Murehtijan muistilista

Ihme ituhippi

Nyt lapa pystyyn, sinä joka et koskaan murehdi mistään. Ensimmäisenä ole kiltti ja jaa positiivisuutesi ja optimistisuutesi salaisuus kommenteissa, se on sen verran harvinainen taito olla murehtimatta. 

Itse en ole peräänkuulutetun kaltainen, vaan iloisesta ja avoimesta perusluonteestani huolimatta, myös aika kova murehtija ja stressaaja. Vietän aika usein vähän liikaakin aikaa huolissaan milloin mistäkin, ja tietenkin silloin kun oikein kunnolla aloitan, onnistun mehustelemaan pariakin huolen aihetta yhtä aikaa. Onko se ihan fiksua? -No ei tietenkään. Siitä tulee vaan paha mieli ja jää fiilis, että mikään ei onnistu, itsekin on ihmisenä ihan sysipaska, ja maailmassa on kaikki huonosti. 

Yleisen hyvinvoinnin nimissä, olen aina välillä pohtinut keinoja vähentää turhaa murehtimista. On nimittäin asioita, joista kannattaa olla järkevästi huolissaan, ja joihin kannattaa varautua, mutta toisaalta on myöskin asioita joihin ei kannata uhrata omaa itkijänaisen panostaan. 

6 kohdan murehtijan muistilista 

1. Voitko vaikuttaa asiaan? 

Jos et, voit jo välittömästi unohtaa koko jutun. Jos et voi vaikuttaa koko asiaan, sinun on turha sitä murehtiakaan. Jos vastaus kysymykseen on kyllä, listaa paperille mitä voit tehdä asian eteen? Esim. ilmastonmuutosta ei kannata murehtia sen enempää kuin voit omalla toiminnallasi vaikuttaa, kierrätä, älä haaskaa materiaaleja, suosi kasvispainotteista ruokaa, jne. Sen enempää et juuri yksityishenkilönä voi tehdä. -Sen enempää asiaa ei kannata murehtia öisin. Kiinnostavasti juurikin ilmastoahdistuksesta on kirjoittanut YLE.

2. Jos voit vaikuttaa asiaan, kirjoita tehtävälista. 

Ihan sama onko tehtävälista puhelimella vai paperilla, kunhan se on helposti saatavilla ja kulkee näppärästi mukana. Näet konkreettisesti kaiken mikä aiheuttaa stressiä, ja kun sinulla on konkreettista tekstiä tehtävistä asioista edessäsi, ne eivät tunnukkaan enää niin voittamattomilta ja epämääräisiltä kuin mitä olet pääsi sisällä pyöritellyt. Stressiä ja ahdistusta helpottaa myöskin tehtävälistalta asioiden yliviivaaminen tai tehdyksi kuittaaminen: näet konkreettisesti miten lasti katoaa hartioiltasi. Listalta voi löytyä vaikka budjetin laatimista, pyykkivuoren selättämistä, todella ikävän työmeilin kirjoittamista... Mitä tahansa sinun vain pitäisi hoitaa, mutta et ole saanut aikaiseksi ja mikä aiheuttaa stressiä, tai mikä valvottaa sinua öisin. Jos kyseessä on isompi projekti, esim. gradu, pilko projekti pienempiin osatehtäviin listallasi jotta siitä tulee helpommin lähestyttävä. 

3. Hoida listalta isoimmat ja tärkeimmät asiat ensin 

Ympyröi vaikkapa kolme tärkeintä tehtävää listaltasi ja aloita niistä. Ei ole mitään järkeä ommella talvitakin hihaan uutta koristenappia tippuneen tilalle ja pestä ikkunoita, jos pitäisi tehdä veroilmoitus, maksaa laskut ja kirjoittaa pitkä ja monimutkainen raportti jonka deadline on ensi viikolla. Ikkunat ja napit ehtii hoitaa myöhemminkin, sitten kun tärkeämmät ja kiireellisemmät asiat on tehty.

4. Kirjoita päiväkirjaa 

Puolestaan jos sinulla ei ole suoranaista tehtävälistaa, mutta muuten vaan kaikki huolettaa, kannattaa kokeilla päiväkirjan kirjoittamista. Sitten voit nähdä murheesi todella paperilla, ja voit käsitellä niitä helpommin, ja tutkiskella onko tämä tosiaan murehtimisen arvoista, tai miten tämän asian voisi ratkaista. Tai ainakin saat pahan olon purettua jotenkin. 

5. Opi sanomaan ei ja delegoi vastuuta 

Itse listoja kirjoitellessani huomaan, että usein otan tehtäviä innostuneena vastaan, vaikka minulla olisi riittämiin muutakin tehtävää. Silloin kannattaa pitää mielessä jatkon kannalta pari sanaa: "Tekisin jutun X mielelläni, mutta mulla ei valitettavasti ole just nyt aikaa." Toinen tärkeä asia on, että vaikka kontrollifriikkinä uskoisi, että itse tekee aina kaiken juuri niinkuin pitää oikealla tavalla tehdä, ei se ole ainoa oikea tapa tehdä asioita. Ihmisillä on erilaisia tekemisen tyylejä, ja jos lopputulos on kutakuinkin sama, on lopulta aika yhdentekevää kuka tehtävän suorittaa. Pyydä muiden apua niiden tehtävien osalta joissa vastuu ei ole yksin itselläsi, oli kyse sitten ryhmätyöstä, työprojektista tai vaikkapa kotitöistä. 

6. Älä ota asioita henkilökohtaisesti 

Kaupan kassa ei hymyillyt? Naapuri ei tervehtinyt? -He olivat varmaan vaan ajatuksissaan tai kiireisiä. Joku sanoi ikävästi netissä? -Ihmisillä on taipumusta purkaa omaa pahaa oloaan netissä, ja asian voi nähdä niinkin päin, että on järkyttävän ja viihdyttävän sekaista katsoa mitä kaikkea ihmiset omalla nimellä ja naamallaan sosiaalisessa mediassa laukovat muiden nähtäville. Kommentti kertoo usein enemmän ihmisestä itsestään kuin kommentoinnin kohteesta, eli siitä on ihan turha ottaa kierroksia. Sait kritiikkiä osaksesi töissä, tai jouduit hankalaan asiakaspalvelutilanteeseen? -Yleensä hyvä työkaveri tai pomo kommentoi lähinnä työtäsi ja sen laatua, ei sinua ihmisenä. Ota kritiikistä vaari ja paranna asiaa jatkossa. Ja mitä tulee aasiakkaisiin, nekään eivät lopu maailmasta, vaikka suurin osa asiakkaista onkin tosi kivoja. Silloin kannattaa vaan muistaa, että sinulle maksetaan siitä että  pysyt ammattimaisena niissä tilanteissa ja olla ottamatta asiakkaan epäsoveliasta käytöstä henkilökohtaisesti. Taas kerran kyse on vain pahan olon purkamisesta ihan väärään paikkaan.

Millaisia keinoja sinulla on käsitellä stressiä, ahdistusta ja murheita? 

-Anna 

Kommentoi