Miten eroon herkkuhimosta?

Iidan matkassa

Viikonloppu ei taas mennyt niin, kun olisi ollut toivottavaa. Tai oikeastaan ei ole mennyt kyllä ihan putkeen ylipäätään viimeaikoina. Tahtoa ja tavoitteita on, mutta se ei kauheasti mieltä lämmitä, jos on sokerikoukussa. Perjantaina söin marjapiirakkaa yksin sohvalla yöpuku päällä ja kuuntelin Celine Dionin biisiä All by myself, kuin suoraan Bridget Jones -elokuvasta. Paitsi minulla ei edes ollut shamppanjaa. Lauantaina söin vain pari irtokarkkia, mutta se sitten kostautui sunnuntaina, sillä söin aamupalaksi suklaalevyn, lounaaksi paketin keksejä autossa ja illalla mustikkapiirakkaa. Liikun kuin hullu, mutta syön vielä hullummin. Suoraan sanottuna viikonloppu meni ärsytyksessä (siis vitutuksessa). Kaikki oli perseestä. 

Monta vuotta meni ihan ilman mitään ongelmia. Viisi vuotta sitten huomasin, että olen todellinen sokeriaddikti. Kolme vuotta meni hienosti ilman sokeria, innostuin terveellisestä syömisestä ja liikunnasta.Tänä keväänä ongelmat jossain kohtaa alkoivat. Englannissa söin päivittäin herkkuja ja sieltä palattua olen joka päivä sanonut itselleni, että huomenna en sitten syö herkkuja. Eniten siis ärsyttää se, että miten tämä on nyt niin vaikeaa, kun tämän saman on kerran jo tehnyt? Miksi en nyt vain mitenkään onnistu? En pyri siihen samaan takaisin, ettei sokeria ole ollenkaan, sokeria saa olla, mutta hei, ei joka päivä. Suklaa on ehkä pahin, mutta niin on kohta finnitkin.

Siispä päätin, että tänään näin maanantaina aloitan taas sokerittoman arjen ja jätän herkut viikonloppuun. Olen päättänyt näin joka päivä viime aikoina, mutta tänään päätän oikeasti. Kaksi ensimmäistä viikkoa on aina vaikeat, mutta sen jälkeen alkaa helpottaa. Muut pitäköön lihatonta lokakuuta, pidän sokeritonta. Paitsi synttäreinäni ehkä...

Viime kerralla onnistuin seuraavilla vinkeillä, jotka olin listannut itselleni paperille. Saavat luvan toimia tälläkin kertaa!

1. Purkka/xylitolpastilli

Ota purkka aterian jälkeen, niin et tule ajatelleeksi herkkuja. Ota purkka aina kun mielesi alkaa tehdä herkkuja tai meinaat sortua naposteluun. Purkkia on herkullisen makuisia, pastilleja ainakin!

2. Motivaatio kansio

Tallenna puhelimeesi omaan kansioon kuvia ihmisistä, jotka sinua motivoivat ja saavat tsemppaamaan. Kun mielesi tekee herkkuja, katso kuvia puhelimestasi.

3. Vesi

Juo vettä. Aina kun mielesi tekee herkkuja, juo vettä.

4. Odota

Odota kymmenen minuuttia. Kun mielesi tekee herkkuja, odota. Laita vaikka puhelimen ajastin päälle ja odota kymmenen minuuttia ja kysy sitten itseltäsi haluatko herkkuja todella.

5. Soitto kaverille

Kun mielesi tekee herkkuja, soita kaverille. Sovi jonkun ystävän kanssa, että voit soittaa tai laittaa viestin, kun olet sortumassa herkkuihin.

 

Päättäväistä maanantaita,

-Iida

 

 

 

Kommentit

jermia
Itärajapakolainen

Sokerikoukussa itsekin. Ei tunnu mikään auttavan :/

Iidaafel
Iidan matkassa

Kyllä tää melko mahdottomuus on! Eilen oli nyt eka päivä ilman sokeria ja voitollehan se jo tuntuu kaikkien muiden päivien joukossa! Tsemppiä!

Kommentoi