Mitä olen oppinut nukkumisesta?

Ihme ituhippi

Epäilen olevani tulossa vanhaksi ja kärsiväni varhaiskeski-iästä. Mistä kyseinen pohdinta? 

Pari vuotta sitten pärjäsin ihan jeesisti säännöllisesti kuuden tunnin yöunilla, ja neljän nukutun tunninkaan jälkeen ei tuntunut mitenkään erityisen ihmeelliseltä. Uni ei erityisemmin vaikuttanut elämäni kulkuun. Olen muutenkin ehkä enemmän ilta-aktiivisen puolella ja nautin elämästäni eniten ilta yhdeksän jälkeen, mutta viime aikoina olen havainnut, että uni on hitaasti hiipien muodostunut järkevän elämän pyörittämisen kannalta paljon tärkeämmäksi kuin aikaisemmin.

Minulla ei ole sen työn tai koulun puolesta toistaiseksi sen tarkempia aikatauluja jotka pakottaisivat heräämään aamulla, paria kouluaamua lukuunottamatta, joten yleensä herään ihan mielelläni joskus kahdeksan ja kymmenen välillä. Olen kuitenkin alkanut tähtäämään nukkumaan jo viimeistään puolenyön hujakoilla varmistaakseni etten ole seuraavana päivänä raato-tilassa laahustava zombie jonka keskittymiskyky käsillä olevaan kirjoittamiseen on nollissa. Jos en nuku tarpeeksi stressaan enemmän, ja ironisesti stressistä johtuen alan kärsimään unettomuudesta. -Ikävä noidankehä jota pyrin välttämään. Nykyään jos en saa nukuttua kahdeksaa tuntia vaan vaikka vain villit seitsemän, haukottelu jatkuu koko päivän eikä kahvista ole pelastamaan sitä uneliaisuutta. Jotenkin vieras tunne kun on tottunut siihen miten vähällä unella on pärjännyt. Minä ja nukkumaanmenoajat?  Mitä tämä on?

Hitaasti olen opetellut uutta rytmiä jossa nukkumaanmenoaat ovat selkeä rutiini eikä jotain mikä on luotu vain teini-ikäisen itseni kiusaamiseksi. Jaksan päivisin paremmin, aamulla on kiva nousta kun olo ei tunnu haudasta ylös kaivautuneelta, saan enemmän aikaiseksi, olen suunnitelmallisempi, minulla on vähemmän stressiä ja elämä tuntuu jotenkin mukavan tutulta ja turvalliselta kun on joku päivittäinen aikataulutus.  

Tätä pohtiessani aloin miettimään, mitä ihmettä se uni sitten tekee? 

1. Uni tehostaa oppimista. Itsekin myönnän välillä aikarajojen puskiessa päälle vetäneeni Redbullin siivittämänä muutaman all-nighterin koulun kanssa, vaikka olenkin täysin tietoinen, että kyseessä on surkea ajatus, sillä tuotettu teksti on usein siinä tilassa vähän mitä on, ja muistijäljet siitä mitä on yötä myöten tutkinut ja analysoinut ovat todella hatarat. Kuitenkin aina kokeita varten pyrin aikatauluttamaan lukemiseni fiksusti, että tieto ei vain jäisi paperille koeaamuna ja sen jälkeen eläisin ilman mitään mustitikuvaa koko kurssin sisällöstä. 

2. Tarpeeksi nukkuminen pitää muistin kunnossa. Tämä vähän liittyy tuohon ykköskohtaan, mutta on silti huomionarvoinen kohta ihan itsenäisestikin. Huonosti nukkuneena on koko ajan avaimet hukassa, unohtaa katsoa kalenterista sen hammaslääkäriajan jonka varasit varta vasten tälle päivälle kolme viikkoa sitten ja unohdat, että juuri tänään kello 15 oli se tärkeä esitelmä jota olet valmistellut kaksi viikkoa, mutta missasit sen koomaten kissavideoiden edessä kerrosta ylempänä. Sitten vaan vaeltelet ja ihmettelet kun stressaa ja tuntuu että unohdit jotain tärkeää, mutta et muista että mitä. 

3. Pidät immuunipuolustuksesi kunnossa. Mikään ei ole kivempi kombo kuin krooninen univaje ja sen auttamana bussin kädensijasta kerrytetty flunssa vielä ikein parantamaan muutenkin ankeaa oloa. Nukkumalla tarpeeksi immuunipuolustuksellasi on aikaa latautua ja fiksata itsensä takaisin taistelukuntoon puolustamaan sinua flunssaa vastaan. 

4. Pidät ihosi kunnossa. Huonosti nukutun yön jälkeiset tummat silmänaluset ja silmäpussit joihin mahduttaisi molempiin kupilliset espressoa ovat tosi seksikäs näky. Riittämättömän unen määrän on myös ainakin joskus väitetty lisäävän ihon ennen aikaista vanhenemista, eli kansan kielellä rypyt, täältä tullaan! 

5. Keho saa palautua rauhassa. Mikään ei auta kehoa palautumaan liikunan jäljiltä yhtä hyvin kuin kunnolla nukuttu yö. Unen aikana keho korjaa pieniä vaurioita ja aamulla olo on eileisen rääkin jäljiltä entistä ehompi. Koska ihmiskeho ei ole kone, myös päivä tai pari vapaata suorittamisen huurusiesta liikunnasta viikossa tekee myös palautumiselle hyvää, mutta kannattaa muistaa että uni on myös ensisijaisen tärkeää. 

6. Uni auttaa pitämään pään kasassa. Kaikki tietävät sen fiiliksen kun rättiväsyneenä joko vaan kaikki naurattaa aivan hervottomasti ihn tyhmistäkin syistä, tai vaihtoehtoisesti on vaan niin poikki että tekisi mieli itkeä. Kaikki ikävä mitä tapahtuu stressaa viisitoista kertaa enemmän ja sekös puolestaan altistaa pniikkikohtauksille, ahdistuneisuudelle tai pitää masennuksen pyörät pyörimässä. Henkisen tasapainon kannalta yksi kilteimmistä asioista jonka voit tehdä itsellesi ja kanssaeläjillesi on nukkua kunnon yöunet. 

7. Hyvin nukkuneena syöt paremmin. Vaikka tiedostan väsymyksen vaikutuksen omaan syömiskäyttäytymiseeni ja sen vuoksi pyrin nukkumaan tarpeeksi, huonosti nukkuneena illalla kotiin tulleena ei hirveästi nappaa viettää aikaa kaupassa ja keittiössä, joten ratkaisu on usein joko sitä että vetelee kaapin pohjalta jämät mitä nyt sattuu löytymään, heittää kasaan vartissa valmsituvan pastaruoan, nappaa kaupasta eineksen tai pahimmillaan pistää Woltin tulille ja odottaa sohvalla kuolaten koska kuriiri tuo annoksen diabetesta ja verisuonitauteja. Tietenkin elämästä ja ruoasta pitää nauttia, mutta kuoleman väsyneenä scheissen ahmiminen ei ole nautinnon hetki vaan huonon olon epätoivoista upottamista ruokaan joka harvemmin parantaa oloa. 

8. Väsyneenä tapahtuu enemmän haavereita. Oli kyse sitten siitä että läikytät bolognesekastiketta paidallesi, kaadat vesilaseja, leikkaat veitsellä sormeen tai koet että olisi ollut ehkä hyvä idea jättää ajamatta autoa. Väsyneenä huomiokyky on sen verran rajallinen, että vahinkoja sattuu runsaasti normaalia enemmän ja lopputuloksena ikävimmillään teloo itsensä tai muita. Yleisen turvallisuuden kannalta nukkuminen on siis hyvä juttu. Itse pyrin väsyneenä välttämään ekittiöjakkaralla kikkailua ja auton ajamista, sillä ihan rehellisesti pelkään noiden puuhien seurauksia kun en ole tarkimmillani. 

Tällaisia ihmettelyjä tänään, kun olen viimein saanut nukuttua univelkani pois viikon takaisen loppukevään koulun kanssa tehdyn loppurutistuksen jäljiltä. Nukkukaa tekin hyvin. 

-Anna

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Mitä vanhemmaksi tulee, sen tärkeämpää katkeamaton ja laadukas uni tuntuu olevan :D Teininä oli vuosikausia vuorokausirytmi ihan sekaisin, mut nyt jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen on koomassa seuraavat kaksi päivää. Menen itse nukkumaan n. klo 22 ja herätys työaamuisin klo 6. Viikonloppuisin yritän edes jotenkuten säilyttää rytmin ja herään viimeistään 9 aikaan.

annepa (Ei varmistettu)

Liian lyhyet unet voivat edistää muistisairauksien puhkeamista: https://www.nih.gov/news-events/lack-sleep-may-be-linked-risk-factor-alz....

Kommentoi