Hyvinvointia metsästämässä

Olen luvannut itselleni, että tästä tulee hyvinvoinnin syksy, ja syyskuussa blogissani keskitynkin hyvinvointiaiheisiin, antamaan uutta pontta hitaastipimeneviin ja viilentyviin päiviin. -Siinä missä toisille tammikuussa vuoden vaihtuminen tarkoittaa uuden elämän alkua, itse nautin uusiin juttuihin heittäytymisestä eniten juuri hikisen nihkeän kesän vaihtuessa syksyn raikkaaksi viileydeksi ja pehmeäksi hämäryydeksi. Syksyisin keskityn mielelläni itseeni ja omiin tarpeisiini, sillä kaipaan voimavaroja pitkän ja pimeän talven varalle, vaikka talvestakin omalla tavallaan nautinkin täysin rinnoin. Kesän helteiden väistyttyä tuntuu, että uutta energiaa riittää vaikka mihin.

Kaikkien lempiruokienikin satokaudet alkavat: syyskuussa kauppoihin ilmestyvät artisokat, kurpitsat, kotimaiset omenat ja tuoreet juurekset, sekä pienellä kärsivällisyydellä odotellessa ennen pitkää myös marraskuun hämärissä granaattiomenat ja klementiinit. Erityisesti syksyisin juurikin antoisien satokausien vuoksi saan paljon iloa tuoreesta ruoasta, joka muistuttaa (ja maistattaa) että nyt on syksy. Vähän kuin kesällä mansikat. 

Itse lupasin itselleni, että tänä syksynä jatkan kesällä herännyttä innostustani hyvinvointini parantamiseen, ja lupasin opettelevani seuraavankaltaiset rutiinit: 

1. Meal prepping 

Suunnittelen viikon ruokalistan etukäteen, haen materiaalit valmiiksi kaupasta, valmistan ruoan ja laitan sen jääkaappiin odottamaan. Täten arkisin jää aikaa muullekin kuin ruoan ihmettelylle, ja säästän terveyttäni, aikaani ja rahaa sortuessani vähemmän kiusauksiin, oli se kiusaus sitten pakastepizza tai ronskisti yläkanttiin hinnoiteltu ruokakaupan salaattibaari. 

2. Vitamiinit

Hankin kesällä dosetin, ihan vain jotta saisin kaikki ravintolisät nätteihin riveihin, eikä tarvitsisi pohdiskella "Otinko mä sen D-vitamiinin tänään?" Haluan panostaa D-vitamiinitasojeni järkevällä levelillä pitämiseen (kerrankin), jonka lisäksi koen että mm. sinkki auttaa flunssan ennaltaehkäisyssä, sen keston lyhentämisen lisäksi. 

3. Liikunta

Tänä kesänä olen pitkästä aikaa toden teolla löytänyt liikunnan ilon takaisin elämääni: saan nautintoa ja onnistumisen kokemuksia havaitessani kehittyväni, ja puskiessani kehoani omille rajoilleni. Erityisesti liikunnan riemusta aion pitää kiinni, vaikka kuinka kaamoksen aiheuttaman alakulon kourissa ei huvittaisi lähteä sohvalta salille, sillä liikunnan piristävä vaikutus itseeni on hillittömän suuri. 

4. Rauhoittuminen

Haluan oppia rauhoittumaan iltaisin kunnolla. Ilman älylaitteita, tai muitakaan elektronisia härpäkkeitä, vaan todella keskittyä olemiseen ja rentoutumiseen. Koko ajan ei tarvitse olla tavoitettavissa, saatavilla tai tehokas. On enemmän kuin ihan okei joskus vaan istua alas, hengittää syvään, maistella teetä ja nautiskella tummasta suklaasta. 

5. Meditaatio

Olen hiukan satunnainen meditoinnin harrastaja, mutta uskon että voisi tehdä yllättävän hyvää ottaa meditointi osaksi jokapäiväistä rutiinia, etenkin iltaisin kun päässä hälisevät kaikki päivän aikana tapahtuneet asiat ja ilmestyneet ajatukset. Ottaa hetki ihan vain siihen että keskittyy omaan mieleen ja hengittämiseen ja kehon tuntemuksiin, ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä. 

Millainen olisi sinun "syys-lupauksesi"? 

-Anna 

Kommentit

Nettanen

Kuulostaa tosi hyvältä - mulla on hirveän samanalaisia tavoitteita esim liikunnan suhteen. Ja kiitos kun muistutit vitamiineista, se homma pitää kyllä tänä syksynä laittaa kuntoon! Toillainen dosetti voisi oikeasti olla kätevä tällaiselle unohtelijalle. :)

Ihmeituhippi

Suosittelen dosettia lämmöllä, helpottaa aamuja tai iltoja kun vitamiinit ottaa, kun ei tarvitse availla viittä eri purkkia ja purnukkaa :) Kannattaa kurkata tai kysäistä dosettia apteekista, olen itse ihan ihastunut tähän systeemiin! 

smagardi
astu harhaan

Sain vihdoinkin hankittua juuri oikeanlaisen sadetakin (vuosia siis kärvistellyt jo ilman), joten oma päätös on ulkoilla tänä syksynä enemmän kelistä riippumatta. Ennen ei sadekelillä ole ulos viittinyt ilman kunnon varusteita lähteä, nyt ei kevyt syyssade enää haittaa!

Aloitin myös viime viikolla syömään sinkkiä ennaltaehkäisevästi flunssakautta ajatellen ensimmäistä kertaa elämässäin. Tuntuu jotenkin aikuiselta. :'D

https://astuharhaan.wordpress.com/

Ihmeituhippi

Sadetakki kuulostaa hyvältä hankinnalta, nimim. itsekin olen pohdiskellut jo aikoja sellaisen hommaamista, niin ei tarvitsisi laskeskella ulos menoa sen varaan kuinka paljon vettä takki kestää.. Ehkä vielä ennen pitkää. Ylläri pylläri, toinen mitä olen varmaan kaksi vuotta pohdiskellut olisivat kumpparit, jotka helpottaisivat koiralenkkejä, koska mikäs sen parempaa erään nuuskun mielestä kuin päästä sateella mylläämään juuri sille kuraisimmalle pientareelle :D 

 

Kapris (Ei varmistettu)

Ihana aika viilenevässä ilmassa piristyneenä olen minäkin luvannut liikkua ulkona enemmän.
Ulkoilen ilman kuulokkeita vain omia ajatuksiani kuunnellen.
Minulla tuppaa myös unohtumaan nuo vitamiinit. Eikös niitä dosetteja missä on viikon joka päivälle oma lokeronsa saa apteekista.

Ihmeituhippi

Juu, dosetteja saa apteekeista, yleensä joko jostakin tarvikehyllyltä, tai sitten tiskin alta kysäsisemällä :) 

Ilman kuulokkeita ulkoilu kuulostaa aika kiehtovalle, ja tekisi varmasti itsellekin hyvää kokeilla. Voisi olla puhdistava kokemus hengitellä raitista ilmaa ja sukellella omissa ajatuksissa. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Hyviä juttuja kaikki!

Itse syön ympäri vuoden laadukkaita vitamiineja ja olen huomannut kuinka paljon ne parantavat oloani. Niiden suhteen kannattaa hiukan googletella ja selvittää, että mikä tietty muoto esim. magnesiumista tai sinkistä imeytyy parhaiten. Halvin ei ole aina paras! Puhdas+ on mielestäni markkinoiden laadukkain tuotesarja ja niitä tuotteita hankkimalla ei voi kovin metsään mennä.

Liikunta on ollut mun juttu lähes aina, mutta syksyisin tekee mieli testata jotain uutta juttua. Tänä syksynä osallistun 8 viikon nettivalmennuspakettiin ja katson että tuoko se jotain uutta ja positiivista omaan arkeen.

Ihmeituhippi

Jossain vaiheessa itsekin innostuin selvittelemään tarkemmin eri lisäravinteiden imeytyväisyyksiä, mutta kaiken rehellisyyden nimissä en muista projektin tuloksista enää mitään. 

Uusien juttujen testaaminen pitää mielen ja kehon virkeänä, ja varmasti uusi innostus antaa vielä lisäpuhtia hämärtyviin iltoihin ja on jotain kivaa mitä odottaa aina seuraavalta viikolta, kuulostaa todella hyvältä! :)

Kommentoi