Intoa treenaamiseen – liity juoksukerhoon

Kerroin syyskuussa, että sain poikaystävältäni synttärilahjaksi juoksemisen iloa ja tiistaina 15.10. oli juoksukerhomme syyskauden viimeinen kerta. Nyt kun tämä kausi on takanapäin, haluan kertoa teille omia fiiliksiäni menneistä viikoista. Listasin alas omat lempparitreenit syksykaudelta!

Osallistuimme siis Running Club Wasan järjestämään juoksukouluun. Treenit järjestetään joka viikon tiistai klo 18. Juoksukerhon sivuilla luvataan ”monipuolista harjoittelua, positiivista fiilistä ja uusien juoksukavereiden tapaamista” – ja lupaukset kyllä lunastettiin! Vaikka aina ei huvittanut lähteä pimeään syysiltaan juoksemaan, olen joka kerta palannut treeneistä hymy huulilla. Lisäksi on ollut kiva harjoitella juoksua vaihteeksi porukalla ja erilaisia harjoituksia tehden. Kyse ei siis ole ollut pelkistä yhteislenkeistä, vaan monipuolisista ja vaihtelevista treeneistä.

Ready to run!

Vaikka sain juoksukoulun lahjaksi, itseäni ajaa mentaliteetti ”nyt mennään, kun on kerran tästä maksettu!”. Hyvä motivaattori, heh. Kerran tosin jouduin jättämään juoksutreenit väliin, sillä olin osallistunut ylimääräiselle crossfit-kerralle, minkä takia olin lähes rampa muutaman päivän ajan. Ja siis en liioittele yhtään – en pystynyt esimerkiksi pesemään hiuksiani, koska en saanut nostettua käsivarsiani ylös…

Syksy on tuonut arkeeni hieman alakuloisuutta ja saamattomuutta, kuten myös monen muun syksyyn. Juoksukerho kuitenkin varmisti sen, että ylös, ulos ja lenkille tuli lähdettyä edes kerran viikossa. Liikunta tunnestusti pitää parempaa mieltä yllä, mutta pimeys ja sade vähentävät intoa lähteä liikkumaan. Tämä taas lisää alakuloa entisestään, ja liikkumattomuuden ja saamattomuuden ja huonon fiiliksen kierre on valmis. Mutta juoksukerhoon tuli lähdettyä, vaikka olisi satanut enemmänkin – ja tuntuu että viimeisten viikkojen aikana tiistait ovat olleet erityisen sateisia… Onneksi ei olla sokerista.

Juoksukerho, tai mikä tahansa juoksuporukka, toimii hyvänä motivaattorina ja tuo vaihtelua. Suosittelen siis ehdottomasti lähtemään sellaiseen mukaan! Usealta paikkakunnalta varmasti löytyy jonkinlainen juoksukerho, -seura tai -porukka, johon pääsee mukaan. Tai jos ei löydy, niin perusta omasi 😀

Tämä viikko pidetään taukoa, ja sitten alkaa juoksukerhon talvikausi. Motivaatio ei ole pahaksi näin räntäsateiden ja entistä kylmempien kelien lähestyessä…

Lempparitreenejä syksyltä

PORRASTREENI | Tämän treenin jälkeen en pystynyt tekemään viiteen tai kuuteen päivään mitään. Huhhuh. Porrastreeni kuitenkin yllätti positiivisesti, vaikka se olikin kamalaa. Kävimme monipuolisia harjoituksia ja ”drillejä” läpi; ei siis vain juostu jonossa portaita ylös ja alas. Tästä sai hyviä ideoita, joita voisi hyödyntää yksin treenatessa.

JUOKSUTEKNIIKKAA + MÄKITREENI | Yksittäiset harjoitukset, jotka parantavat juoksutekniikkaa, ovat olleet mieleeni. Lisäksi tällä kerralla teimme lyhyitä vetoja mäessä; nilkat suorina, pomppien, intiaanijuoksua… Kaikkea sellaista, mikä näyttäisi ihan hullulta, jos menisi yksin juoksentelemaan mäkeen.

MAKSIMITONNI | Viimeisella kerralla juoksimme maksimitonnin. Eli kilometri niin lujaa kuin kintuista lähtee. Ja voin kertoa – kilsa voi tuntua pitkältä matkalta 😀 Mutta tykkäsin tästä treenistä silti. Oli kiva testata, kuinka pitkälle itsensä saa venymään ja mihin sitä oikeasti pystyy.

Elina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *