kohti tavotteita

Iidan matkassa

Alkuvuodesta tulin oppineeksi, että laihduttaminen tavoitteena on aivan liian suuri ja epäkonkreettinen. Olen todella pitkään halunnut kauniit käsivarret ja ajattelin siinä olevan tavoitetta riittävästi. Vaikka salilla käyminen on ollut tuttua jo pidempään, en todella tiennyt miten kohdentaa treeniä juuri käsivarsiin. Lisäksi keväällä tuntui, että salitreenillä ei ollut mitään vaikutuksia, vaan pikemminkin kaikki junnasi paikoillaan. Mitään muutosta ei siis ollut tapahtunut. Olin osallistunut pariinkiin ryhmä- ja nettivalmennukseen, mutta tavoitteet oli aina jääneet saamatta ja kaipasin enemmän yksilöllistä ohjausta jumittuneeseen tilanteeseeni.  Aloin miettiä taas Personal Trainerin kanssa treenaamista, jotta saisin kehitystä treeniin. Melko pian otinki yhteyttä Joosua (Jope) Visuriin. Hänestä lisää täältä.

Yhdessä aloimme miettimään syitä siihen mistä vuoden sisällä tapahtunut lihoamiseni ja treenituloksien tökkiminen johtuu. Pidin Jopelle ruokapäiväkirjaa , mutta siinä ei ollut mitään selittävää tekijää, vaan ruokaa olisi voinut olla vähän enemmänkin.  Mietin, että mitä teen väärin, syön todella tiukasti ja treenaan kuutena päivänä viikossa. Siinä se syy sitten piilikin ja ohjelmaa lähdettiin suunnittelemaan sen pohjalta, että ”vähemmän on enemmän”. Pääteemana oli ehdottomattomasti stressin vähentäminen, uneen panostaminen ja kehonhuollon mukaan ottaminen arkeen.

Minulle tuli viikkoon kolme sali treeniä, yksi aerobinen treeni ja yksi taitotreeni.  Ruokavaliosta karsittiin rajoitteet, niin, että kaikesta tuli salittua. Ruoka ei saisi stressata.  Yöni vietin aina älylaitteet kainalossa, joka toki stressasi ja vaikutti syvään uneen, joten nekin jäi pois.  Kehonhuoltoon sain ohjeet, mutta niiden suhteen en ole edelleenkään ollut aktiivinen. Rullat ja pallot olen kyllä ostanut!

Käsivarsiin olen saanut nyt Jopen ohjein treenattuna kehitystä. Hidastahan tämä kaikki on. Tapasimme juuri toisen ohjelman merkeissä ja mietimme uusia tavoitteita. Edelleen kyllä käsivarret ovat tavoitteena, mutta nyt myös vatsan tiivistaminen.  Jopen kanssa käytiinkin sitten tulevan ohjelman vatsasetti läpi ja siis apua...

Tavoitteeksi  muodostui seuraavat:

  • kroonisen stressin vähentäminen ja välttäminen jatkossa
  • ravinnon vapauttaminen, rajoitteista eroon pääseminen
  • treeniohjelman muuttaminen hermostolliseksi (vaihtelu ja uudet ärsykkeet)
  • käsivarsiin lisää voimaa ja lihasta
  • käsilläseisonnan oppiminen
  • kehonhuollon lisääminen ohjelmaan
  • uusien rutiinien oppiminen (hengitysharjoitukset, älylaitteet pois ennen nukkumaan menoa yms.)

Jopen kanssa on ollut miellyttävä treenata, hän on todella ammattitaitoinen ja rauhallinen. Lisäksi hän ymmärsi heti mikä on minulle hyväksi ja suunnitteli salitreenit sen mukaan.  Yksinkertaisia perusliikkeita, jotka vaikuttavat koko kehoon! Harjoitusohjelma on kolmijakoinen, alavartalo yhdistettynä keskivartaloon, vetävät lihakset ja työntävät lihakset. Harjoittelu on perusvoimaa tukevaa ja suureksi osaksi laitteiden sijaan vapaita painoja sisältävä. Vapailla painoilla harjoittelu kehittäätehokkaammin kehonhallintaa ja lihasten hermotusta. Ja Jopen mukaan kyseisellä tavalla voidaan vaikuttaa todella positiivisesti kehon koostumukseen, suosituskykyyn ja kehon optimaaliseen toimintaan kuten ryhtiin.

Nyt odotan tulevaa ohjelmaa, jota sitten pääsen Englannissa treenaamaan kuhan löydän mukavan salin itselleni!

-Iida

Kommentoi

Kommentointi on sallittu vain kirjautuneille käyttäjille.