Viisi Parasta Keinoa Rentoutua Työpäivän Jälkeen

Ollaanpa rehellisiä. Useimmille meistä ura on niin tärkeä, että on vaikeaa löytää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä.  Tuomme esimerkiksi keskeneräisiä töitä kotiin ja käytämme niihin tunteja, vaikka meidän pitäisi vain rauhoittua, rentoutua ja antaa itsemme latautua.

Emme ollenkaan huomaa kaiken kiireen keskellä, että tuoreet ideat ja tuotteliaisuus riippuvat siitä kuinka levänneitä olemme. Onneksi tähän on nyt kiinnitetty huomiota myös kaikista eniten työskentelevien työntekijöiden kohdalla, jotka ovat valmiita uhraamaan vapaa-aikansa saadakseen vielä pari työtehtävää valmiiksi.

On tietenkin makuasia, miten jokainen haluaa rentoutua. Joku haluaa ehkä viettää iltansa nauttien lasillisen viiniä, kun taas toinen käy kavereiden kanssa syömässä. Digitaaliaikana jokaisella on mahdollisuus nauttia runsaista mukavuuksista oman kodin rauhassa.

Vaihtoehtoja on tarjolla yllin kyllin aina Netflixin tarjonnasta pelien pelaamiseen ja muiden ihmisten kanssa juttelemiseen. Lisäksi, jos päätät jäädä kotiin, voit joka tapauksessa nauttia lasillisen viiniä.

Oletpa sitten enemmän tekemisen ihminen tai sitten sellainen, joka haluaa niin sanotusti kytkeä itsensä kiinni ja paeta toiseen maailmaan, meillä on tarjota sinulle viisi tieteellisesti tutkittua keinoa vähentää stressiä rankan työpäivän jälkeen.

1. Hengittäminen Rentoutuskeinona

Yksinkertaisilla hengitysharjoituksilla on rauhoittava ja rentouttava vaikutus. Tämän tosiasian ovat vahvistaneet tv-persoonat, korkean riskin ammattilaiset ja koulutetut Harvardin psykologit. Monista virallisista lähteistä löytyy tutkimus aiheesta ja selitys sille, miksi jokin niin yksinkertainen asia kuin hengittäminen voi auttaa sinua saamaan asioita pois mielestäsi.

Sekä kiireiselle että kunnianhimoiselle ammattilaiselle jopa yksinkertaisen hengitysharjoituksen mahduttaminen aikatauluun voi tuntua haasteelliselta, koska siinä täytyy olla fyysisesti läsnä – eikä se tule luonnostaan paljon työskenteleville. Koska se vie kuitenkin vain pari minuuttia työajasta, on se ehdottomasti tekemisen arvoista. Hengityksen hallinnan opettelu on oikeastaan sama asia kuin opettelisi olemaan onnellinen tässä hetkessä, mikä saa helposti päivän murheet hukkumaan taka-alalle.

Voit kokeilla koulutettujen psykologien laatimia, tiettyjä tekniikoita tai voit keksiä oman – tai sitten käyttää esimerkiksi Harvardin tohtori Marlynn Wein suosimaa harjoitusta. Tohtori Wei luottaa yksikertaiseen hengitystekniikkaan, jossa keskitytään sisään- ja uloshengitykseen viiden sekunnin välein kolmen minuutin ajan.

Hänen mukaansa se on tehokas keino rentoutua, olipa sitten kotona tai töissä.

2. Palkitse Itsesi Välipalalla

Toinen keino jättää päivän murheet taaksensa on palkita itsensä nopealla välipalalla. Tunnesyömistä tulee tietenkin välttää, mutta itsensä palkitseminen työpäivän jälkeen tai jopa töissä voi vaikuttaa myönteisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, arvioi lääkäri Drew Ramsey, Happiness Dietin keksijä, joka on puhunut syömisen positiivisista vaikutuksista.

Lääkäri Ramseyn mukaan ihmisaivot on viritetty huomaamaan ravinnon loppuminen, mikä tuo tullessaan kaikkia epämiellyttäviä tuntemuksia. Tässä jälleen huomataan, että vatsa kylläisenä ja aivot käynnissä on paras tapa pysyä tyytyväisenä.

Välipalat ovat hyödyllisiä töissä, jos kotona tekee kunnollista ja hyvää ruokaa. Tasapaino kodin ja työpaikan välillä on tärkeää, ja sen löytäminen ruokailujen välillä on myös ensiarvoista.

On tärkeää löytää pieniä hengähdysaukkoja silloin, kun stressiä kasautuu päälle pitkin päivää. Yksi hyvä keino tähän on hyvä välipala.

3. Löydä Mieltä Stimuloivia Virikkeitä

Ihmismieli toimii eri tavalla jokaisella. Jotkut meistä haluavat poistaa kaikki häiriötekijät ja viettää rauhallista koti-iltaa töiden jälkeen kaukana virikkeistä, ja toiset taas mieluummin tekevät ihan päinvastoin. Uuden kielen opiskelu, iloa tuovan taidon saavuttaminen tai vaikkapa jonkin pelin oppiminen tuovat kaikki mukanaan myönteisiä vaikutuksia riippuen yksilön aivokemiasta.

Yksi mainio keino pitää ajatukset jossain tietyssä asiassa on pokerin pelaaminen. Eri mahdollisuuksien, strategioiden kehittämisen ja logiikan vuoksi se on yksi stimuloivimmista tavoista kehittää aivoja. Luonnollisesti kestää hetken oppia säännöt, jos olet aloittelija. Jos kaipaat kuitenkin vielä lisäapua, löydät sitä paikoista kuten OnlinePokerAmerica.com.

Jos haluat kehittää aivojasi, hieman henkisesti vaativamman pelin pelaaminen on oiva keino siihen. Siksi pokeri on loistava pelivalinta aivojen kehittämiseen.

4. Katsele Jotain Hauskaa Ja Kevyttä Ohjelmaa

Huolet häipyvät helposti mielestä, kun katselee nykyajan huvittavia videoita. On olemassa kaikenlaisia aiheita ja valikoima on valtava. YouTube esimerkiksi on mahtava stressinlievittäjä, jos sieltä osaa hakea tarvitsemaansa. Vältä katsomasta sellaista materiaalia, joka sisältää mieltä kiihdyttävää sisältöä.

Myönteisenä pysyminen muutaman päivän viikossa voi myös helpottaa sietämään paremmin stressiä, vaikka onkin ajatuksena melko yksinkertainen. Ja kun eteen tulee jotain vakavampaa, sinulla on henkistä vahvuutta kestää se paremmin.

5. Kun Päivätyöstä Ei Saa Tarpeeksi Sisältöä Elämään

The Washington Post julkaisi äskettäin mielenkiintoisen artikkelin, jossa tutkittiin toimistotyöntekijöitä jotka halusivat ilmaista itseään. Otsikko, ”When Your Day Job is Not Enough (suom. Kun päivätyö ei riitä)”, on melko kantaa ottava ja artikkeli keskittyy selittämään sitä, kuinka ihmiset pitävät kiinni säännöllisestä työstään vain sen vuoksi, että voivat harjoittaa intohimonsa kohdetta – joka on usein jotain taiteellisuuteen liittyvää.

Anna edes mahdollisuus jollekin stressinlievityskeinolle, koska et häviä mitään kokeilemalla. Se vaatii ehkä hieman työtä, mutta siitä saadut hyödyt ovat kannattavia ja pitkäkestoisia.

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *