Voiko hedelmällisyyttä tukea ruokavaliolla?

Kaupallinen yhteistyö: Pur Hyvinvointikauppa

En edelleenkään ihan varmasti tiedä, haluanko lapsia. Tai olen aina ajatellut, että joskus. Olosuhteiden pitäisi kuitenkin ensin loksahtaa paikoilleen. Sitä odotellessa tahdon pitää mahdollisimman hyvää huolta itsestäni ja hedelmällisyydestäni, jotta voisin venyttää asiaa mahdollisimman pitkälle (tiedän toki, että taktiikallani voi käydä hassusti).

Tällä ajatuksella kysyin Pur Hyvinvointikaupan Hyvän Olon Hoitolassa toimivalta ravintoterapeutti Annamari Seilolalta, millainen ravinto hänen mielestään tukee hedelmällisyyttä.

Tiesin toki jo entuudestaan, että valitettavasti (ja odotettavasti) ei ole yhtä superruokaa tai -yrttiä, joka pelastaisi muuten heikot elintavat. Oikotietä onneen ei siis ole, vaan jos haluaa tukea hedelmällisyyttään, ensimmäinen asia on laittaa ruokavalion perusteet kuntoon.

Hedelmällisyys ei ole erillinen osa ihmisen terveyttä, joten terveyttä tukeva ruokavalio on hyväksi myös hedelmällisyydelle. Annamarikin suosittelee syömään kunnollista kotiruokaa ja valitsemaan mahdollisuuksien mukaan lähi- ja luomuruokaa. Niin välttyy turhilta lisä- ja torjunta-aineilta.

Tässä kohtaa kannattaakin muistaa, että ruokavalio on aina kokonaisuus, eikä mitään osaa siitä saa jättää huomiotta. Mikäli ei tiedä, syökö terveellisesti tai ruokavalio on ihan hunningolla, kannattaa varata aika ravintoneuvontaan tai ravitsemusterapeutille. Näistä ravitsemusterapeutti on Valviran vahvistama terveydenhuollon ammattinimike.

Itse uskon yleisiin ravitsemussuosituksiin ja syön melko pitkälle niiden mukaan lihaa ja maitotuotteita  lukuunottamatta. Syön siis paljon kasviksia, täysjyväviljaa, palkokasveja ja muita kasvisproteiineja, jonkin verran kalaa ja runsaasti hyviä rasvoja, kuten avokadoa, pähkinöitä, siemeniä sekä oliiviöljyä. Maidon ja kerman korvaan pääosin kauramaidolla ja -kermalla. Juustoilla herkuttelen. Lihaa en syö koskaan, eikä kananmunakaan yleensä kuulu ruokavaliooni.

Annamari korostaa, että kaikki eivät pysty syömään paljon täysjyväviljaa tai maitotuotteita, jälkimmäisiä en syö itsekään. Olen kuitenkin siitä onnekas, että minulla ei ole koskaan ollut ruokaan liittyviä yliherkkyyksiä, joten ruisleipä ja täysjyväpasta kuuluvat ruokavaliooni vastakin.

Ruokavalioasioissa kannattaa mielestäni yleensäkin kuunnella jossain määrin omaa oloaan. Jos jokin ruoka-aine ei sovi, sitä ei tarvitse väkisin syödä. Silloin pitää kuitenkin huolehtia, ettei jää paitsi mistään tärkeistä ravintoaineista.

Jotta keho voisi mahdollisimman hyvin, ruokavaliossa pitää tietenkin olla runsaasti kasviksia. Niissä on paljon kuitua, vitamiineja ja mineraaleja. Itse yritän syödä kasviksia, hedelmiä tai marjoja runsaasti joka aterialla.

Kuitua on paljon myös täysjyväviljassa, ja se on erityisen tärkeää suoliston mikrobeille, jotka rakastavat sitä. Jos ne eivät saa tarpeeksi kuitua, ne alkavat voida huonosti ja niiden määrä ja kirjo alkaa vähetä. Siitä taas voi seurata ongelmia koko keholle.

Annamari muistuttaa, että kuidun lisäksi suoliston mikrobit rakastavat fermentoituja elintarvikkeita: hapankaalia, kombuchaa, kookoskefiiriä ja tietenkin hapatettuja maitotuotteita.

Tässä voisin parantaa. En kauheasti käytä hapatettuja tuotteita, sillä en syö jugurttia kuin satunnaisesti, ja nuo eksoottisemmat vaihtoehdot eivät myöskään kuulu lautaselleni.

Raskautta suunnittelevan ja raskaana olevan kannattaa myös ehdottomasti varmistua, että saa tarpeeksi  B9-vitamiinia eli folaattia tai foolihappoa, joka on sen synteettinen muoto. B9-vitamiinin puute voi aiheuttaa sikiölle hermostoputken sulkeutumishäiriön. Folaatti on siis B9-vitamiinin luonnossa esiintyvä muoto, foolihappo saman vitamiinin synteettinen muoto.

Folaattia on esimerkiksi lehtivihreässä ja täysjyväviljassa. Hyvä foolihappolisä on esimerkiksi Wild Nutritionin Food-Grown Folic Acid, jossa vitamiini on luonnollisessa, hyvin imeytyvässä muodossa.

Seuraava tärkeä asia on  rasva. Elimistö tarvitsee hyvää rasvaa, jota on esimerkiksi oliiviöljyssä, siemenissä, pähkinöissä, avokadossa ja rasvaisessa kalassa.

Rasvojen joukosta erityistä huomiota kannattaa kiinnittää omega-3-rasvahappoihin. Annamari kertoo, että ne saattavat joidenkin tutkimusten mukaan lisätä hedelmällisyyttä. Varmasti ne ovat hyväksi aivoille, sydämelle ja veren rasva-arvoille.

Omega-3-rasvahappoja on esimerkiksi rasvaisessa kalassa, chiansiemenissä ja pellavansiemenissä. Siementen kohdalla kannattaa kuitenkin muistaa saantisuositukset, ja niitä kannattaa syödä vaihdellen (omatunto kolkuttaa tässä kohtaa, sillä itse syön chiasiemeniä lähes päivittäin ja muita siemeniä en juurikaan…). Evira ohjeistaa käyttämään siemeniä enintään kaksi ruokalusikallista päivässä.

Kasvisten, hiilihydraattien ja rasvan lisäksi keho tarvitsee proteiinia. Lihansyöjäksi ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä (itse olen ollut lihattomalla ruokavaliolla parikymmentä vuotta ja sillä pysyn), vaan proteiinia saa esimerkiksi tofusta, palkokasveista, kvinoasta ja tattarista. Minä syön myös kalaa.

Kannattaa muistaa, että hedelmällisyys on kahden kauppa: huonot elintavat voivat heikentää myös miehen hedelmällisyyttä. Miehille Annamari suosittelee terveellisen ruokavalion lisäksi hyvää monivitamiinia, kuten Wild Nutritionin Fertility Man -lisää, sinkkiä, kalaöljyä, D-vitamiinia, aminohappo l-karnitiiinia sekä lipidoa buustaavaa macaa.

Hedelmällisyyttä voi yrittää tukea myös ravintolisillä:

Vitexin eli siveydenpuun luvataan stimuloivan lutenisoivan hormonin, follikelia stimuloivan hormonin ja keltarauhashormonin tuotantoa, tasoittavan prolaktiinin tuotantoa ja pidentävän luteaalisen vaiheen eli ovulaation ja seuraavien kuukautisten välisen ajan pituutta. Jos tämä vaihe on liian lyhyt, raskaaksi tulemisen mahdollisuus pienenee. A. Vogelin Hormone Balance on sataprosenttista siveydenpuuta. Annamarilla on hyviä kokemuksia siitä: se on auttanut kuukautiskierron säännöllistämisessä ja ovulaation ajankohdan arvioimisessa.

Omega-3-rasvahapot saattavat joidenkin tutkimusten mukaan parantaa hedelmällisyyttä. Varmasti ne tekevät hyvää sydämelle, aivoille ja veren rasva-arvoille. Annamari suosittelee Wiley’s Prenatal DHA -ravintolisää.

Foolihappo on tärkeä jo raskautta suunniteltaessa. Sitä saa Wild Nutritionin Food-Grown Folic Acid -ravintolisästä.

Ruusujuuri auttaa lievittämään stressiä, joka voi sekin olla raskaaksi tulemisen vihollinen. Annamarin suosikki on Living Nutritionin Rhodiola.

DIM eli diindolylmethane voi auttaa endometrioosin oireisiin. Sen luvataan tasapainottavan estrogeenitasoja. Sitä saa ravintolisien lisäksi parsa-, kukka- ja ruusukaalista.

Rauta-arvoista kannattaa myös pitää huolta joko syömällä rautapitoista ruokaa tai jos ravinnosta ei saa tarpeeksi rautaa, sitä voi napata myös purkista.

