#6: Palautuminen

Täällä taas parin viikon kirjoittelutauon jälkeen. Oon otsikon mukaisesti ottanut aikaa palautumiselle ja karsinut myös hetkellisesti asioita pois, jotta ehdin olla vaan. Ja se lienee keskeisin asia omassa palautumisessani. Palautumisella itse tavoittelen sitä, että kokisin olevani paras mahdollinen minä sekä henkisesti että fyysisesti. Hyväntuulinen ja energinen ja valmis ottamaan vastaan uusia asioita ja haasteita.

Katson palautumista kolmella tasolla: velvollisuudet vs. vapaa-aika, liikunta vs. lepo, temperamentti.

Velvollisuuksiin ja vapaa-aikaan liittyy se, että monta kertaa olen sanonut, ettei ole tyhmä ollut se, joka on määritellyt viikkotyöajaksi 5 päivää ja sen jälkeen 2 lepopäivää. Ja arjessa myös se, että pystyy erottamaan työn ja vapaa-ajan toisistaan ihan päiväkohtaisesti ,on tärkeää. Opintovapaalla ollessa huomaan tässä haasteita, kun en aina osaa rajata ajankäyttöäni järkevästi tai pitää oikeita vapaapäiviä hyvällä omatunnolla. Vuoden alusta otin missiokseni kalenteroida joka viikkoon myös niitä asioita, joita teen ihan vaan koska niitä on kiva tehdä. En kuitenkaan ole halunnut tehdä niistä suorittamista, joten on ihan ok, jos joskus sohvalla makoilu on voittanut aktiivisen kivojen juttujen (kuten kirjojen lukeminen, käsityöt, askartelut) tekemisen.

Liikunnassa ja levossa on kyse tietenkin siitä, ettei liikunta kuormita liikaa vaan treenien välissä ehdin myös palautua. Syksyllä oli ajanjakso, jolloin huomasin, että treenikertoja oli viikossa liikaa (4-5) ja se söi motivaatiota. Oli selvää, että ennen kuin liike loppuu kokonaan, on parempi vähentää ja tehdä vain asioita, jotka tuntuu oikeasti kivalta. Nyt sitä max. 3 treenin viikkotahtia on jatkunut oikeastaan tähän asti, ja pikkuhiljaa saattaisi olla intoa lisätä taas tahtia.

Temperamenttin liittyy se, että olen luonteeltani enemmän introvertti kuin ekstrovertti ja se tuntuu mm. siinä, että sosiaalisten tilanteiden jälkeen olen usein aika väsynyt ja se väsymys poistuu vain itsekseen olemalla. Hiljaisuus ja omat ajatukset tai jopa se, että ei tartte miettiä mitään. Parasta vastapainoa.

Nukkuminen taitaa olla se tärkein palautumiseen liittyvä juttu. Olen nyt joulukuusta asti seuraillut Ouralla omaa unta ja on mielenkiintoista huomata millaiset asiat vaikuttavat oman unen laatuun parantavasti, mitkä heikentävästi. Joku joskus sanoi, että lähtökohtaisesti jokaisen päivän aikana tehdyn valinnan voisi ajatella niin, että sen kautta valmistautuu nukkumaan hyvin. Erityisesti pidän tuota ohjetta hyvänä silloin kun on selkeää tarvetta paremmille unille ja stressin vähentämiselle. Palautuminen ei minulle tarkoita sitä, että makaan sohvalla koko päivän, vaikka viime aikoina sekin on ollut ihan kivaa ja sitä on tehty paljon. Rauhallinen liikunta, venyttely, kehon liikkuvuuden parantelu, kävely, ja hyvä ruoka edistää sitä, että seuraavana päivänä on enemmän virtaa ja voimia tehdä raskaampiakin suorituksia. Mutta vielä olisi parannettavaa. Esimerkiksi aika, jonka vietän erilaisten näyttöjen äärellä on aika suuri, ja siihen voisi hyvinkin kiinnittää huomiota.

Outi

Kommentit (2)
  1. Samoja juttuja oon miettinyt viimeisen viikon, kun yhtäkkiä monet pienet (ja kivatkin) asiat alkoivat tuntua ylitsepääsemättömän hankalilta, väsytti koko ajan ja oli alakuloinen fiilis. Tajusin, että oon vaan tehnyt taas ihan liikaa, painanut lepäämättä yöunia lukuunottamatta tukka putkella pari viikkoa. Palautuminen ja sohvalla makoilu hyvällä omalla tunnolla on tosi tärkeä juttu! Peukku sille.

    1. Kiitos kommentista! Tunnistan tuon fiiliksen, kun ei oikein mitään kivojakaan juttuja meinaa jaksaa tehdä. Sillon on kyllä syytä painaa jarruja isosti ja ns. pysähtyä odottamaan, että jaksaa taas tehdä mitään. 🙂

      Tää palautumisteema on kyllä niin monitahoinen juttu ja aika henkilökohtainen myös. Mitä kukakin missäkin elämäntilanteessa tarvitsee purkaakseen kuormitusta ja voidakseen hyvin voi olla tosi eri asioita. Jo ihan vaan yhdellä ihmisellä voi vuosien, vuodenaikojen ja tilanteiden myötä vaihdella se, mikä on milloinkin paras tapa palautua tai maadoittua tai nollata tai mitä sanaa nyt milloinkin tästä käyttää. Mut ehkä jotain universaalejakin yleistettävissä olevia seikkoja löytyy. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *