Tavoitteeni Koronan aikana: Pudottaa 5 kg

Päätin asettaa itselleni otsikon mukaisen tavoitteen. Ajattelen, että ajankohta voisi olla nyt hyvä, kun aikaa liikkumiselle ja ruoanlaitolle on tavallista enemmän ja samoin keväiset ilmat toimivat itselläni kannustimena. En ole ikinä ollut ylipainoinen, enkä edes suosituspainon ylärajoilla, joten mitään varsinaista pakotetta minulla ei ole laihduttaa. Pituutta minulla on 166 cm ja painoa on nyt viimeisen vuoden ajan ollut yli 60 kg. Tällä hetkellä se pyörii 63-64 kg välissä. En ole koskaan ollut kuitenkaan näin painava ja koen, että olo oli huomattavasti kevyempi ja virkeämpi alle 60 kg painoisena, joten siksi asetin tuon -5 kg tavoitteen. Ihannepainoni oman kokemukseni mukaan siis on sellainen 57-59 kg. Haluaisin olla solakammassa kunnossa ja saada erityisesti tukilihaksia kehitettyä, koska teen istumatyötä. Oikeastaan en siis tavoittele painon pudottamista, vaan palauttamista entiseen ja opettelemalla sellaisille elämäntavoille, että se pysyisi. Olen aina harrastanut enemmän tai vähemmän ja vaihtelevasti liikuntaa, eli ihan nollasta ei missään nimessä lähdetä. En aijo alkaa millekkään kausidieetille tai liittyä edes salille (tosin nythän ne ei ole aukikaan), vaan tehdä pieniä muutoksia jotta tuo tavoite toteutuu ja pysyy. Minulla kertyy rasvaa aika tasaisesti joka paikkaan, mutta jos jotku ongelmalliset alueet pitää mainita niin jenkkakahvat ja reidet. Housut saattaa kiristää, vaikka mitään pömppöä minulla ei ole (eikä toivottavasti ikinä tule). En ole siis hakemassa mitään bikinikuntoa tai fitness lookkia, en välitä keikistellä vähissä vaatteissa ja lihaksikkaat vartalot (varsinkaan naisilla) eivät ole ihanteena.

Koirani Lacu heti alkoi heti ladata akkuja tulevia lenkkejä varten.

Olen nyt viimeisen pari viikkoa kärsinyt hirveistä maha- sekä selkäkivuista ja joutunut syömään niiden takia tosi voimakkaitakin kipulääkkeitä. En ole töiden jälkeen jaksanut tehdä juurikaan kuin keveitä kävelylenkkejä ja niidenkin päälle pitänyt ottaa lähes poikkeuksetta päikkärit. Näiden ongelmiin löytyi onneksi syy ja niiden pitäisi olla nyt historiaa. Rauhallisesti toki silti pitää aloittaa, ettei homma tyssää heti alkuunsa. Kuten viime postauksessa totesin, ajattelin aloittaa myös juoksemisen uudelleen 🙂 Piiitkästä aikaa käynnistin vanhan harrastuksen eli Pokemon go -pelin. Ajattelin lisätä hyötyliikuntaa kuten pyöräilyn tai juoksun kauppareissuilla. Meillä on myös Ring Fit Adventure -peli Nintendo Switchiin, jota voitaisiin aktivoitua pelaamaan koko kööri. Näiden lisäksi pyrin tekemään vähintään kolme kertaa viikossa kotijumpan (jossa keskityn erityisesti keskivartalon lihaksiin) ja työaikana venyttelyn/taukojumpan. Kuulostaapas hyvältä kun ne on tässä ylhäällä, vaikka toteutus on vasta alkamassa 😀 Voi olla, että tulen nuo tavoitteet kiroamaan vielä alimpaan helvettiin jossain kohtaa tai sitten jos tuloksia ei näillä synny, joudun ottamaan radikaalimmat otteet käyttöön.

Ruokavalion suhteen en ajatellut tehdä suuria muutoksia, koska olen mielestäni aina syönyt ok terveellisesti. En syö tehotuotettua lihaa enkä ole juurikaan makealle perso. Roskaruokaa tai eineksiä meillä ei syödä usein, mutta ei olla mitään totaalikieltäytyjiä. Itse tykkään esimerkiksi valmiista juureslisäkkeistä ja kasvisjauhiksista yms. Roskaruokaa kuitenkin aijon vähentää ja tilata nekin vähät annokset lisäkesalaatilla (ranskisten sijaan) tai vähillä kastikkeilla. Hiilareita pyrin vähentämään. Tykkäisin syödä kaurapuuron aamuisin, mutta minusta tuntuu, että saan juosta jatkuvasti vessassa sen jälkeen. Tilasin nyt meille sellaisen oikean ja hyvän blenderin, jotta voisi välillä tehdä smoothieta ja tuorepuuroja. Paheitani on ehdottomasti juustot, suolakeksit, leikkeleet ja viini, sellaiset naposteltavat herkut mitä on helppo ottaa vaikka telkkarin ääreen mutusteltavaksi. Tähän ratkaisuna voisi olla, että muutan ne terveellisemmiksi vaihtoehdoiksi, eli hedelmiä, smoothieta ja vaikka ruisleipää keveillä täytteillä. Muutenkin vähentää telkkarin katsomista, se on nyt lähtenyt lapasesta.

Suurinpina haasteina koen ainakin nyt sen, että osaisin laittaa enemmän kotihommia myös puoliskon vastuulle, jolloinka jäisi aikaa vaikka siihen urheiluun. Monesti töiden jälkeen alan heti tekemään ruokaa tai siivoamaan, ja lopulta jaksan koiran kanssa käydä vain sen kävelylenkin, kun se ”savotta” on ohi. Ollaan nyt kyllä yritetty opettaa tytärpuolelle, että lämminruoka syödään pöydän ääressä vaikka taistelun kautta ja ilman mööpeleitä. Sitten voi loppupäivän elellä hedelmiä tai leipää syöden, mutta lämmin ruoka syödään loppuun ennen niitä. Voin sanoa, että on aika hermoja raastavaa ja aikaa vievää, mutta toivottavasti oppi menee ajan kanssa perille.(Meillähän mies ja tytärpuoleni eläisi pelkällä leivällä, mehulla ja hedelmillä ja toki myös muilla hiilari/sokeriherkuilla jos niitä olisi tyrkyllä.) Salaattia kumpikaan ei oikeastaan syö, ellei se ole jotain majoneesipohjaista, tai melonia tms. ”ruokaisaa salaatia”. Painon kanssa ei kumpaisellakaan ole onneksi ongelmia, mutta kyllä nuo piilosokerit aiheuttaa tunnetusti paljon muitakin terveysriskejä ja hammasongelmia. Tosi mielelläni siis kokkailen ja siivoan, mutta välillä tuntuu että se on yhtä tyhjän kanssa, kun muu väki syö ja sotkee milloin mitäkin ja missäkin, eikä osallistu siivoamiseen. Ärsyttää myös ”marmattaa” tuosta mehujen juonnista, mutta sitä tulen jatkamaan tasan ja tarkkaan niin pitkään, että Mehukatit (ja muut sokerilitkut) katoaa meidän taloudesta pysyvästi kaapista, eikä uusia tule (kuin korkeintaan smoothien ainesosiksi). 😀 😀

Tästä se lähtee!

Mikä sitten on Koronan aikana -aika? 😀  Ajattelisin nyt aluksi toukokuun loppuun ja siitä jatkona niin, ettei paino ainakaan enää nousisi 60 kg yläpuolelle.  Tässä on nyt tasan kaksi kuukautta aikaa, kun tänään tätä kirjoittaessani on 1.4. Tänne minun on hyvä raportoida, miten tämä laihdutusprojekti lähtee liikkeelle ja onko tuo tavoite liian hurja kuitenkin näin lyhyelle ajalle. Mitään suoria ennen ja -jälkeen kuvia en tule tänne laittamaan, mutta jonkinlaista treenipäiväkirjaa kuvineen kyllä. Kohta siis koiran kanssa lenkille ja bongailemaan pokemoneja (tänään syödään eilen tehtyjä ruokia) 🙂

Laittelin muuten auton myyntiin! Eli jos kiinnostaa vähä päästöinen ja taloudellinen auto niin tästä hyvä kippona alle!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *