Järvikala on erinomaista (ja ekologista) arkiruokaa

Kaupallinen yhteistyö: Apetit

Aina sitä unelmoi, että söisi arjessaan tarpeeksi kalaa, tyyliin kahdesta kolmeen kertaa viikossa, mutta usein ajatus on jäänyt unelmien tasolle. Tänä keväänä muutokset tuulet ovat kuitenkin pyyhältäneet keittiömme yli ja olemme ottaneet kaksi uutta ja aivan järjettömän kätevää kalatuotetta arkiruokakavalkadiimme:

Apetit Särkisen Järvikalapyörykät ja Apetit Kotimainen Järvikalapihvit!

Nämä ovat käytännössä katsoen korvanneet kalapuikot (ja niitähän on kyllä tullut tässä viime vuosina vedettyä aika huolella). Tähän on kolme syytä:

1. Nämä on niin helppo ja nopea valmistaa.

2. Ne maistuvat hyvältä.

3. Ja tämä on lempparisyyni, josta koen omahyväisyyden hyrskäystä: suomalaisen järvikalan syöminen on ympäristön kannalta erinomainen valinta.

Apetitin järvikalapihvien pääainesosa on suomalainen särki (sen nimi on rutilus rutilus!), lisäksi ne sisältävät suomalaista ahventa. Molemmat ovat WWF:n kalaoppaan mukaan oikein suositeltavia syötäviä. Okei, on sanottava, että olisi myös unelmallista olla ihminen, joka miettii kalan alkuperää enemmän arjessaan. Sen verran olen jaksanut asiaa pohtia, että on tapana ostaa MSC-hyväksyttyä kalaa, eli sellaista jolla on vastuullisen pyynnin sertifikaatti.

Nämä järvikalatuotteet menevät kuitenkin siinä mielessä seuraavalle tasolle ympäristöystävällisyydessä, että hoitokalastamalla tällaisia pikkukaloja järvistä parannetaan samalla vesistön ekologista laatua. Kuten WWF:n kalaopas sanoo, särkikaloja kannattaa suosia ruokakalana ekologisista syistä: ne ovat lähiruokaa, ja ylisuuret särkikalakannat voivat lisätä rehevöitymistä. Noissa pyöryköissä on jonkun verran Koillis-Attlanttin seitiä, mutta sekin on MCS-hyväksyttyä.

Pyörykät eivät ole kovin vahvan makuisia, ja ainakin Alppunen tykkää niistä kovasti. Sopivat hyvin vaikkapa perunamuusin kanssa, mutta menevät myös ihan perus ranskalaisten kanssa. Jos jaksaa tai ehtii yhtään enemmän hifistellä, niin Apetitin sivulla on hyviä reseptejä näille, kuten kasviswokkia tai uunijuuressalaattia.

Itse rakastan perunamuusia, ja Raisa on istuttanut minuun aatoksen siitä, että lapinpuikulat ovat parhaita muusiperunoita. Toinen aidosti hyvä ja laiskan ihmisen vaihtoehto on käyttää Apetitin valmista perunamuusia, joka syntyy mikrossa 7 minuutissa.

Toinen ruoka, mitä syömme arjessa aika usein, on hampurilaiset. Yleensä vedetään ruisleivällä, mutta helatorstaina tehtiin näitä äidin luona ihan tuollaisiin hampurilaissämpylöihin, kun oli vähän juhlavampi ateria.

Kesällä näitä Järvikalapihvejä voi laittaa grillissä, mutta nyt laitettiin uunissa. Kalapihveistä saa hyvin proteiinia ja omega3- rasvahappoja, ja niissä on kiva pehmeä koostumus, joka sopii hyvin hamppareihin. Myös nämä uppoavat hyvin 3-vuotiaaseen. Instassa tästä kyseltiin jo, niin Järvikalapihvit ovat gluteiinittomia ja laktoosittomia, pyörykät taas ovat laktoosittomia, gluteiinittomia ja kananmunattomia.

Sekä pyörykät että pihvit ovat myös aika edullista pakastealtaan antia, ja minulla on tapana pitää näitä pakkasessa varastossa aina muutama paketillinen kerrallaan.

Loppuun vielä simppelit reseptit noista arkiruoistamme, joskin veikkaan että nämä ovat niin helppoja tehdä, ettei tässä kyllä hirveästi ihminen reseptiä kaipaa. (Olen vain niin fiksoutunut tuohon wordpressin reseptityökaluun, että haluan käyttää sitä aina kun voin.)

Järvikala-hampurilaiset

Ainekset (4 annosta)

1 paketillinen
järvikalapihvejä (jäisinä pakastimesta)
remoulade-kastiketta (valmiskastike jees)
2
tomaattia
4 viipaletta
juustoa
4
hampurilaissämpylää (myös ruisleipä toimii)
20 min
{
AKTIIVINEN 20 min
PASSIIVINEN 0 min

Tee näin:

Laita paistinpannuun rasvaa ja kuumenna miedolla lämmöllä 5–8 minuuttia molemmin puolin tai uunissa 225 asteesssa 15 minuuttia.

Valmista täytteet: viipaloi tomaatit, paahda leivät, revi salaatit

Kokoa purilaiset ja nauti!

Ainekset

Perunamuusi ja Järvikalapyörykät

Ainekset (3 annosta)

7
muusiperunaa (lapinpuikula on paras!)
loraus
kauramaitoa (tavan maitokin käy)
könttäle
voita (mitä enemmän, sen parempaa!)
1 paketillinen
särkikalapyöryköitä (suoraan pakkasesta)
muutama lusikallinen
puolukkahilloa
30 min
{
AKTIIVINEN 30 min
PASSIIVINEN 0 min

Tee näin:

Laita vesi kiehumaan kattilaan ja kuori sillä aikaa perunat. Jos sinulla on kiire, pilko perunat ennen keitinveteen heittämistä. Keitä noin 20 minuuttia.

Valmista sillä aikaa pyörykät:

Paistinpannulla: Laita tilkka öljyä pannulle ja paista miedolla lämmöllä n. 10 min.

Uunissa: 200 asteessa noin 12 minuuttia

Mikrossa: (800 W): 90 s/5 pyörykkää

Kun perunat ovat kiehuneet kypsiksi, kaada suurin osa keitinvedestä pois, heitä tilalla loraus maitoa ja könttäle voita ja survo menemään.

 

Kommentit (7)
  1. Meidänkin perhe on löytänyt nämä tuotteet ja sen myötä kalan syönti on lisääntynyt huomattavasti. Helppoa ja hyvän makuista ja kirsikkana kakun päällä vielä tämä ympäristöystävällisyyden aiheuttama hyvän mielen hyrskäys! 🙂 Tuotteet on myös harvinaisen fiksusti pakattu, ei mitään turhia muoveja tmv. ylimääräistä.

    1. Kyllä! Näiden käytöstä tulee yksiselitteisen omahyväiselle tuulelle. 🙂

      Mun on nimittäin ollut tosi vaikea saada lasta syömään kalaa, ja kun se ei halua syödä sitä, niin minäkään en sitä jaksa laittaa. Ja sitten minäkään en syö, ja SAATANALLINEN KIERRE on valmis.

  2. Moi ja kiitos erinomaisesta blogista! Tuntuupa hölmöltä tulla tänne pätemään kun lähes joka blogipostauksesi jälkeen myhäilen tyytyväisenä ja nyökkäilen hyväksyvästi (luonnollisesti jättämättä siitä minkäänlaista kommenttia), mutta se sana on gluteeni, ei gluteiini.
    Kiitos ja mukavaa kevään jatkoa!

    1. Ah, kiitos pätemisestä, nyt voin alkaa puhua ns oikeilla termeillä! 😀 Olisi luullut että ihminen olisi oppinut tämän sanan jo näin kypsään ikään mennessä, mutta ei!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *