Ain laulain työtäs tee

”Mun oletus jokaisen harjoittelupaikan kohdalla on, että siitä ei makseta mitään”, totesi luovalla alalla opiskeleva kaverini, kun puhe tuli harjoittelupaikoista.

Opiskelen itsekin alalla, jossa työharjoitteluista useimmiten maksetaan huonosti, jos lainkaan. Pari vuotta sitten tein yhden palkattoman työharjoittelun. Se oli antoisaa ja opettavaista, mutta myös kohtuuttoman raskasta joskus, kun iltaisin ja viikonloppuisin menin tienaamaan roposia toiseen työpaikkaan. Tai yritin samalla kerryttää opintopisteitä, että saatoin nostaa opintotukea. Ajattelin, että työn tekeminen ilmaiseksikin on sen arvoista, jos se tarkoittaa parempia työllistymismahdollisuuksia myöhemmin. Työt ovat tiukassa, ja niistä kilpaillaan paljon. Aktiivisuutta on osoitettava myös työelämän ulkopuolella, vapaa-ajalla. Valmistuessa CV:ssä on oltava jo paljon tavaraa. 

Yhä enemmän omaa aktiivisuutta painottavaksi tuntuu työelämä muuttuneen muutenkin. Esimerkiksi yrittäjäksi ryhtyminen on paitsi valinta, myös pakko: on työllistettävä itse itsensä, kun toimintoja yrityksissä ulkoistetaan ja pysyviä paikkoja on yhä vähemmän tarjolla. Massatyöttömyyden keskellä monella on pelko oman työpaikan tulevaisuudesta. Surkeimmallakin sopimuksella työskentelevän on oltava kiitollinen siitä, että on edes töitä.

juoksu.jpg

Juoskaa!  Työtä tarjolla! (Kuva täältä.)

Työelämän joustavoittaminen kuitenkin johtaa siihen, että työntekijöitä on helppo käyttää hyväksi. Kun Fazer ottaa armeliaasti ihmisiä monen kuukauden palkattomaan työssäoppimiskoulutukseen irtisanottuaan päteviä työntekijöitä, tai kun hallitus kaavailee työnäytemallia,  jossa työntekijä voisi osoittaa kiinnostuksensa ja osaamisensa 3-4 kuukauden mittaisella, palkattomalla jaksolla ilman työsopimusta, on jo liikuttu aika kauas siitä, mitä työ mielestäni pitää sisällään. Harjoittelupaikka on enää harvoin tarkoittanut sitä, että voi odottaa hommat hyvin hoidettuaan pääsevänsä yritykseen töihin. Nyt siitä ei välttämättä tarvitse edes maksaa mitätöntäkään korvausta.

Vähän tekisi mieli kysyä: miksi aina puhutaan siitä, että työntekijän on oltava joustava ja kiitollinen siitä, että on edes töitä? Unohdetaan se, että työntekijä on, ennen kaikkea, tuotannontekijä, jonka työn tuottamaan tai mahdollistamaan voittoon yrityksen toiminta perustuu? Miksi harjoittelijat ovat ikään kuin pelkkä rasite, eivätkä tuottavia työntekijöitä, joiden tekemää ilmaista työtä käytetään härskisti hyväksi?

En minä mitään ihmeitä vaadi, mutta työstä pitäisi maksaa palkkaa ja työntekijöiden arvo tunnustaa. Yritys ei ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö: se palkkaa ihmisiä, jos he ovat tarpeellisia ja hyödyllisiä  yrityksen toiminnan kannalta. On todella hienoa, jos yritykset tekevät erityisesti töitä vaikkapa pitkäaikaistyöttömien, nuorten tai maahanmuuttajien työtilanteen helpottamiseksi. Työtä ei kuitenkaan pitäisi esittää kuin armopalana, jonka yritykset ovat hyvää hyvyyttään tarjonneet työntekijälle.

Se on työtä, ja työn erottaa esimerkiksi harrastuksesta tai vapaaehtoistyöstä se, että siitä saa myös palkkaa.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

3 x kirja New Yorkista

Palasimme juuri Ateneumista, jossa oli esillä Alice Neelin näyttely. Amerikkalainen Neel asui suurimman osan elämästään New Yorkissa, ja hänen lukuisissa muotokuvissaan on ikuistettuna 30-70-lukujen New Yorkin tunnelma, vasemmistointellektuelleista Spanish Harmelin siirtolaisiin ja taidemaailman vaikuttajiin. Neel on ollut innoittaja myös monelle feministille, sillä hän kuvasi naisvartaloa ilman eroottista latausta tai ihannointia. Sellaisenaan. 

IMG_4357.jpg

Neelin maalaukset herättivät tietysti myös muiden pohdintojen lisäksi taas kaipuun Atlantin toiselle puolen. Olen kirjoittanut jo aikaisemmin rakkaudestani New Yorkiin. Vielä en ole päässyt toteuttamaan unelmaani kaupungissa asumisesta, mutta se on vieläkin unelmalistallani ykkösenä, tai ainakin viiden tärkeimmän joukossa. Toivottavasti seuraavalla matkalla kaupunkiin on mukana isompikin matkalaukku. 

Sen sijaan kirjoissa ja elokuvissa New Yorkiin pääsee matkustamaan koska tahansa! Myyttinen kaupunki on läsnä vaikka kuinka monessa kirjassa, kappaleessa ja elokuvassa. Paras New York -levy on Vampire Weekendin Modern Vampires of the City (muita, todella sekalaisia viime kesän reissulle valkkaamiamme fiilistelybiisejä löytyy tältä soittolistalta, jos kiinnostaa), jonka kuuntelin monta kertaa putkeen kävellen 60. kadulta Tribecaan kesäisenä iltapäivänä. Se oli täydellistä. 

 

Image (6).jpg

 

Mutta jotta ei menisi ihan vain fiilistelyksi, akuuttia ikävää joko todelliseen tai kuviteltuun New Yorkiin kokevalle tässä vinkki muutamasta kirjasta, joista olen itse pitänyt todella paljon! Kaikki nämä taitavat tosin olla jonkinlaisen klassikon maineessa, eli erikseen mainostaminen voi olla vähän turhaa, mutta menköön! 

1. Paul Auster: New York -trilogia. Luin Austerin kirjan (tai kirjat?) joitakin vuosia sitten, ja kun pääsin yli siitä, ettei kirjoissa ole aina järkeä tai juonta, tykästyin. New York -trilogia on kuin kolme täysin uuden muodon saavaa dekkaria, joissa identiteetit ovat häilyviä ja todellisuus jatkuvassa muutoksessa. Jos New York -trilogian kikkailu ärsyttää, suosittelen tarttumaan saman kirjailijan Sunset Park -romaaniin. Sekin sijoittuu New Yorkiin, brooklynilaiseen autiotaloon. 

Brooklynissa asuva kirjailijapariskunta Paul Auster ja Siri Hustvedt ovat minulle jotenkin vähän liiankin täydellisiä. Myös Hustvedtin Kaikki mitä rakastin on, joskus rasittavastakin namedroppailusta huolimatta, koskettava kuvaus taiteilijapiireistä ja kahden perheen yhteenkietoutuvista elämistä. Ja sijoittuu, tietysti, New Yorkiin.

2. Patti Smith: Just Kids (Ihan kakaroita). Olen kirjoittanut lyhyesti Smithin kirjasta jo aiemminkin, mutta ei voi mitään: se vain on niin hyvä! Kirjassa tuntuu, kuin New York ei olisi vain tapahtumien näyttämö, se on pikemminkin jo yksi kirjan hahmoista. Valtava, pelottava ja julma, mutta myös täynnä loputtomia mahdollisuuksia ja inpsiraatiota. 

3. Franz Kafka: Mies joka katosi. Yritin lukea Kafkaa jo aikaisemmin, mutta en Oikeusjuttu ei onnistunut vielä tempaamaan mukaansa. Postuumisti vuonna 1927 julkaistussa romaanissa seurataan saksalaispoika Karl Rossmanin seikkailuja Amerikan ihmemaassa. Kafkan tyyliin kuvaukset ovat yksityiskohtaisia ja lähes ylirealistisia, mutta kaikki jollain kummallisella tavalla täysin vailla järkeä. Alunperin nimellä Amerikka julkaistu romaani ei anna varsin mairittelevaa kuvaa ihmiskunnasta, eikä etenkään Yhdysvalloista. Välillä lukeminen tekee ihan pahaa (Eihän kukaan toimi noin! Miksi Karl on noin naiivi!), mutta sitä on pakko jatkaa. Lopuksi ei tietenkään selviä, miten Karlille käy – romaani kun jäi Kafkalta kesken, kuten useimmat muutkin klassikkorkirjailijan teksteistä.

Sieppari ruispellossa ja Aamiainen Tiffanylla ovat tietysti myös ihan mahtavia kirjoja, mutta niitä ei varmaan tarvitse edes mainita. Moni muukin lukemani kirja sijoittuu kaupunkiin, suomalaisista esimerkiksi Riikka Pulkkisen Vieras.

Onko teillä vinkata kirjoja, joilla hoitaa akuuttia (täysin romanttisiin kuvitelmiin) perustuvaa kaipuuta New Yorkiin? 

(Myös kokemukset ja vinkit työharjoittelusta NY:ssa otetaan ilolla vastaan!;))

Kulttuuri Kirjat Suosittelen