Takseja kansalle

Ihme ituhippi

 

Suomessa taksit ovat ainakin tähän asti olleet "herrojen herkkua", ja aina vittuillaan siitä miten "kansanedustajien on helppoa huudella sieltä maksetun taksin takapenkiltä". Myöskin näin Tallinnassa asuvana kun selitän tarinaa "menin taksilla töihin tai tulin taksilla kotiin kaupasta kun satoi kaatamalla ja väsytti" aika usein katsotaan kieroon. Kyse on kuitenkin täällä lahden eteläpuolella siitä, että taksimatka on keskimäärin hinnaltaan 2,50-4 euroa Uberin ansiosta. 

Mielestäni taksien tulee olla kaikkien ulottuvilla ei vain maantieteellisesti, vaan etenkin hinnoittelunsa puolesta. Suomen aiempi taksisääntely on aiheuttanut sen, että taksit on hinnoiteltu niin tappiin, että kukaan ei uskalla kulkea taksilla kun jo sisään istuminen maksaa saman verran kuin keskimääräinen työpaikkalounas.

-Taksihan on tehottomampi tapa vähentää kasvihuonepäästöjä kuin muun julkisen liikenteen käyttö, miksi olen niin vahvasti sitä mieltä että taksit ovat hyvä juttu? Taksi on auto joka on koko ajan käytössä, kun yksi asiakas astuu ulos, toinen astuu sisään. Ainakin jos hinnoittelu on kohdillaan. Henkilöautojen matkustajamäärä työmatkaliikenteessä on keskimäärin 1,1 henkilöä. Henkilöauto on Hesarin selvityksen mukaan pysäköitynä noin 96% ajasta, ja myös edellisessä postauksessani siteeraamaan professori Salosen (Herra Salonen, tapaamme jälleen) mukaan käytössä noin 10% ajasta. Kun miettii että jos taksi liikkuu esim. sen kahdeksan tuntisen työpäivän ajan, se on jo noin 33% vuorokaudesta, olettaen että lopun ajan kyseinen auto seisoisikin parkissa omistajansa talon edessä. Kyseessä on jo huima parannus käyttöasteessa. 

Vaikka normaalilla bussilla voi kevyesti liikutella ainakin neljääkymmentä ihmistä kerrallaan ja taksilla yleensä vähemmän, bussi on toki parempi vaihtoehto isoissa kaupungeissa. Toisaalta näen taksiliikenteen kuitenkin ehkä enemmänkin vaihtoehtona henkilöautoilulle kuin julkiselle liikenteelle. Jos taksit on hinnoiteltu järkevästi, kuukauden pakollisten ja mukavuudenhaluisten matkojen Uberilla suhaaminen on halvempaa ja helpompaa kuin oman auton vakuutuksien, bensojen, korjausten ja talvirenkaiden vaihdon maksaminen. Ainakin näin täällä Tallinnassa, Helsingin tulevasta hintatasosta en ole vielä etäisestikään tietoinen. 

Vielähän muutos ei ole voimassa, emmekä tarkkaan tiedä miten se vaikuttaa taksien hinnoitteluun. Olen silti aika vakuuttunut, että vapaampi kilpailu keskimäärin pudottaa taksien hintoja ja tuo taksit lähemmäksi ihmisten arkipäiväistä elämää. Sunnuntaita odotellessa. 

-Anna 

Kuva: Leonid Mamchenkov 

Kommentit

Minna Koskela (Ei varmistettu)

Olisi todellakin aika saada suomeenkin jo edullinen taksi joka olisi liikkumisen varteenotettava vaihtoehto, muutenkin kuin vain silloin kun ei omista autoa.
Joskus on rentouttavaa lähteä ilman omaa autoa jonnekkin kuitenkin yhtä vaivattomasti kuin omalla autolla miettimättä parkeeraamista tai ruuhkassa ajamista.
Kuten tuossa tekstissä totesit siinä olisi kaikki yksityisautoilun edut ja haitat kuten tankkaukset, autohuollot, parkkipaikkojen etsiminen, pesut, kunnostukset ... Niistä olisi vapaa.
Radiossa kysyttiin ihmisiltä paljonko he olisivat valmiit maksamaan 6km taksimatkasta joku sanoi 10€.
Tuli mieleen että olikohan nyt oikein ymmärretty, että kyse oli edullisemmasta taksimatkasta, sillä eikös tuo 6km. maksa nykyiselläänkin sen 10€?
Suomalaiset ovat niin kauan maksaneet kalliisti takseista että puhuttaessa taksimatkojen edullisuudesta ei ole käsitystä mitä se pitää sisällään.
Toisaalta onko aiheellista kysyä taksikuskeilta kuten radio ohjelmassa luvattiin mitä mieltä he asiasta ovat. Emmekö kaikki jo tiedä sen.

Mahatar (Ei varmistettu) http://mahatar.blogspot.com/

Nyt faktantarkistukseen mars. Ja vähän siis äkkiä.
Suomessa on tähän asti maksettu myös turvallisuudesta, siitä, että tietää minne taksi vie ja mihin hintaan. Suomessa on tähän maailmanaikaan asti ollut erittäin hyvä ja luotettava järjestelmä.
Kertokaa sitten, miten kotimatkan "taksissa" kävi, kun raavitte vaatteenkappaleita yllenne ja "taksi" on häipynyt arvoesineet ja neitsyys mennessään johonkin hevon ääreen.
Lisäksi: olette varmasti kuukausipalkkaisina kovin ilahtuneita, jos teille tullaan kertomaan, että nyt sanotte heipat kahdelle kolmasosalle kuukausipalkasta. Että jos oli kolme tonnia, niin voi voi, nyt tulette tonnilla toimeen. Sossu on keksitty.

Että mä kärsin.

Ihmeituhippi
Ihme ituhippi

Faktantarkistuksena: 

1. Asun maassa Suomenlahden eteläpuolella, jossa taksien keskeinen vapaa kilpailu toimii, ja on ollut toiminnassa kutakuinkin Neuvostoliiton purkautumisesta asti. Käytän taksipalveluita niin Uberilta, Taxifylta ja muilta mainitsemiltasi "takseilta" pariin otteeseen viikottain, enkä kertaakaan ole kohdannut epäasiallista käytöstä kuskin toimesta.  Myöskin näissä palveluissa, kuten myöskin ihan Suomen uuden lainsäädännön piirissä, hinta palvelulle on aina ilmoitettava ennen palvelun suorittamista. Nyt Suomessakin on vaan vapaampaa sen suhteen miten hinta muodostuu. Asia on kuluttajan näkökulmasta niinkin yksinkertainen, että jos et ole samaa mieltä kuljettajan kanssa hinnoitteluperusteista, voit etsiä kyydin muualta. Ihan samoin kuin jos lähikaupassasi on tarjolla vain tonnikalaa vedessä, mutta jos haluaisitkin tonnikalaa öljyssä, joko otat sen tonnikalan öljyssä tai keksit jotain muuta. Ihan samat vaapaan markkinatalouden lait pätevät siinä suhteessa taksiinkin. Aiemmin se vain ilmeni siten, etteivät ihmiset uskaltaneet ottaa takseja järisyttävän hintalapun vuoksi. Nyt valintaperuste on taas erilainen. 

2. Suomi oli kuun vaihteeseen asti melko uniikki reliikki järjestelmänsä kanssa, ja tällä hetkellä taksiala elää murroksessa ja hakee uutta muotoaan joka mahdollistaa uusien innovatiivisten yrittäjien markkinoille tulon, mutta mahdollistaa myöskin vanhojen kokeneempien kuskien reilun kilpailun uusien tulokkaiden kanssa. Ensisijaisesti kuluttaja voittaa. 

3. Se, että jokin ammatti on ollut luvilla säädelty, ei tarkoita että sen pitäisi olla luvilla säännelty. Tietenkin jokaisessa yhteiskunnan eteenpäin ottamassa rakennemuutoksessa murroskauden aikana jonkun täytyy sopeutua ja pohtia tilannetta uusiksi. Mutta jos lähtökohtainen järjestelmä on ollut epäreilu (joka puolestaan ei ole ollut mitenkään yksittäisten kuskien vika, vaan etujärjestöjen lobbauksen ja poliittisen hyväksynnän), silloin mielestäni on pelkästään kohtuullista, että järjestelmä avataan kaikille yhtäläisesti, reiluine ja epäreiluine ulottuvuuksineen. Samalla logiikalla eihän siinäkään olisi mitään järkeä, että kulkisimme yhä paikasta toiseen hevosvaunuilla auton keksimisestä huolimatta, koska hevosvaunut nyt teoreettisesti työllistävät ainakin kaksi ihmistä, toisen joka kuljettaa vaunuja, ja toisen joka hoitaa hevosia. 

Olen yhä vakaasti sillä kannalla, että taksipalveluiden vapauttaminen oli hyvä ratkaisu kohti tasa-arvoisempaa Suomea. -Ainoa asia josta tosissani olen pahoillani asian suhteen ovat Kela-kyydit joita ei oltu selvästikään suunniteltu ihan loppuun asti, mutta sekään ei muuta lain henkeä vapaasta kilpailusta joka hyödyttää kuluttajaa. 

Lopputulemanani, ehkä se olet kuitenkin sinä, jonka pitäisi tarkistaa faktat siitä kuinka taksikuskit yllättäen markkinavapauden aikakaudella ryhtyisivätkin vaaniviksi raiskaaja-ryöväreiksi. Käsittääkseni ne on ihan niitä samoja kavereita siellä ratin takana kuin aina ennenkin. Enkä ihan lähtökohtaisesti heittelisi noin liberaalisti olettamuksia siitä, että minkään ammattikunnan piiriin uutena tullut edustaja "häipyisi arvoesineet ja neitsyys mennessään johonkin hevon ääreen". Ihan ne lait koskee heitäkin, ja uskon ihmisten keskinäiseen hyvyyteen vähän liikaa noin yleistävän kyyniseen näkemykseen. 

Toivotan sinulle mukavaa ja aurinkoista viikonloppua Mahatar

Kommentoi