Kirottu FODMAP-ruokavalio

Chiapuuroa kiivin kera

Päätin kolmisen viikkoa sitten, että alan vihdoin noudattaa täydellisesti FODMAP-ruokavaliota. Ruokavalio on hoitokeinona ärtyneen suolen oireyhtymään (IBS), joka itselläni puhkesi pääsykoekeväänä, eli jo reilu kolme vuotta sitten. Omalla kohdallani oireet ovat suhteellisen lieviä, joten ruokavalion noudattaminen ei ole muodostunut edellytykseksi normaalin elämän elämiseen.

Lyhyesti, FODMAP-ruokavalio tarkoittaa siis ruokavaliota, jossa karsitaan tiettyjen imeytymättömien hiilihydraattien määrää. Erilaisia listoja sallituista ja ei-sallituista ruoka-aineista löytyy pilvin pimein ja listat elävät. Jossain listassa kielletään kaalit, mutta sitten löytyykin tutkimus, jossa todetaan, että parsakaali on kyllä ihan ok. Ruoka-aineiden soveltuvuus on hyvin yksilöllistä ja oikeastaan vain kokeilemalla voi oppia, mikä sopii itselle.

Ja juuri tämä on se himputin kirous.

Onneksi banaani on sallittujen listalla, kätevin välipala ikinä

Voi kun toivoisin, että olisi yksiselitteinen lista, jossa kerrotaan, että näitä saat syödä ja näitä et. Mutta kun ei.

Sitten myös toivoisin, että ravintoloista löytyisi oma ruokalista FODMAP-ruokavaliota noudattaville. Voin lyödä vetoa, että jokaisesta annoksesta löytyy vähintään sipulia tai valkosipulia. Vaikka tilaisin annoksen ilman kyseisiä raaka-aineita, käy varmasti vielä niin, että oman tietämättömyyteni johdosta syön kuitenkin jotain kiellettyä, ja ravintolaillan päätteeksi matkaan joka tapauksessa kotiin pallomahan kanssa. (Ravintoloissa syöminen ei tietenkään ole välttämätöntä, mutta samainen ongelma toistuu myös esimerkiksi opiskelijaravintolassa ruokaillessa.)

Tiedän, ensimmäisen maailman ongelmia. Mutta silti.

Ruokaisa salaatti tattarin ja fetan kanssa, yes please

Vatsan vapaapäivä -blogi on toiminut loistavana apurina alkuun pääsemisessä. Sieltä löytyy monia hyviä reseptejä, jotka toimivat arjessa. Tässä postauksessa kuvituksena toimii yhden päivän ateriani:

Yksinkertainen ja nopea kasvisvuoka vuohenjuustolla – toimii

Mitä tuloksia olen huomannut?

Noh. Sanotaan nyt vaikka niin, että päätökseni noudattaa FODMAP-ruokavaliota ei oikein pitänyt. Kirottu FOD… Tai piti se viikon ajan, kunnes tuli viikonloppu Helsingissä ja Via Tribunalin pizzat, seuraava viikko huonojen ruokailutapojen jatkuessa ja jälleen viikonloppu. Niin, että sillä tavalla.

En aio kuitenkaan luovuttaa. Kyllä täältä vielä noustaan! Minähän tulen selättämään FODMAPin kirouksen!

Onko muita, jotka taistelevat saman ongelman kanssa?

Elina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *