aamupuuroni

Iidan matkassa

Tuorepuuro

yksi annos

(vegaaninen, gluteeniton)

 

2,5 dl kasvimaitoa

(kookos tuo ihanaa kermaisuutta, sitä käytän itse)

1/2 banaani

2 rkl chiasiemeniä

0,5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita

ripaus vaniljajauhetta

 

päälle runsaasti marjoja tai muuta haluamaasi kuten pähkinöitä, seimeniä, granolaa...

 

Etsi puurolle sopiva kannellinen astia, mielellään lasinen purkki. Muussaa banaani haarukalla. Kaada kasvimaito purkkiin. Sekoita maitoon chiasiemenet, kaurahiutaleet, vaniljajauhe ja lopuksi banaani. Sulje purkki ja laita se yöksi jääkaappiin. Aamulla voit herätä "valmiiseen pöytään", aamupala on valmis. Jos haluat, lisää puuron aamulla haluaamasi kasviproteiinijauhetta kuten riisiproteiinia! Nauti puuro marjojen kanssa.

Chiasiemenet olivat ensimmäinen "superfood", jonka otin käyttöön. Chiavanukkaasta ja tuorepuurosta oli helppo aloittaa maidoton ja gluteiiniton elämä. En kauvannut rahkaa tai jugurttia kun chiasiemenet veivät mukanaan. Niistä lähti innostus tutustua myös raakaruokaan ja vegaaniseen ruokavalioon. Chiasiemenistä saa ruokavalioon runsaasti kuitua, omega-3 rasvahappoja, proteiinia ja ravintoaineista kuten mangaania (joka on tärkeää luustolle), kalsiumia ja fosforia. Puuron ja vanukkaan lisäksi niitä voi ripotella salattiin, sekoittaa smoothieen tai lisätä juomaveteen.

Olin unohtanut nämä siemenet hetkeksi. Eilen illalla kuitenkin katselin vanhoja ruokakuviani ja muistin taas chiaseimenet. Laitoin puuron tulemaan ja tänä aamuna söin sitten puuroa merjojan ja granolan kanssa. Ja hyvältä maistui tauon jälkeen! Suosittelen!

 

Vielä ehdit valmistamaan huomisaamulle puuron!

-Iida

 

Kommentoi