Ladataan...

Tämä teksti on ohjeistus siihen, miten tulisi toimia, jos on huolissaan kotikaupunkinsa yrittäjistä ja yrityksistä, kivijalkakaupoista ja katukuvasta. Tiedän mistä kirjoitan, sillä toimin itsekin arjessani tiskin molemmin puolin. Olen lopen kyllästynyt turhanpäiväisiin valittajiin, kaupungin, yritysten ja yrittäjien tilanteen turhaan mustamaalaamiseen ja siihen, ettei monikaan ajattele mustalla pensselillä sutiessaan sen pidemmälle, miten voi omilla toimillaan kaupunkiimme vaikuttaa. Monella kivijalkayrityksellä menee Tampereella myös hyvin, vaikka siitä ei lehdet kirjoitakaan. Mutta ne, jotka isointa meteliä pitävät "keskustan kuolemasta" eivät tunnu tietävän mistä kirjoittavat, saati että ovat itse avainasemassa ratkaisemaan kokemansa ongelman. Ai että miten? Minäpä kerron teille.

Tapahtui Tampereen kadulla syksyllä 2018 niin, että seisoin tyypilliseen tapaani kesken iltalenkin ihastelemassa lähikorttelin suloisen ja laadukkaan kivijalkamyymälän ikkunaa, joka olemassaolollaan piristää koko korttelin ilmettä. Viereeni pysähtyi tuntemattomaksi jäänyt henkilö, joka totesi, että eikö vain olekin ihanan näköistä myymälässä, johon totesin että todellakin. Yhteistuumin lausuimme ääneen, että aina tätä jää katsomaan ohikulkiessa, kunnes hän jatkoi kommentoiden "mutta kun marketista saa halvemmalla, niin tulee ostettua sieltä".

Hetkeen en saanut sanaa suustani.
Sitten sain. Kuulija häkeltyi, mutta hetken mietittyään totesi minun olevan oikeassa.
Nyt kerron sen saman teille, hieman tarkemmin selittäen kylläkin.

Kaupunki on sinun, ja se on sitä mitä sinä siitä teet. Vaali siis sitä, minkä soisit säilyvän. 
On helppo sortua ajattelemaan, että ostanpa halvalla niin säästän rahaa. Vähemmän tulee ajateltua, mitä ostokäyttäytymisellään aiheuttaa. Onko halvin sittenkään paras vaihtoehto? Mitä halvinta ostamalla oikeastaan saakaan? Entä jos ostaisikin harvemmin mutta parempaa? Aina kalliinkaan ostaminen ei tietenkään ole fiksua, eikä mahdollistakaan, mutta sen takia puhunkin mieluummin priorisoinnista. Siihen pystyy jokainen meistä. Pidemmän päälle se maksaa itsensä takaisin.

Priorisoi: Osta laatua määrän sijaan 
Helpoin esimerkki on ymmärtää, mikä hintaero on lastulevystä tehdyllä huonekalulla verrattuna kokopuiseen. Jos tarvitset sitä vain kertakäyttöiseksi, voi lastulevy olla fiksu valinta, mutta mikäli uusi hankintasi joutuu kovalle kulutukselle ja haluat sen säilyvän vuosikymmeniä, on fiksumpi sijoittaa kokopuiseen, jota usein voi myös hioa, lakata ja maalata mielensä mukaan useitakin kertoja. Toisena esimerkkinä teepaita: Halvalla tehty teepaita leikataan säästösyistä kankaalta väärään suuntaan, jolloin se usein jo ensimmäisessä pesussa kutistuu pituudestaan tai lähtee kiertämään saumoistaan. Halpaketjut eivät tunne tuotevastuuta, niiden bisnes perustuu siihen, että halvan hinnan sokaisemina ihmiset ostaisivat koko ajan lisää vaatimatta laatua. Kotimaiset pientuottajat ja yksityisyrittäjät taas eivät voi kilpailla hinnalla suuryrityksiä vastaan, joten heillä panostaminen laatuun ratkaisee yrityksen maineen ja asiakaskunnan uskollisuuden. Ostamalla esimerkiksi kotimaassa tehdyn vaatteen paikalliselta yrittäjältä tiedät sekä tuotteen taustat että myyjän, ja saat yleensä aidon takuun tuotevirheiden varalle. Moni kotimaisia laatuvaatteita myyvä liike tarjoaa myös erilaisia ompelupalveluita, jos uusi vaate tarvitsee pientä muutosta mittojesi mukaiseksi.

Priorisoi: Osta läheltä, saat enemmän
Nettikaupasta on kätevää tilailla kotisohvalla maailman toiselta laidalta halpatavaraa, klik klik, tuote tilattu indosiperiakiinasta ja saapuu pian, jos saapuu. Onkin epäsopiva, palautusaika menee umpeen ennen kuin muistat palauttaa. Onkin surkeaa laatua, mutta kaukoidästä saapuvilla tuotteilla ei ole tuotevastuuta. On jotain muuta mitä piti, mutta alunperin tilaamaasi ei enää saa. On yksi asia, minkä kotisohvalla liian helposti unohtaa: Varsinkin yrittäjävetoisesta kivijalkamyymälästä saat usein tuotteiden lisäksi käyttöönsä myyjän asiantuntemuksen, jos sellaista haluaa hyödyntää. Saat apua oikean tuotteen valinnassa ja ohjeet tuotteen kanssa toimimiseen vielä kotioloissakin. Usein asiat ovat sellaisia, joita ei itse olisi tullut edes ajatelleeksi.

Viimeisen vuoden ajalta voin kehua esimerkiksi Tammelan Mattohallin asiantuntemusta koiratalouteen sopivien, tahranpoistosta vahingoittumatta selviytyvien mattojen suhteen ja Matka- ja Nahkatavarasta saamaani opastusta lentoyhtiöiden käsimatkatavaraksi hyväksymän, omaan selkääni täydellisesti istuvan repun löytämiseen. Viking Linen Hämeenkadun palvelupisteen Arja pelasti asiakaspalveluhengellään keväisen 11 hengen polttarireissun laivamatkojen osuuden saaden kaiken järjestymään ihmeellisesti kuin hyvä haltiatar. Avain Suutarilla hoidettiin nahkakenkieni purkautumaan lähtenyttä saumaa paikatessa myös pinta kuntoon, eli pikkurahalla kengistäni tuli kuin uudet. Kotini viherkasvitilanne taas on entistäkin kukoistavampi, sillä jokaviikkoisessa kantapaikassani Kukkakauppa Pikkukilvessä saa viherkasveja hakiessaan käyttöönsä myös kukkakauppias Marin asiantuntemuksen siitä, millaisella paikalla kasvi viihtyy, kuinka usein sitä tulee kastella ja lannoittaa, miten usein multa tulisi vaihtaa...  Kasvokkain yrittäjältä tai asiansa osaavalta asiakaspalvelijalta ostaessaan hintoihin sisältyvä tietotaito on sellainen tekijä, joita ei netistä tilatessa tai itsepalvelumarketista ostaessaan välttämättä tule edes ajatelleeksikaan, mutta joiden hyödyn muistaa myöhemmin tuotetta käyttäessään. 

Priorisoi: Mieti mihin haluat rahasi sijoittaa
Moni uskoo, ettei omilla valinnoilla voi vaikuttaa. Äänestäminen tuntuu turhalta, yksi lentomatka ei vielä kaikkea mannerjäätä sulata, yksittäisellä tupakalla ei koko sademetsää kaada, kotitalousjätteitä kierrättämällä ei pelasta maailmaa ja niin edelleen. Voin kuitenkin kertoa yhden tavan vaikuttaa konkreettisesti arjessasi: Kanna rahasi siihen yritykseen, jonka haluat säilyvän. Jos kaupungin kaunein pieni putiikki piristää mieltäsi pelkällä näyteikkunallaan, käy siellä ostoksilla. Jos haluat naapurikahvilasi säilyvän paikoillaan, keskitä herkkuhetkiesi vietto kaupan pullapitkojen sijaan heidän tiskiensä ääreen. Kun olet saanut jostain laadukasta palvelua, on paras tapa kiittää myyjää keskittämällä sinne asiointejaan jatkossakin. Ja jos olet huolissasi, miten pienyrittäjät pärjäävät ratikkatyömaan keskellä taloudellisesti, mene asioimaan ja kysy asiasta samalla, äläkä vain oleta kaikkien huhujen olevan totta. Ei väliä olipa kyseessä myymälä tai palvelua tarjoava yritys, jokaiselle kauppiaalle ja ammatinharjoittajalle on jokainen tyytyväinen maksava asiakas ja jokainen kassaan kilahtava euro tärkeä. (Tosin jos yrittäjä ei arvosta asiakkaitaan tai asiakkaat eivät koe saavansa paikasta hyvää palvelua, saa sellainen yritys kuollakin pois, sekin kuuluu kaupunkiluonnon kiertokulkuun.) Ilmainen keino vaikuttaa on myös puhua hyvää: Kertoa muillekin, kun on saanut jostain hyvää palvelua. Tykätä firmasta somessa, antaa suosituksia kyselijöille, puhua kahvipöydässä työkavereille, ostaa sukulaiselle joululahjaksi lahjakortti kyseiseen liikkeeseen. Ja siellä tiskin toisella puolella: Palvelkaa niin, että asiakas haluaa tulla teille uudelleenkin.

***

Gandhi lausui aikoinaan hienon viisauden: Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä. Se pätee myös siihen, millaiseksi kotikaupunkisi teet. Sinä itse vaikutat siihen mitä palveluja keskustasta löytyy, mitkä kivijalkakaupat säilyvät remonttien ja globalisaation pyörteissä. Jos koet kaupungin penkeillä istuskelevan yleensä vain päihteidenkäyttäjiä, voit lähteä muuttamaan tilannetta istumalla penkille itse ihan selvin päin. Jos kaipaat kaupunkiin lisää kulttuuritapahtumia, muista käydä niissä jo olemassa olevissa aktiivisesti. Mutta jos et käy kaupungissa ollenkaan, niin älä syyllistä muita siitä, millaiseksi he kaupunkinsa luovat. Jokaisella on naamakertoimestaan ja pankkitilinsä saldosta huolimatta yhtäläinen oikeus valita ketä tukee, mihin rahansa laittaa ja missä istuu.

Niin sanotut pakolliset syyt keskustassa asioimiseen ovat monilta liki loppuneet pankki- ja vakuutuspalveluiden siirtyessä nettiin. Samalla taas levykaupat ovat vähentyneet ja videovuokraamot kadonneet erilaisten netissä toimivien suoratoistopalveluiden vuoksi. Moni tuote, jota ennen sai vain erikoisliikkeiden valikoimista, ostetaan nykyisin ruokaostosten yhteydessä marketeista, tai tilataan alaan erikoistuneelta nettitoimijalta, joka pystyy tekemään bisnestä moneen maahan yhdestä sijainnista. Tämä kaikki on ihan totta, mutta Tampereen kokoista, Suomen toiseksi suurinta kaupunkikeskusta muutos ei silti tapa. Kaupungin kaduilla vaikutus on se, että kun yksi toimija lähtee, se vapauttaa aina sijaa toiselle. Tampereen katukuvaan ilmestyy kuukausittain uusia myymälöitä, palveluita, kahviloita, ravintoloita, gallerioita, toimijoita... Muutos pakollisista arjen välttämättömyyksistä ajanviettoon ja ei-niin-välttämättömiin palveluihin voi silti varsinkin vanhemman kansanosan silmiin näyttää hurjalta. Siihen lisäksi kaikki käynnissä olevat suuret työmaat vielä muutaman tulevan vuoden ajan, niin katukuva muuttuu näin keskustassa asuvan, työskentelevän ja kaiken vapaa-aikansakin täällä viettävän silmissä nopeasti, saati jos täällä käy harvemmin. Kestää aikaa löytää uudet reitit, mutta myös uudet vakikahvilat, lempipuodit ja muut itseä kiinnostavat kohteet. Siihen tarpeeseen minäkin yritän osaltani tätä blogia kirjoittamalla vastata: kertoa vinkkejä mitä kaikkea kivaa Tampereelta löytää, jos ei oikein itsekään tiedä mistä tutkimisen aloittaa. 

Kaksi muuta tahoa, jotka tekevät tärkeää työtä Tampereen keskustan viihtyvyyden ja tunnettuuden eteen, ovat kiinnostavaan muotoiluun ja kulttuuritarjontaan keskittyvä Design On Tampere sekä keskustan yrittäjien ja toimijoiden yhdistys Tampere Tunnetuksi. Hyviä tapoja lähteä tutustumaan alati kehittyvään kaupunkiimme onkin suunnistaa DOTin kartan kanssa, tai ladata puhelimeensa Tampere Tunnetuksi -passi ja lähteä käyttämään monipuolisia tarjouksia keskustan liikkeisiin. Tekemistä, näkemistä, syömistä ja ostamista löytyy kyllä jokaiselle budjetille, ja paljon kivaa nähtävää ja koettavaa on tarjolla ihan ilmaiseksikin. Kaupunki on seikkailu!

***

Mistä sinä olet saanut erityisen hyvää palvelua? Mitkä ovat sinun vakikauppojasi, joissa asiointi saa aina hyvälle tuulelle? Mikä museo ansaitsisi postauksen blogissa? Onko joku puisto ylitse muiden? Mikä muu keskustan toimija on sinulle erityisen tärkeä? Onko blogini avulla löytynyt uusia suosikkeja? Mikä on sun arjen matkavinkki Tampereelle? Levitä hyvää ja kerro parhaat Tampere-tärppisi kommenteissa muidenkin iloksi. ❤

Ladataan...

Kenkäteema jatkuu! Joko tiesit, että Tampereella on saatavilla myös täällä valmistettuja jalkineita, laukkuja ja muita nahkatuotteita? PIHKA collection, entiseltä nimeltään Kenkäpaja Pihka, on yksi kiinnostavimmista paikallisista toimijoista. Kehräsaaren uumenista löytyvän Pihkan yhdistetty myymälä- ja työtila kätkee sisäänsä sellaisen määrän käsityötaitoa ja visuaalista kauneutta, että siellä vierailu on jo itsessäänkin elämys. 

Pihkan myymälä on ihana miksaus Kehräsaaren historiallista tehdasmiljöötä, aitoja luonnonmateriaaleja ja niiden tuoksuja, taidetta ja käyttöesineitä, nykypäivää ja ajattomuutta sopivassa suhteessa. Tuotteet ovat skandinaavisella tavalla puhdaslinjaisia ja myymälän esillepano tukee tuotteiden tarinaa hienosti. Kaikessa näkyy taidokas käsityöläisyys ja merkin omalle tyylille uskollisuus. Katsottavaa tuntuu riittävän loputtomiin, vaikka myymälän puoli on itsessään melko pieni. Esteetikko oli pakahtua innostukseensa, kun kameran kanssa yritti edes osan kaikesta kauniista tallentaa.

Pihka collectionin tuotevalikoimaan kuuluvat liki kauttaaltaan artesaanityönä valmistetut jalkineet, laukut, lompakot, vyöt, korut ja asusteet. Toinen toistaan herkullisemmissa väreissä hehkuvat ihanuudet valmistetaan laadukkaasta nahasta, minkä huomaa tuotteita katsellessa ja käsitellessä. Niiden pehmeys suorastan kutsuu koskettamaan! Kenkiä on saatavissa niin valmiista mallistosta kuin myös mittatilaustuotteina omien mittojen ja toiveiden mukaisesti, juuri tilaajan omille jaloille yksilöllisesti räätälöitynä. Pihka järjestää myös erilaisia kursseja, joissa pääset opettelemaan nahkatuotteiden työstämistä valmistaen itsellesi esimerkiksi laukun tai jalkineet. Kyllä, voit siis tehdä myös itse itsellesi omat kengät! Kursseja järjestetään myös räätälöidysti esimerkiksi työ- ja polttariporukoille. Lisätietoa asiasta löytyy täältä.

On hurjaa ajatella, miten suhteellisen lyhyt aika sitten vastaavat tuotteet tehtiin aina käsityönä, kunnes tuotanto siirtyi ensin kotimaisiin tehtaisiin ja pian sen jälkeen matalan elintason maihin. Yhtäkkiä ollaankin nykytilanteessa, jossa moni mieltää kengät ainoastaan liukuhihnatuotantona halvoista materiaaleista valmistetuiksi kertakäyttötuotteiksi, joita ei voi edes korjata niiden hajotessa. Onneksi se ei ole ainoa totuus. Pihkan kaltaisia toimijoita tarvitaan, sillä maapallomme ei enää pitkään kestä kertakäyttökulttuurin aiheuttamaa tuotanto- ja jätekuormaa. Ensimmäinen teko minkä jokainen meistä voi tehdä, on ruveta panostamaan laatuun. Laadukas ja huolella valmistettu nahkatuote vain paranee käytettäessä, kun nahka pehmenee ja muokkautuu käyttäjänsä mukaan. Pihkan tuotteille on myös saatavissa myös huoltopalvelua, kuten ompeleiden korjausta ja uudelleenpohjitusta. Nykyajan luksusta on voida ostaa lähellä valmistettu tuote, jolle on jo lähtökohtaisesti lupaus pitkästä käyttöiästä!

 

 

Upea paikka ja upeaa paikallista, sydämellä ja vankalla ammattitaidolla tehtyä käsityötä! Iso tykkäys!

PIHKA collectioniin voi tutustua Kehräsaaren myymälän lisäksi netissä osoitteessa pihkacollection.fi, josta löytyy myös verkkokauppa. 

ps. Joko oot tykännyt EMT-blogista naamakirjassa? Sivua seuraamalla saat tietoosi uusien postausten lisäksi myös Tampereen kiinnostavimmat tapahtumat ja muut ajankohtaiset asiat! Laitas tykäten!