Mitä suomalaisessa kilpapelaamisessa tarvitaan?

Me Suomiesports Oy:ssä laitoimme tämän projektimme käyntiin syksyllä 2020 ajatuksenamme luoda yritys, joka toimisi suomalaisen eurheilun tukena. Tämän ensimmäisen puolen vuoden aikana olemme oppineet paljon uutta suomalaisesta eurheilun scenestä niin keskustelemalla alan pelaajien, vaikuttajien sekä valmentajien kanssa, mutta myös yritysten kanssa, jotka joko tievät eurheilun tai eivät. Tämän puolen vuoden aikana olemme edenneet siihen, että näin maaliskuussa 2020 meistä tuli osakeyhtiö, jolla ei ole vielä latin latia tuloja.

Suomalainen eurheilu koki jo ensimmäisen trendiaaltonsa useampi vuosi sitten ja monet suomalaiset pelaajat pääsivät ammattilaisuuden makuun ja jotkut kutsuttiin jopa Presidentinlinnaan juhlimaan uutta vuottta, mutta minkälainen on eurheilun tila Suomessa oikeasti vuonna 2021?

Miksi Suomiesports Oy on perustettu, ja mitä me haluamme tuoda toiminnallamme Suomeen.

Ala on rikkonainen

Eurheilua Suomessa edustaa virallisesti Suomen Elektronisen urheilun liitto SEUL ry, mutta itse pelit ja pelaajat ovat jakautuneet useamman tyyppiseen peliin: meillä on taistelupelejä, urheilupelejä, soolo- ja tiimipelejä – itseasiassa Englannissa juuri julkaistiin tutkimus, jonka mukaan meillä on Euroopassa yli 40 kilpailullista pelimuotoa. Näistä peleistä suurin Suomessa on CS:GO, ja seuraavina tulevat League of Legends, PUBG sekä nousussa oleva Valorant, unohtamatta myöskään NHL peliä tai Rocket Leagueta ja monia muita. Ala on siis rikkonainen ja pelit ovat toisistaan selkeäst erilaisia, aivan kuin yleisurheilu eroaa jalkapallosta ja rallista!

Me muuten haluamme puhua enemmän kilpailullisesta pelaamisesta, kuin urheilusta… mutta koska esports on se lajin kansainvälinen nimitys, olemme mekin valinneet nimeksemme Suomiesports Oy:n.

Ala on digitaalinen

Pelaajat ovat ihmisiä, mutta pelit ovat digitaalisia. Niitä pelataan erilaisilla päätelaitteilla ja pelit voidaan järjestää täysin digitaalisesti online ja striimata kaikille katsojille ympäri maailman. Täysin digitaalinen eurheilu saavuttaakin katsojat selvästi monikanavaisemmin kuin mitkään perinteiset lajit – koska pelaajat itse ovat erittäin aktiivisia monissa eri sosiaalisen median kanavissa.

Ala on digitaalinen ja uusi, ja koska se muuttuu niin nopeasti, sillä on ne samat perusongelmat kuin perinteisillä lajeilla oli niiden alkuaikoina: kasvu ja kehitys syntyy peleistä ja pelaajista ja kaikki sitä tukevat rakenteet tulevat perässä – tätä me Suomiesports Oy:ssä haluamme olla tekemässä!

Yritysten kanssa keskustelut ovat monesti vielä väärällä pohjalla, vain harvat yritykset näkevät ja ymmärtävät eurheilun organisaation mahdollisena kumppanina, jonka kanssa voi oikeasti tehdä todellista yhteistyötä. Eurheilu mahdollistaa muunkin kuin vain sponsoroinnin ja logon näkymisen lähetyksessä – nyt kannattaa yritysten ja mainostajien ymmärtää, että kyseessä on kanava, joka on syntynyt pelaamisen ympärille, ja jonka fanit seuraavat pelaajia ja joukkueita todella aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, ja pelaajat ovat itse siellä aktiivisia – todellisella yhteistyöllä on nyt kysyntää ja me Suomiesports Oy:ssä voimme konsultoida yrityksiä löytämään ja luomaan näitä uusia yhteistyökuvioita. Kansainvälisesti näitä yritysten ja organisaatioiden välisiä yhteistyökuvioita on jo niin vaatemerkkien, teleoperaattoreiden, vakuutusyhtiöiden, yms brändien kanssa, jotka haluavat saavuttaa tämän kasvavan seuraajakunnan monikanavaisesti. Uusien yhteistyökuvioiden kehittely ei ole vaikeata, se vain vaatii aloituksen, suunnittelun ja toteutuksen. Me lisäämme vielä siihen yli 100 suomalaisen mediakontaktin, joille lähetämme kaikki toteutuneet projektit ja kumppanuudet tiedotteen muodossa.

Pelaajamäärät kasvavat vuosittain

Miksi pelaajamäärät kasvavat? Tietokonepelaaminen tuli meille silloin 80- ja 90-luvuilla konsoleiden, käsikonsoleiden ja kotitietokoneiden kautta ja vähitellen me olemme kaikki saaneet vuosia lisää ja uusia sukupolvia on syntynyt. Nyt 20-luvun alkuvuosilla meillä on käytännössä pelaajia kolmesta sukupolvesta pelaamassa eri pelejä: mobiilisti, tietokoneella ja erilaisilla konsoleilla – ja pelaajia on oikeasti jo jokaisessa ikäryhmässä, ei ainoastaan nuorissa. Saman kehityksen myötä pelaaminen on tullut hyväksytyksi vapaa-ajanviettotavaksi ja jopa koulujen kerhojen sisällöksi sekä koulujen oppiaineeksi!

Sen lisäksi eurheilu on saanut oman firmaliigansa kun Kanaliiga hoitaa eri peleissä firmojen välisiä turnauksia! Kanaliigan toiminta käynnistyi syksyllä 2018, jotta työelämässä olevat pelaajat voisivat pelata hiukan kilpailuhenkisesti työkavereidensa kanssa. Ensimmäinen turnaus järjestettiin pelissä PlayerUnknown’s BATTLEGROUNDS ja nyt mukaan on tullut myös mm. Counter-Strike: Global Offensive, Rocket League sekä Dota 2. Pelejä järjestetään joka kuukausi ja Kanaliigassa mukana on jo satoja joukkueita sekä tuhansia pelaajia. Kanaliiga toimii vapaaehtoisvoimin ja tasaisesti laajentunutta toimintaa kehitetään yhteisön ja yhteistyökumppaneiden palautteen mukaan.

Deloitti julkaisi juuri hyvän alaa käsittelevän tutkimuksensa, joka on jokaisen alalle oman yrityksensä kanssa tulevan hyvä ainakin silmäillä läpi.

Tukirakenteet puuttuvat

Vaikka Suomessa on jo vuosia ollut erilaisia koulutuksia eurheilun parissa, me koemme yhä että Suomessa on paljon enemmänkin tehtävissä koko lajin tueksi. Me tarvitsemme lisää tukea toimintaan eurheilun parissa laaja-alaisesti, ja työvälineitä pelaajien jaksamisen sekä valmentamisen tueksi. Oppilaitosten koulutukset ovat hyvälähtökohta ja peliorganisaatioiden järjestämät kerhot ja erilaiset bootcampit ovat myös hyviä, mutta näiden lisäksi tarvitaan kansainvälisen tason koulutusta ja jatkuvaa tukipalvelua.

Näiden kuukausien aikana olemme oppineet myös sen, että kuluja näin alkuvaiheessa on paljon enemmän kuin mitä aluksi kuvittelimme. Myös alan tilanne koko Suomessa on jatkuvassa muutostilassa ja kehittymässä, joten tietoa saa hakea välillä ”kaivamalla”, siksi lähdemme tämän vuoden 2021 aikana etsimään partneriksemme tahoa, joka oikeasti haluaa kehittää kanssamme alaa tulevaisuutta ajatellen.

Näiden kuukausien kanssa olemme keskustelleet lopettaneiden pelaajien kanssa ja valmentajien kanssa, joilla monilla on lopettamisen syyt löytyneet nimenomaan tukiverkoston puuttumisesta ja myös siitä, että eurheilu organisaatioissa varsinainen pelaajarosteri on nimenomaan ne pelaajat, jotka pelaavat päivästä toiseen – ei missään muussa joukkuelajissa ole vain sitä edustustiimiä, on myös ne vaihtopelaajat sekä mahdollisesti myös se akatemiajoukkue. Ammattilaiset pelaavat itsensä loppuun, eikä kyse ole vain suomalaisesta, vaan kansainvälisestä ongelmasta. Suurin osa kansainvälisistäkin tiimeistä on vailla varapelaajaa tai akatemiajoukkuetta. Mutta organisaatiot kuten saksalainen BIG ja ruotsalainen NiP ovat jo ottaneet oivaltavia askeleita tälläkin alalla. Tämä kaikki kuvastaa, että eurheilulla on vielä pitkä matka kehitysportaita eteenpäin.

Faktaa

Eurheilu kasvaa kansainvälisesti ja on jo nyt miljardiliiketoimintaa. Eurheilu siirtyy kohti mobiilipelaamista ja sitä kautta sen äärelle tulee entistä enemmän potentiaalisia pelaajia.

Ammattiurheilija, myös ammattipelaaja tarvitsee:

  • valmennuksista tukea
  • mentaalista tukea
  • ravinto-, uni-, fyysistä neuvontaa
  • mahdollisesti sopimusasioisssa tukea
  • urapolun alusta ammattilaiseksi

Haluatko sinä olla oman yrityksesi kanssa muovaamassa suomalaisilla nuorille tulevia urapolkuja kohti kansainvälistä menestystä, sekä kehittää lajia eteenpäin, jotta lajin organisaatiot voivat kasvaa ja tarjota työpaikkoja myös pelaamisen jälkeiselle uralla: myynnin, markkinoinnin, tukitoimintojen parissa – aivan kuten perinteisissä lajeissa on jo tapahtunut.

Minkälaiselle yritykselle eurheilu soveltuu?

Eurheilun kanavat mahdollistavat omien palveluiden, tuotteiden ja brändin esille tuomisen niin lasten, nuorten, aikuisten kuin ikäihmisten parissa. Todelliset yhteistyökuviot organisaatioiden kanssa mahdollistavat yhtälailla paikallisen näkyvyyden kuin kansallisen ja kansainvälisen tason näkyvyyden tarpeiden mukaisesti. Todellisuudessa ei ole alaa eikä yritystä, joka ei voisi tulla esille euheilun kanavissa, kysymys on vain enemmänkin KOSKA, MISSÄ ja MITEN?

Ota yhteyttä, ja suunnitellaan teille raamit yhteistyölle, sen tavoitteet ja askelmerkit ja lähdetään kehittämään yhteistä tulevaisuutta eurheilun kanssa.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *