Vinkit parempaan itsetuntoon

Koen, että minulla on hyvä itsetunto.Minulla on realistinen kuva itsestäni, tunnistan heikkouteni ja vahvuuteni. Siitä huolimatta itsetuntoni on musertunut, olen ollut itselleni arvoton ja mitätön ja kuvitellut olleeni sitä myös muille. Itsetuntoni on elämäni aikana vaihdellut heikon ja hyvän itsetunnon välillä. Olen vellonut itsesäälissä, kunnes olen saanut itsestäni riittävästi ja päättänyt ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistani. Olen halunnut muuttaa ajatukset sellaisiksi, että ne eivät lisää pahoinvointia, vaan parantavat. Listaan teille sellaisia juttuja, jotka olleet oleellisia omassa elämässäni.

Lue myös aiempi postaukseni itsetunnosta, jossa määrittelen miten se muodostuu ja mitä se oikein tarkoittaa:

Asiaa itsetunnosta

  1. Listaa vahvuutesi. Tee ihan konkreettinen lista omista vahvuuksistasi erityisesti luonteenvahvuuksista. Niitä voi olla muutama tai useampi. Tee lista vaikka kännykkäsi muistiinpanoihin tai omista kokonainen vihko itsentunnon kehittämiseen ja tee lista sinne.

2. Kirjoita ylös heikkoutesi. Tee niille ihan oma lista, jottei ne ole vahvuus -listassa muistuttamassa itsestään. Mieti mikä niistä on sellainen mitä haluat työstää. Mieti onko niissä joku sellainen, jonka voit antaa olla tai joku, jolle et vain voi mitään. Priorisoi heikkoutesi, sillä kaikkea ei voi muuttaa ja kehittää yhtä aikaa. Mieti mistä alotat, mikä on kaikkein oleellisinta oman hyvinvointisi kannalta.

3. Keräile voimalauseita. Minuun puree erilaiset voimalauseet, aforismit ja runot. Etsin voimalauseita somesta ja tallennan puhelimeen omaan kansioonsa. Keräilen myös voimaannuttavia kortteja, joita pidän esillä kotonani. Mikäs sen kivempaa, kuin aamulla herätessä nähdä kortti ”You’re the coolest chick I know” vessan peilissä. Myös unelmakartat ovat minun juttuni. Tykkään kaikista leikkaa-liimaa -jutuista. On ihana kerätä kaikkea kaunista yhteen isoon kartonkiin ja asettaa se sitten jääkaapin oveen.4. Nosta vahvuudet mieleesi. Jokaisella on joskus huono päivä, jolloin yksikin pettymys vapauttaa sisäisen kriitikon ääneen. Silloin on todella tärkeää pysähtyä miettimään missä on hyvä, mitkä on omat vahvuudet, kyvyt, lahjakkuudet ja missä asioissa yleensä onnistuu. Kaiva silloin vahvuus-listasi esiin puhelimen muistiinpanoista!

5. Hakeudu seuraan, jossa sinulla on hyvä olla. Toisin sanoen karsi elämästäsi ihmiset, jotka saavat sinut tuntemaan itsesi vääränlaiseksi ja mitättömäksi, jotka eivät tunnu arvostan sinua. Ja kyllä, se on todella vaikeaa. Mutta ajattele se niin, että kaikki ihmisuhteet ei ole loppuelämäksi. Ihmiset käyvät kylässä ja sitten lähtevät, ovat meillä lainassa tietyn aikaa elämässä ja tietyssä elämäntilanteessa. Tätä asiaa itsekin harjottelen.

6. Pukeudu vaatteisiin, joista sinulle tulee hyvä mieli ja joissa sinulla on hyvä olo. Ja alkaen alusvaatteista! Vaikka voi tuntua kurjalta, että materialla on väliä itsetunnon kannalta, niin tässä kohtaa sillä vain on. Muistan edelleen yhdet treffit, kun menin miehen kanssa katsomaan Oopperatalolle balettia ja minulla oli vartalonmyötäinen lyhyt mekko. En muista treffeistä mitään muuta, kuin sen, että koin oloni todella epävarmaksi ja kiskoin mekkoa alaspäin jatkuvasti. En voinut olla rennosti oma itseni siinä vaatteessa. Vaate pienensi minua, vaikka oikea vaate toimii juuri päinvastoin, se saa tuntemaan itsensä upeaksi, luottaviseksi ja uskomaan omiin kykyihin.

7. Panosta sinulle tärkeisiin juttuihin. On äärimmäisen tärkeää tehdä joka päivä jotain sellaista, joka on itselle tärkeää. Ihan pieniä tärkeitä juttuja ja välillä isompia juttuja. Tai ainakin miettiä, että miten olisi mahdollista tehdä enemmän itselleen tärkeitä asioita ja järjestää niille aikaa. Jos mikään ei ole sinulle tärkeää, niin ala listata asioita, joita haluaisit tehdä elämässäsi. Minulle tärkeää on kirjoittaminen, jolle annan aikaa joka päivä ja toisaalta minulle taas on tärkeää aamukahvi rauhassa ilman kiireen tuntua.

8. Älä vertaile.  Se on tappavaa henkisesti. Mutta teemme sitä silti, joten! Jos vertailet, niin tee se eri tavoin ja älä ainakaan vertaile ihmisiin, joilla menee sillä hetkellä hyvin. Vertaile itseäsi sellaiseen, jolla menee vähän huonosti tai ainakin huonommin kuin sinulla. Vertailu on sinällään turhaa, sillä aina on joku, jolla menee helvetin hyvin somen mukaan. Toisaalta siitä voi oppia itselle tärkeistä arvoista ja se voi motivoida saavuttamaan ne. Mutta muutoin kannattaa vertailun sijaan ymmärtää omat heikkoudet. Ei tarvitse olla paras, jotta on omassa elämässään menestynyt. Menestyjä on sellainen, joka toimii ja tekee puutteistaan huolimatta, eikä jää vellomaan vikoihinsa.

9. Opi muilta. Vähän edelliseenkin viitaten, opi muilta. Mutta ennen kaikkea opi sellaisilta, joita itse arvostat. Opi sellaisilta, joilla on mielestäsi hyvä itsetunto. Kysele heiltä vinkkejä ja tee havaintoja heidän keinoistaan selviytyä kiperistä tilanteista ja huonoista päivistä. Lue ja etsi tietoa. Self-help opuksia löytyy useita!10. Ota vastaan palaute. Kirjoita saamiasi palautteita ja kehuja ylös. Minulla oli jo lapsena vihko, jonne kirjoitin ylös hyviä asioita, joita muut sanoivat minusta. Luin niitä silloin, kun minulla oli paha mieli. Nyt aikuisena minä otan somen välityksellä saamistani palautteista näyttökuvan. Kuville olen luonut oman kansion, josta löydän ne helposti. Luen niitä sitten sieltä, jos tuntuu, että olen maailman surkein.

11. Kiinnitä huomio stressiin. Stressi syö itsetuntoa. Kovan stressin alla kaikki mokaamiset tuntuvat vielä suuremmilta kuin tavallisesti. Kun mieli on kevyt ja elämä hallinnassa, on pettymyksiä ja yllättäviä rasitteita helpompi sietää.

12. Älä vello menneisyydessä, vaan käänne se voimavaraksi. Minulla on todella raskas menneisyys, mutta en piiloudu sen suojiin haasteiden edessä, en sano, että ”mulla menee huonosti, kun mulla on ollut niin rankka lapsuus”. Päästä irti, vapaudu ja ota tämä hetki haltuun. Ota vastuu omasta elämästäsi ja tästä hetkestä. Jos haluat voida paremmin, olla onnellisempi, niin pitää siihen sitoutua.

13. Älä pelkää epäonnistumista. Jatkuva epävarmuus ja epäonnistumisen pelko syövät kyllä itsetuntoa. Ja rajoittaa elämää todella paljon. Jos haaveilee aloittavansa tankotanssin, mutta pelkää epäonnistuvansa, niin rajoittaa omaa elämäänsä ja omien haaveiden toteutumista. Jos haaveilee blogin kirjoittamisesta, mutta pelkää, ettei kukaan lue, niin ei tule koskaan aloittaneeksi. Mikä olisi pahinta mitä voisi käydä? Se, että uskaltaa on jo upeaa, ei se onnistuuko lopulta tavoitteessa. Se on se matka! Voi olla onnellinen ja tyytyväinen itseensä pettymyksistä ja mokailuista huolimatta, ne eivät määritä ihmistä.

14. Puhu kauniisti. Puhu itsellesi kauniisti ja salli itsellesi hyvää. Monesti hyvää ystävää ei kohtele niin huonosti kuin itseään. Joten kohtele itseäsi kuin parasta ystävääsi. Kaunis, kunnioittava ja arvostava puhe ruokkii itseään. Pian ajatukset muuttuvat positiivisemmiksi ja ympäriltä poimii enemmän niitä kauniita juttuja. Ja se kohentaa omaa mielialaa.

15. Arvosta elämää ja pidä sitä ainutkertaisena. Olen kuullut, että kiitollisuus lisää onnellisuutta. Kiitolliset ihmiset ovat onnellisimpia.

-Iida

hyvinvointi mieli ajattelin-tanaan hyva-olo
Kommentit (3)
  1. – Tästä jutusta tuli lukiessa tosi hyvä fiilis!

    1. Kiitos todella paljon!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *