Paha mieli, stressi ja heikko keskittymiskyky: voisiko syyllinen olla raudan puute?

Kaupallinen yhteistyö: Circlum Farmasia

5A143BF3-742F-49B4-A835-83CFC21D0DA4.JPG

 

Olen aina silloin tällöin kirjoittanut tänne, miten en välillä oikeasti jaksaisi lähteä lenkille ja miten toisinaan tuntuu, että keho on fyysisesti melko uupunut hyvistä unista huolimatta. Minusta siis toisinaan tuntuu, että jalat painavat, eikä kehossa ole energiaa. Olen ajatellut, että se johtuu luultavasti paljosta liikunnasta ja liian heppoisasta ruokavaliosta.

En ole syönyt lihaa pariinkymmeneen vuoteen ja syön mahdollisesti liian kevyesti liikuntamäärääni nähden. Syön kuitenkin terveellisesti ja melko paljon. Kun ferritiiniarvoista puhutaan kaikkialla, aloin miettiä asiaa kunnolla. Voisiko syy löytyä raudan puutteesta?

Ferritiiniarvo eli varastoraudan määrä on kiinnostava siksi, että sen puute ei näy hemoglobiinissa. Oma hemoglobiini on mitattu viimeksi 35-vuotistarkastuksessa pari vuotta sitten. Se oli kunnossa, mikä hieman hämmensi minua. Olin nimittäin jo tuolloin miettinyt, että voisiko ajoittainen fyysinen väsymykseni johtua raudan puutteesta. 

Varastorauta on siis sitä rautaa, jota elimistö alkaa käyttää, jollei se saa ravinnosta tai ravintolisistä tarpeeksi rautaa – tai jos se menettää rautaa jostain toisesta syystä. Raudan puute on enemmän naisten kuin miesten ongelma, sillä me menetämme kahdessa elämän tapahtumassa paljon verta: synnytyksessä ja kuukautisten aikaan. 

Lopetin hormonaalisen ehkäisyn käyttämisen puolitoista vuotta sitten, ja sen jälkeen kuukautiseni muuttuivat koettelemukseksi. Parin ensimmäisen päivän aikana tuntuu suunnilleen, että vuodan kuiviin, ja olo on sen mukainen. Fyysinen ja henkinen energia on täysin lopussa. Voisiko sekin vaikuttaa rautavarastoihini?

 

3266B9A7-6B42-4967-8CD1-6EB17571EE80.JPG

 

Tutkiessani raudan puutteen riskitekijöitä, löysin itseni monesta kohtaa: kasvissyönti tai vegaanius, paljon liikkuminen, runsaat kuukautiset, check, check, check. 

Mitä raudan puute sitten tekee paitsi väsyttää? Se hidastaa palautumista, ja tästä tunnistan itseni toisinaan. Tunnen siis välillä oloni fyysisesti hieman heikoksi. Joinain päivinä minulla ei ole voimakas olo minuksi.

Raudan puute voi näkyä myös hiuksissa ja ihossa, mutta näitä ongelmia en itsessäni ole havainnut lukuun ottamatta suupielten halkeilua, josta kärsin vielä hetki sitten.

Kiinnostavampia ovat mielestäni sen sijaan mielen oireet. Rauta vaikuttaa aivoissa dopamiinin ja serotoniinin säätelyyn. Nämä ovat mielihyvähormoneita. Raudan puute voikin laskea mielialaa. Lisäksi se saattaa heikentää keskittymiskykyä (check) ja saada olon tuntumaan stressaantuneelta ja ahdistuneelta (check). Keskittymiskyvyn puute ja stressi ovat niitä mielen oireita, joista itse useimmiten kärsin. 

Mietin jo aikoinaan kokeillessani vegaaniruokavaliota, että näinköhän se on minulle hyväksi. Silloin koin nimittäin ongelmia erityisesti keskittymiskyvyssäni. Tuntui kuin aivoni eivät olisi toimineet kunnolla. En kuitenkaan yhdistänyt oiretta rautaan vaan ajattelin, että kyse on rasvahappojen puutteesta. Tässä kohtaa pitää myös sanoa, etten yrittänytkään vegaanina laskea tarkkaan, sainko ravintoaineita oikeassa suhteessa. En siis ajattele, että vegaaniruokavalio sinänsä on epäilyttävä, vaan että se pitää koostaa oikein. 

Rautaa saa erityisesti lihasta, kalasta, vihreälehtisistä kasviksista, kuivatuista luumuista, herneistä, linsseistä ja siemenistä. Esimerkiksi lehtikaalissa on huikea määrä rautaa. Valitettavasti lihan sisältämä hemirauta kuitenkin imeytyy huomattavasti paremmin kuin kasvikunnan non-hemirauta. Non-hemiraudan imeytymisessä auttaa C-vitamiini, joten sitä kannattaa syödä samaan aikaan rautaa sisältävän ruoan kanssa.

Itse olen syönyt nyt muutaman viikon ajan Wild Nutritionin Food-Grown Iron Plus -rautalisää. Suupielten halkeilu on lakannut, jalat eivät paina ja keskittymiskykykin tuntuu olevan parempi kuin jokin aika sitten. Mitään haittavaikutuksia en ole rautalisän huomannut aiheuttavan. 

Food-Grown tarkoittaa, että rauta on ravintomuotoista, eli samassa muodossa kuin se olisi ruoassa. Näin se imeytyy parhaiten. Usein sanotaan, että ravintoaineet olisi parempi saada ruoasta kuin purkista. Syy tähän on se, että useimmat vitamiinit ja ravintolisät sisältävät ravintoaineita niiden eristetyssä eli raffinoidussa muodossa. Silloin ne eivät imeydy yhtä hyvin kuin ruoasta saatavat vitamiinit ja hivenaineet. Ruoassa ravintoaineet eivät esiinny yksin, vaan osana monimutkaista rakennetta, jossa eri yhdisteet auttavat toisiaan imeytymään solutasolla. Juuri tästä on kyse Wild Nutritionin rautatuotteessa ja muissakin sarjan ravintolisissä. Koska ravintoaineet ovat niissä ravintomuotoisia, keho osaa hyödyntää ne paremmin. 

