Miten blogimaailma toimii?

Minulta kysytään todella usein, että miten tämä oikein toimii? Miten blogista voi saada rahaa ja paljonko rahaa, kuka siitä maksaa? Paljon myös kysellään sitä, miten yhteistyöt oikein toimivat. Kuka voi aloittaa blogin ja miten se aloitetaan? Tässä postauksessa vastaan nyt niihin.

Mistä aloittaa?

Minulta kysytään usein vinkkejä aloittamiseen. Eikä minulla ole antaa yhtään mitään muuta, kuin aloita. Se pätee kaikkeen. Kukapa ei olisi joskus haaveillut jostain asiasta ja oma mieli on vain toiminut siinä hidasteena? Odottaminen ja ajattelu eivät ainakaan vie eteenpäin.

Kuka vaan voi aloittaa. Ja hyvin helposti, blogeille on erilaisia alustoja, jonne sen voi perustaa esim. tämä Lily! Tarvitset nimen blogille, tarvitset päätöksen siitä oletko anonyymi vai julkinen kirjoittaja ja tarvitsen ensimmäisen tekstisi. Minä aloitin Lilyssä 2015 ja kirjotin omaksi iloksi, mutta jo silloin oli tavoitteita ja haaveita. Blogi oli minulle heti enemmän kuin harrastus. Joku voi haluta heti tietoisesti lähteä luomaan blogille brändiä ja ottaa kaikki somen muodot haltuun. Mutta se ei ole kaikkia varten ja joku voi haluta vain kirjoittaa pienessä mittakaavassa. Eli ei todellakaan tarvitse tehdä blogille somekanavia tai alkaa markkinoimaan. Jokaiselle löytyy varmasti oma hyvä tapa.

Miten postaus syntyy?

Minulla menee helposti yhden työpäivän verran aikaa yhteen postaukseen. Erityisesti tällä hetkellä vauvan kanssa aikaa kirjoittamiselle on todella vähän. Saatan käyttää yhteen tekstiin 2-3 tuntia, joskus useamman illan ja useamman päivän päiväunet. Haluan kirjoittaa monipuolisista aiheista ja mahdollisimman hyvin, jolloin kirjoittaminen vie aikaa. Erityisesti, jos teksti on enemmän asiapitoinen.Tekstin lisäksi tarvitaan kuvia kuvittamaan tekstiä. Toisinaan ne voi ottaa itse, mutta usein tarvitaan joku ottamaan kuva. Silloin pitää sovittaa aikataulut yhteen ja sopia lokaatio. Tämäkään ei ole Suomen vuodenajat ja sääolot huomioonottaen ihan helppoa.

Kun on teksti ja kuvat, voi julkaista postauksen. Usein sitä haluaa, että postauksen lukisi mahdollisimman moni, joten se pitää tehdä näkyväksi mahdollisimman suurille ihmisjoukoille. Mitä useampi lukee, sitä ennemmän blogi tuottaa. Itselläni on käytössä Facebook ja Instagram, joihin päivitän uudet postaukset.Tämän takia on ehkä hyvä miettiä julkaisu päiviä ja ajankohtia. Pitää seurata, mihin aikaan ihmiset yleensä ovat somessa ja mitkä päivät ovat suositumpia kuin toiset. Esimerkiksi lauantai ei ole niin suosittu kuin sunnuntai. Viikonloppuisin etsitään enemmä ruokaohjeita kuin arkena jne.

Työ ei siis rajoitu blogiin. Nykyään suuri osa kommentoinnistakin tulee Facebookin ja Instagramin kautta. Harvoin enää kommentoidaan blogiin. Saan Instagramissa 20-200 viestiä päivässä ja pyrin vastaamaan aina kaikkiin viesteihin. Vastaan myös Facebook ja blogi-kommentteihin, sillä vuorovaikutus lukijoiden kanssa on tärkeää. Ja toki palautetta haluaa saada jatkossakin, eikä sitä kukaan halua antaa, jos ei saa vastausta.

Ja tämän kaiken teen useita kertoja viikossa. Kun yhden postauksen saa valmiiksi, pitää alkaa jo työstää seuraavaa.On tärkeää kirjoittaa säännöllisesti, jos haluaa, että lukijat palaavat blogiin uudelleen ja uudelleen.  Minulla on muistio, jossa on lista kaikista asioista, joista voisin kirjoittaa ja valitsen aina sieltä seuraavan kirjotettavan tekstin.Toki seuraan blogin analytiikkaa, jotta tiedän mitkä aiheet eniten kiinnostaa. Lisäksi seuraan ajankohtaisia aiheita ja uutisia, jotta tiedän mikä puhuttaa ja mitkä asiat ovat nyt esillä.

Paljonko saa rajaa?

Tulot vaihtelevat. Ne rakentuvat sivuklikkausten ja kaupallisten yhteistöiden ympärille. Minä saan jokaisesta sivuklikkauksesta tietyn korvauksen. Eli mitä enemmän sivullani vieraillaan, sitä enemmän saan tuloja. Eli kirjoittamisen tulee olla säännöllistä. Kaksi kertaa kuussa julkaistu postaus tuskin tuottaa mitään.

Tuloja tulee sivuklikkauksien lisäksi kaupallisista yhteistöistä. Niitä ei kuitenkaan ole säännöllisesti, jonka vuoksi tulot vaihtelevat paljon. Tuloja voi saada myös mainoslinkeistä, eli  affiliate -linkeistä, joita voi upottaa blogiin. Jokainen linkin klikkaus tuo tuloja. Kaupallisista yhteistöistä ja mainoslinkeistä tulee aina ilmoittaa lukijalle. Mainonnan tulee olla näkyvää.

Alan hinnoittelu ja palkkiot vaihtelevat todella paljon. Palkkioon vaikuttaa paljon lukija- ja seuraajamäärät, jotka muodostavat osan vaikuttajan arvosta. Omaa arvoa voi olla vaikea tietää ja monet yrityksetkin ovat hukassa miten alalla tulisi toimia, kun yleisiä ohjeita ei ole. Itse kannatan avointa keskustelua ja neuvottelua, jotta päästään molempia tyydyttävään lopputulokseen ja yhteistyökin varmasti onnistuu parhaiten. Omaa arvoa on mahdollista myös laskea erilaisten sovellusten avulla, joista voi saada jotain käsitystä.

Miten saada yhteistöitä?

Minua lähestyy yritykset yhteistöiden toimesta, mutta lähestyn heitä myös itse. Alkuun ehdotin enemmän itse, mutta nykyään saan enemmän ehdotuksia yrityksiltä. Nykyään yhteistöitä välittää myös erilaiset mainos- ja viestintätoimistot. He yhdistävät yrityksen ja vaikuttajan.

Lähestyessäni yritystä, kerron heille blogistani, lukijoistani, yhteistyöni idean ja toiveen palkkiosta. Aina joku sanoo ei ja joku kyllä. Pääasiassa kommunikoin yritysten kanssa sähköpostilla. Mutta erilaiset tapahtumat ovat hyviä paikkoja solmia yhteistöitä ja verkostoitua tulevia yhteistöitä silmällä pitäen. Usein henkilökohtainen tapaaminen antaa hyvän kuvan, paremman kuin pelkän sähköpostin välityksellä.

Kaupalliset yhteistyöt toimivat yleensä niin, että yritys ostaa blogipostauksen tai instagrampostauksen tai sekä että.Tai Youtube -videon tai IGTV videon, nykyään somen muodot ovat niin monet. Joka tapauksessa yritykset ostavat mainontaa vaikuttajilta, jotka kertovat palvelusta tai tuotteesta yhteistyösopimuksen mukaan. Aina kaupallisissa yhteistöissä ei raha liiku, vaan tuote/palvelu saadaan näkyvyyttä vastaan. Kaupallisten yhteistöiden lisäksi voi saada tuotteita Pr-näytteenä. Silloin kyse ei ole kaupallisesta yhteistyöstä. Kaupallinen yhteistyö on sellainen, jossa sovitaan näkyvyydestä esim. 1 Instagram kuva tuotetta vastaan. Pr-näytteenä saaduista tuotteista ei ole mitään velvoitetta julkaista mitään.

Miten verkostoitua?

Työhön kuuluu myös verkostoituminen.On tärkeää tietää mistä kollegat blogeissaan kirjoittavat, mistä he puhuvat ja on tärkeää verkostoitua heidän kanssaan. Itselleen kiinnostavia vaikuttajia on hyvä seurata somessa, lukea heidän blogejaan tai katsoa videoita. Niistä voi oppia, saada inspiraatioita tai ideoita itselleen. Kaikkea ei aina tarvitse keksiä uudelleen ja yksin.

Yritysten ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa on tärkeää myös verkostoitua. Verkostoituminen yritysten ja alan ihmisten kanssa onnistuu parhaiten erilaisissa tapahtumissa, joita useat yritykset ja Pr-toimistot järjestävät. Yleensä työssä kuin työssä todellinen kohtaaminen jättää ihmisen aivan eri tavalla mieleen. Joku voi haluta tehdä tutustuttuasi sinuun, kanssasi yhteistyötä. Kohtaamisesta voi seurata yhteistyö, hyvin toteutettu yhteistyö voi poikia uuden yhteistyön ja niin edelleen.

Miten tässä menestyy?

On varmasti monia tarinoita menestykseen. Olen todella onnellinen oman blogini suosiosta ja menestyksestä. Se tuskin on aina pysyvää. Se voi kadota yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Siihen voi riittää puolen vuoden tauko. Bloggaajana pitää olla jatkuvassa kehityksessä. Täytyy keksiä uusia ideoita menestyä, täytyy olla luova ja keksiä omat tavat erottua sillä paljon on jo nähty ja tässä pienessä maassa on paljon blogeja. Koko ajan on uutta opittavaa, sillä ala muuttuu jatkuvasti ja koko ajan vaaditaan lisää, blogia, Instagramia, IGTV:tä, Youtube-videoita… Täytyy tuottaa monipuolista sisältöä ja moniin kanaviin. Ja ennen kaikkea säännöllisesti. Säännöllisyys on yksi tekijä menestykseen minun mielestäni.

Säännöllisyyden lisäksi sisällön tulee olla kiinnostavaa, oman näköistä ja sellaista mistä itse voi olla ylpeä. Oma fiilis näkyy lukijoille teksteistä. Lukijoista huolehtiminen on varmasti myös iso vaikuttava tekijä. He palaavat, jos heillä on syy palata ja heillä on hyvä tunne, heistä välitetään, heidän toiveita huomioidaan ja heidän kommentteihin vastataan.

Minulle tämä ei ole täysipäiväinen työ, eikä edes päätyö, enkä tällä hetkellä halua siitä sellaista. Jos todella haluaisin elää tällä, niin minun pitäisi myydä omaa brändiäni paljon paremmin. Minun tulisi aktiivisesti lähestyä yrityksiä ja tehdä säännöllisesti kaupallisia yhteistöitä. Minusta on jo nyt raskasta kirjoittaa muutamia sähköposteja päivässä. Minun tulisi kirjoittaa entistä enemmän ja sännöllisemmin, panostaa laatuun entistä enemmän kuvien ja tekstien osalta ja pitää ne kiinnostavina. Minun tulisi kirkastaa omaa brändiä. Allalla on kova kilpailu lukijoista ja yhteistöistä, pitäisi kaksi keinoja pärjätä. En tällä hetkellä pysty antamaan tähän enempää. Katsotaan mihin asti se riittää ja kuinka kauan itse haluaa kirjoittaa. Tällä hetkellä iloitsen siitä mitä on ja mitä tämä blogi tälläisellä panoksella tuottaa! Jatkuva menestyksen tavoittelu olisi uuvuttavaa ja ehkä loputonta.

-Iida

LUE MYÖS

MIKÄ MINUSTA TULEE ISONA

MITEN MINUSTA TULI BLOGGAAJA

Kommentit (10)
  1. Ihanaa, että bloggaajat alkavat kirjoittaa näistä! Ehkä myös avautuu se puoli, että yhteistöitä saadakseen on yleensä myös itse nähtävä vaivaa ja toki julkaisut sitten kirjoitettava niin, että yritykset haluavat jatkossakin tehdä yhteistyötä juuri sinun kanssasi.

    1. No kyllä, juuri siitähän se on pitkälti kiinni! On itse aika paljon tehtävä työtä saamansa rahan eteen ja osattava myydä.

  2. Hei ja kiitos kivasta postauksesta. Olen itse lukenut blogeja vuosia ja aina välillä bloggaajat sivuavat kaupallisuutta ja juuri tätä, että mistä tulot koostuvat teksteissään. Koskaan kukaan ei kuitenkasn paljasta kuinka paljon saavat rahaa yhdestä klikkauksesta tai mikä on tulo kuulaudessa bloggaamisesta. Onko se veronalaista tuloa? Maksetaanko yhteistyöstä verot? Olisitko sinä ensimmäinen kuka kertoisi ihan lukujen mukaan miten homma toimii, nykyään kun rahasta / tuloista / säästämisestä puhutaan hyvinkin avoimesti.

    Hyvää kevättä!

    1. Uskon, ettei kukaan kerro, koska sopimus on salainen ja sen takia sitä ei voi kertoa. Mutta voin sanoa, että minun kohdallani yksi klikkaus on vähemmän kuin 1 sentti. Eli kovin isoja summia se ei ole. Ja tottakai Blogitulot on verotettavaa tuloa. Monella on yritys, jolle he laskuttavat, itse käytän siihen ukko kevytyrittäjyys palvelua nyt ainakin toistaiseksi.

    2. Nata (White trash disease) ja Sara (Ticke your fancy) on kummatkin puhuneet vuosituloistaan. Kuukausitulot vaihtelee sen mukaan kuinka paljon yhteistyökampanjoita on ollut, mutta molempien vuositulot on yli 100 000 euroa. Tietenkää kaikki bloggarit ei tienaa yhtä paljon. Muita tässä: https://www.is.fi/mystyle/art-2000005884912.html

      1. Joo kyllä, tulot vaihtelee toki seuraajamäärien ja lukijamäärien mukaan. Sitä isompia summia voi saada, mitä enemmän näkyvyyttä on tarjota. Ihan hyvin pari tonnia voi saada yhdestä postauksesa, ehkä enemmänkin ja tonnin yhdestä ig kuvasta, jos on paljon seuraajia. Lisäksi esim Sara tekee muille yrityksille sisältöä, eli saa sitä kautta tuloa, eikä vain omasta somesta.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *