Hyvän olon hormonidieetti

Iidan matkassa

Tätä kirjaa todella suosittelen! Tapasin Kaisa Jaakkolan Tammikuussa, kun hänen viidennes kirjansa julkaistiin ja sain kirjan itselleni. Hyvän olon hormonidieetti on uusittu versio kirjasta Hormonidieetti -opas yksilölliseen täsmälaihdutukseen (Tammi, 2011). Kaisa koki tarvetta kirjoittaa ensimmäisen kirjansa osin uudelleen, koska aiheesta on viime vuosina tullut paljon uutta tutkimustietoa. Lisäksi tässä kirjassa ei painoneta laihduttamista niin paljon kuin ensimmäisessä, vaan keskitytään terveyteen, joka on pohja laihtumiselle. Tämä on kyllä sellainen, joka jokaisen tulisi lukea, ainakin naisten! Naisilla hormonit vaihtelevat jo kuukauden aikana todella paljon ja miten suuresti se kaikki vaikuttaakaan kehoon. Luettuani tämän olen taas paljon tietävämpi. Monet asiat on tullut tehtyä aivan väärin ja päädyin ajatukseen, että laihdutus on todellista mikrotiedettä!

 

Itse sain paljon uutta tietoa stressihormonista. Stressiä tarvitaan ja positiivinen stressi pitää ihmisen liikkeessä, motivoituneena ja hyvällä tuulella. Stressi voi kuitenkin jatkuvana ja pitkäkestoisena toimia elimistöä hajottavana. Krooninen stressi aiheuttaa rasvan kertymistä keskivartaloon, lisätä lohtusyömistä, hajottaa lihaskuhosta, jolloin aineenvaihdunta hidastuu, häiritsee unta ja muuttaa hormonien toimintaa siten, että rasva varastoituu herkemmin. Lisäksi stressi aiheuttaa väsymystä, väsyneenä aktiivisuus laskee, energiankulutus laskee ja lohtusyöminen usein lisääntyy. Ja tässä on vain muutamat kroonisen stressin oireet. Huomaan itsekin olevani monien muiden tapaan hyvin kiireinen, sillä arkeen pitää mahdottaa paljon asioita. Ihminen ei kuitenkaan kestä liikaa kuormitustekijöitä eikä elimistömme siedä kroonista stressiä. Stressin on tarkoittanut ihmiselle taistelua, pakenemista tai jähmettymistä, jolloin se ei ole kestänyt kuukausitolkulla. Omalla kohdallani stressi laihtumisesta on lihottanut ja tämän kirjan luettuani en yhtään ihmettele.

Jo pidempään olen kummastellut miksi mitään ei taphdu, läskit pysyvät paikoillaan, vaikka kuinka söisin vähemmän ja liikkuisin enemmän. Ja taas olen ollut niin väärässä. Elimistö ei ymmärrä laihduttamista. Jossain vaiheessa aineenvaihdunta stoppaa ja energiankulutuslaskee, elimistö alkaa säästöliekille. Silloin tekee mieli liikkua vähemmän, koska keho pyrkii säästämään energiaa. Kun pakottaa itsensä liikkeelle, liikunnan aikana kulutettava energiamäärä on pienempi. Nälkäsignaalit lisääntyvät. Eli aika hirveä tila omassa kehossa ja vielä stressi siihen päälle. Elimistö on tehty vastustamaan painon laskua, sillä ennen ruokaa ei ole ollut nykypäivän tapaan saatavilla. Elimistö haluaa pitää painon mahdollisimman stabiilina. Säästöliekki on mahdollista purkaa ja siitä kerrotaankin kirjassa.

Yksi iso oivallus stressin ja kehon säästöliekin lisäksi on uni. Univaje lihottaa. Kuuden tunnin yöunien on todettu aiheuttavan insuliiniresistenssiä, jolloin solujen kyky hyödyntää hiilihydraateista saatavaa sokeria heikkenee. Näin lihoo helpommin ja rasvanpoltosta tulee vaikeampaa. Yöuneen tulee todella panostaa ja erityisesti älylaitteet sulkea ajoissa ja rauhoittua nukkumaan menoon. Tässä on itselläni tekemistä. 

Kirjan mukaan voisin sanoa kärsiväni insuliiniresistenssistä, ainakin oireet käyvät täysin yksiin! Insuliinin vaikutus hormoneihin on todella voimakas. Jos yksi hormoni laskee tai nousee normaalitasoa korkeammalle, muut hormonit kompensoivat tätä ja epätasapaino alkaa vallita. Insuliiniresistenssi on tila, jossa solut eivät ota tehokkaasti vastaan sokeria. Korkea insuliini ja univaje ovat varma tekijä. Tunnistin itseni monesta oireesta, mutta erityisesti hiilihydraattipitoisten ruokien himo ja myös sen jälkeenkin, kun niitä on jo syöty oli kyllä minua kuvaava. Onneksi kirjassa oli selitetty myös tästä selviäminen.

Kirjassa on niin paljon tietoa ja niin tärkeää sellaista, että olen lukemassa tätä nyt toista kertaa ja muutaman asian olen hahmottanut. Kirja on kattava pakkaus kiinnostavaa tietoa. Laihduttamista on turha aloittaa, jos ei ole terve ja keho tasapainossa. Tässä läpikäydään hormonit ja niiden toimintaa, hormonitasapainon saavuttamisesta, stressin vähentämisestä, suoliston hoitamisesta ja aineenvaihdunnan aktivoimisesta.

Suosittelen! Lisää kirjasta täältä!

-Iida

Kommentit

JanikaHa (Ei varmistettu)

Pitääpä hommata tuo kirja. Mulla junnaa paino paikallaan vaikka olen PT:n ohjauksessa.

Iidaafel
Iidan matkassa

Suosittelen lämpimästi! Itsellänikin paino pysyy paljolti paikoillaan ja tämän kun luki niin en ihmettele. On niin paljon asioita, jotka vaikuttavat, joista ei tiedä ja joita ei tule ajatelleeksi. Tsemppiä!

Kommentoi