Keskivartalo kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

Iidan matkassa

Raskauden aikana syvät vatsalihakset, koko vatsakalvo ja jännesauma venyvät samaa tahtia kuin vatsa kasvavaa. Samaan aikaan suorat vatsalihakset erkaantuvat vatsan eri puolille ja niiden välissä oleva valkoinen jännesauma (linea alba) levenee. Jos synnytyksen jälkeen suorat vatsalihakset eivät palaudu entiselleen, vaan niiden väliin jää “tilaa”, syvien vatsalihasten aktivointi on heikentynyt sekä lihasjäntevyys alhainen, kutsutaan tilaa suorien vatsalihasten erkaantumaksi.

Raskaus, mutta myös alatiesynnytys rasittaa lantionpohjan lihaksia. Ponnistusvaihe on lantionpohjan lihaksille rankka, sillä lapsen syntyessä kudokset venyvät äärimmilleen ja niihin saattaa tulla eriasteisia repeämiä ja hermovaurioita. Nämä altistavat esimerkiksi virtsan- ja ulosteenpidätysvaikeuksille ja pahimmillaan jopa kohdun- ja emättimenlaskeumille. 

Spontaani palautuminen tapahtuu noin vuoden kuluessa synnytyksestä. Palautumisen aikana keho kuitenkin hyötyy siitä, jos sitä auttaa tarkoituksenmukaisella harjoittelulla. Lantionpohjasta lähtee kaikki keskivartalon toiminta, sillä on valtava vaikutus koko kehon toimintaan ja monien muiden lihasryhmien aktivaatioon. 

Minä olen mukana äideille tarkoitetussa Kuntouta keskivartalosi -verkkokurssilla. Kurssi sopii kaikille synnyttäneille äideille, mitä vähemmän aikaa synnytyksesta on, sitä helpompaa ja nopeampaa keskivartalon kuntoutuskin on. Kurssia suositellaan äideille, joiden synnytyksestä on alle vuosi. Kurssia pitää Riina Laaksonen, äitiysliikuntaan erikoistunut Personal Trainer. Se kestää 5 viikkoa.

Kurssi on verkkokurssi, eli sopii jokaiselle asuinpaikasta riippumatta ja mihinkään ei tarvitse lähteä. Tämä on iso plussa itselleni, koska tuntuu, että vauvan kanssa kaikki aikataulutetut menot voi unohtaa, kun ilman aikataulujakin on kiire. Lisäksi kurssin kesto on inhomillinen ja siihen pystyy sitoutumaan.

Harjoitukset voi tehdä juuri siihen aikaan päivästä, kuin itselle sopii ja jokainen harjoitus kestää vain 10 minuuttia. Alla vielä tarkemmat tiedot kurssin sisällöstä ja ilmottautummislinkki! Olisi mahtavaa, jos joku teistä innostuu lähtemään mukaan! Olisi kiva jakaa kokemuksia ja vaihtaa ajatuksia. Jonkin verran varmasti tulen fiiliksistä kertomaan.

Supersuosittu, 5 viikon Kuntouta keskivartalo -verkkovalmennus alkaa viimeistä kertaa tänä vuonna 5.11.2018.Kurssi rakentuu viidestä eri teemasta, eli viikosta, joissa jokaisessa on oma aiheensa, jota kyseisellä viikolla käsitellään tarkemmin. Seuraava kurssi on 14.1.2019.

Alla kaikki teemat:

VIIKKO 1 - Lantionpohjan lihasten testaus ja tunnistaminen

VIIKKO 2 - Vatsalihasten erkaantuman testaus ja syvien vatsalihasten harjoitteita

VIIKKO 3 - Keskivartalo, liikkuvuus ja oma laatuaika

VIIKKO 4 - Liikkuvuus, kaunis ryhti ja armollisuus itseä sekä elämäntilannetta kohtaan

VIIKKO 5 - Keskivartalon vahvistus ja koko kehon treeni osaksi arkea

Kurssin tärkeimmät tavoitteet ovat: 

  • Oppia löytämään lantionpohjan lihakset ja syvät lihakset sekä oppia harjoittamaan sekä rentouttamaan niitä.
  • Rakentaa turvallisesti tukea keskivartaloon, sekä parantaa keskivartalon lihasten voimaa ja kontrollia.
  • Saada keskivartalon harjoitukset jokaiselle sopivalla tavalla osaksi arkea, eli mukaan jokapäiväisiin tilanteisiin.
  • Löytää armollisuus itseä ja elämäntilannetta kohtaan ja ilo kaikkeen tekemiseen. Sillä nämä asiat heijastuvat hyvin voimakkaina eteenpäin, mm. omiin lapsiimme, jotka aistivat mielentilamme herkästi. Siksi ei ole sama kuinka voit.

Saat päivittäin treeniohjeet itsellesi ja kaikista liikkeistä, joista se on mahdollista on kuva ja video-ohjeet (esim. lantionpohjan harjoituksia ei ole mahdollista kuvata). Lisäksi kaikista liikkeistä on sanallinen kuvaus.

Kurssi sopii äideille, jotka ovat synnyttäneet 0-12 kk sitten, tai ihan kenelle tahansa, joka ei ole harjoittanut lantionpohjaansa / syviä vatsan lihaksia turvalliseksi startiksi.

Kurssi on 69e kaikille lukijoilleni ja seuraajilleni, jotka ilmoittautuvat blogin linkin kautta (norm. 99e).

Lisää voit lukea Nordic Fit Mama -nettisivuilta

 

Ilmoittautua voit tästä linkistä*

-Iida

KUVAT: Nordic Fit Mama

*Teksti sisältää mainoslinkkejä (eli ilmoittautumalla blogini linkin kautta, minulle tulee taloudellista hyötyä ilmottautumisista) 

Kommentoi