Kikhernemunakas

Olin melkein unohtanut kikhernemunakkaan olemassaolon! Siivoilin keittiön kaappeja ja siellä oli avaamaton pussi kikhernejauhoja. Löydös palautti tämän helpon ja nopean ruoan mieleeni. Pitkästä aikaa tein kikhernemunakasta ja todellakin aion tehdä jatkossakin. Se on nopeasti valmis, vaatii vain kolme ainesosaa ja se on proteiinipitoisuuden vuoksi myös tosi täyttävä. Vaihtelua saa erilaisin täyttein.

Munakkaan paistamiseen tarvitsee hyvin paistinpannun, jotta sen saa käännettyä. Kääntämisen kanssa kannattaa olla varovainen. Ison paistinpannun sijaan taikina-annoksen voisi tuplata tai triplata ja paistaa lettupannulla pieniä ”munakkaita”, jolloin kääntäminen on helpompaa. Jos suolan jättää pois, sopii kikhernemunakas myös vauvalle sormiruoaksi. 

Minulla oli lisukkeina avokadoa, salaattia, tomaattia, paprikaa ja kaurakeviä, eli kasvivaihtoehto ns. kermaviilille. Kikhernemunakas on vegaaninen ja sen kanssa sopii todella hyvin avokado, guacamole, hummus, erilaiset levitteet ja tahnat sekä salaatit. Mikäli syö kalaa, olisi tämä täydellistä lohimössön kanssa tai tortillan tapaan täytettynä eri höystein.

 

Kikhernemunakas

Ainekset (1 annos)

1,5 dl
kikhernejauhoa
1 dl
vettä
1 rkl
oliiviöljyä
ripaus
suolaa
mustapippuria
muita mausteita maun mukaan kuten kurkuma, chili, caynnepippuri tai provencen yrtit
15 min
{
AKTIIVINEN 15 min
PASSIIVINEN 0 min

Tee näin:

  • sekoita kikhernejauhoihin ensin mausteet
  • lisää vesi hiljalleen ja sekoita samalla (haarukka on aika hyvä sekoitusväline tähän)
  • lisää viimeisenä öljy
  • kuumenna paistinpannu ja lorauta vähän ölyä pannulle
  • kaada taikina pannulle ja tarvittaessa levitä esim. lusikan avulla tasaisesti pannulle
  • paista kikhernemunakastamolemmin puolin muutaman minuutin ajan (käytä hyvää lastaa apuna kääntämisessä)
  • tarjoile haluamasi lisukkeiden kanssa
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *