Miten syödä terveellisemmin ja vastuullisemmin?

Tiedättekö sen tunteen, kun haluaisi syödä terveellisesti, vastuullisesti, monipuolisesti ja vielä jotain hyvänmakuista? Ja sitten pelkkä ajatus kauppareissusta ahdistaa, kun ruoan pitäisi täyttää nämä kaikki kriteerit.

Vielä huonommin menee, jos erehtyy kuuntelemaan muita ihmisiä: yhden mielestä hiilarit ovat suunnilleen helvetistä, toinen kiroaa margariinin ja vannoo kookosrasvan ja voin nimeen. Yleisten ravitsemussuositusten mukaan jälkimmäiset ovat kuitenkin kovaa rasvaa, ja sitä pitäisi välttää. Sokeri ja kahvikin tekevät pahaa – mutta kahvi on sittenkin hyvästä ja vähentää Alzheimerin taudinkin riskiä. Kala on terveellistä, mutta ei sitten olekaan, koska siinä voi olla raskasmetalleja. Ja mikä taas olikaan se kestävästi kalastettu vaihtoehto…?

Joskus tuntuu, että syöminen on nykyisin tosi vaikeaa.

Jätin lihan pois ruokavaliostani parikymppisenä ja haluaisin syödä mahdollisimman kasvispainotteisesti. Syön kuitenkin jonkin verran kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.

Olen aika pitkään ajatellut, että tahtoisin viilata ruokavalioni kuntoon myös terveysmielessä. Olen intuitiivisesti ajatellut, että siinä on ehkä hieman jotain pielessä sillä: a) olen aika usein nälkäinen vaikka syön omasta mielestäni isoja annoksia b) minulla todettiin kesällä raudanpuute (ferritiini 9) ja pelkään, etten saa ruokavaliostani tarpeeksi kaikkea tarvitsemaani c) vaikka liikun paljon, en tunne oloani kovin vahvaksi.

Toisaalta ruoka ei ole intohimoni, enkä jaksa olla ihan kauhean kiinnostunut siitä. Siksi onkin mahtavaa, että joku toinen tekee työn puolestani ja auttaa minua syömään paremmin!

Kävin keskiviikkona Lovely Veggiesin Reetan ravintoneuvonnassa, ja seuraavien neljän kuukauden aikana muokkaamme yhdessä ruokavalioni paremmaksi. Olen aika innoissani tästä, sillä Reetta on vegaani ja ymmärtää kasvisruokavalion haasteet. Reetta siis opiskelee parhaillaan ravintoneuvojaksi, ja olen hänen harjoitusasiakkaansa.

Ennen tapaamistamme pidin kolme päivää tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Epäilin, että tuomioksi tulee liian yksipuolinen ruokavalio. Olen nimittäin aika laiska ruoka-asioissa ja syön paljon hyväksi havaitsemiani ruokia: avokadoa, ruisleipää, täysjyväpastaa, tummaa riisiä, kasviksia, tahinia, hedelmiä…jokainen aamu- ja iltapalani oli noiden kolmen päivän aikana melko samanlainen.

Yllättäen ongelmani ei kuitenkaan ole yksipuolisuus, vaan saan ruokavaliostani monipuolisesti ravintoaineita. Hyvää on myös, että kuitua on riittävästi ja kasviksia, marjoja ja hedelmiä samoin. Tämän kyllä tiesinkin, uskoin aiemminkin syöväni perusterveellisesti.

Mitä sitten pitää rukata? Ruokavaliossani on liian vähän:

  • rautaa (huonompi homma, kun on muutenkin raudanpuute)
  • proteiinia (en ole yhtään yllättynyt)
  • D-vitamiinia
  • ja ENERGIAA

Syön liian vähän. Ilmankos virta tuntuu välillä olevan vähissä. Myös rasvan laatuun pitää kiinnittää huomiota, ja muitakin pikkuviilauksia tehdään.

Reetta olisi halunnut tietää myös painoni ja seurata, ettei se lähde laskuun. Kieltäydyin kuitenkin tästä ja lupasin kertoa, jos farkut alkavat tuntua väljiltä. Minulla on taustallani lievä ortoreksia, enkä siksi tahdo punnita itseäni edes hyvään tarkoitukseen. Päätin nimittäin kymmenen vuotta sitten, että heivaan vaa’an ikuisiksi ajoiksi, ja siinä päätöksessäni olen pysynyt.

Odotan aika innolla, millaisia ohjeita Reetalta saan, ja lupaan jakaa niitä teidänkin kanssanne. Ainakin aamupalani suurenee, sillä normaalisti syömieni avokadoleipien lisäksi saan alkaa syödä tuorepuuroa tai smoothieta, jossa on mukana jotain proteiinia.

Reetta miettii myös eläinkunnan tuotteille kasvisvaihtoehtoja, jotka ovat myös terveellisiä. Monissa vegaanisissa juustoissa yms. on nimittäin aika huono rasvanlaatu, sillä niissä käytetään paljon kookosrasvaa. Siksi ne eivät välttämättä ole kovin terveellinen valinta, vaikkakin hyväksi maailmalle. Minä haluaisin molemmat ominaisuudet.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä minusta vegaania, sillä haluan tulevaisuudessakin herkutella välillä juustolla ja kalalla. Kasvisruoan määrää kuitenkin ehkä lisätään.

Toivon, että ruokavalion rukkaaminen antaa minulle lisää energiaa ja jaksan taas paremmin. Jännityksellä odotan, millaisia ohjeita Reetalta saan.

BLOGLOVIN, FACEBOOK, INSTAGRAM

Kommentit (7)
  1. Einimimerkkiä123
    20.10.2019, 09:47

    Hei, toivottavasti olet nyt rautakuurilla! Ja tarpeeksi vahvalla. Rautamehut ei auta näin vakavassa raudanpuutteessa. Minulla mitattiin ferritiini 12 pari kuukautta sitten. Olen käyttänyt rautaa 2 kk ja tässä lyhyessä ajassa kuukautismigreenit jäivät kokonaan pois, samoin sydämen muljahtelut ja tykytykset. Nukun paremmin ja jaksan paremmin. Myös PMS-oireet ovat vähän helpottaneet.

    1. Olen! En tosin yhtään tiedä, onko toiminut. Olo ainakaan ei ole muuttunut. :/ Menen mittauttamaan arvot uudestaan kuukauden päästä, sitten nähdään.

      Ihanaa, että sinulla on auttanut! Toivottavasti alkaisi toimia täälläkin. Miten vahvalla kuurilla olet?

      1. Einimimerkkiä123
        21.10.2019, 09:29

        Olen ottanut työterveyshuollon lääkärin ohjeen mukaan 2 x 100 Mg päivässä. Mulla on ollut käytössä Ferrodan tabletit ja Maltofer-tipat vähän vaihdellen. Molemmat ovat sopineet vaikka minulla on aika herkkä vatsa. Raudan kanssa olen ottanut tyrnimehua tai C-vitamiiniporetabletin = tehostaa imeytymistä. Kävin juuri mittauttamassa arvon uudestaa ja hyvin oli lähtenyt nousemaan (arvo oli 30). Tavoite olisi yli 100 🙂 Täältä löytyy hyvä kirjoitus raudanpuutteesta: http://www.foibos.fi/blogi/ Tsemppiä! 🙂 Jos ei lähde nousemaan niin kannattaa mitata myös imeytymiseen vaikuttava B-12 vitamiini. Ymmärtääkseni siitä on usein juuri kasvissyöjillä puutetta.

  2. Onpa mielenkiintoista! Jaathan täällä sitten saamiasi vinkkejä 🙂 Erityisesti kiinnostaa tuo raudan ja proteiinin saannin lisääminen. Minulla on samankaltainen ruokavalio ja pelkäänpä, että omassa ruokavaliossa vähän samat puutteet. Tiedän periaatteessa mitä pitäisi lisätä ja mistä ruoka-aineista noita saisi, mutta sitten kuitenkin käytännön tasolla en ehkä saa ihan maaliin saakka niiden syömistä…

    1. Ehdittomasti jaan! Meillä on selvästi ihan sama ongelma. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *