”Asiakasrajapinnassa henkilöstö on keskiössä”
Tänään on se päivä, jona yksi jos toinenkin asia pistää korvaan. Ja vähän syvemmällekin. Marinani liittyy nyt työmatkoilla autossa kuulemiini uutisiin. Ongelma, ai niin haaste, ei oikeastaan ole uutisten sisältö vaan ulosto.
Aamutuimaan kuulin kaksi kertaa seuraavan uutiskoosteen:
Kiinalaisesta verkkokaupasta ostetut tuotteet tulevat postille kalliiksi ainakin neljä ihmistä on kuollut sillan romahtaessa floridassa…
Nimenomaan tässä järjestyksessä ja ilman puheen väliin sijoitettua pistettä ja kappalemerkkiä. Tarkoitan sitä, että ei kai tuollaisia asioita voi lukea peräjälkeen, niin että uutisten välillä ei ole edes nakkipötkössä olevien nakkien välin mittaista taukoa – jos joku sattuu muistamaan miltä sellainen nakkipötkö näyttää. Kuulostaa se ei kaiketi voi minkäänlaiselta.
Kyllä Posti, joka on liikelaitos ja jolla ei siinä mielessä ole minkäänlaisia inhimillisiä tunteita, ja useiden ihmisten tapaturmainen kuolema ovat sen verran eri kaliiberin asioita, että hengähdystauko niiden välillä olisi tarpeen. Tiedän tiedän, Posti tuo tuhansille ihmisille leivän, vie meidän kirjeemme ja pakettimme perille jos vie – ne kiinalaisetkin – leikkaa nurmikkomme, myy meille vakuutukset ja avittaa vanhustenhoidossa.
Silti ja silläkin uhalla:
Raha on vain rahaa, ihmishenki on ihmishenki.
Minulla ei ole aavistustakaan siitä, mikä määrää uutisten järjestyksen. Tai siis on. Kyse on tietysti tärkeysjärjestyksestä, mutta kenen? Kunnioituksesta menehtyneitä ja heidän omaisiaan kohtaan, elämää kohtaan, järjestyksen olisi mielestäni pitänyt olla toinen.
Iltapäivällä höristin korviani, kun erään talousvaikeuksissa olevan kaupungin kaupunginjohtaja avasi suunsa paikallisuutisissa:
Asiakaspinnassa henkilöstö on aina keskiössä.
Näin hän puhua pulisi kertoessaan yli sadan henkilötyövuoden vähentämistarpeesta ja siitä, että henkilöstöön kohdistuvia muutoshankkeita viedään eteenpäin, vaikka neuvottelusopua ei syntynytkään.
Seuraavan kaupungin hölynpölypuhujana esiintyi muutosjohtaja:
Hän puhui antiorganisaatiosta.
Mikä lie, nyt ei jaksa googlata. Seuraa loppukevennys
Tiedättekö, mitä on ploggaaminen?
Se on semmosta, että liikutaan ja kerätään roskia samanaikaisesti. Tosi kuuma trendi kuulemma. Mikäpä siinä, kuulostaa vain siltä, että taas on keksitty pyörä uudelleen. Samalla on keksitty myös uusi, tyylikkäältä kalskahtava termi. Itse toiminta on mitä mainiointa, kaikki kunnia sille!
Nyt tämä antiorganisaatio lähtee keskiöön ploggaamaan kiinalaisesta verkkokaupasta hankittujen tuotteiden aiheuttamaa jätevyöryä, paikkaan asiakaspinta totta kai!