Puretreeniä

Iidan matkassa

Pääsin mukaan maanantaina alkaneeseen Puretreeni -ohjelmaan. Puretreeni on Kukka Laakson ja Nanna Karalahden kahdeksan viikon nettivalmennus, jossa on vaihtuvat treeniohjelmat ja valmis ruokavalio. Puretreeni -ohjelmassa on kaksi ryhmää, aloittelijat ja edistyneet. Aloittelijoille tarkoitettu ryhmä pitää sisällään kotona tehtäviä treenejä ja on kevyempi kuin edistyneiden ohjelma. Edistyneiden ryhmässä tulee osata perusliikkeet salilla, sillä treenit on kuntosalilla tehtäviä. Puretreeni käynnistyi viime syksynä ja tämä, nyt käynnissä oleva, on toinen Puretreeni -ohjelma. Aloittelijoilla ja edistyneillä on omat Facebook -ryhmänsä, jossa saa tukea ja motivaatiota muilta ryhmäläisiltä.

Ensimmäinen viikko Puretreeniä on takanapäin ja niin myös kuusi kovaa treeniä. Itseäni ensimmäinen treeniohjelma miellytti kovasti. Treenit olivat tehokkaita ja raskaita mutta palauduin niistä todella hyvin. Kuntosalilla tehtävät treenit pitivät sisällään tuttuja liikkeitä, jotka olivat jo aiemmin kuuluneet treeneihini. Erityisesti jalkatreeni oli oma suosikkini mutta olisin voinut laittaa lisää tehoja, sillä liikkeet oli tuttuja ja paljolti sellaisia mitä olin viime aikoina tehnytkin. Ensi viikolla aion lisätä jalkatreeniin varmasti painoja, sillä kehittyäkseen on poistuttava mukavuus alueelta. Samaa en tosin voi sanoa Puretreenin selkä-hauis-ojentaja -treenistä salilla. Ohjelmaan kuului muun muassa leuanvetoja. Tovi siinä meni, että sain sarjat tehtyä! Tässä treenissä hieman koeteltiin voimia, mutta malttamattomana odotan kahdeksan viikon aikana tapahtuvaa kehitystä.

Viikon treeniohjelmaan kuului myös HIIT -treenejä ja kahvakuulaa. Näissä tiesin, että keho kyllä jaksaa mutta mieli ei. Henkisesti HIIT -treenit ovat raskaita. Sen takia olen tähän asti tehnyt niitä todella laiskasti. Henkisesti en vain jaksa paikallaan oloa ja saman asian tekoa monta kierrosta. Tehdessäni HIIT -treeniä juoksumatolla, minulla oli kuulokkeet korvilla ja musat soi. En kuitenkaan todellisuudessa kuullut yhtään biisiä, keskittymiseni oli vain kellossa ja niissä minuuteissa, jotka menivät todella hitaasti. 

Viikon treenit olivat erilaisia, kuten sanottu, oli voimaharjoittelua, cardiota, kahvakuulaa ja HIIT -treeniä eli hyvinkin monipuolisesti rakennettu treeniohjelma. Treenien tehokkuutta ja raskauttahan voi paljon itse säädellä. Toki jokainen päivä on erilainen. Vaikka treeniohjelma oli valmiiksi annettu, päivän treenejä pystyi vaihtamaan päikseen. Tämä oli mielestäni hyvä, sillä joskus joku ei vain tunnu omassa kehossa hyvältä, ei itseä silloin tule pakottaa. Jonkun treenin pois jättäminenkään ei vaikuta kokonaisuuteen. Itse en halua tehdä kovaa työtä kahdeksan viikkoa ja ajatella sen jälkeen, että ihana kun se on ohi, nyt voin levätä, vaan treenaamisen tulee olla mielekästä. Oma tarkoitukseni Puretreenissä on saada vaihtelevuutta ja haastaa itseäni. En kuitenkaan sure, jos joku treeni jää tekemättä. Olen tätä ennen tehnyt 5-6 treeniä viikossa ja varmasti jatkan kahdeksan viikon jälkeenkin. Kyse ei ole jostain mitä teen kahdeksan viikon aikana vaan mitä teen sen jälkeen.

Puretreenissä ruokavalio on maidoton ja gluteeniton, joten minulle ei viikon aikana tullut juurikaan muutoksia ruokavalioon. Toki maito- ja viljatuotteita käyttävälle ruokavalio voi tuntua rajoittavalle ja haastavalle alkuun. Ruokavalioon kuuluvista ainesosista saa vaikka mitä tehtyä. Kuvissa on esimerkkejä viikkoni aamupaloista, joissa on jokaisessa ruokavalion ohjeistuksen mukaiset ainesosat, proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat.

Ainut muutos on ollut ruuan punnitseminen. Valmennusta varten tulee ostaa elintarvikevaaka. Aluksi ajatus kauhistutti, mietin miten se vaikuttaa minuun, joka olen entinen syömishäiriöinen. Toistaiseksi olen kokenut vaa'asta vain positiivista hyötyä. Olen sen takia pystynyt paremmin kokoamaan ateriani. Nyt olen lisännyt yhden aterian aamupäivään ja illalla ei ole ollut tarvetta ahmimiselle. Ruokavalio ei ole saanut minua näkemään nälkää mutta olen nälkäinen ennen seuraavaa ateriaa ja syön kyllä mielelläni kaikki ruokavalioon kuuluvat ateriat.

Ensimmäinen viikko tuntuu jollain tapaa pyörineen vain töiden ja kuntosalin ympärillä. Muulle ei paljon ole jäänyt aikaa. Aloin miettiä, että mistä se johtuu, vaikken käynyt viikon aikana enempää kuntosalilla kuin yleensäkään. Jouduin kuintenkin käymään uudet treenit läpi, kirjoittamaan niistä muistiinpanoja ja katsomaan liikkeet ohjevideolta. Kuntosalilla piti skannata laitteet ja etsiä käytettävät välineet. Luulen, että ensi viikko on jo helpompi kun tietää mitä tekee.

Olen ensimmäiseen viikkoon todella tyytyväinen. Minusta Puretreeni on hyvin ammattimaisesti ja huolella suunniteltu valmennus. Ennen aloitusta jo annettiin ohjeita joita tulee huomioida tulevaa varten. Tämä auttoi valmistautumaan valmennukseen. Ruokavalio ja treeniohjelma olivat nettisivuilla myös muutama päivä etukäteen. Nettisivut ovat yksinkertaiset ja tyylikkäät. Kaikki ohjelmat on siisteinä pdf -tiedostoina, jotka voit ladata ja tulostaa. Olen iloinen toimivasta nettisivustosta ja sen yleisilmeestä, sillä on suuri merkitys.

Tulen päivittämään kuulumiseni Puretreenistä aina sunnuntaisin kahdeksan viikon ajan! Tästä lisää Puretreenistä https://www.facebook.com/puretreeni/?fref=ts

 

-Iida

 

*yhteistyö

Kommentoi

Kommentointi on sallittu vain kirjautuneille käyttäjille.