Miten laihduttaa viisi kiloa?

Hirveä stressi ja epäonnistumisen tunne. Taas joulu. Taas tulee vedettyä monena päivänä ähky. Aina joku juhla. Monessa lehdessä sekä blogissa olen jo törmännyt ohjeisiin, joiden avulla vältät jouluähkyn. MeNaisten vinkit tässä. Ei riitä, että jouluähky ahdistaa, vaan pitää siihen perään tulla uusivuosikin. Kaikki ne lupaukset muutoksesta parempaan minään ja laihdutusprojektin käynnistäminen. Edes jouluna ei saa rauhassa syödä tuntematta huonoa omatuntoa siitä, mitä suuhunsa laittaa.

Oma vuoteni on oikeastaan ollut epäonnistunut. Tammikuussa lupasin, että tänä vuonna laihdun viisi kiloa kesään mennessä. Kesällä en ollut laihtunut grammaakaan. Kiinnitin huomioini Lean In Five Weeks -haasteeseen, jossa luvattiin juurikin viiden kilon painon pudotus. Lähdin innoissani mukaan. En laihtunut yhtään ja olo oli epäonnistunut, sillä olin toiminut ohjeiden mukaan. Haasteen perustaja Tomi Kokko herätti minua kysymyksellä ”Mitä saat sillä jos laihdut viisi kiloa, mikä muuttuu?”. Ei mikään. Se on vain päähän pinttynyt lukema, joka nyt on vain toteutettava, joka naisen.

12367012_10208472805636506_1428640264_n.jpg

Minulla ja kahdella ystävälläni on ollut pitkään sama tavoite: Laihtua viisi kiloa. Kesän jälkeen päätimme yhdessä tähdätä joulukuntoon. Jouluun mennessä olisimme viisi kiloa laihempia. No on joulukuu ja muutama päivä vuotta enää jäljellä. En ole laihtunut ja olo on paska. No onneksi ei ole ystävätkään! Todellisuudessa olen lihonnut viisi kiloa, eli olen 10 kg päässä tavoitteesta. Työ määrä on tuplaantnut. Todellisuudessa tekemäni treeni on vaikuttanut lihasmassani kasvuun ja näin myös painoon muttei kaikilta osin.

Himoterveelliseltä näyttävä elämäni on ollut muutaman kuukauden vain kulissi. Todellisuudessa olen tehnyt asioita, joita en normaalisti koskaan tee. Olen hyvin voinut myöhään illalla, 20 minuuttia ennen lähikauppani sulkeutumis aikaa, mennä hakemaan suklaapatukoita ja jäätelöä. Niitä olen mussuttanut illalla sängyssä hyvinkin tyytyväisenä. Äidilläni vieraillessa odotan muiden menevän nukkumaan, jolloin hiipailen keittiöön ja alan käymään kaappeja läpi. Hieman haastavalta tuntuu lähteä kohti uutta vuotta, kun olen itselleni jo tämän vuoden jokaisena maanantaina luvannut, noin 52 kertaa, että nyt nousuun. Herkkuviikonlopun päätteeksi uuteen nousuun minua on siivittänyt milloin mikäkin motivaatio kuva.

Luin taannoin Kukka Laakson kirjoituksen Kaikki lasketaan. Ymmärsin viiden kilon tavoitteen olevan ihan liian suuri. Se ei ole mitenkään konkreettinen. Joku luku vain jossain, jota muistan ajatella aina kun käyn vaa’alla. Se ahdistaa taustalla, aiheuttaa stressiä henkisesti ja vaikuttaa kehooni kielteisesti. Tavoite on pilkottava paljon pienempiin osiin. Silloin saan onnistumisen kokemuksia nykyisten epäonnistumisten sijaan.

Jos on iso ja kunnianhimoinen tavoite kieltäytyä kaikesta koko ajan, silloin pienikin pullanmurunen on suuri epäonnistuminen” –Kukka Laakso

Kiellän itseltäni kaiken. Joskus pelkän banaanin syönti tuntuu epäonnistumiselta kun saan hiilareita. Enkä tietenkään voi syödä Joulupukin kadulla tarjoamaa karkkia, sillä koko päivän vaivaisi epäonnistunut olo. Ja mitä tästä saa? No ainakin paljon negatiivita viestiä keholleni, en ole onnistunut vuoden yhtenäkään päivänä syömään niin kun olisin halunnut. Mistään herkuista ei ole voinut hyvällä omallatunnolla nauttia. Juurikin vuoden loppua kohti tiivistynyt stressi epäonnistumisesta laihdutus tavoitteessa, on vain lihottanut. Jari Sarasvuo sanoo seuraavaa: ”Aseta mielummin 50%:n tavoite, jonka toteutat 100%:sti kuin 100%:n tavoite, jonka toteutat 50%:sti. Ei niin paljon kuin on mahdollista vaan niin vähän kuin on tarpeen”. Ensi vuotta kohti lähden realistisin tavoittein. Pienet asiat vaikuttavat. Yhtenä päivänä teenkin pidemmän lenkin tai yhtenä päivänä jätän suklaalevyn ostamatta. Näistä pienistä muutoksista tulee ajan kanssa isoja muutoksia.

12386494_10208472805876512_1526403193_n.jpg

Haluan sanoa sinulle tärkeä lukijani, älä kiellä itseltäsi mitään. Luulen, että hyvässä seurassa nautinnolla syöty jouluruoka tekee sinulle vain hyvää! Ota rennosti, kuuntele itseäsi, nauti syömästäsi kaikin aistein ja lopeta laihduttaminen. Älä alota tulevaa vuotta laihdutuskuurilla, aloita se hyvillä ja kauniilla asioilla, pienillä teoilla, positiivisilla ajatuksilla. Ajattele miten hyvä olet tulevaan vuoteen, eikä niin, että sinun tulisi aloittaa tuleva vuosi muutoksella. Jos päädyt kuitenkin aloittamaan laihdutuskuurin, vältä minun tekemäni virheet, sillä näin ei onnistu kukaan. Mieti pieniä asioita arkeesi, joita haluat tehdä toisin ja kirjoita ne muistiin. Kirjoita muistiin myös ne asiat, jotka on hyvin, jotka ei kaipaa mitään muutosta.

Kommentit (16)
  1. ”Oli nainen kuinka kaunis tahansa, hän haluaa olla aina hivenen kauniimpi”, totesi Muumimamma. 

    Jokaisella tuntuu aina olevan mystiset 3-5 kiloa, jotka pitäisi laihduttaa, tai edes kiinteytyä ihan vähän. Syyllistyn siihen itsekin usein.

    Terveellisyyteen on tietysti hyvä pyrkiä, mutta ruoasta stressaaminen ei sekään ole terveellistä. 

    Tuossa viimeisessä kappaleessa tiivistit asian kauniisti. 🙂

    1. Kylläpä muumit vaan ovat fiksuja! Kiitos sinulle palautteesta. Ruuan stressaamaninen saa kohdallani loppua! Kaikkea hyvää sinulle❤️

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *