Super enough?

Minulla on jälleen uusi (varmaan taas kausiluonteinen) aamiaislemppari; superpuuro! Vähän aikaa sitten innostuin raikkaista aamiaissmoothieista, mutta pidemmän päälle huomasin, että tarvitsen enemmän kuituja ja hitaita hiilihydraatteja aamulla, jotta voin hyvin ja jaksan. Olen kyllä ruisleipä- ja puurotyttö forever since 95, siitä ei mihinkään pääse. Kaikille ei sama ruokavalio sovi, mutta itse olen huomannut että suhteellisen runsas hiilihydraattien nauttiminen antaa minulle hyvän ja energisen olon. Tämäkin on opittu tosin kantapään kautta... Tottakai hiilarien syönti kannattaa suhteuttaa omaan aktiivisuuteensa. Tekee pahaa nähdä kovaa treenaavia, jotka nipistelevät hiilihydraateista, tai toisaalta ihmisiä, jotka eivät liiku lähes ollenkaan ja heidän ruokavalionsa koostuu pääosin hiilihydraateista. Itse olen löytänyt sopivan hiilarimäärän, taas kerran, ilman keittiövaakoja, ilman laskureita, pelkästään tunnustelemalla oloani. Se on se paras ja luotettavin tapa löytää itselleen sopivat rutiinit, according to me!

Okei, innostuin taas ja karattiin vähän aiheesta, mutta takaisin siihen puuroon. Paljon kuituja, vitamiineja, hivenaineita, superkamaa ja mikä vaikutus mielialaan! Tällä skarppaantuu sekä keho että ajatukset, puhumattakaan siitä että maku on superjauheista johtuen niin uniikki, että siihen jää oudolla tavalla koukkuun. Alkuhämmennyksen jälkeen sitä tekee mieli aina vain useammin ja useammin... Meillä on kämppikseni Essin kanssa kehittynyt ihan kamala puuroaddiktio! Essi taitaa syödä parhaillaan kolme kulhollista puuroa päivässä. Itse olen pidättäytynyt toistaiseksi vain aamupuurossa, vaikka saatan kyllä joskus ennen treeniä tankata toisen kulhollisen. Mutta minkäs teet, puuro on todellinen comfort food, ja vielä terveellistäkin!

Superpuuro tarkoittaa käytännössä sitä, että sinne viskotaan sekaan kaikkea superia mitä mieleen tulee. Itse olen viime aikoina käyttänyt lähestulkoon tällaista kaavaa (mitat arvioitu):

Superpuuro

1 dl luomukaurahiutaleita
hyppysellinen ruususuolaa
1 rkl tocoa
1/2 rkl macaa
1/2 rkl lucumaa
1 rkl vaniljariisiproteiinijauhetta (stevialla makeutettua)
(1 tl raakakaakaojauhetta, kun haluat suklaapuuron)

Valmista mikrossa tavallinen puuro. Itse jätän puuron yleensä "puoliraa'aksi", eli lämmitän vain sen verran, että hiutaleet hieman turpoavat, mutta eivät puuroonnu ja pysyvät hieman pureskeltavina ja erottuvat vedestä. Voit toki tehdä juuri sellaisen mikropuuron mitä itse preferaat! Sitten isketään kaikki jauheet sekaan, sekoitellaan, ja lisätään vettä sen verran kun tarvitsee, sillä jauheet imevät puuron kosteuden itseensä. Itse tykkään lotrata tässä vaiheessa vedellä oikein kunnolla, jotta puuron sekaan tulee jauheiden maustama "kastike", kuten kuvissa. Huom! Stevialla makeutettu riisiproteiini on siinä mielessä tärkeässä osassa, että se antaa puuroon kaiken makeuden. Jos teet omia muutoksia ohjeeseen, niin suosittelen lisäämään joka tapauksessa jotakin makeutusta. Parhaimmillaan puuro on huoneenlämpöisenä tai hieman viileänä.

Heitä päälle esim cacao nibsejä ja nokare 100%:sta maapähkinävoita. Tai vaikka marjoja, hedelmiä, raejuustoa, anything!

Btw! Voit tehdä tällä idealla myös tuorepuuroa. Laita edellisenä iltana kaurahiutaleet ja jauheet sekaisin ja kaada vettä sen verran joukkoon, että koostumus on tosi löllöä ja vetistä. Älä mikrota, vaan laita puuro purkitettuna/peitettynä jääkaappiin yöksi ja nauti aamulla viileänä. Täydellinen kiireisten aamujen pelastaja!

Verkkari-Kaisa on täällä taas. Arkeen palaaminen tuntuu hyvältä, kun on ne omat mukavat rutiinit, joihin tarttua. Nyt treenin kimppuun!

Kommentit

milja (Ei varmistettu)

Vitsit, avasin vähän liian myöhässä sun blogin tältä päivältä. Lopettelin just pomminvarmat vaniljaproteiinipannarit enkä ehtiny tänään kokeilemaan aamupalaks tuota superpuuroa. Huomenna testiin! Nää aamiaispostaukset on jostain syystä aina mun lemppareita, ja vaikka saitkin palkinnon blogiuudistuksesta, niin toivottavasti et lopeta aamupalaraportointia koskaan. Nää on niin sun tavaramerkki ja näissä on sitä fiilistä :) etenkin näin lomalla ku itsekin ehtii laittamaan rauhassa aamupalaa eikä tarvii olla kuuden jälkeen jo menossa niin tulee käytyä läpi kaikki nuo vanhemmatkin aamupalareseptit.

Kaisa Merelä

Kiitos ihanasta palautteesta. En missään nimessä lopeta! :) Aamupalapostaukset on kyllä kivoja mustakin, ja ne lempparit vaihtuu sen verran usein että niistä on kiva aina sit vinkata teillekin ;) Aamupalat on kyllä sitä The Good Morningin ydinmatskua!

hannah (Ei varmistettu)

Olen miettinyt puuron seassa tuota vanilja heraa (stevia). Onko liian makeaa tai yleensäkin siis makeaa? Oiskohan toi maustamaton hyvää eli ei minkään makuista, mutta silti siinä prodeakin. Laitan kanelia (ceylon) puuroon ja kookosöljyä niin aamu on pelastettu :)

Kaisa Merelä

Mun mielestä stevialla maustettu hera on liian makeaa! Mutta ehkä sä tykkäät, kokeile! :)

roosa (Ei varmistettu)

Syötkö aamulla jotain muuta proteiinia vielä mitä tossa puurossa tulee tosta proteiinijauheesta? :)

Kaisa Merelä

Itseasiassa tänä aamuna en syönyt, mutta yleensä saatan syödä vaikka rahkaa :)

jennianneli

Toivepostaus:

Voisitko joskus tehdä tänne jonkun listan, mitä tuotteita "normikeittiöstä" kannattaa lähteä sun mielestä vaihtamaan terveellisempiin juttuihin. Kun tuntuu, että nykyään on niin hirveesti kaikkea uutta ja jännää mitä haluis kokeilla, mutta mitkä olis semmosia, millä oikeesti vois korvata jotain, että ne tulis käytettyä, eikä jäis kaapin perälle sen yhden kokeilun jälkeen. Semmonen niinkun startti vaihto normaalista parempaan. :P Mitkä olis semmoset alottelijan jutut.

http://newlife-jnn.blogspot.fi/

Kaisa Merelä

Kiitti ideasta, katsellaan! :)

:) (Ei varmistettu)

Sulla on loistava blogi, sali-into kasvaa kasvamistaan ku kattoo sun muutosta ja terveysherkkujen myötä on lähteny 5kg ihan vahingossa:) Ainaki melkein, ehkä liikkumisella on vaikutuksensa:)
Oon vaan aina miettiny, että poltatko sä koskaan tupakkaa? Alkoholia et oo kuitenkaan jättäny pois ja usein se tupakka vaan sattuu olemaan valitettavan olennainen osa juomista.
Oot super, blogitaukos aiheutti järkytyksen vuodenvaihteessa, onneks palasit!:)

Kaisa Merelä

Ihanaa, huippua kuulla! :) Se on parasta ja pysyvintä painonpudotusta, kun se lähtee tavallaan "vahingossa", tarkoitan sitä ettei ole kytätty vaa'alla koko ajan ja masennuttu jos ei muutosta tapahdu. Onneksi olkoon!!

Alkoholia käytän silloin tällöin, spessuissa tilanteissa lähinnä, mutta tupakkaa en polta vaikka kuinka humalassa olisin. Sen hajukin aiheuttaa mulle huonon olon :( Teininä sitäkin tuli kyllä poltettua ihan tarpeeksi...

prettymurmel (Ei varmistettu)

Täytyy nyt kommentoida, et arvostan kovasti sitä, että korostat aina oman kehon kuuntelemista! Musta tuntuu välillä kaikkien karppaus/VHH-villitysten keskellä, et mun hiilarinkäyttö on kauheen paheksuttavaa, vaikka oonkin todennut kokeilujen kautta kehoni porskuttavan eteenpäin parhaiten näin.

Kaisa Merelä

Kiitos palautteesta! :) Jep, näin se on. Oma keho kertoo yllättävän herkästi, kun sitä osaa kuunnella :) Ruokavaliovillityksiin on helppo lähteä mukaan, mutta aina ne ei toimi itsellään samalla tavalla kuin muilla... Go hiilarit! ;)

Susanna (Ei varmistettu) http://simplysusannan.blogspot.fi

Sama juttu, tietty suuntaa-antavia vinkkejä voi saada muualta jne, mut kokeilemalla ja elämällä se pitäs löytyä, että millä makrojaolla kroppa pelaa parhaiten. Ite kans kuulun niihin joille hiilaripitonen aamupala on täysi must - tosin suuri ja hyvinvoiva puurorakkauskin voi vaikuttaa vähän tohon mielipiteeseen :D

Ja hei nainen, noi sun olkapäät skulppaantuu ihan silmissä! :)

Kaisa Merelä

Jep, ihan totta! :) Hahah, mutta niinhän se on että kroppa monesti tykkää niistä ruuista mistä mielikin ;) nimimerkillä maapähkinävoin nauttiminen voi pelastaa päivän. Samalla sanon että "runsas rasvojen nauttiminen saa oloni hyväksi" :D

Ja hei ihana, kiitti paljon!! :)

Amelia (Ei varmistettu)

Hei Kaisa! Halusin vain kiittää ihanasta motivoivasta blogistasi! Olet todella kaunis ja toisin kuin ahkeran treenaamisen oletetaan tekevän naisesta "miehisemmän", sinä vain muutut upeammaksi lihaksiesi kasvaessa. Kiitos että korjasit näkemykseni naisten treenaukseen! Nyt uskallan itsekin harrastaa lihaskuntoakin aerobisen liikunnan lisäksi. Haluaisin vielä kysyä, kuinka pitkä olet ja paljonko painosi on muuttunut aloitettuasi treenaamisen? :)
P.s. Älä välitä negatiivisista kommenteista. Ne on vain aivan turhia kateellisten sepityksiä (kun itse ei pysty samaan kuin sinä ;)

Anu (Ei varmistettu) http://lagordaalegria.wordpress.com

Näytät hyvältä verkkareissa! Hienot verkkarit sitä paitsi. Arki <3

Matkatar (Ei varmistettu) http://matkantekijana.blogspot.com

Aika herkulta vaikuttaa puurosi! Voisin itsekin kokeilla kun superfoodeja muutenkin tulee syötyä. Itse olen tehnyt tuorepuuroja myös, jotka liotetaan. Niihin kannattaa lisätä esim. siemeniä. Ne ovat huipputerveellisiä ja elimistö pystyy käyttämään ne vielä paremmin jos niitä vähän liottaa.

anniina (Ei varmistettu)

Oli meinaan astetta parempi aamupalapuuro tänään!!! Kaikki superhommaleissönit mitä kaapista löytyy ja vaniljaheraa puuroon, namnam! Ihanaa ku keksit kaikkee tällasta uutta, ite ainaki oon usein niin kaavoihin kangistunut ja joka aamu vaan puuroa+mehukeittoa lautaselle nii loistavaa ku inspiroit meitä kaikkia <3 sun blogi on kyllä aivan pelastus meikäläisen bikinikuntoon-projektiin, kun melkein joka päivä saa syödä jotain hyvää terveellisesti8)

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.