Lantion virheasento - selkäkivun syypää?

Fitness Führer

Törmäsin netissä jumppaohjeisiin lantion virheasennosta johtuvien selkäkipujen hoitoon. Vaikuttivat oikein kelpo vinkeiltä, joten pistän tänne jakoon. Veikkaan, että tämä virheasento on yleinen ongelma, sillä ken kurkkaa alla olevaa esimerkkikuvaa, tunnistaa kohdasta A. kyllä itsensä tai vähintään jonkun tuttavapiiristä:

Itse olen juuri tuollainen könöttäjä.

Sivuilta lainattua, kuulostaako tutulta: Lantion alueen virheasentojen seurauksena selkärankaan niskaa myöten kohdistuu vääntäviä ja kiertäviä voimia. Toisaalta kehon kuormitus jakautuu vinossa olevan lantion takia epätasaisesti, jolloin enemmän rasitukselle joutuvalla kehon puoliskolla saattaa ilmetä erilaisia ylirasitukselle tyypillisiä kipuja ja muita oireita. - - Kehon toiminnan kannalta keskeisessä asemassa oleva lantio voi aiheuttaa oireita kaikkialle kehoon nilkkaan, polveen, lonkkaan, niskaan, olkapäähän, yläraajoihin - selästä puhumattakaan, joko välillisesti tai suoraan. SI-nivelen ja lonkkanivelen aihuttamat oireet voivat tuntua lonkkasärkynä, repivänä kipuna reidessä, kipuna nivusessa, jalan heikkoutena. SI-nivel saattaa aiheuttaa myös iskias-typpistä kipua, joka voi tuntua sääressä saakka.

Jos näytät kuvan A. jeevarilta (kuten minä) tai koet yllälueteltuja kipuja, kokeile ihmeessä. Jumppaohjeet ja muuta asiaan liittyvää löytyy kuntohoitaja Timo Maarasen nettisivuilta, josta myös kuva ja lainaus on napattu.

En ole kerennyt kokeilla, enkä suoranaisesti kärsi kuvatunlaisista kivuista kovin paljoa. Pientä vihjausta siitä, että jalkojani saattaa särkeä lantion huonon asennon vuoksi olen kyllä joskus kuullut, joten mitään tuossa tuskin häviää jos kokeilee! Sitten kun vielä saisi itsensä jumppaamaan - ja edes välillä pois työpöydän äärestä kyhjöttämästä.

***

Many back and leg pains may be caused because problems in the pelvic area. I found some easy movements to correct hip orientation.

Kommentit

Dalmi
Arkisokka

Hei kiitos tästä, olen juurikin tuo A-pönöttäjä. -.- (Ja omaan suurimman osan noista kivuistakin, jehes!) Jumppaohjeet käytäntöön siis.

FFFifi
Fitness Führer

Hyvä että on hyödyksi! Yritän itsekin ryhdistäytyä asian suhteen :D

FFFifi
Fitness Führer

Joo toi fustra on kiintoisaa. Mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että en viitsi maksaa mistään hyödyllisestä vaan ainoastaan hauskasta, näin kärjistäen. Ja sitten jätän ne "velvollisuusliikunnat" kotona tehtäviksi, senhän arvaa miten hyvin tulee tehtyä...

Noh mulla on just päinvastainen ongelma. Mulla ei oo tuota notkoa tuolla alaselässä vaan se on suora eli näyttää aikapaljon tuolta vaihtikselta b ja mun pitäisi taas pyrkiä lähemmäs tuota a:ta. Mun jumppaohjeilla koitetaan siis saada aikaseksi tuota notkoa koska ilman normaalia notkoa kroppa on väärässä asennossa josta seuraa kipuja.

Mut joo.. oikea asento on kai siellä jossain välissä eli se kultainen keskitie :) . 

FFFifi
Fitness Führer

Näinhän se on. Ilmeisesti erilaiset virheasennot on aika yleisiä...

Corde

Aamen, tuossa olen minä.

Totuus on että neljä raskautta on tehnyt kepposensa keholle ja lantio on väärin. peppu on tyrkyllä ja vatsa selän kaaren takia edessä. Hartiat virhe asennossa ja siitä johtuen kaula ja pääkin ovat tottuneet virheessä oloon. Ongelma on se että mitenkä opit löytämään sen oikean asennon ja samalla laukaiset ne lihasjumit koko kehosta jonka mahdollisesti vain yksi asia voi saada aikaan.

Tosin omalta osaltani koko kehon jumi ja virhe asennot saattaa johtua myös väärästä tavasta askeltaa eli tavallaan varvastan. Kehon paino on joko varpailla tai jalkaterän ulkosyrjällä, jolloin jumiin heittää pohkeet ja lantio ja kun lantio on jumissa ja virheasennossa niin rintaranka ja niska seuraa perässä, eli paketti on valmis.

Juuri nytkin kallonpohjaa särkee kun rintaranka jumittaa ja pidiformis kiusaa.

FFFifi
Fitness Führer

Mulla on kanssa aina ollut tuo lantio takana ja hartiat kääntyy eteen. Vatsan kohdalta on paras tilanne, mutta kun ylhäältä ja alhaalta vetää vinnoon, niin ei se ihan hirveästi auta. Itse sanoisin, että raskaudet eivät pahentaneet tilannetta hirveästi, vaan ongelma oli jo ennen sitä. Tosin en voi unohtaa sitä fiilistä millainen makaroni on pari kk synnytyksen jälkeen, kun on ollut eri asennossa, vatsalihaksilla ei tee mitään ja on koko ajan kyyryssä vauvaa kohti :D

Kommentoi