Ladataan...

Joka alkusyksy Gorgonzolan kaupungissa järjestetään sagra, eli gorgonzola-juhlat. Kaupungin kadut suljetaan liikenteeltä ja ne täyttyvät kojuilla. Kojuista voi ostaa kotiin erilaisia gorgonzola-tuotteita ja paikan päällä kokattua ruokaa. Tarjolla oli niin gorgonzolalasagnea, kuin -risottoa, erilaisia voileipiä, pizzoja ja jopa jäätelöä! Itseasiassa gorgonzola-jäätelö oli ihan mielettömän hyvää! (Jos teitä epäilyttää makuaistini, voin kertoa, että Suomessa valkosipulimarkkinoilla mielestäni valkosipulijäätelö oli hyvää, eli siitä voi päätellä jos itse tykkäisi :) haha).

En muuten tiennyt, että gorgonzolaa kypsennetään vaan muutaman kuukauden! Sen voimakas maku on saanut mut uskomaan, että se on tosi pitkään kypsynyttä juustoa... mutta ei, kaupasta ostettu gorgonzola on kypsynyt 1-3 kuukauden verran. Ostimme kotiin sagran erikoisuutta, vuoden kypsynyttä gorgonzolaa. Sen alkumaku oli kuin mikäkin gorgonzola, mutta jälkimaku oli todella pikantti, ihan kuin olisi syönyt chiliä! Ja todella hyvää viikunahillon kanssa.

Sateen vuoksi emme päässeet viikonloppuna laisinkaan vuoristoon, joten teimme next best thingiä ja lähdimme juoma- ja ruokafestivaaleille. Lauantaina Franciacorta-alueella (jossa tehdään Franciacorta kuohuviiniä) oli avoimien ovien päivät joihin noin 90 viinitilaa osallistui. Valitsimme Majolini-tilan ja kävimme katsomassa ensin kuohuviinituotantoa ja sen jälkeen saimme maistella eri kuohuviinejä pizzan, juuston ja leikkeleiden kera.

Franciacorta on hyvin kaunista aluetta, joten ajelimme sinne tänne katsomaan luontoa, pysähdyimme tutkimaan lampaita (perheemme pienimmäinen opiskeli viime viikonloppuna lehmiä ja nytten oli lampaat vuorossa) ja ihastelimme Iseo-järveä.

Ladataan...

Olimme taas ihanalla vuoristoretkellä.  Monte Genereosolle pääsee muutamaa eri reittiä pitkin. Olimme siellä Sveitsin puolelta vuosi sitten ja viereisellä vuorella viime viikolla... ja siellä patikoidessa huomasimme reitin, joka näytti kivalle.

Monte Generoson huippu oli myös tällä kertaa pilven sisällä, mutta matka huipulle oli mitä hienoin. Vuorella asustaa 21 villihevosta ja näimme niistä kaksi! Yksi sonni lähti myös seuraamaan meitä mutta karjatilalta huudettiin, että se on kiltti. Näimme myös lampaita ja vuohia.

Tämä alue on kyllä ihan lempparialuettani Comojärven kupeessa. Jos siis joku lomailee Comolla ja haluaa nähdä jotakin kaunista maisemaa niin kannattaa käydä kävelyllä Monte Generosolla! Siellä on monia eri reittejä, joista voi valita sen, joka sopii omille taidoille parhaiten. Me itseasiassa nyt taas unelmoimme kolmannesta reitistä tuolle huipulle, haha.

Ladataan...

Viime viikolla teimme ihanan vuoristoretken! Yleensä kun lähdemme patikoimaan, alkaa reitti jostakin metsiköstä ja sitten vasta kun pääsemme vuoren huipulle on näkymä mitä hienoin. Tällä kertaa aloitimme niin korkealta, ettei ympärillä kasvanut metsää ja näkymä oli hieno jo alkumetreillä. Mitä korkeammalle pääsimme, mitä enemmän vuoren huippuja tuli näkyviin.

Retki oli paras kaikista Comojärven ympärillä tehdyistä retkistä. Teimme itseasiassa viime syyskuussa retken viereiselle Monte Generosolle ja vaikka silloin oli kova sumu, oli sekin hyvin kaunista. Täytyy siis pitää silmällä juuri tuon alueen muita vuoripolkuja!

Montpellierin jälkeen halusimme nähdä enemmän Provencea, joten päätimme ajaa luonnonpuistoalueiden kautta kotiin. Näillä alueilla laventeli olikukkinut heinäkuun alkupuoliskolla ja vielä viikkoa aiemmin olisimme nähneet liiloja peltoja. Ei se mitään, Provence on mielettömän kaunista aluetta  ihan muutenkin!

Matkalla pysähdimme ensiksi Orange-nimiseen kaupunkiin katsomaan valtavan kokoista Roomalaista teatteria, joka on edelleenkin käytössä. Sen jälkeen ajoimme Gordes-kaupungin ohi, joka on niin kauniisti kukkulalla ja josta näkee Provencen viljelmiä. Sieltä ajoimme Sénanquen luostarin kupeeseen syömään picnic-lounasta (viikunoita, vuohenjuustoa ja hanhenmaksapateeta!). Täällä kuva miltä luostarimaisemat näyttäisivät, kunlaventli kukkii.

Ja päätimme päivän ajamiset pieneen kaupunkiin nimeltä Gap. Gapissa söimme illallista ja yövyimme ja seuraavana päivänä ajoimme Brianconiin ruokakauppaan. Briancon on viimeinen kaupunki ennen Italiaa. Hankimme ensiksi pakastevihanneksia jäädyttämään kylmälaukkua ja sen jälkeen täytimme sen Ranskalaisilla juustoilla ja hanhenmaksapateella ja viikunahilloilla ja sitten ajoimme kotiin.

Nyt ollaan sitten illastettu vihanneskeittoa niin lounaaksi kuin illalliseksi :) haha.

Ladataan...

Nukuimme Montpellierissä neljä yötä. Montpellierissä oli varmaan jokaikisen merkin kauppa, eli jos haluaisi jonnekin ei-turistiseen Ranskalaiseen kaupunkiin shoppailemaan voisi Montpellier olla hyvä vaihtoehto. Kaupunki oli oikein soma ja sieltä löytyi vaikka kuinka monta ravintolaa. Me söimme asunnomme läheisyydessä muutamana iltana ja sille päivälle kun luvattiin sadetta päätimme jättää retket ja rannat väliin ja mielummin kävellä kaupungissa sateenvarjon alla.