Kuljetuspalvelut ovat jääneet 1600-luvulle

Juliaihminen

Olen vihdoin ymmärtänyt, mistä tässä oikein kiikastaa. Joukossamme elää nimittäin yksi ammattiryhmä, joka harhaisesti luulee viettävänsä aikaansa myöhäiskeskiajalla, tarkemmin sanottuna 1600-luvulla. Tämä ammattiryhmä on kuljetuspalvelun työntekijät.

Kaikki käy yksi yhteen: Postilaitos perustettiin Suomeen vuonna 1638. Postimuseon mukaan tuolloin postin kuljetus perustui postitalonpoikajärjestelmään, jossa postia kuljetettiin talosta taloon aluksi jalan ja myöhemin ratsain. Siitä, koska posti sitten saapui perille, ei ollut tietenkään mitään takeita, vaan ajatus oli, että kyllä sitä on joku sitten vastaanottamassa kiitollisna.

Kun postiratsu kylään saapui, niin sitä mentiin suurella jouolla ja kunnioituksella vastaan!

No, tämän kevään kokemukseni erinäisistä tavaran kuljetuksista vastaa hyvin tätä kokemusta. Vaikka ihmiskunta on luonut monenlaisia järjestelmiä (kuten kalenterin, johon voi merkitä päivämäärän ja kertoa, milloin ajatteli tulla tuomaan lähetyksen sekä puhelimen, jolla voi soittaa ja kertoa jopa tarkemman kellonajan lähetyksen saapumiselle), eivät nämä tällaiset modernit järjestelmät ole vielä ilmeisestikään saavuttaneet tavarankuljetusyrityksiä.

Olen tänä keväänä tehnyt sekä keittiöremonttia sijoituskämpällämme että kalustanut lastenhuoneen uudestaan, ja on ollut aivan jumalattoman vaikeaa saada oikeita tavaroita toimitettua perille.

Vaikuttaa siltä, että tavarantoimittajat uskovat ihmisten istuvan kotonaan odottamassa saapuvaa lähetystä siitä sekunnista saakka, kun tämä on sen tilannut. Kuka muka olisi päivisin esimerkiksi töissä tai muissa riennoissa? Jos tavaraa on tulossa, niin sitä sitten varrotaan. Välillä tavarantoimittaja voi vähän kujeila ja sanoa, että "tulen tänään kello 08 - 16 aikoihin" ja sitten soittaa kello 19 ja sanoa, että "täällä sitä nyt ollaan, missä olet?!" Sitten ollaan järkytyksestä kalpeina, kun pinnallinen lortto on lähtenyt kylille ja jättänyt tavaran odottelun sikseen (tehtyään ensin kotona etätyöpäivän ja odotellessaan toimitusta kuin kuuta nousevaa). Sama pikku pila voidaan sitten toistaa seuraavana päivänä.

Tällaista ei ole tapahunut kerran tai kaksi, vaan aivan järjestäen. Tästä syystä haluaisinkin toivottaa tavarantoimittajayritykset tänne modernille 2000-luvulle! Samalla haluan muistuttaa, että on olemassa sellainen koodisto kuin puhekieli, ja siinä on sellaisia sääntöjä, että jos sanoo tulevansa kello 14 - 16 välillä, niin sitten voi yllättää ihmisen iloisesti, ja tulla ihan oikeasti tällä välillä. Tai ainakin ilmoittaa, mikäli ei sittenkään aio tulla.

Mukavaa kesää kaikille tavarantoimittajille toivottaa Katkera kanttura!

 

 

Ps. Vaikka tavaraa oli vaikea saada esimerkiksi Alpun huoneeseen, niin sitten kun se vihdoin saapui perille, niin olen ollut ikionnellinen lopputulokseen

 

FACEBOOK // INSTAGRAM // BLOGLOVIN

 

Kommentit

Milaaa (Ei varmistettu)

Aamen! Opiskelija-aikoina jätin kerran luennon ja muut menot väliin, koska jäin odottamaan todella painavan lähetyksen kotiinkuljetusta, että varmasti olisin paikalla. En olisi mitenkään saanut sitä autottomana haettua yksin Postista.

No, refreshailen 10min välein sitä Postin paketin seurantasivua kun KAPPAS yhtäkkiä sivulle tärähtää status "pakettia yritetty toimittaa, vastaanottajaa ei tavoitettu". Ei voi olla totta!! Nappaan puhelimen käteen ja soitan Postin asiakaspalveluun. Ärsyttävän jonotuksen jälkeen puhelimeen vastaa todella elämäänsä kyllästynyt tyyppi, jonka sanoma on suurinpiirtein "voivoi, jos teillä on kerrostalon alaovi lukossa niin kuljettaja ei ole päässyt soittamaan ovikelloanne ja voitte ostaa uuden yrityksen hintaan 32euroa". Mitenkäs ne muut postinkuljettajat pääsee ovelleni asti? Tai ei tullut mieleen soittaa? Käsittämättömän huonoa palvelua.

Juliaihminen
Juliaihminen

Tämä on ihmetyttänyt: teillä on mun numero, osaatte tekstata, osaatte soittaa. Miksi ei voi kommunikoida? Joku konsultti sinne pitäisi viedä saarnaamaan kommunikaation tärkeydestä.

On tosin ollut muutamia hyväkin kokemuksia, joissa soitetaan tuntia ennen ja sitten vielä viittä minuuttia ennen, niin se on jeesannut tosi paljon.

Pettynyt kuljetus”palveluihin” (Ei varmistettu)

Joo, vaikka maksaa erikseen Postin kotiinkuljetuksesta, ne eivät edes yritä tuoda pakettia kotiin, jos rapussa on ovikoodi. (Vaikka koodi on annettu etukäteen ja puhelinnumero on tiedossa) + istuisi päivystämässä ulko-ovella koko päivän. Automaattisesti tulee tuo ilmoitus, että on yritetty ”mukamas” tavoitella. Täähän on ihan silkkaa kusetusta. Ja aivan sama soittaa asiakaspalveluun. Eivät vastaa mistään ja ”kaikki”on niin ”hankalaa”. Paitsi rahastaminen, grrrrh.

villeyykoo (Ei varmistettu) http://www.villeyk.net

Minulle on useaankin kertaan tarjottu selitystä, että "kuriireillamme ei ole puhelinta." Uskoo ken tahtoo.

Anna Vihervaarasta

Niin samaa mieltä! Mikä parasta, Posti on huonontanut toimitusaikojaan. Ennen tavaroita toimitettiin sentään kotiin parin tunnin haarukalla, nyt pitää valita päivä- tai iltatoimitus. Oikeasti, kuka istuu kotona kello 17-21??? Kerran vielä tilasin TÖIHIN paketin just tästä syystä, koska siellähän nyt on joku koko päivän respassa, ja se yritettiin toimittaa klo 17-21. Ihan kiva, mutta tämä talo menee kiinni klo 16.30. Sori avautuminen, tämä aihe herättää mussa tunteita. 

Juliaihminen
Juliaihminen

Olen ollut ihan super käärmeissäni myös siitä, että posti on lyhentänyt lähetysten pitämisaikoja seitsemään päivään, ja joissakin tapauksissa neljääntoista. Multa on jäänyt todella paljon lähetyksiä hakematta, kun en ole vain kerennyt meidän ”lähipostiin” ajallaan. Lähiposti on äärimmäisen hankalassa paikassa Sturenkadulla, josta ei mene juuri mitään julkisia kulkuvälineitä. Ärsyttää!

paulahelena
ALUAP

Omaa oletustomituspaikkaa saa muuten vaihtaa! Mä vaihdoin westendissä asuessa tapiolaan ku siellä tuli liikuttua huomattavasti enemmän kuin haukilahden huoltoasemalla. Nyt oon vaihtanu postista pakettiautomaattiin nii ei tarvi jonottaa (jos paketti mahtuu sinne).

Juliaihminen
Juliaihminen

Haa! Tämä on hyvä neuvo. Voisin vaihtaa, en ollut tajunnutkaan.

N00b (Ei varmistettu)

Miten oletustoimituspaikan voi vaihtaa? Minäkin hakisin paljon mieluummin pakettiautomaatista!

paulahelena
ALUAP

Mä oon vaihtanu must ihan postin nettisivuilta ja sit posti-sovelluksesta.

Kaa (Ei varmistettu)

Meidän taloyhtiöön hommattiin smartpost, ai että mä rakastan sitä! Paketit tulee siis suoraan oman taloyhtiön pakettiautomaattiin ja sieltä voi lähettääkin paketteja. Tosin ei ehkä ihan ekologisin jakelutapa, mutta autottomana on ihanaa, kun ei tarvitse roudailla paketteja Postista ruuhkabussilla kotiin.

Taru__ (Ei varmistettu)

Se on tosiaan hyvä, että postin toimituspaikan voi valita. Mulla läheinen K-market on aukiolojen perusteella parempi kuin lähin Postin oma toimipiste, joka todellisuudessa olis se "lähiposti". Valitsin kuitenkin myös l'ähellä olevan SmartPostin pakettiautomaatin toimituspisteeksi. Ainoa huono puoli on se, ettei se piste muutu automaattisesti muuttaessa. Muutin tilapäisesti toiselle paikkakunnalle ja Postin muistutussähköpostiviesti toimituspisteestä jäi jotenkin lukematta. Tilaamani paketti oli sitten toimitettu sinne valitsemaan automaattiin. :D Onneksi oli vakituiselle asuinpaikkakunnalle silloin muuta asiaa. Oon ihan onnellinen, ettei oo tarvinnu tilata mitä sillasta, mitä tartteis odotella kotona.

CougarWoman
CougarWoman

Kaverin puolesta kertoilen, että kyseessä on globaali ilmiö. Ulkosuomalainen kaveri oli kerran tilannut Suomen passin kirjattuna kirjeenä, se oli jätetty silleen suvereenisti ihan vaan postilaatikkoon. Toisen kerran sama kaveri oli tilannut erittäin voimakkaan ilmakiväärin (rottaongelman viimeiseksi ratkaisuksi), se oli jätetty etuovelle - harmi kun naapurin nassikat eivät ehtineet napata sitä leikkeihinsä. Kolmannen kerran kuljettaja oli heittäytynyt luovaksi ja vienyt paketin ulkovajaan, johon päästäkseen täytyy mennä aidatusta portista; portti on siinä siksi, että sen takana lymyilee yleensä 60+ kiloa erittäin reviiritietoista koiraa (joka sattui justiinsa tällä kerralla olemaan sisällä koska sillä oli vähän dog-flu, joten kuljettajasta jäi muutakin kuin saappaat). 