Wild Nutritionin on kehittänyt brittiläinen ravintoterapetti Henrietta Norton, joka on auttanut erityisesti naisia. Wild Nutritionin Food-Grown -tuotteet löytyvät monista hyvinvarusteituista luontaisia terveystuotteita myyvistä kaupoista. Food-Grown Iron Plus -valmiste sopii koko perheelle ja vegaaneille ja sisältää: 

– luonnollista rautaa, joka ei aiheuta ummetusta

– raudan imeytymistä edistävää C-vitamiinia

– riboflavinia eli B2-vitamiinia, joka edistää punaisten verisolujen pysymistä normaaleina

Wild Nutritionin Food-Grown Iron Plus on yksi Vuoden Terveystuote 2019 -kilpailun finalisteista. Sille voi käydä antamassa äänensä täällä.

 

43B74CBF-3F50-4484-90A4-2D968740D4FF.JPG

 

Loppuun vielä runsaasti rautaa sisältävä lehtikaalisalaatti, joka sopii mielestäni ihanasti joulunaikaan.

Lehtikaalia (huuhtele, poista lehtiruodit, revi palasiksi ja pehmennä oliiviöljyssä)

Kuivattuja karpaloita

Päärynöitä

Saksanpähkinöitä (paahda pannulla hunajassa ja ripottele sekaan vähän suolaa)

 

 

Kuva minusta: Satu Nyström

Kommentit (6)
  1. Kuvailemasi oireet voisivat hyvin johtua liian heppoisesta ruokavaliosta. Ainakin jakamasi reseptit ovat usein tosi kevyitä eivätkä sisällä juurikaan proteiinia. Ei riitä, että syö terveellisesti ja melko paljon, jos ei syö riittävän paljon. Ruoan tehtävä on antaa meille energiaa, sitä ei pidä pelätä.

    1. Joo, tämä on kyllä niin totta ja ollut ongelmani about aina. Hankaluus on, että kasvisruoasta tulee helposti aika kevyttä. En myöskään ole ikinä ollut kovin innostunut proteiinista, vaikka varmasti pitäisi. Jos sinulla on hyviä vinkkejä tähän, kerro ihmeessä! <3

      1. Keskimäärin suomalaiset ovat aivan liian innostuneita proteiinista mutta kyllä sitä jonkin verran täytyisi kuitenkin saada 🙂 Kasvisruokiin saa enemmän energiaa ja proteiinia lisäämällä ruokiin esim. viljoja (salaattiin kvinoaa tai pastaa/kaveriksi leipää) tai paputahnoja. Energiaa saa helposti rasvoista esim. pähkinävoista (maapähkinävoi, mantelivoi), öljyistä, tahinista ja pestosta. Erilaisissa kasviproteiinivalmisteissa (nyhtis, härkis) on yleensä paljon proteiinia ja energiaakin reilummin kuin pelkissä palkokasveissa. Jos tuntuu, että ruokaa ei saa enempää alas, voi hyvin syödä jälkkäreitä tai useamman kerran päivässä. Nyt tulikin nälkä!

        1. Samaa mieltä tuosta proteiinista.:) Mä kyllä itse asiassa syön paljon täysjyväviljoja, palkokasveja, Härkistä yms. Mut ehkä pitäisi alkaa syödä jälkkäreitä.:) Välillä palkokasvien syöminen tuntuu aika vaikealta, mun vatsa ei ole kauhean innoissani niistä. Vähän vaikeita nämä ruokavalioasiat, kun haluaisi syödä sekä terveellisesti että eettisesti. Ihanaa päivää!

  2. Valitettavasti olen taistellut aiheen kanssa jo noin kolme vuotta, minulla on kaikki oireet, vaikka en ole kasvissyöjä. Lisäksi olen saanut verenpurkaumia ja mustelmia itsestään, joka minusta kertoo että raudasta on jo selkeäasti pula. Mutta en alun alkaen saanut tilanteeseen apua, joten aloitin itse syömään lisärautaa joka kohensikin oloa, sittemmin en ole enää saanut minkäänlaista apua, koska jo syön rautaa, hemoglobiini pysyttelee (näennäisesti?) viitearvoissa, vaikka varastorautani on 40 hujakoilla kun sen olisi hyvä olla noin 100. Eli syön ja syön rautaa, se ei tartu, mutta lääkärit ”eivät osaa auttaa.”

    Eli sanonkin että menkää heti lääkäriin ja vaatikaa tutkimuksia, ennen kuin teette muuta.

    Kyseisessä valmisteessa on ilmeisesti 20mg rautaa. Aloitin vasta valmisteen jossa on 50mg rautaa/annos ja se on pitkästä aikaa ainoa jolla tuntuu olevan positiivisia vaikutuksia. Lääkärinikin sanoi että usein vasta 50-100mg annoksilla saadaan rauta-arvot nousuun. 🙂

    1. Voi ei, kuulostaa tosi kurjalta!:/ Varmasti totta, että kannattaa mennä lääkäriin, mikäli tilanne on kovin paha. Oma oloni on onneksi nyt jo paljon parempi. Tuntuu kuitenkin, että jatkossa yritän kiinnittää enemmän huomiota siihen, että saan kaikki tarvittavat ravintoaineet. 

      Ihanaa lauantaita!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *