Luonnollinen pre-workout?

Mitä aineita te vedätte ennen treeniä, vai oletteko selvin päin treenaajia?

Itse aikoinaan olin streittari pre-workouttien suhteen ja lähdin aina treenaamaan all-natural meiningeillä kahvin, banaanin ja maapähkinävoin voimin. Sitten kiinnostuin siitä, josko treeneihin voisi saada vielä enemmän energiaa, vielä enemmän ragea, vielä enemmän supervoimia. Sitä jotain, joka nostaa motivaation huippuun viimeisillä toistoilla. Silmiini osui (varmaan markkinoinnin uhrina) Fitnessgurun Pre-workout -jauhe. Siihen päälle vielä kuulin jonkun hehkuttavan sitä Instagramissa tähän tyyliin: "Tastes like shit but works fucking well." Jauhe lähti tilaukseen.

Ensimmäinen kokeilu oli aika päräyttävä. Kun oli tottunut kahviin ja nopeisiin hiilareihin, supervoimia todellakin tuli! Ajattelin, miksi en ole aikaisemmin tätä tajunnut ottaa käyttöön, ja vannoin käyttäväni sitä jatkossa aina. Jauhe maistui keinotekoisuuden huipentumalta: karkin, alkoholin ja oksennuksen sekoitukselta. Aika pahalta. Mutta se toimi, ja siksi käytin sitä. Ainakin pari ensimmäistä kertaa. Pidemmällä käytöllä nimittäin huomasin, että se antoi energiaa n. 20 minuutiksi, jonka jälkeen koin totaalisen väsähtämisen. Olo oli huono, suorastaan kipeä ja huimasi. Ei yksinkertaisesti kiinnostanut treenata. Aluksi en tajunnut, että se johtui jauheesta, mutta kun lopetin jauheen käytön hetkeksi, huomasin että ihan ilman jauheita "selvin päin" jaksan taas vetää niitä puolentoistatunnin treenejä. Tajusin, että ehkä tuo ei olekaan ihan hyvää kamaa kropalle. Olisihan sen jo jauheen hajusta ja ainesosaluettelosta voinut ennustaa, mutta tällainen minä olen. Kaikki täytyy testata itse!

Sen koommin en ole pre-workout jauheisiin koskenut, vaan lisäenergian tarpeessa vetänyt ennen treeniä vaikkapa kofeiinia (lähinnä kahvin muodossa), vihreä tee -uutetta (kapseleina), joskus burnereita (Fitnessgurun OneHeat), sekä tietty energistä musiikkia ja jotain hyvää pientä energiapitoista snackia. Erittäin hyvä, melkeinpä se paras pre-workout on kyllä jokin kiva viesti tai like joltain spessulta, hehe eikö vaan? Mielen energia ja hyvä fiilis on älytön voimavara treenissä, ja sieltähän se kaikki motivaatio oikeastaan lähteekin. Mielestä. Tämän tyyliset energiaboosterit kannattaakin ehdottomasti hyödyntää treenimielessä, sekä tietty viljellä niitä itsekin! ;) Kevättä rinnassa, jne.

Nyt kuitenkin eteeni on siunautunut eräs mainitsemisen arvoinen treeniboosteri. Se näyttää kaljalta, mutta maistuu joltain ihan muulta. Pre-workout-pärinät luonnollisin keinoin, miten olisi?

Sain Four Sigma Foodsin ihanilta pojilta testiin paketillisen heidän tuotteitaan, joista yksi oli tämä. Sport Herbs -juoma, joka on tehty yhdistämällä 4 adaptogeenistä (=auttaa kehoa mukautumaan haastaviin olosuhteisiin) yrttiä. Kyllä, ennen vedettiin valkoista jauhetta, nyt yrttejä. Se on täysin kofeiiniton, gluteiiniton, sokeriton, lisä- sekä säilöntäaineeton yrttiseos, joka sekoitetaan kylmään veteen ja nautitaan treeniä ennen ja/tai sen aikana. Maku on pehmeän mieto ja luonnollinen. Iso suositus kaisaminniltä! Sport Herbsiä voi ostaa Helsingistä Ruohonjuuresta. Tai sitten tsekatkaa linkistä verkkokauppa!

Ja entäs ne pärinät? Voi että, jos pelkillä yrteillä pääsee näin korkealle niin minun puolestani maailma on valmis! Itseasiassa join juoman kotona, ja kun ratikka tuntui kulkevan salille liian hitaasti, täytyi hypätä pois ja jatkaa juosten. Tosi tarina.

En ole tehnyt tieteellisiä kokeita, mutta itselleni tuli sellainen fiilis, että tuo joskus käyttämäni Fitnessgurun pre-workout ikään kuin huijasi kehon toimimaan hetkellisesti optimaalisesti treeniä ajatellen, kun taas tämä uusi tuttavuus kaivoi luonnollisesti kehosta sen omat voimavarat esiin. Ainesosaluetteloita vertailemalla voi myös vähän arvioida, mitä näiden tuotteiden pitkäaikainen käyttö tekee kropalle. FG:n OnePowerin ainesosien luettelosta voi huomata mm. kreatiinin, jota itse testasin säännöllisesti käytettynä tuossa vuoden vaihteen jälkeen. Shokkipostaus ennen ja jälkeen -kuvineen löytyy täältä. (HUOM! En tuomitse kreaa, se ei vain sopinut itselleni käytettäväksi!)

VALENCIA ORANGE: Mikronisoidut aminohapot BCAA 8:1:1 (L-leusiini, L-isoleusiini, L-valiini), kreatiinimonohydraatti, L-arginiini, beta-alaniini, L-glutamiini, Kalcium alfa-ketoglutaraatti, Paullinia cupana uute, L-tyrosiini, elektrolyyttisekoitus (natrium-, kalium- ja magnesiumsuola), Rhodiola rosea, Adenosin trifosfaatti (MAX ATP), mustapippuri-uute (BioPerine), vitamiinit B6 ja B12, aromi (appelsiini), sitruunahappo, sukraloosi ja asesulfaami-K.

SPORT HERBS: Schisandra (Schisandra chinensis), Goji berries (Lycium barbarum), Rhodiola (Rhodiola rosea), Eleuthero (Eleutherococcus senticosus).

Yrtit nassuun ja liikkumaan! Olen tällä hetkellä aika innoissani keinotekoisuuden korvaamisesta luonnollisilla jutuilla, kuten olette huomanneet. Koitan pitää teidät parhaani mukaan ajan tasalla uusista jutuista, mitä nykyään fiilaan, sillä tiedän että tekin tulette innostumaan niistä! :)

Lopuksi vielä skrodeilua, koska yrtit. Tiedättehän, täytyy jotenkin tasapainottaa liiat hippivibat. ;)

Palataan!

Kommentit

Hanba (Ei varmistettu)

Paljonko tommonen sport herbs maksaa ja paljonki tuossa purkissa on jauhetta?:) itsekin haluaisin kokeilla, sillä voimistelu tarvitsee myös aika paljon energiaa ja haluaisin tehostaa reenejäni vielä enemmän

Kaisa Merelä

Ainakin ruohonjuuressa näyttää maksavan yhdeksän euroa. Kymmenen annospussia löytyy yhdestä paketista! :) Suosittelen kyllä ihan kaikenlaiseen urheiluun!

Laurahooo (Ei varmistettu) http://www.blogbook.fi/themoment

itse parhaaksi treeniboosteriksi olen kokenut kahvi + kookosöljy !! :-D

Kaisa Merelä

Toimii muuten varmasti hyvin! Vähän bulletproof-vibaa ;)

jrtks (Ei varmistettu)

Paras ja luonnollisin treeniboosteri: beta-alaniini, citrupure, kreatiini, ripaus himalajan kristallisuolaa, vettä ja valinnaista täyssokerista tiivistemehua. Kaikki tarvittava, millä saa puhtia vääntää salilla, sokerilla täyttää maksan glykogeenit, beta pistää kihelmöimään ja citrupure sekä kreatiini auttavat jaksamaan sarjat loppuun. Ei lisättyjä epäluonnollisia makeutusiaineita sotkemassa ja suht edullinen setti. :) Jos haluaisi hifistellä enemmän niin melkein osmopurea ja BCAA:ta mukaan..

mige (Ei varmistettu)

Todellaki. Toi kuulostaa hyvältä

Kaisa Merelä

Mahtava vinkki!

Sanni (Ei varmistettu)

Ei vitsi, makaan sängyllä päikkäreiden jälkeen ja olis tarkotus lähtee lenkille mut tää ylös nouseminen on niin tuskaa aina! Sitten aattelin että no käyn tsekkaan kaisan blogin niin saan virtaa, ja olitkin taas ihan tilauksesta kirjottanu tälläsen! Kiitti, mä lähen ny juokseen :))

Kaisa Merelä

Oi, ihana! Kiitos :) Mieletöntä kuulla!

Hanna (Ei varmistettu)

Tämä ei liity asiaan, mutta huomasitko että Sofia Ruusila kehui sun omenapiirakka reseptiä instagramissaan? :)

Kaisa Merelä

Hih, kiitti kun vinkkasit! :)

lotta (Ei varmistettu)

hei mitä mieltä olit muuten noista burnereista, olis kiva kuulla? :)

Kaisa Merelä

Niin no, vähän vaikea sanoa että mikä oli burnereiden osuus ja mikä kalorivajeen osuus rasvanpoltossa, mutta kyllä sitä jonkin verran paloi.

Kyllä ne varmasti tukee rasvanpolttoa, mutta itse tällä hetkellä en oikeastaan pyri polttamaan rasvaa, joten ovat jääneet hyllyyn. Toimii kylläkin tosi loistavasti energiaa antavina nappeina kun kofeiinia sisältävät! :) Ennen treeniä varsinkin!

vilma.p
Vilma.P

Hei Kaisa!

Annoin mun blogissa sulle palkinnon.. :D
http://mycosmo.fi/article/vilmap/pieni-palkinto-vastauksia-ja-11-hyvaa-blogia

Laura (Ei varmistettu) http://withlovelauraliam.blogspot.fi/

Sulla on kyllä niin mahtava blogi! :)

Kaisa Merelä

Ihana, kiitoksia! :)

Anni (Ei varmistettu)

Miten aikaisin ennen treeniä sinun mielestäsi tämä pre-workoutti kannattaa ottaa? :-) Kiitos vastauksesta!

Kommentoi