Mutta kaverilta kuullun perusteella toimitushalu on ainakin aina tapissa hänen asuinalueellaan.

Pääkaupungissa sen sijaan kuuleman mukaan jättävät jopa ei-niinkään passiivis-aggressiivisia lappuja: "Jos et aio olla kotona, älä tilaa mitään". 

Riikka1234 (Ei varmistettu)

Aamen myös. Minä tilasin alkukesästä pojan toiveesta hänelle pari teepparia verkkokaupasta ja olisin niin mieluusti halunnut toimituksen lähipostiin, josta ne voi hakea kun se itselle sopii. Tällainen toiminta ei vaan kuulunut (ison urheilumerkin) verkkokaupan valikoimiin vaan ilmeisesti he pitivät hyvänä asiakaspalveluna, että kama toimitetaan perille asti. Sain valita jopa kolmesta päivästä ja jokaisena päivänä oli valittavana neljän tunnin ajanjakso, jona pakettia tulisi sitten kotona odotella tai vaihtoehtoisesti hakea itse jostain terminaalista. Oli eka ja vika kerta kun tilaan samaisesta paikasta ja pojalle ilmoitus, että ihan kaupasta on löydyttävä jatkossa vaatteet.

ssssonja (Ei varmistettu)

Mä en enää juuri tuon takia jaksa tilailla netistä kun ihan pakolliset isot tavarat joita en saa ilman autoa tai jos on joku ihan superhyvä diili jonka takia säätäminen kannattaa...Yritän ostaa kaupasta sen mitä tarviin niin saa heti mukaan!

Ihan perus joku kenkätilauskin jonka menin tekemään otti niin aivoon. Tilasin sen lähikaupan pakettiautomaattiin joka oli sitten ollut täynnä. Sen sijaan että se menisi seuraavaksi lähimpään pakettiautomaattin joita on kilometrin säteellä about 10 Alepassa niin se menikin jonkun postinumeroalueen mukaan määriteltyyn postin konttoriin jossa aukioloajat luonnollisesti ovat paljon huonommat kun kaupoissa ja johon oli meiltä matkaa yli 2km sellaiseen suuntaan johon ei bussi kulje eikä ole koskaan mitään asiaa. Toinen posti on ehkä 100m kauempana johon pääsee 7 minsassa bussilla mutta kun se "lähiposti" on maantieteellisesti lähempänä. Tämä oli talvella jolloin en edes viitsi pyöräillä, niin menihän siihen kenkien hakemiseen sitten semmonen vajaa tunti kävellen loskassa duunin jälkeen. Ymmärrän kyllä ettei ne siellä tiedä mihin meiltä menee bussit tai onko mulla autoa käytössä, mut olihan tuo nyt ärsyttävää ja so not worth it kun oisin voinu vaan ostaa ne kengät kaupasta. :D

Oisi kiva että voisi määritellä vaikka kolme noutopaikkaa siltä varalta että se ensisijainen on täynnä tai että automaattisesti menisi seuraavaksi lähimpään pakettiautomaattiin.

annepa (Ei varmistettu)

No entäs kodinkonekuljetukset? Ostat jääkaapin kodinkonekaupasta ja sille kuljetuksen. Kuljettaja jättää sen rappukäytävään katutasoon, koska "ei jaksa kävellä portaita". Itsehän satut asumaan esim. 3. kerroksessa. Minulle ei ole käynyt näin, mutta tuttavalleni on. Hänelle oli siellä katutason kerroksessa tyrkätty käteen lappu kuitattavaksi, sillä kuittauksella ois pitäny todentaa, että kuljetus toimitettu, tavara vastaanotettu. Ei mennyt läpi, nimmaria ei kirjoitettu, ennen kuin jääkaappi oli paikallaan keittiössä. Eivät olleet kuljetusihmiset tykänneet tällaisesta niuhottamisesta.

Torey
Näissä neliöissä

Siinä on vaan sellainenkin hassu juttu, että sisäänkanto ei kuulu aina hintaan! Rappusten raahaaminen vie aikaa ja jos kuski ei oo tuntiautoilija niin sitä ei helvettiäkään kiinnosta se jääkaappi, vaan sen täytyy ehtiä vaan viedä perille tietty määrä jotta saa rahansa.

Torey
Näissä neliöissä

Ja lisäyksenä, että joillain firmoilla muistaakseni on ihan se käytäntö, että jos heidän papereissa ei lue, että sisäänkanto, niin ne ei tosiaankaan kanna sitä sisään, koska sinä et ole moisesta maksanut. :)

Juliaihminen
Juliaihminen

Tällaisessakin tilanteessa pitäisi firman kommunikoida etukäteen ihan selvästi, että ei sitten kanneta kotiin asti. Kotiinkuljetus kuitenkin sanana viittaa vahvasti siihen, että tavata tulisi kotiin saakka. Itse kyllä voin maksaa siitä, että tavata kannetaan neljänteen kerrokseen, mutta sitä palvelua pitäisi ensin myydä minulle. Eli tällaisissa tilanteissa jätetään ihminen kyllä aikaan paskaan rakoon, jos ihminen on esim yksin ottamassa sohvaa vastaan.

Torey
Näissä neliöissä

Ja sit kun näissäkin on se, että kuljetusfirma on välikädessä. Elikkä saattavat saada vajaavaista tietoa ja ei ole papereihin merkattu, että kotiin sisälle vienti, ja sitten homma ei toimi. Moni muukin asia saattaa puuttua. Eli tilauspaikasta luvataan jotain mikä unohdetaan infota sille kuljetuspalvelulle. Mistä kärsii sit kaikki. Oiskin hienoa jos joka firmalla ois oma kuljetus. Eikä niin et firmasta A se menee kuljetukseen jossa se käy ehkä pisteet B, C ja D, ennenkuin päätyy asiakkaan luo osoitteeseen E. :D

Miiru_ (Ei varmistettu)

Samaistun, miten voi paketin toimittaminen olla niin hemmetin vaikeaa?
Oma taktiikkani on välillä jättää ihan ulko-oveen lappu, että jättäkää se paketti vaan tähän rappuun, kun on tullut niitä "tulemme huomenna uudestaan" -lappusia. Varsinkin UPS:n toimipisteet oli yhdessä vaiheessa vähän kiven alla, ettei kyl tehnyt mieli lähteä sieltä hakemaan toimitusta.
Hauska kokemus oli Hollannissa kun olin siellä vaihdossa, niin tilaamani paketti oli viety naapuriin. Omaan postiluukkuun oli vain tullut ilmoitus, että "hei jätettiin sun paketti tälle naapurille". Tää oli tosi hauska ja miellyttävä kokemus! Suomeen voisi tulla sama käytäntö, niin ihmiset vois kätsysti tutustuu samalla naapureihinsa.

Katje (Ei varmistettu)

Joo voin vahvistaa taman, naapureille jatetaan paketteja jos ei olla kotona tai otamme vastaan naapurin paketin, katevaa! :)

Ajatusleikki

Argh! Tulee mieleen parikin kertaa kun on pinna kiristynyt näiden kuljetusten kanssa! Oltiin just muutettu ja tilattu uusi sänky tänne. Ilmoitettiin kuljetusajankohdaksi 16-20, koska sai kahdesta vaihtoehdosta valita ja todettiin, että näin ei tarvisi kummankaan sumplia töitään/opiskelujaan. No, tulin sitten sattumalta yön aikana kipeäksi ja päätin jäädä kotiin. Sängyn kuljettaja pimpotteli KAHDELTA. Sanoin hänelle, että olet vähän aikaisessa, kun sovittiin se ilta-aika, että joku varmasti olisi kotona. Arvaa mitä jäbä vastasi? "No menenkö mä nyt pois?" No et mene, vaan jätät sen sängyn tähän ja kiitä onneasi että satuin olemaan kotona. Sänky oli muuten kaiken lisäksi rikkoutunut kuljetuksessa.

Taas oltiin sänkykaupoilla, lapsille kerrossänky hommattiin. Se meni aivan käteen. Ensin tarjouksiin hakemaan se heidän kuljetuspisteestään, kun oltiin lähdössä reissuun. No olivat pakanneet sen väärään rekkaan, joka menee jonnekin aivan muualle! Sattuuhan näitä, mutta tuli vähän sellainen fiilis, että you had ONE job! No sitten lupasivat kuljettaa kotiin. Yrittivät kolmesti. Siitä huolimatta, että olin erikseen jo heti ton ekan mokan jälkeen kertonut milloin olemme kotona. Sen jälkeen jouduin kolmesti puhelimessa selittämään, että ei voida nyt vastaanottaa pakettia, koska ollaan 200 kilsan päässä KUTEN KERROIN jo aiemmin. Lopulta paloi pinna siinä määrin, että otin yhteyttä ko. firmaan ja ilmoitin, että en aio maksaa näin surkeasta kuljetuksesta yhtään mitään ja saatiin asia sovittua.

Siksi rakastan Ikeaa, saa kamat heti mukaan.

Ajatusleikki

*tarjouduin 

Torey
Näissä neliöissä

Kun ne kaverit tekee pääasiassa töitä 5-18, niin sillä välillä se tavarakin tulee. Ja kun tavara vaihtelee päivittäin, niin ei oo hajuakaan monelta ne just sun oven taakse ehtii. Perseestä, mut ei voi mitään. Sit on IKEAa ja kodinkonepuolta jota pieni osa kuskeista jakaa iltajakona. 

Mä voin kertoa yhden kuskin vaimona, että tuolla iso osa kuskeista on aivan tatti otsassa kun isoissa kuljetusfirmoissa autoja (ja täten työntekijöitä) pistetään pois KUN KYLLÄ ME PÄRJÄTÄÄN. Sit terminaalit on tupaten täynnä tavaraa, tavarat hukassa ja kuskit hermoraunioita kun haluaisivat pitää ne asiakkaat tyytyväisinä. 

Mun mies ei jaa onneksi pahemmin yksityisten tavaraa, vaan isojen firmojen. Joten sen ei tartte kohdata kiukkusia asiakkaita. :D Me sen kanssa kyllä tiedetään miten perseestä se odottelu on. :D

Juliaihminen
Juliaihminen

Mä en siis tietenkään koskaan rageile niille kuskeille, koska tiedän, että se ongelma on jossain korkeammalla tasolla johdossa. Mutta kyllä olen firmoihin laittanut palautetta, ne voi sitten vaikka suoraan forwata pomoportaaseen. 

Musta on outoa, että nettikauppa kasvaa koko ajan, mutta kuvitellaan että tällainen kasvu onnistuu ilman että palkataan lisää ihmisiä.

Torey
Näissä neliöissä

Siis toki palautetta ja just sinne isompaan portaaseen. Kuskille raivoaminen ei auta mitään. Tekee vaan sen päivästä entistä paskemman. 

Ja siis todellakin on ihan idioottimaista, että ne koittaa säästää rahaa joka paikasta. Väkeä vähennetään ja koko ajan kuljetuksista myös maksetaan vähemmän. Alihankkijoita ilman ei pärjätä, mutta niille ei myöskään olla valmiita maksamaan mitään. Sitten ihmettellään miksi tavara ei kulje tai se on hukassa/väärässä paikassa. Ja pomoille vois huutaa suoraan korvaan, että koska tavaramäärä ja henkilökunnan määrä ei ihan kohtaa. Joku lava ei oo mahtunut kyytiin Helsingistä Turkuun lähtevään autoon ja se jää sen takia Helsinkiin. (Tod.näk. aika moni lava...) Sitten Turun päässä mietitään missä se lava on joka pitää tänään toimittaa. Hahaha, ja sitten ne isot pomot maksaa kalliisti kun pakettiautolla lähtee joku sitä lavaa sieltä hakemaan. Tyhmistä päistä kärsii kaikki palkalliset. Vai miten se menee. :D

Taru__ (Ei varmistettu)

No mut mikä se firmojen pointti on tarjota esim. vaihtoehtoa "toimitus 14-18" jos todellisuudessa toimitusaika on joskus kuskien työaikana eli välillä 5-18? Eikö niillä firmoilla oo jotain systeemiä, millä ne kertoo kuskeille, että "Julian sohva oli sovittu toimitettavaksi klo 8-12 ja Maijan sänky 12-16."
Mä en raivoa yksittäisille työntekijöille, mutta jotainhan firman toiminnassa on pielessä, jos toimitusaika on todellisuudessa muuta kuin ilmoitettu. Luulisi, että tekniikka mahdollistaisi toimitusketjujen miettimisen.
Eri asia sitten, jos tulee vaikka joku myöhästyminen, minkä seurauksena kaikkia klo 14-18 välillä luvattuja ei ehkä ehditä toimittaa ennen klo 18. Silloin voisi ilmoittaa asiakkaille, ettei ehditä ennen klo 18, mutta ootko kotona klo 18-19.30? Ei pitäisi etukäteen luvata mitään "kotiintoimitus torstaina 8-12" jos sellainen ei sitten olekaan mahdollista. Koska ei voida olettaa tosiaan, että asiakas istuu kolme päivää klo 5-18 kotona odottamassa paketin saapumista.
Vähän sama ku vaikka joku lentokenttäkuljetus. Jos bussifirma mainostaa, että linja-autoaseman lisäksi samalla hinnalla kuljetetaan matkustaja halutessaan keskusta-alueen hotellin/hostellin eteen ja sellainen tilausvaihtoehto on olemassa, niin kyllä mua ärsyttäis, jos sitten sanottaiskin että linja-autoasemalta pitää mennä omin neuvoin hotellille. Miksi mainostaa kuljetusta hotellille, jos sellainen ei ole olemassa? Mun mielestäni se on asiakkaiden huijaamista.

Torey
Näissä neliöissä

Postin toiminnasta mulla ei ole hajuakaan. Mutta mieheni paikassa kyllä pyritään olemaan sitten sen sovitun aikarajan sisällä paikalla. Mieheni on todella tarkka työssään ja asiakkaat on ykkösiä. Mutta kyllähän sieltä lusmuja löytyy kuten joka alalla. 

Ja siis onhan kuljetuspuolella tehty typeriä päätöksiä lähivuosina. Just esim. se, että kuljettajia ei hankita lisää, vaikka tavara pursuaa välillä yli äyräiden.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kaikkein älyttömintä on se, että Suomessa tavaran toimitus pääsääntöisesti maksaa asiakkaalle toisin kuin monessa muussa maassa, joissa toimitus on asiakkaalle pääsääntöisesti ilmaista kotiovelle tuotuna.

Se että maksaa paskasta palvelusta on vaan jotain niin suomalaista, ja älyttömintä on se että ei siihen saada muutosta millään, koska valitukset kaikuvat tyhjille korville. Pomot ajattelevat vissiin että niin kauan kuin kauppa käy, turha mennä parantamaan mitään asiakkaan hyväksi. Se että kauppa kävisi paremmin vielä jos ajattelisi asiakkaan parasta, ei pomoja kiinnosta. Tosi neuvostomeininkiä.

Juliaihminen
Juliaihminen

Jep, usein se on jotain viidenkympin luokkaa, ja sitten on ihan kuitenkin kuljettajien armoilla, eli ihan turha valittaa mistään, mikäli haluaa saada tavaransa ehjänä perille.

Johannanna (Ei varmistettu)

Ihan pakko tulla kans tähän avautumaan koska oon tukussa töissä ja monet verkkokauppojen toimitukset tulee suoraa tukulta Postin kautta loppuasiakkaille (myymälässä ei varasto, vaan pelkkiä näytekappaleita). Nimittäin monesti myö korostetaan niille liikkeille, että Postille pitää erikseen mainita ja tilata kerroskanto rli ihan kotiin kotiin toimitus. Mutta nämä perkuleen kauppiaat tilaavat ne silti toimitustavalla, joka ei ilmoita ennen jakelua tai ei tuo kotiovelle asti (vaan juuri vaikka kerrostalon pääovelle)!!! Tämä juuri siksi että asiakkaat eivät valita vaikka toimitus olisi "huonosti" hoidettu, kun Postilta sitä jo melkein odottaa. Ja tällä tavalla he tekevät parempaa katetta veloittamalla kotiinkuljetuksesta n. 50€ kun tukkurin tilatessa perustoimitustavalla heidän kulu on vain noin 1/3 tästä. Tästä syystä itse valitan aina jos kotiinkuljetus ei tule ovelle asti, ja vaadin rahoja takaisin jos nouto jää omalle vastuulle. Huh voisin puhua tästä tuntitolkulla :'D

Vierailija (Ei varmistettu)

Tunnistan. Sen sijaan K-ruokamarketin nettikuljetus toimii kuin unelma: kahden tunnin haarukka, etukäteistiedot, tekstarilla aina aikatarkennukset ja vaikka ja mitä. Ja aina ajallaan tullut kotiovelle kannettuna. Mitenköhän nämä kuskit sitten onnistuvat jos se on kerran Postille mahdotonta? Onkohan niin että toiset firmat satsaavat digiloikkaan ja toiset ei? Uuups

Pohtija (Ei varmistettu)

Itse taas olen miettinyt sitä, että kuinka idioottimaista on se, että vielä monet lähetykset ensin annetaan postin kyytiin, jotta postinjakaja voi pimpotella jaon yhteydessä ihmisten ovikelloja ja todeta että ehkä 20% on himassa. Siis ihan älytöntä raahata noita paketteja mukana ja viedä ne lopuksi postin noutopisteeseen.. Itse onneksi asun sellaisessa paikassa, että noutopiste yhdistetty cittarin infoon niin paketit saa haettua helposti vaikka vielä 22.00.

Ainostelija (Ei varmistettu)

Aamen. Keväällä odotin yhtä pakettia 2viikkoa. Lähtölaskenta lähti siis siitä kun ensimmäisen kerran soittivat , että sinulle olisi täällä paketti tulossa, oletko kotona huomenna. Koska en ollut, pyysin jättämään omakotitalon portaille. Ei kuulema nykylainsäädäntö enää anna lupaa. Lupa kuulema heltiäisi, jos antaisin sellaisen mutta ootas, ei just nyt muisteta, miten se tapahtuu. Jään odottamaan, että kuljettaja ottaa asiasta selvää ja palaa. Kuluu viikko ja taas ollaan tuomassa pakettia. Sanon, etten ole päiväsaikaan kotona, ja pyydän mahdollisuutta jättää paketin ovelle. Aivan, kun siihen tarvittaisi se lupa niin menee vähän hankalaksi. Mitenköhän se kuitenkin onnistuisi? No kun sun tartteis laittaa meille sähköpostia, että annat luvan. Jep - onhan se hankalaa, jos kommunikointikonstit on 1600-luvulla!

Sählöposti laitettu ja tekstarilla luvatan toimittaa paketti heti huomenna.
Ai hitsi, kun oli kuljettaja unohtanut napata sen mukaansa rahtikeskuksesta.

Seuraavana päivänä kuljettaja soittaa ja sanoo olevansa 15 min päästä ovella. Sanon olevani kotona, mutta jos nyt en olekaan niin teillä on lupa jättää paketti ovelle. Odotan tunnin. Ei pakettia. Ei koko iltana.

Seuraavana päivänä kuljettaja taas soittaa ja sanoo olevansa 15 min päästä ovella. Kertaamme eilisen keskustelun. Jännittää!!!! 30 min päästä hän soittaa uudelleen: olikos se tämä punainen talo? Hmmm. Tällä meidän tiellä on tasan yksi talo ja tämä on kyllä valkoinen. Missähän kunnassa te olette!
En minä vain tiedä, istun tässä apukuskin paikalla.

Että sillä lailla. Paketti saapui sitten seuraavalla viikolla.
Kaiken huipuksi, en edes tiennyt, mitä pakettia odotin. Lopulta ovelle ilmestyi testikäyttöön 2kk aiemmin saamani ikkunan pesurin jatkovarsi, jos meillä vaikka sattuisi olemaan tosi korkert ikkunat. Ei muuten ole kun asutaan tällasessa 80-luvun matalassa tiilitalossa.

Toiselta kuljetusfirmalta oli tulossa paketti vähän tämän episodin jälkeen. ” mikäli ette ole kotona, voitte valita tästä vaihtiehtoisen toimitustavan esim nouto teille sopivasta paketinnoutopaikasta” toimi!

Looking for...

Itseäni kanssa raastaa tämä postin toiminta. Monta kertaa jäänyt odottamaan kotiin, että koska se paketti tulee. Kerran sitten odotin lähes postiluukussani kiinni sitä soittoa. KAPPAS. Kävi kolahdus, kortti jossa "Teitä yritettiin tavoittaa jadajada". Nappasin oven auki ja kipitin sitten kantajan perään. Kävi ilmi, että hän oli jättänyt pakettini jo läheiselle R-kioskille. Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa ei naurattanut, kun maksoin nimenomaan kotiinkuljetuksen, koska tilauksena oli todella kallista teknologiaa ja minulla ei ollut autoa käytössä. Sovittiin sitten kuljettajan kanssa, että hän tuo sen seuraavana päivänä. Noh seuraavana päivänä olikin varmaan eli posteljooni. Postin asiakaspalvelu oli yhtä avulias kuin uimarengas lento-onnettomuudessa. 

Minua huvittaa, miten jeesustellaan siitä, että miten ihmiset kehtaa tilata ulkomailta ja kiinasta tavaraa kun on niin hankalia kuljettaa postille. Minusta on ironista, että näistä paketeista suurin osa on kyllä tullut ihan postilaatikkoon saakka. Ikinä mitään tosin sinnepäin voi palauttaa, koska postimaksut suomesta olisi tähtitieteelliset. Miksi posti ei voi sitten kuljettaa näitä kotimaisia paketteja samalla tavalla kuin kiinasta tulleita? 

Tosin nyt täytyy olla rehellinen ja kertoa, että muutettuamme uuteen kotiin pieneen kylään, postinjakaja on ihan paras. Hän tuo paketit terassille ja aina ehtii moikata, jos ollaan pihalla kun posti tulee. Jouluna ollaan annettu vähän metsästettyä lihaa ja nyt näinä kovina helteinä olen odottanut pakastimessa olleen vesipullonkanssa. Tiedän nimittäin melko tarkkaan, koska hän ajaa meidän ohi. Aina kun tuonut tosiaan ovelle kiitetty kauniisti ja seuraavana päivänä joku pikku juttu posteljoonille. Eli meillä palvelu pelaa puhtaasti sen takia, että me ollaan lahjottu törkeesti meidän kuljettaja. 

Jonna / Palasia arjestani (Ei varmistettu) Http://palasiaarjestani.fitfashion.fi

Ei vitsi miten ihanasti toimitte postinjakajaa kohtaan <3 Meille paketit on saapuneet pääsääntöisesti niin kuin pitääkin. Paitsi juuri viimeisen jouduin noutamaan ihan toiselta puolelta Helsinkiä enkä kuulemma ollut ensimmäinen...onneksi appivanhemmat asuu juuri sillä suunnalla, niin oli käyntiä muutenkin!

Vierailija (Ei varmistettu)

JULIA HALOO!!
Mahdatko vielä lukea vastauksia? Siis se juolahti mieleeni, että poiketen meistä kaikista muista SINULLA on toimittajan status,
ja se näyttää tällä hetkellä olevan ainoa mahdollisuus saada minkäänlaista kontaktia Postin johtoon.
Voisitko tehdä jutun, laittaa tyypit piinapenkkiin ja kysyä hyvinkin seikkaperäisesti em.tapauksista miten ne voivat olla mahdollisia!
Raivostuttaa suunnattomasti kun ajoittain Postin toimitusongelmista tehty artikkeleja, ja sit toimittaja hyväksyy jonkun typerän diipadaapapskavalheen johdolta, eikä tee jatkokysymyksiä sinnikkäästi, velvoittamiseen asti.

Postiahan ajetaan toki ysin tietoisesti tällä tavoin alas, kuten vr:kin, kiitos belsebuubiBernerin. Henkilöstä vähennetään ja jäljelle jääneiden olosuhteita kurjistetaan, heitähän ei kukaan syytäkään mutta heihin tieysti kilpistyy, ketjun päässä asiakkaan edessä joutuvat olemaan. Toivoa sopii että instituutiot saadaan vielä pelastettua, eikä että syystä raivostuneet asiakkaat suorastaan janoaa yksityistämisiä, kun julkinen on tahallaan sabotoitu kurjaksi.:( että pystyy joku moiseen, ja kutsuu itseään suomalaiseksi?!

Vierailija (Ei varmistettu)

Joo tää on siis aivan käsittämätöntä, että tätä asiaa ei muka saada ratkaistua edes Postilla, jolla on kyllä resursseja. (Ratkaisun voisi tarvittaessa toteuttaa vaikka niin että se oikeasti toimiva kotiinkuljetus, tai vaikka kaikkien pakettien saaminen lähimmälle laatikkopostille maksaa sitten vähän enemmän.) Kysehän on lopulta aika yksinkertaisesta logistiikasta. Nykyteknologian avulla ei muka onnistu? Taitaa olla niin, että asiaa ei haluta laittaa toimimaan, kun se vaatisi oikeasti kuitenkin enemmän ihmistyövoimaa niitä paketteja roudaamaan?

Mulla on kyllä hyviä kokemuksia lähiaikoina Verkkokauppa.comin käyttämän Hakosen kotiinkuljetusten kanssa. Puhelimitse sovitaan parin tunnin aikaikkuna milloin paketti saapuu, ja sitten he soittavat vielä noin puoli tuntia ennen kuin ovat paikalla - kas näin se sujuu!

Ajatusleikki

Täytyyhän tähän joku muutos saada, koska valtaosa työssäkäyvistä kuitenkin on virka-aikaan töissä, eikä läheskään kaikilla ole mahdollista joustaa siitä tai tehdä töitä etänä. Hekö eivät sitten saa tilata pesukonetta kotiinkuljetuksena?

Joku tuolla mainitsikin kauppakassi-palvelun. Prisman toimii myös mahtavasti, vaikka heillä ei ole sitä gps-seurantaa. Ovat myös alkuun soittaneet, jos eivät löydä perille, nykyään jo tuttu kuski kurvaa pihaan. Mutta tässäpä se, tässä järjestelmässä motivaationa on tyytyväinen asiakas. Jos kuljetukset kusee, asiakkaat äänestävät jaloillaan. 

Logistiikka vaatisi aika syväluotaavan uudistuksen, jotta se aidosti palvelisi asiakasta. Onko siihen kiinnostusta on sitten toinen juttu. Tarviihan ihminen uuden jääkaapin rikkoutuneen tilalle vaikka sitten paskalla palvelulla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei hyvä kokemus Postin toiminnasta eiliseltä! Puolilta päivin tuli puhelinsoitto ”täältä Postin jakelukeskukselta terve, meillä olisi teidän puutarhakalusteet tässä. Tuotaisiin ne tänään klo 18-20 välillä, mikäli olette kotona.”. Oltiin! Noin klo 19 pihaan kaartoi kaksi (2) Postin kuorma-autoa ja reippaat kuljettajat nostivat paketit ja tuolit terassin kulmalle. Ennen pihasta peruutusta toinen kuljettaja vielä kysyi haittaako, jos käännän auton nurmikolla (aika ahdas piha). Erinomaista palvelua! Tämä Kainuussa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Juuri näin... mulle oli kerran tulossa työhuoneelle paketti päiväsaikaan ja olin siellä koko päivän odottamassa kyseistä pakettia kunnes sain päivän lopuksi viestin "pakettia ei voitu toimittaa". Soitin perään ja syyksi selvisi, että kuljettaja ei ollut edes yrittänyt tuoda sitä, koska osoitteesta puuttui rappu ja asunnon numero. Aivan. Koska kyseesä ei ole asunto vaan yritys, jonka ovi on suoraan kadunnumeron kohdalla. Seuraavalla kerralla odotin taas koko päivän ulko-oven lähettyvillä, jotta näkisin kun lähetti tulee, mutta ei. Lähetystä ei voitu toimittaa. Lähetti ei kuulemma löytänyt perille. Nyt päätin vaihtaa lähetyksen tulemaan mulle kotiin, jos vaikka sitten lähetti jaksaisi yrittää. Valitsin lähetysajaksi illan, 17-21. Lähdin aikaisemmin töistä, jotta ehdin viideksi kotiin. 17.02 viesti "lähetystä ei voitu toimittaa". Syyksi selvisi että portti oli kiinni. No totta helvetissä portit pidetään kiinni Helsingissä kaupunkialueella. Siinä portissa on myös summeri. Olin nyt odottanut lähettipalvelun toimitusta noin viikon.. sanoin puhelinpalvelijalle, että sanoo sille lähetille, että soittaa seuraavaksi jos ei löydä tai ei osaa käyttää summeria, koska mulla on kiire sen tavaran kanssa, jota koittavat toimittaa. No, taas lähdin työhuoneelta kiireessä, että ehdin viideksi kotiin ja sitten viideltä se puhelu tuli. Olivat mun työhuoneen oven takana. Eivät olleet huomanneet, että olin pyytänyt paketin toiseen osoitteeseen. Koittivat sopia uutta toimitusaikaa, mutta onneksi työhuoneella oli joku muu, joten käskin jättää sinne.

Eeeeevis (Ei varmistettu)

Ikävä kokemus toden totta! Mutta historiaa kerraten: myöhäiskeskiaika päättyi Suomessakin jo reippaasti 1500-luvun puolella, eli "postipalvelut ovat jääneet uuden ajan puolelle". ;) <3 Keskiaikaa syytetään paljon asioista, joihin se ei ole syyllinen!

Kommentoi