvasi ja julkaisusi. Millaisen kuvan ne antavat sinusta? Muista kohta 2. 

6. Näytä naamasi. Ihmiset haluavat nähdä, kuka olet. Minä kuvasin ennen lähinnä luontoa, koiria ja kukkia. No, tavallisten ihmisten tavalliset luontokuvat  eivät oikeasti kiinnosta juuri ketään. En itsekään ole kamalan kiinnostunut näistä aiheista muiden ihmisten fiideissä. Ihminen on usein kiinnostunut ihmisestä. Toisen ihmisen ajatuksista, kokemuksista ja tunteista. Ajatuksille halutaan myös saada kasvot. 

Omien kuvien julkaiseminen somessa tuntuu helposti narsistiselta ja omahyväiseltä. Minusta ainakin tuntuu, vaikka olenkin karaissut itseäni tekemällä sitä paljon. Yritän kuitenkin pitää mielessäni, että minä haluan nähdä muiden kasvoja ja erityisesti asuja (vaateaddiktin tunnustukset, osa tsiljoona). Joku saattaa pitää minua kuvieni takia pinnallisena tai itserakkaana, mutta siinähän pitää. Kohta 4.

7. Näytä, kuka olet. Miten viestit brändistäsi ulospäin? Miten pukeudut, millainen hiustyyli sinulla on, miten meikkaat? Onko brändisi helppo tunnistaa? Tunnusmerkkisi saattaa olla vaikka kampaus tai käytät paljon hattuja. 

Olen lähiaikoina miettinyt paljon myös sitä, millaista naiskuvaa omat kuvani välittävät – ja harmistunut kovasti. Huomasin näet jokin aika sitten, etten tunnistanut itseäni kuvistani. Minulla on ollut tapana katsoa jonnekin ohi kameran ja usein alas. Näytän monissa kuvissa vähän kainolta ja aralta, enkä ole sitä lainkaan! Sitten oli myös kuvia, joissa en hymyillyt, vaan katsoin kovannäköisenä jonnekin.

Ihannenaiseni on vahva, itsevarma, pystyvä, mutta silti lämmin ja lempeä. Kovuus on mielestäni vastenmielinen ominaisuus, eivätkä naiset ole arkoja, elämän armoilla heittelehteviä objekteja. Haluan kuvieni viestivän ajatuksiani. Siksi olen päättänyt, että jatkossa katson rehellisesti kameraan tai ainakin dynaamisesti jonnekin. Ja hymyilen.

8. Mieti, onko se sen arvoista. Tuoko some sinulle enemmän iloa ja ahdistusta? Miksi haluat olla siellä, miksi haluat antaa osan itsestäsi kasvottomalle yleisölle, miksi henkilöbrändisi on olemassa? Miksi metsästät sydämiä? Palaa vielä kohtaa 1 ja mieti tätä.

 

Lue myös:

Totuus kuvien takana

Puhelimen parhaat kuvankäsittelysovellukset

 

Kuva: Peppiina

BLOGLOVINFACEBOOKINSTAGRAM

Kommentit (4)
  1. Hei Anna,

    Kiitos tästä postauksesta! Odotin tosiaan tekstiäsi tästä aiheesta, ja aika pläjäys sieltä tuli 🙂 Onpa tosi näpsä tietopaketti tosi kiinnostavasta aiheesta. Onko opinnäytetyösi muuten luettavissa netissä jossain? Sille valitsemasi otsikko on nääs sen verran houkutteleva.

    1. Haha, joo. Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka.:)

      Opinnäytetyö on Haaga-Helian omassa Theseuksessa, mutta sinne ei pääse ilman tunnareita. Voin laittaa sen sulle pdf:nä, jos laitat mulle meiliä.:)

  2. Kiitos, tämä teksti tuli minulle juuri oikeaan aikaan! Itse olen kouluttautumassa alalle, missä henkilöbrändi on erittäin tärkeä osa ellei jopa elinehto pärjätäkseen. Tästä ei silti hirveästi opinnoissa puhuta, joten ihana että otit asian esille.

    1. Ihana kuulla! Musta tämä on tosi tärkeä aihe.

      Kivaa viikkoa ja tsemppiä opintoihin!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *