Kuljetuspalvelut ovat jääneet 1600-luvulle

DSC_0725.jpg

Olen vihdoin ymmärtänyt, mistä tässä oikein kiikastaa. Joukossamme elää nimittäin yksi ammattiryhmä, joka harhaisesti luulee viettävänsä aikaansa myöhäiskeskiajalla, tarkemmin sanottuna 1600-luvulla. Tämä ammattiryhmä on kuljetuspalvelun työntekijät.

Kaikki käy yksi yhteen: Postilaitos perustettiin Suomeen vuonna 1638. Postimuseon mukaan tuolloin postin kuljetus perustui postitalonpoikajärjestelmään, jossa postia kuljetettiin talosta taloon aluksi jalan ja myöhemin ratsain. Siitä, koska posti sitten saapui perille, ei ollut tietenkään mitään takeita, vaan ajatus oli, että kyllä sitä on joku sitten vastaanottamassa kiitollisna.

Kun postiratsu kylään saapui, niin sitä mentiin suurella jouolla ja kunnioituksella vastaan!

DSC_0727.jpg

No, tämän kevään kokemukseni erinäisistä tavaran kuljetuksista vastaa hyvin tätä kokemusta. Vaikka ihmiskunta on luonut monenlaisia järjestelmiä (kuten kalenterin, johon voi merkitä päivämäärän ja kertoa, milloin ajatteli tulla tuomaan lähetyksen sekä puhelimen, jolla voi soittaa ja kertoa jopa tarkemman kellonajan lähetyksen saapumiselle), eivät nämä tällaiset modernit järjestelmät ole vielä ilmeisestikään saavuttaneet tavarankuljetusyrityksiä.

Olen tänä keväänä tehnyt sekä keittiöremonttia sijoituskämpällämme että kalustanut lastenhuoneen uudestaan, ja on ollut aivan jumalattoman vaikeaa saada oikeita tavaroita toimitettua perille.

DSC_0728.jpg

Vaikuttaa siltä, että tavarantoimittajat uskovat ihmisten istuvan kotonaan odottamassa saapuvaa lähetystä siitä sekunnista saakka, kun tämä on sen tilannut. Kuka muka olisi päivisin esimerkiksi töissä tai muissa riennoissa? Jos tavaraa on tulossa, niin sitä sitten varrotaan. Välillä tavarantoimittaja voi vähän kujeila ja sanoa, että ”tulen tänään kello 08 – 16 aikoihin” ja sitten soittaa kello 19 ja sanoa, että ”täällä sitä nyt ollaan, missä olet?!” Sitten ollaan järkytyksestä kalpeina, kun pinnallinen lortto on lähtenyt kylille ja jättänyt tavaran odottelun sikseen (tehtyään ensin kotona etätyöpäivän ja odotellessaan toimitusta kuin kuuta nousevaa). Sama pikku pila voidaan sitten toistaa seuraavana päivänä.

Tällaista ei ole tapahunut kerran tai kaksi, vaan aivan järjestäen. Tästä syystä haluaisinkin toivottaa tavarantoimittajayritykset tänne modernille 2000-luvulle! Samalla haluan muistuttaa, että on olemassa sellainen koodisto kuin puhekieli, ja siinä on sellaisia sääntöjä, että jos sanoo tulevansa kello 14 – 16 välillä, niin sitten voi yllättää ihmisen iloisesti, ja tulla ihan oikeasti tällä välillä. Tai ainakin ilmoittaa, mikäli ei sittenkään aio tulla.

Mukavaa kesää kaikille tavarantoimittajille toivottaa Katkera kanttura!

 

 

Ps. Vaikka tavaraa oli vaikea saada esimerkiksi Alpun huoneeseen, niin sitten kun se vihdoin saapui perille, niin olen ollut ikionnellinen lopputulokseen

 

FACEBOOK // INSTAGRAM // BLOGLOVIN

 

Kommentit (43)
  1. Aamen! Opiskelija-aikoina jätin kerran luennon ja muut menot väliin, koska jäin odottamaan todella painavan lähetyksen kotiinkuljetusta, että varmasti olisin paikalla. En olisi mitenkään saanut sitä autottomana haettua yksin Postista.

    No, refreshailen 10min välein sitä Postin paketin seurantasivua kun KAPPAS yhtäkkiä sivulle tärähtää status ”pakettia yritetty toimittaa, vastaanottajaa ei tavoitettu”. Ei voi olla totta!! Nappaan puhelimen käteen ja soitan Postin asiakaspalveluun. Ärsyttävän jonotuksen jälkeen puhelimeen vastaa todella elämäänsä kyllästynyt tyyppi, jonka sanoma on suurinpiirtein ”voivoi, jos teillä on kerrostalon alaovi lukossa niin kuljettaja ei ole päässyt soittamaan ovikelloanne ja voitte ostaa uuden yrityksen hintaan 32euroa”. Mitenkäs ne muut postinkuljettajat pääsee ovelleni asti? Tai ei tullut mieleen soittaa? Käsittämättömän huonoa palvelua.

    1. Tämä on ihmetyttänyt: teillä on mun numero, osaatte tekstata, osaatte soittaa. Miksi ei voi kommunikoida? Joku konsultti sinne pitäisi viedä saarnaamaan kommunikaation tärkeydestä.

      On tosin ollut muutamia hyväkin kokemuksia, joissa soitetaan tuntia ennen ja sitten vielä viittä minuuttia ennen, niin se on jeesannut tosi paljon.

    2. Pettynyt kuljetus”palveluihin”
      18.7.2018, 21:01

      Joo, vaikka maksaa erikseen Postin kotiinkuljetuksesta, ne eivät edes yritä tuoda pakettia kotiin, jos rapussa on ovikoodi. (Vaikka koodi on annettu etukäteen ja puhelinnumero on tiedossa) + istuisi päivystämässä ulko-ovella koko päivän. Automaattisesti tulee tuo ilmoitus, että on yritetty ”mukamas” tavoitella. Täähän on ihan silkkaa kusetusta. Ja aivan sama soittaa asiakaspalveluun. Eivät vastaa mistään ja ”kaikki”on niin ”hankalaa”. Paitsi rahastaminen, grrrrh.

    3. Minulle on useaankin kertaan tarjottu selitystä, että ”kuriireillamme ei ole puhelinta.” Uskoo ken tahtoo.

  2. Niin samaa mieltä! Mikä parasta, Posti on huonontanut toimitusaikojaan. Ennen tavaroita toimitettiin sentään kotiin parin tunnin haarukalla, nyt pitää valita päivä- tai iltatoimitus. Oikeasti, kuka istuu kotona kello 17-21??? Kerran vielä tilasin TÖIHIN paketin just tästä syystä, koska siellähän nyt on joku koko päivän respassa, ja se yritettiin toimittaa klo 17-21. Ihan kiva, mutta tämä talo menee kiinni klo 16.30. Sori avautuminen, tämä aihe herättää mussa tunteita. 

    1. Olen ollut ihan super käärmeissäni myös siitä, että posti on lyhentänyt lähetysten pitämisaikoja seitsemään päivään, ja joissakin tapauksissa neljääntoista. Multa on jäänyt todella paljon lähetyksiä hakematta, kun en ole vain kerennyt meidän ”lähipostiin” ajallaan. Lähiposti on äärimmäisen hankalassa paikassa Sturenkadulla, josta ei mene juuri mitään julkisia kulkuvälineitä. Ärsyttää!

      1. Omaa oletustomituspaikkaa saa muuten vaihtaa! Mä vaihdoin westendissä asuessa tapiolaan ku siellä tuli liikuttua huomattavasti enemmän kuin haukilahden huoltoasemalla. Nyt oon vaihtanu postista pakettiautomaattiin nii ei tarvi jonottaa (jos paketti mahtuu sinne).

        1. Haa! Tämä on hyvä neuvo. Voisin vaihtaa, en ollut tajunnutkaan.

        2. Miten oletustoimituspaikan voi vaihtaa? Minäkin hakisin paljon mieluummin pakettiautomaatista!

          1. Mä oon vaihtanu must ihan postin nettisivuilta ja sit posti-sovelluksesta.

      2. Meidän taloyhtiöön hommattiin smartpost, ai että mä rakastan sitä! Paketit tulee siis suoraan oman taloyhtiön pakettiautomaattiin ja sieltä voi lähettääkin paketteja. Tosin ei ehkä ihan ekologisin jakelutapa, mutta autottomana on ihanaa, kun ei tarvitse roudailla paketteja Postista ruuhkabussilla kotiin.

    2. Se on tosiaan hyvä, että postin toimituspaikan voi valita. Mulla läheinen K-market on aukiolojen perusteella parempi kuin lähin Postin oma toimipiste, joka todellisuudessa olis se ”lähiposti”. Valitsin kuitenkin myös l’ähellä olevan SmartPostin pakettiautomaatin toimituspisteeksi. Ainoa huono puoli on se, ettei se piste muutu automaattisesti muuttaessa. Muutin tilapäisesti toiselle paikkakunnalle ja Postin muistutussähköpostiviesti toimituspisteestä jäi jotenkin lukematta. Tilaamani paketti oli sitten toimitettu sinne valitsemaan automaattiin. 😀 Onneksi oli vakituiselle asuinpaikkakunnalle silloin muuta asiaa. Oon ihan onnellinen, ettei oo tarvinnu tilata mitä sillasta, mitä tartteis odotella kotona.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *