Omat odotukset vs. todellisuus logopediasta

A dream come true

Aloitin tosiaan logopedian opiskelun syksyllä 2016 ja itse hain kaksi kertaa opiskelemaan ennen kuin onni osui kohdalleni. Mielestäni logopedian pääsykokeissa on se puoli, että pääsykoekirjat antavat jo aika hyvän kuvan logopedian opinnoistakin. Ihmisen anatomia ja fysiologia on tietenkin olennainen perusta opiskelulle ja Puhuva ihminen johdattaa aika hyvin perusasioihin. Itsellä oli mielestäni kaikin puolin melko realistinen kuva siitä, millaista alaa hain opiskelemaan. Lisäksi olin saanut seurata röntgenharjoittelussa vuodeosastolla puheterapeutin työskentelyä.

Mitä itse odotin logopedian opiskelulta lukemani, kuulemani ja näkemäni perusteella?

Monipuolisia opintoja, mm. lääketiedettä, psykologiaa ja kielitiedettä. Tämä on kyllä pitänyt todellakin paikkansa, sillä ensimmäisen vuoden opiskelijana tuntuu, että olen opiskellut paljon kaikkea muuta paitsi logopediaa. Ja samaa sanovat monet muutkin. Ensimmäinen vuosi on todella kaikenlaisten muiden kurssien suorittamista, kuten yhteiskuntatieteiden yhteiset opinnot (itsellä tänä vuonna 3 kurssia), psykologian opinnot (itsellä 4 kurssia), fonetiikka ja kielitiede (yksi kurssi kumpaakin), kieliopinnot (itsellä 1 kurssi ehkä). Lisäksi on yksi lääketieteen kurssi, mutta itse laskisin sen todella läheisesti logopediaa koskevaksi. Toki ensimmäisenä vuonna on logopedian kurssejakin (3 kurssia), mutta itse asiaan päästään vasta toisena vuonna. Tai ainakin siltä itsestä tuntuu.

Rankkaa opiskelua ja paljon esseiden ja ryhmätöiden väsäämistä. Tämä on pitänyt osittain paikkansa, sillä syksy oli todella kiireinen ja siihen kuului myös ties kuinka monta kymmentä kirjallista työtä. Myös ryhmätöitä riitti ja etenkin seminaarityön tekemiseen sai upotettua työtunteja ihan reippaasti. Toisaalta kevät tuntuu nyt taas paljon väljemmältä ja kirjallisiakin töitä on vähemmän. Toki nyt keväällä on vain yksi logopedian kurssi ja se on aiheuttanut ihan riittävästi tehtävää lukupäiväkirjojen ja viittomien opettelun muodossa, puhumattakaan päiväkotiharjoittelusta.Opiskelu on ollut paikoin rankkaa, mutta voisin jopa sanoa odottaneeni vielä kovempaa opiskelutahtia. Mielestäni aika moni meidän luokalta on kuitenkin pitänyt tähän astista työmäärää täysin riittävänä ja aikaa vievänä.

Tietäväni jo kaiken puheterapeutin työn laajuudesta. Oma mielikuvani puheterapeutin työstä on kyllä pitänyt paikkansa, mutta se on samalla myös laajentunut huomattavasti. Varsinkin logopedian ensimmäisellä peruskurssilla käsiteltiin hyvin laajasti puheterapeutin työllistymismahdollisuuksia sekä paikkoja, joissa he voivat työskennellä. Pääsimme myös haastattelemaan puheterapeuttia ja tämä oli ainakin itselle todella positiivinen ja avartava kokemus. Oma mielikuva puheterapeutin työstä on siis muuttunut yhä positiivisemmaksi ja koko ajan on lisääntynyt tunne siitä, että olen hakeutunut täysin omalle alalleni.

Logopedialle hakeutuu yleensä päämäärätietoia ja täydellisyyten pyrkiviä ihmisiä. Hakiessani logopedialle luin monesta paikasta, kuinka ihmiset kirjoittivat siitä, että logopedialle on vaikea päästä ja kuinka monet logopedian opiskelijat ovat perfektionisteja. Omasta mielestäni väite kyllä pitää osin paikkansa, sillä meidänkin luokalla todella monet (itseni mukaan lukien) ovat todella päämäärätietoisia ja tavoittelevat hyviä arvosanoja. En kuitenkaan menisi vannomaan, että läheskään kaikki logopedian opiskelijat ovat. Monet meidän alan opiskelijat tosin tuntuvat olevan hyvin ahkeria ja tunnollisia, mikä ehkä kulminoituu tuohon päämäärätietoiseen opiskeluun. Onneksi itse en ainakaan koe, että meidän luokalla olisi mitenkään kilpailevaa asetelmaa arvosanojen suhteen, vaikka osa haluaakin viilata töitä viimeiseen asti tai korottaa arvosanojaan.

Logopedit ovat tylsiä ja eivät ikinä osallistu opiskelijabileisiin. Ei pidä paikkaansa. Tämä on käsitys, jonka olen oppinut vasta yliopistolla oleskelun myötä. Monilla on sellainen käsitys, että logopedit ovat tylsiä kirjahiiriä, jotka eivät ehdi tehdä muuta kuin opiskella. Tämä käsitys juontaa ehkä juurensa siitä, että logopedian opiskelijoilla on ehkä keskimääräistä enemmän pakollisia luentoja ja muuta opetusta, joista 1) ei saa olla pois tai 2) tunnolliset logopedit eivät halua olla pois, koska tällöin voi missata jotain tärkeää. Meidän luokkalaiset ovat ainakin todistetusti osallistuneet opiskelijatapahtumiin ja aikaa on siis jäänyt muuhunkin kuin opiskeluun. Toisaalta tämä käsitys voi johtua myös siitä, että logopedialle hakeutuu yleensä vanhempia opiskelijoita ja on esimerkiksi alanvaihtajien suosiossa, eivätkä he ole välttämättä kiinnostuneita opiskelijatapahtumista.

Suurin osa logopedian opiskelijoista on vanhempia opiskelijoita tai alan vaihtajia. Tämä on mielestäni myös yksi lause, johon törmää melko usein. Ainakin keskustelupalstoilla. Ja osittain näin onkin. Itse muistan ensimmäisen hakukertani, jolloin pääsin haastatteluvaiheeseen, jossa alle puolet hakijoista yli ehkä minun ikäisiäni, kun taas suurin osa oli vanhempia. Tällöin myös suurin osa sisäänpäässeistä oli ammatinvaihtajia tai muuten vanhempia opiskelijoita. Toisella hakukerrallani haastatteluita ei enää ollut ja se vaikuttikin meidän luokan rakenteeseen siten, että suurin osa sisäänpäässeistä oli nuoria, jopa suoraan lukiosta tulleita. Itse olen kuitenkin hyvin tyytyväinen, että meidän luokalla on monipuolisesti sekä nuorempia että vanhempia opiskelijoita, koska se tuo monipuolisuutta opiskeluun.

Logopediassa on valmiiksi tehty lukujärjestys, etkä voi päättää mistään. On totta, että logopediassa on hyvin tarkkaan mietitty aikataulu siitä, missä järjestyksessä opinnot tule suorittaa ja koska kannattaa mitäkin lukea. Muuten ongelmaksi muodostuu se, että et pääse seuraavalla kurssille kun et ole suorittanut jotain vaadittua kurssia. Logopediassa voi siis hyvin helposti tippua kärryiltä, jos olennainen kurssi keskeytyy tai jää suorittamatta, mutta myös valinnanvapautta on. Lähinnä tämä vapaus koskee sitä, että voit valita koska haluat suorittaa esimerkiksi kielten tai psykologian opintoja. Vapaavalintaisia opintoja tai sivuaineita logopediassa ei tunneta, paitsi maisterivaiheen valinnaiset opinnot (20 opintopistettä). Ja tietysti näihinkin on suositukset siitä, mitä voisi suorittaa.  Itse olen kuitenkin kokenut tuon valmiin lukujärjestyksen itselleni hyvin toimivaksi, enkä edes kaipaa valinnanvapautta enempää kuin sitä on. Positiivista on tietenkin, että jos luet kurssit, joita suositellaan suoritettavaksi jokaisen vuoden aikana niin mitä todennäköisemmin valmistut määräajassa eli 5 vuodessa.

Mitä mieltä olitte postauksesta ja haluatteko lisää samantyylisiä juttuja? :)

Kommentit

Nooni (Ei varmistettu)

Olipas mielenkiintoinen postaus! Kiitos siitä. Netistä tai ylipäätään mistään kun ei tunnu löytyvän käytännön tietoa liittyen logopediaan. Mutta kyllä taas tämä (moni muukin sun postaus) vahvisti sitä ajatusta, että onpa mielenkiintonen ala. Että lisää vaan kirjotuksia logopedian opinnoista. :)

ellaa's
A dream come true

Kiitos kommentistasi ja kiva kuulla, että tykkäsit! :) Itsekin harmittelin logopedialle hakiessa sitä, että tietoa itse opiskelusta löytyi todella vähän ja blogejakin aiheesta on vain muutama. Ihanaa, että olen saanut vahvistettua ajatustasi hakea logopedialle, tsemppiä pääsykokeisiin lukemiseen! Kyllä se ahkera lukeminen vielä palkitaan :) Yritän kirjoitella mahdollisimman kattavasti logopedian opinnoista jatkossakin!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta. Olen tänä keväänä ensimmäistä kertaa hakemassa logopediaa opiskelemaan ja on todella mukava lukea kokemuksia aiheesta. Tiedätkö muuten, onko logopedian opiskelijoilla mahdollista toimia puheterapeutin sijaisena ennen valmistumista esim. kesätöissä vai täytyykö opinnot olla kokonaan suoritettuna ennen töitä?

ellaa's
A dream come true

Kiitos kommentistasi! :) Logopedian opiskelijat eivät valitettavasti pysty tekemään puheterapeuttien sijaisuuksia ennen valmistumista, koska puheterapiaa voi antaa vain laillistettu puheterapeutti ja tämän laillistuksen saa vasta valmistumisen jälkeen. Itse olen monesti tätä harmitellut, mutta toisaalta jotkut yksityiset firmat esim. tutoris hakevat silloin tällöin logopedian opiskelijoita vetämään kerhoja lapsille, joissa toisena ohjaajana on puheterapeutti. Eli esimerkiksi tuota kautta voi päästä hieman tutustumaan oman alan töihin. :) Paljon tsemppiä pääsykoelukemiseen! :)

Kommentoi