Eroon imettäjän ryhdistä!

Kaupallinen yhteistyö: Coronaria

Tiedätkö sen fiiliksen, kun vilkaiset ohimennen peiliin, ja peilikuva onkin jotain ihan muuta kuin kuvittelit näkeväsi? Tai kun näet itsestäsi otetun valokuvan ja järkytyt, että kuka tuo huonoryhtinen lysyssäistuja oikein on?

Mulle on ollut yllätys, kuinka surkea ryhtini on kahden raskauden ja imetysten jälkeen. Oikein kliseinen imettäjän ryhti! Hartiat ovat kääntyneinä eteen ja niska on kasassa kuin Notre Damen kellonsoittajalla. Ja valitettavasti kyse ei ole vain epämieluisasta peilikuvasta. Virheellinen asento vetää hartiat ja kallonpohjan jumiin ja altistaa piinaville päänsäryille.

Olin kuvitellut, että entisenä tanssijana säästyn näiltä vaivoilta. Tai että vähintään osaisin itse korjata ongelman. Näin ei kuitenkaan ole ollut, vaan kahden raskauden ja vauvavuoden jäljiltä kehon keskilinja on totaalisesti kadoksissa. Ja vaikka kuvittelen edelleen olevani joku sm-tason tanssija, niin kyllähän niistä ajoista on huomaamatta vierähtänyt jo yli kymmenen vuotta!

Olen nyt käynyt käynyt fysioterapiassa Coronarialla. Ensimmäisellä kerralla fysioterapeutti Hanna-Reeta Savolainen kartoitti lähtötilanteen perinpohjin. Haastattelun lisäksi tehtiin myös paljon harjoitteita ja pehmytkudoskäsittelyä. Sain mukaani myös selkeät ohjeet kotiharjoittelua varten. Tuntui luksukselta, että joku oli niin kiinnostunut minusta ja minun hyvinvoinnistani. Että nyt se en olekaan minä joka hoivaan lapsiani, vaan nyt hoivataan minua.

Oli myös ihanaa, että Hanna-Reeta kohtasi minut empaattisesti ja antoi heti synninpäästön sille, että väsyneenä on ihan ok jättää kotiharjoittelu väliin. Tuntuu tärkeältä, että toinen ymmärtää millaista lapsierhearki voi olla ja kuinka sumussa sitä on jos vauva alkaa taas nukkua huonosti.

Pelkäsin etukäteen, että “unohtaisin” päivä toisensa jälkeen tehdä Coronarialta saamani kotiharjoittelun. Kuten kaikki tiedämme, iltaisin on varsin helppo vaan rojahtaa sohvalle möllöttämään. Harjoittelusta on kuitenkin tullut mulle tärkeä juttu. Jo vastaanotolla tehdyt harjoitteet paransivat keskilinjan hahmotusta ja avasivat kehoa. Tuon fiiliksen haluan takaisin joka päivä!

Toinen tapaaminen oli kahden viikon päästä ensimmäisestä ja tällä kertaa lisäsimme liikkeisiin haastetta ja kävimme läpi uusia harjoitteita. Puhuimme myös siitä millaista arkeni on ollut, onko ollut stressiä tai onko vauva valvottanut. Tuntuu hyvältä, että fysioterapeutti huomioi kokonaisuuden ja ymmärtää, että elämässä on muutakin kuin kiveen kirjoitettu jumppahetki.

Liikkeet tuntuivat jälleen ihan nappivalinnoilta. Paljon avauksia, kiertoja ja dynaamisuutta. Tehdessä kyllä huomasin että juuri tätähän lysähtänyt kehoni kaipaa. Ja vaikka valtaosa harjoitteista oli minulle kokonaan uusia, oli ne lopulta aika helppo hahmottaa ja toistaa.

Koska en ole aamuvirkku, olen ottanut tavakseni tehdä liikkeet iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Haluan ehdottomasti, että kukaan ei pyöri jaloissa, vaan saan tehdä jumppani kaikessa rauhassa ilman keskeytyksiä. Kun arki pyörii pitkälti lasten tarpeiden parissa, on omaan hyvinvontiin panostamiseen ollut ihanaa ja harjoitteisiin helppo sitoutua. Eikä aina tarvitse tehdä kaikkia liikkeitä.

Tässä vaiheessa hoitosuhdetta on aivan älyttömän hyvä fiilis. Tuntuu ihan valtavan tärkeältä huolehtia omasta hyvinvoinnista. Viimeiset kolme vuotta olen ollut joko raskaana tai viettänyt vauvavuotta – ja sen kyllä huomaa. Nyt kun nuorimmainenkin on alkanut nukkua hyvin, tuntuu että on aika uudelle elämänvaiheelle.

Coronarian fysioterapeutin kanssa kadonnen ryhdin etsintä on hyvällä mallilla. Muutama viikko sitten liityin vuosien tauon jälkeen myös kuntosalille! Vaikkei minusta enää kaksikymppistä tanssijaa tule, uskon, että voin saada takaisin sen saman ryhdin, kivuttoman vartalon ja hyvän olon.

Kommentit (2)
  1. Katariina Kuronen
    17.9.2021, 21:36

    Elämässä tulee erilaisia vaiheita ja se on ok 🥰 hienoa kuitenkin, että nyt pystyt taas panostamaan omaan hyvinvointiin,se on kuitenkin koko perheen kannalta myös tosi hyvä että äiti voi paremmin! Tsemppiä treeneihin ja ole armollinen itsellesi myös jos välillä ei jaksa! 💪❤

    1. Tämä on tärkeä muistaa. Kiitos kauniista sanoistasi <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *