Muista hengittää

Hey girl

Luen paljon hyvinvointia käsittelevää kirjallisuutta ja toivon, että jokaisesta kirjasta tarttuisi jotain hyvää mukaan. Olen hyväksynyt sen, että arjen kiireissä en aina nuku tarpeeksi, vaikka se olisi niin tärkeää. Olen hyväksynyt sen, että kun työjutut stressaa saatan tarttua suklaapatukkaan, vaikka sokeri on pahasta. En myöskään tee aina joogarutiinejani niin tunnollisesti kuin haluaisin. Olisi niin ihanaa olla oikea joogi.

Olen hyväksynyt nämä asiat siksi, että olen oppinut ja sisäistänyt sen, että liika stressi on pahasta. Joten en halua stressata siitäkin etten elä niin täydellisesti kun olisi optimaalista hyvinvointioppaiden ja suositusten mukaan elää. 

Aina ei tarvitse hypätä heti syvään päähän allasta, voi opetella vaikka aluksi kellukkeilla. Uusien tapojen omaksuminen on vaikeaa. Pienestäkin muutoksesta on isossa mittakaavassa hyötyä.

Itselleni meditointi on kovin haasteellista vaikka sen terveyshyödyt ovat kiistattomat. Tässä tuskin tulen koskaan kehittymään mindfulness guruksi joka meditoi tuntikausia, mutta pieni läsnäolon kehittäminen ja syvähengitykset tekevät hyvää.

Näin olen opettanut itseäni rauhoittumaan arjen kiireessä: Pysähdyn muutamia kertoja esimerkiksi töissä näytön äärellä ja vedän viisi kertaa syvään henkeä. Ei enempää, ei vähempää. Varsinkin jos huomaan että alan hätiköidä jonkun deadlinen tai hankalan jutun kanssa. Ryhti suoraksi ja hengitä. Se ei siirrä vuoria, mutta pitkässä juoksussa siitä kehittyy tapa jolla parannat arkeasi ja lievittät stressiä.

Kommentit

vilhelmiinah
VILHELMIINA H.

Hyvä sanoma, ja muistutus tähän keskiviikkoaamuun! Kaunista päivää sulle, xx

MarikaJohannaP
Hey girl

Kyllä, tämä on hyvä muistaa. Kaunista päivää sullekin :)!

Henriika S.

Hengittäminen unohtuu niin helposti! Vaikka mun kuinka pitäis olla hengittämisen ammattilainen, niin yhtälailla mun opettaja muistuttaa mua hengittämisestä. Laulu- ja pasuunaopettajana suurin osa tunnilla käytettävästä ajasta mulla meneekin oppilaan kanssa hengittelemiseen ja siitä muistuttamiseen. Siihen, että se saadaan taas syväksi.

Jos vaan pokkaa riittää, niin voi kokeilla töissä hengittämisen jatkoksi vielä luikauttaa jonkun laulun, tai kehittää jopa sellasen voimabiisin stressihetkiin! Oiskin mahtavaa, jos jossain työyhteisössä aina välillä kajahtais spontaanisti joku biisi ja siitä muodostuis yhteislaulu! haha :D

MarikaJohannaP
Hey girl

Oi, toi voimalaulu olisi ihan mahtavaa :D, vaikka Queenin Bohemian Rhapsodyn loppuosan hengessä :).

Kirsikka W.

Mä aloin viime kesänä kärsiä ahdistuskohtauksista erilaisissa tilanteissa, kuten suuren liikenteen keskellä (itse en aja autoa), väenpaljoudessa, ja stressaavissa tilanteissa. Mulla meni useita kuukausia tajuta, että avain niiden lievittämiseen oli nimenomaan siinä hengittämisessä, ja etenkin siinä että keskittyy siihen hengittämiseen. Nykyään kohtaukset ovat vähentyneet lähes olemattomiin, ja ne muutamat jotka vielä vaivaavat jäävät todella lyhyiksi. Tietenkin tässä välissä on tehty muutakin asian eteen, mutta uskon silti itse kohtauksen sattuessa hengittämisen olleen se avain kaikkeen :)

MarikaJohannaP
Hey girl

Onneksi olet löytänyt ratkaisun ja apua noihin tilanteisiin <3! Hengittämisellä ja hengitysrytmillä on kyllä iso merkitys.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.