Hedelmöittymistä lupaa tukea myös Wild Nutritionin Food-Grown Fertility -lisä.

Juteltuani Annamarin kanssa, päättelen, että ruokavalioni on suurilta linjoiltaan oikein hyvällä mallilla. Jotain hapatettua siihen olisi hyvä lisätä ja siementen syömiseen kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Olen lähiaikoina ollut myös hieman stressaantunut kaikenlaisten kiireiden tähden, joten päätän alkaa jälleen syödä säännöllisesti ruusujuurta. Kokeilin sitä jo talvella pimeyden aiheuttamaa väsymystä karkottamaan, ja hyvin tuntui toimivan yhdessä muiden rohtojen kanssa.

Kuva minusta: Satu Nyström

Edit: 8.4. Muokattu kohtaa eli lisätty asiaa ravitsemusterapeutista:  kannattaa varata aika ravintoneuvontaan tai ravitsemusterapeutille. Näistä ravitsemusterapeutti on Valviran vahvistama terveydenhuollon ammattinimike.  

Kommentit (11)
  1. Hei Noona, ihanaa, jos aihe kiinnosti!

    Ja kiitos vinkistä. Puuro on ihanaa, eli laitan kokeiluun. 🙂

    Aurinkoa viikkoosi!

  2. Hei! Seurailen blogiasi ihaillen, mutta valitettavasti tämä postaus oli pieni rimanalitus. Perusterve ja monipuolista ruokaa syövä ihminen ei tarvitse ravintolisiä, eikä tällaista arsenaalia. Ravintolisien syömisestä voi olla jopa haittaa ja ne voivat vaurioittaa maksaa. Jos oma ruokavalio on syystä tai toisesta hyvin rajoittunut, voi olla syytä keskustella RAVITSEMUSTERAPEUTIN kanssa.

    Minua häiritseekin, että jutun ”asiantuntija” käyttää itsestään nimikettä ”ravintoterapeutti”, joka valitettavasti monilla menee sekaisin ravitsemusterapeutin kanssa. Ravitsemusterapeutti on Valviran vahvistama terveydenhuollon ammattinimike, ja siihen pohjautuvaa koulutusta Annamari Seilolalla ei ole. Ei hän toki niin väitäkään, mutta rehellisyyden nimissä olisi hyvä käyttää vielä erottautuvampaa nimikettä, jotta ihmiset ymmärtäisivät hänen kuuluvan huutaa-sarjaan. Toivoisinkin että seuraavan kerran kun teet kaupallista yhteistyötä ravintoon liittyvän tahon kanssa, valitsisit mukaan ammattilaisen.

    1. Hei Sanne, ja kiitos viestistäsi. Olet täysin oikeassa, että ravintoterapeutti ja ravitsemusterapeutti ovat eri asia, ja minun olisi ollut hyvä tuoda se tekstissä selvemmin esiin. Pahoittelut tästä!

      Nuo ravintolisien haitat koskevat ymmärtääkseni lähinnä ulkomaisista nettikaupoista ostettuja tuotteita, joiden sisällöstä ei voi olla oikein varma? Mutta on täysin totta, että perusterve ja terveellisesti ja monipuolisesti syövä ihminen ei tarvitse ravintolisiä joitain poikkeuksia lukuun ottamatta (kuten se foolihappo ja esim. b12). Puutostiloissa niistä siis on tutkitusti apua. Eli jos saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta, ei tarvitse syödä lisiä enää purkista. Toisaalta itse kuitenkin koen, että ruusujuuri auttoi vireystilaani talvella. Tämä on tietenkin ihan musta tuntuu -tulos. Ajattelen muutenkin, että ihmiskeho on tosi monimutkainen kokonaisuus, eikä aina voi tietää, mikä kaikki siihen vaikuttaa. Kritiikkisi on kuitenkin täysin aiheellista, minun olisi pitänyt kirjoittaa tämä asia toisin.

      Olen tosi pahoillani, että tämä teksti herätti pahaa mieltä ja pettymystä. Se ei ollut tarkoitus. Kiitos myös, että kommentoit ja kerroit ajatuksesi.

    2. Lisäsin juttuun huomautuksen ravitsemusterapeutista. Kiitos vielä!

    3. Mullakin hieman särähti korvaan tämä ravinnelisävalikoiman suosittelu. Esimerkiksi tästä YLE:n jutusta löytyy hieman kriittisempää näkökulmaa aiheeseen: https://yle.fi/uutiset/3-10714892.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *