Vatsa kuntoon – eliminaatioruokavalio

Kerroin jokin aika sitten postauksessani huonovointisuudestani ja siitä, että aion tehdä ruokavaliossa isoja muutoksia, jotta saisin vatsani voimaan paremmin ja IBS:n eli ärtyvän suolen oireyhtymän rauhoitettua. Nyt takana on kolme viikkoa uutta ns eliminaatioruokavaliota ja ajattelin kirjoittaa mitä muutoksia olen tehnyt, mitä asioita olen havainnut ja millaiset fiilikseni ovat.

Jätin siis ruokavaliostani pois maitotuotteet, gluteiinin sekä kaikki FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät ruoka-aineet. Käytännössä ruokavalioni muuttui eniten maitotuotteiden osalta, sillä olin tottunut syömään raejuustoa, maitorahkaa sekä jogurttia aamu-, väli- ja iltapaloilla sekä tykkäsin usein lämpimän ruoan kanssa myös juoda maitoa. Näiden tilalle on tullut kauramaito, kaurapohjaiset jogurit ja rahkat sekä kaurakerma ruoanlaittoon. Gluteiinin pois jääminen näkyy oikeastaan vai pastan ja näkkileivän vaihtamisena toiseen, sillä leipänä olen syönyt 100% kauraleipää muutenkin – minua kun ei haittaa, että leivässä saattaa olla pieni määrä linjastolta tarttunutta vehnää, eli minun ei tarvitse olla yhtä tarkka kuin vaikka keliaakikon. (HUOM! Tajusin postauksen julkaisun jälkeen että alempana kuvassa näkyvä kauraleipä sisältääkin vehnägluteenia, jota en jostain syystä olevinaan huomannut itse kaikki tuotteita kyylätessäni, ennenkuin ihana seuraajani Instagramissa kysyi asiasta. Joten kyseinen leipä ei siis käy FODMAP-ruokavalioon. Nyt kyllä itseäni ketuttaa tosi paljon, että koko kolme viikkoa on mennyt osin hukkaan tämän virheen vuoksi.) Muita ruokavaliostani pois jääneitä ruokia ovat mm omena, taatelit, cashewpähkinä, päärynä ja luumu. Lisäksi jätin pois makeutusaineet ja sitä myöten treenipäiviltä karsiutui pois treenilaturi sekä palautusjuoma ja herkkupäiviltä erilaiset BCAA- ja kofeiini-juomat. Olen vältellyt myös hiilihappoja eli kivennäisvettä, mutta sitä myönnän juoneeni silloin tällöin.

Aluksi tuntui hankalalta vältellä niin montaa asiaa, mutta alle viikossa kotona syömisestä tuli rutiinia. Sen sijaan lennosta eväiden ostaminen ja juhlissa tai ulkona syöminen on edelleen haastavaa. Olen löytänyt kauppojen proteiinipatukka hyllystä vain yhden vegaanisen patukan, joka ei sisällä taatelia tai cashewpähkinöitä ja maustetuissa ”kaurarahkoissa”on usein joko papuproteiinia tai sokeria, joita niitäkin välttelen. Muutoinkin olen huomannut, että useissa kaurapohjaisissa tuotteissa on enemmän kaikkea ylimääräistä verrattuna esimerkiksi maitorahkaan, ja tästä syystä aluksi tuntui, että arkinen perusruokani ei ole enää niin puhdasta, kuin mihin haluaisin pyrkiä. En myöskään voi/halua toisen sairauteni vuoksi käyttää soijatuotteita, joten se rajaa yhden kasviproteiininlähteen pois.

Ehkä juuri urheilevan ihmisen riittävä proteiininsaanti onkin tuntunut aamu-, väli- ja iltapalojen osalta haastavalta. Asian on kuitenkin saanut ratkaistua ilman, että proteiinin määrä olisi merkittävästi kärsinyt. Kananmunia olen käyttänyt nyt normaalia enemmän ja pitkästä aikaa ostin myös broilerileikkelettä helpottamaan noiden väliaterioiden koostamista. Aamupalalla olen laittanut puuroni sekaan raejuuston sijaan valkuaisia, josta syntyy aivan super ihana valkuaispuuro! Välipalalla olen syönyt pahkinöitä, kauraleipää, leikkelettä, hampunsiemenrouhetta ja kaurajogurttia tai uutta tuttavuutta, chiavanukasta. Iltapalalla paistetut kananmunat ovat olleet aika yleinen valinta. Ostin myös hamppuproteiinijauheen smoothieita varten, mutta en ole onnistunut peittämään sen makua niin, että tuotetta tulisi käytettyä.

Lääkäri määräsi minulle Visiblin-kuituvalmisteen, mutta siinä näkyy olevan sokeria, joten olen ottanut sen tilalle käyttöön vanhan tuttuni psylliumin, jota otan aamuin illoin vähintään 1tl veteen sekoitettuna helpottamaan vatsaoireita. Lisäksi ostin glutamiinia,parantamaan suolen pinnan kuntoa, maitohappobakteereja lisämään suolen hyvää bakteerikantaa ja suolahappo-kapseleita parantamaan ruoansulatusta. Glutamiinin otan illalla, maitohappobakteerit aamulla ja suolahappo-kapselin ennen jokaista ateriaa.

Itse lähdin siis tässä projektissa liikkeelle tällä eliminaatiolla eli poistin ensin kaikki todennäköiset oireiden aiheuttajat ruokavaliosta. Kun vatsa on saanut ainakin kuukauden rauhoittua, alan lisäämään ruokavalioon tuotteita yksi kerrallaan takaisin ja toivottavasti näen aiheuttaako joku selvästi oireita. Itse en henkilökohtaisesti usko, että saan mitään yksittäistä ruoka-ainetta kiinni tälläkään kertaa. Vatsani on kyllä nyt rauhoittunut paljon paremmaksi, mutta edelleen päivittäin esimerkiksi ruokailun jälkeen saatan tuntea kipua hetkellisesti ja vatsantoiminta saattaa vaihdella. Luulenpa, että vatsani oireilee aina jollain tasolla, söinpä mitä tahansa. Stressi selvästi on myrkkyä vatsalleni ja sen vuoksi olen alkanut työstää henkistä puoltani päivittäisissä tilanteissa. Tulen varmasti kirjoittamaan lisää tästä projektista siinä vaiheessa kun olen palauttanut ruokia takaisin ja nähnyt mitä tapahtuu.

Lopuksi haluan sanoa, että jos sinua kiinnostaa lukea lisää IBS:stä eli ärtyvän suolen oireyhtymästä, niin netistä löytyy tosi hyvin tietoa ja siksi en kirjoittanut tähän oireyhtymästä sen enempää tietoa. Haluan myös huomauttaa, että minulla on useilla tähystyksillä, verikokeilla ja näytteillä suljettu pois kaikki vakavammat sairaudet, joten jos sinun vatsaoireesi ovat alkaneet äkisti tai jatkuneet pidemmän aikaa, täytyy ehdottomasti ensin kääntyä lääkärin puoleen. Ja kokeiltaessa eliminaatioruokavaliota, olisi se hyvä tehdä ammattilaisen ohjaamana ja pitää mielessä se, että ruokavalio ei tulisi jäädä pysyvästi niin rajoitetuksi, jotta tärkeiden ravintoaineiden saanti ei vaarannu.

Löydät minut myös muualta somesta:

Instagram / Facebook / Youtube

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *